Hallo!
Mats is nu bijna 10 maanden oud en kan nog niet tijgeren. Hij kan alleen achteruit (en dat kan hij al 4 maanden). Ook kan hij alleen van zijn rug naar zijn buik draaien. Andersom niet. Nu maak ik mij eigenlijk niet echt zorgen hoor… maar vind het wel vervelend dat ze op het cb zo zorgelijk kijken als ik zeg dat hij dat nog niet kan. Dus vroeg ik mij af of Mats de enige is ofzo?!
Of heeft er iemand tips om hem een beetje te helpen? Hij vind het namelijk zelf heel frustrerend dat hij alleen achteruit kan.
Van buik naar rug draaien,ik heb Talysha een aantal x een beetje mee geholpen en na een tijdje kon ze het gewoon helemaal alleen.
En heb veel goede dingen gehoord over een strandbal.
Hem met zijn buik op een strandbal leggen en jij met je handen zijn beentjes vast houden.
Zo leren ze snel kruipen.
En veel op die foammatten leggen die je hebt, en hem stimuleren met een een leuk balletje, talysha kruipt heel de dag achter die balletjes aan van Fysher price.
Gooit ze dan weg en hup daar gaat ze weer.
En hem uitdagen met iets wat ie graag heeft een speentje of beertje of wat dan ook.
Hem gewoon op zijn buik leggen en dan voor hem liggen een eindje van hem vandaag met zijn favo speeltje !!
@romata wrote:
Van buik naar rug draaien,ik heb Talysha een aantal x een beetje mee geholpen en na een tijdje kon ze het gewoon helemaal alleen.
Hem met zijn buik op een strandbal leggen en jij met je handen zijn beentjes vast houden.
En veel op die foammatten leggen die je hebt, en hem stimuleren met een een leuk balletje, talysha kruipt heel de dag achter die balletjes aan van Fysher price.
En hem uitdagen met iets wat ie graag heeft een speentje of beertje of wat dan ook.
Hem gewoon op zijn buik leggen en dan voor hem liggen een eindje van hem vandaag met zijn favo speeltje !!
Allemaal al geprobeerd (behalve da strandbal) maar zonder resultaat. Het lijkt alsof hij het gewoon echt niet snapt. Of hij probeert het met zijn voeten of met zijn armen maar gebruikt ze nooit samen.
@Matsjo wrote:
@romata wrote:Van buik naar rug draaien,ik heb Talysha een aantal x een beetje mee geholpen en na een tijdje kon ze het gewoon helemaal alleen.
Allemaal al geprobeerd (behalve da strandbal) maar zonder resultaat. Het lijkt alsof hij het gewoon echt niet snapt. Of hij probeert het met zijn voeten of met zijn armen maar gebruikt ze nooit samen.
Nou die strandbal dan maar even proberen
Doen ze ook bij de fysio voor kindjes.
CB zei: Sommige kindjes zijn nog een beetje bang/angstig en vertikken het daardoor te kruipen.
En met die strandbal leren ze hun evenwicht zelf te houden waardoor ze vertrouwen krijgen en dus gaan kruipen.
En lees het regelmatig ergens terug dat een strandbal echt helpt !!
Of hij is gewoon heel erg tevreden en vind het nog wel best zo !!
Ik zou met niet al teveel zorgen maken. Ieder kind heeft zijn eigen ontwikkelingstempo. Onze dochter rolde nog niet toen ze 1 jaar was dus teigeren en kruipen deed ze al helemaal niet. Na haar eerste verjaardag is het als een speer gegaan. Ze liep met 17 maanden voor het eerst een paar losse stapjes…
Mijn jongste dochter is nu 4 maanden. Ze rolt van de buik naar de rug en als we haar handjes vast hebben komt ze zelf al omhoog. Ook gaat ze direct door naar staan. Heel ander kind dus.
Kinderfysio zou overigens wel een tip kunnen zijn. Ze geven tips hoe je kinderen kunt stimuleren. Wij hebben dit bij de oudste wel gedaan omdat ze het zelf zo verschrikkelijk vond dat ze het allemaal niet kon. Met behulp van fysio konden we haar wel een beetje in de richting helpen. Uiteindelijk moeten ze het wel zelf doen.
Ok, er zijn er dus meer. Deed jullie cb niet moeilijk?
Ik ken een jongetje dat nooit kon kruipen, maar met 11 maanden spontaan ging lopen. Dat kan dus ook, blijkbaar.
Kruipen hoeft indd niet.
Ken een meisje die nu inmiddels wel loopt, en die ook nog nooit 2 centimeter vooruit is gekropen.
Ze werd altijd laaiend als ze op der buik lag omdat ze geen kant op kon.
Nou, dan zal het zo wel gaan! :mrgreen:
Ik las dat kinderen die het kruipen overslaan later minder goed zijn in rekenen. Ze missen dan het inzicht. Waar dat nu weer op slaat :think:
@Matsjo wrote:
Nou, dan zal het zo wel gaan! :mrgreen:
Ik las dat kinderen die het kruipen overslaan later minder goed zijn in rekenen. Ze missen dan het inzicht. Waar dat nu weer op slaat :think:
Nou dat lijkt me echt onzin hoor :?
