11 maanden en nog geen stukjes willen eten...

Hoi,

Junia is bijna 11 maanden en vertikt het om stukjes te eten. Nou ja ze kokhalst en werkt met haar tong alles naar buiten.

Brood gaat wel goed, dit duwt ze tegen haar gehemelte plat en dan slikt ze het door.

Koekjes daar bijt ze hele stukken vanaf en dan haal ik dat maar weer uit haar mond.

Ik moet erbij zeggen dat ik het doodeng vind. Veron at volgens mij gewoon zonder te kokhalzen maar onze Junia die doet niet anders.



Ze drinkt nog 3x bv op een dag maar weigert om verder iets anders te drinken dus het is belangrijk dat ze eet want ook daar zit vocht in. Ik geef nu 1 boterham per dag en 2 6 maandenpotjes (1 fruit en 1 groente).

Zelf eten klaar maken vind ik niet makkelijk, aangezien ik full-time werk (onregelmatig) en wij veel dingen eten wat ze nog niet mag hebben.



Ik word er een beetje moedeloos van. En heel onzeker.

En het gewoon blijven proberen daar kan ik niks mee, het is mijn grootste angst dat ze stikt.



Van de week zat ik een programma te kijken en zag ik kindjes van nog geen jaar druiven ed eten. Ik zou al blij zijn als ze een keer een koekje kan eten.



Zou dit vanzelf goed komen? Het bureau trok er zich nog weinig van aan maar ik vind het nu allemaal wel lang duren.

Vind het ook zo jammer. De eetmomenten zijn zo ook helemaal niet leuk.



grts patricia

Kindjes stikken niet zomaar hoor. Waarom haal je stukjes koek uit haar mond ligt ze te kokhalzen etc, of omdat jij het eng vind ?



Ik voed bij ala rapley, en mijn meisje heeft soms onwijs grote stukken in haar mond dat ze haar mond niet eens meer dicht krijgt. Maar ik laat haar zelf die stukjes eruit werken.



Kun je de potjes 8+ potjes niet prakken met een vork dat ze toch stukjes binnen krijgt maar gewoon minder groot ?

Of fruit uit het handje geven, en dan beginnen met banaan/peer/advocado dat ze een beetje kan wennen aan stukjes in haar mond.



Jonge kindjes kokhalzen snel omdat hun kokhalsreflex vooraan op hun tongetje zit. Als ze ouders zijn gaat dat steeds verder op hun tong zitten.

Kokhalzen is vaak een teken dat ze het eten naar buiten willen werken, en als je ze hun gang laat gaan lukt dit van de 10 x 9 x.



Ook als mijn meisje iets in haar keel krijgt ofzo en er echt half in stikt, dan krijgt ze het gewoon nog voor elkaar om het er zelf uit te krijgen, of het gewoon uiteindelijk door te slikken, maar dat is hier in 3 maanden 2 x gebeurd.

Misschien kun je het opbouwen? Dus inderdaad 8 maanden potjes prakken of pureren of mengen met een 6 maanden potje. En dan steeds iets minder, zodat ze kan wennen aan meer stukjes? En koekjes in eerste instantie kleine stukjes aanbieden ipv een heel koekje oid? Maar op een gegeven moment zul je haar ook de kans geven te ervaren dat ze geen halve koek in een keer in haar mond moet stoppen, maar kleine stukjes af moet bijten.



Hier heeft het ook lang geduurd, maar opbouwen werkte hier goed. Nu eet ze alles gewoon.

Hoi Patricia,



Mijn dochtertje is nu bijna 9 maanden en ook zij vond het erg lastig om stukjes te eten. Wat ik heb gedaan is inderdaad de 8 maanden potjes eventjes prakken voordat ik het gaf. En ik bleef de 8 maanden potjes aanbieden, maar dan om de dag. De andere dag gaf ik een 6 maanden potje of zo’n bakje van Friso voor 6-36 maanden, daar zitten toch weer ieeeeeets meer stukjes in dan een 6 maanden potje van olvarit. Zo at ze in ieder geval om de dag wel goed. Het is steeds wat beter gegaan, ze eet nu een half potje van 8 maanden, de groentelasagna vindt ze erg lekker en die gaat bijna op. Denk dat het ook komt door de smaak die toch heel anders is dan die potjes van 6 maanden. Mijn dochtertje vind vers eten ook niet echt lekker, maar ik ben nu wel bezig met haar na zo’n potje (omdat ze toch niet alles eet) bij ons aan tafel te zetten en zo ben ik erachter gekomen dat ze wel een stukje aardappeltje of een boontje of iets dergelijks eet als het maar niet geprakt is. Maar omdat ze als wij klaar zijn dan maar een paar stukjes heeft gegeten, begin ik altijd eerst met een potje maar leert ze zo wel de andere smaken kennen en leert ze steeds beter stukken eten.



Ik heb me er ook zo druk om gemaakt, niet normaal. Maar toch steeds rustig aan geprobeerd en van lief en lee lukte het steeds beter. Wat betreft het drinken… Ook dat vond ze niet lekker als het geen melk was. Het is toch een kwestie van blijven proberen, nu drinkt mijn dochtertje roosvicee, diksap en dergelijke uit haar flesje. Wat je kunt doen is eerst het drinken uit iets anders geven dan uit een fles want de associatie met een fles is melk en als er dan iets anders uitkomt is dat schrikken. Dat heb ik ook zo gedaan en mijn dochtertje dronk het daarna ook gewoon uit haar flesje. Nu ben ik meer aan het oefenen met uit een bekertje slokjes water te laten te drinken.



Houd vol en probeer rustig te blijven. Ik heb nog nooit iemand van 18 met een flesje melk zien lopen of een potje olvarit zien eten, dus uiteindelijk komt het vanzelf goed :slight_smile:



Succes.

Bedankt voor jullie antwoorden…



Ja daar heb ik ook al aangedacht, dat als ze 16 is dat ze dan vast niet haar eten in de blender moet gooien :mrgreen: …



Ik vind die tip van om de dag wel een goeie, zal het eens gaan proberen. En inderdaad van een ander merk, misschien dat ze dat wel pikt…



grts patricia

Stukjes zachte koek of brood tussen haar kiezen aanbieden lokt het kauwen uit. Stukjes liga of cracotte worden vrij snel zacht tussen de kiezen.

Verder kun je oefenen met een vinger-of kauwtandenborstel tussen de kiezen.



Als ik je verhaal zo lees, maakt ze namelijk nog geen goede kauwbeweging. Dat zou ze nu wel moeten gaan leren.



(Je kunt ook altijd bij een pre-verbale logopedist terecht om het eens te laten observeren en tips te krijgen hiervoor.)

Pé, klopt ze maakt inderdaad nog geen kauwbewegingen…

Heb nu friso-potjes in huis gehaald… Morgenavond ga ik er eentje proberen (ben vanavond zelf niet thuis met het eten)…

Zal dat van die liga of cracotte eens uit proberen, en als ze over een paar weken het nog niet doet ga ik inderdaad eens achter een logopediste aan… Ik mag 14 juni weer met haar naar het cb en zal het er dan nog eens over hebben (zij weten vast wel een logopediste in de buurt)…



bedankt…



grts patricia