Hanneke,
wat voor ondergrond hebben jullie thuis?
Het blijkt namelijk zo te zijn, dat kindjes op tegels en laminaat niet zo snel zullen leren kruipen als op vloerbedekking. De ondergrond is dan glad en ze hoeven niet veel moeite te doen om ergens te komen…
Dat hij alleen nog maar achteruit gaat, is denk ik een kwestie van tijd. Blijven stimuleren door iets wat hij wil voor hem te leggen net buiten bereik. Het kwartje moet even vallen…
Ik zou me niet teveel zorgen maken, en al helemaal niet als het cb hier al zorgelijk om kijkt… Net alsof ze wat zoeken om over te zeuren…
Succes meid… :hug:
Lienke heeft ook nooit getijgerd of gekropen. Ze begon pas te kruipen toen ze kon lopen rond 16 maand. Lienke kon al vroeg zitten dus die ging vanaf 11 maand billenschuiven :lol: . Op haar buik vond ze gewoon echt helemaal niks en zette het dan al binnen 5 min op een huilen.
't Is allemaal goed gekomen en het is een heel pienter meisje dus ik zou me niet al teveel zorgen maken.
Rick tijgert trouwens al wel een maand het hele huis door dus het verschilt gewoon heel erg per kind.
Groetjes Renate
Hieke liep ook eerder dan ze kroop. Met 13 maanden en 3 weken liep ze, met 14 maanden kroop ze. Tot die tijd altijd op de billen geschoven.
Lars is nu ongeveer 8,5 maand, maar doet ook nog niet veel hoor.
Rollen van rug naar buik (enkele keer en volgens mij dan ook meer per ongeluk). Van buik naar rug lukt wel (volgens mij meer omdag hij op de buik niks aan vindt).
Zitten doet ie wel, maar dan heb je ook alles gehad. Niet tijgeren, kruipen of iets dergelijks, zelfs nog geen poging daartoe.
Zal vanzelf wel komen.
Geen zorgen maken hoor!!
Hier een meisje wat pas, bij 10 maand begon billen te schuiven, bij 13 mnd pas het kruipen had uitgevonden…En nu pas 2 stapjes alleen durft te lopen :mrgreen:
Komt allemaal goed!
Ik zou me ook geen zorgen maken. Meg was ook niet zo heel snel, maar ineens ging ze in een paar weken van alles doen en dat was zo rond de 11 maanden. Je kunt idd proberen het een beetje te stimuleren. Ze is nu bijna 1, maar kruipen doet ze ook nog niet. Ze zit wel af en toe op handen en knieen, maar tigjeren gaat veel sneller, dus als ze iets wil, dan zakt ze op haar buik en tijgert er naartoe.
Hier gaf het CB overigens geen fronsen hoor, als ik zei dat Meg bepaalde dingen nog niet kon. Ik vind dat ook zo afhankelijk van wie je hebt en welk CB. :?
Wat betreft het kruipen, dat is wel belangrijk, omdat daarmee een bepaalde verbinding wordt aangelegd tussen de linker en rechter hersenhelft van de kinderen. Ik dacht dat het te maken had met eventueel dyslectie. Tegenwoordig krijgen kindjes ook vaak fysiotherapie als ze het kruipen overslaan.
Mouse
Mijn dochter heeft nooit getijgerd…
Tot haar eerste verjaardag kwam ze eigenlijk helemaal niet vooruit (vond ik op dat moment ook niet leuk, maar achteraf was het toen toch wel heerlijk makkelijk ). Een paar dagen na haar verjaardag ging ze ineens kruipen, met 13 maanden ging ze achter een babywalker of loopauto lopen en met 15 maanden liep ze los, en ook meteen goed. Dus het kan ineens toch wel snel gaan hoor.
Hier maakt het CB er geloof ik pas een punt van als kindjes met 2 jaar nog niet lopen.
ELise deed alles vrij laat… ze heeft gekontschuift voor ze begon te tijgeren ( met ongeveer 15 maanden ) en kruipen doet ze pas 2 maanden ofzo. Lopen doet ze zelfs pas 1 maand… maar het CB vond het prima allemaal… want er zat wel vooruitgang in! alleen moet ze idd voor 2 jaar lopen en los lopen doet ze nog niet, dus daar wachten we nog even op…
nikki heeft heel even getijgerd in het begin maar daar ios ze ook heel snel mee op gehouden en nu ze het karretje heeft vind ze het wel best een schuift ze ook alleen achteruit als ze op haar buik ligt.
verder gaat ze nu als ze zit van zit naar op haar buik liggen en wordt dan boos :mrgreen:
en kruipen overslaan is niet erg hoor Koen het zoontje van vrienden van ons ging eerst lopen en als ie moe was ging ie kruipen daarvoor nog nooit gekropen.
Pete was ook wel langzaam, soms maakte ik me wel zorgen als ik naar andere kindjes keek die al wel konden kruipen of lopen.
Pete kon pas kruipen toen hij 11 maanden was. Met 12 maanden deed hij wat stapjes aan de tafel. Met 16 maanden deed hij pas zijn eerste zelfstandige stapjes. Nu is hij bijna 19 maanden en kan hij rennen en voetballen en achteruit lopen en rondjes draaien.
Het is dus allemaal goedgekomen.