Hallo meiden,
ik las net ergens dat iemand schreef dat de 1 oktober/december/januari regel voor de kleuterschool er in principe niet meer is. Waar kan ik meer info vinden over die regel?
Mijn zoontje is van 1 december en is als laatste in 2009 in de kleuterklas gekomen. Alle kindjes die na de schoolvakantie in 2009 zijn begonnen tot en met 30 november vallen in groep 1, Nicky is van 1 december en “dus” valt hij in groep 0. Dit heeft dus als gevolg dat hij volgend jaar pas naar groep 1 gaat en de anderen naar groep 2.
Begin 2010 zijn er uiteraard nog meer kleuters in dit 0-1 groepje gekomen en zij zullen allemaal in groep 1 belanden volgend jaar.
Ik heb een dubbel gevoel over die regel die ze wars aanhouden. Een extra jaar kleuteren vind ik eigenlijk niet het probleem, wel dat hij gescheiden gaat worden van een groepje vriendjes waar hij heel gehecht aan is en het feit dat zij elkaar juist uitdagen (in de goede zin van het woord ;)). Wat denken jullie? Of wat is jullie ervaring daarmee?
Groetjes,
nannie
De 1 oktober datum bestaat al jaren niet meer.
Peildatum, is 1 januari.
Veel scholen hanteren de 1 oktober echter nog wel.
hier staat een topic hier over
Ik begrijp dat je het niet fijn vind dat je zoon zijn vriendjes dan moet missen.
Ik zou echter eerst kijken naar hoe je kind is.
Kan hij het al aan om door te stromen ?
Vraag anders een gesprek aan op school.
hier een topic over versneld doorstromen
zijn volgens mij wel meer topics over te vinden
Peildatum is idd 1 januari, maar ze blijven toch als eerste kijken naar het kind hoor.
Olief is van 17 januari, blijft in groep 1. Nu blijkt dat haar leerkrachten een andere groep
gaan doen en dus ook andere leerkrachten krijgt.
Ik ben zelf leerkracht en weet dat kinderen flexibeler zijn dan wij denken. Ze wennen snel
en krijgen snel zat nieuwe vriendjes.
Komt hij dan niet in een groep 1/2 terecht maar in een groep 1?
zoals al gezegd is de peildatum 1 januari.
Bij onze middelste in de klas zitten echter 2 meiden van december die niet mee zullen gaan naar groep 2. Puur vanwege de kinderen… zij zijn er niet aan toe.
Thx ladies,
Ik had ook wel verwacht dat de motivatie voor het bepalen van de groep, gericht was op de ontwikkeling van Nicky. Gisteravond “rapport” bespreking gehad waarin ik niets dan lof hoorde. Hij is cijfermatig goed, hij kent al wat letters, ruime woordenschat (verteld honderuit en onderhandeld veel ;)) speelt met alles en iedereen enz. Het leek ook wel of het voor hen nooit ter discussie heeft gestaan over in welke groep hij zit. Dat vond ik zo raar. De school hanteert dus 1 december als peildatum. En dat is net de dag dat hij 4 werd en naar school ging.
Nicky komt hoogstwaarschijnlijk wel in een 1/2 groep. Er zijn dan 3 kleuterklassen; groep 0-1, groep 1-2 en groep 2. Dus de kans is wel aanwezig dat hij nog 1 jaar bij een gedeelte van zijn vriendjes komt.
Ik geloof ook wel dat hij snel zal wennen aan de andere kindjes, maar ik vind het wat lastiger merk ik ;).
Dave is van 29 jan en hij gaat wel naar de 1/2 groep…
bij hem op school kijken ze naar het kind… of ze denken dat het kind het aankan of niet…
@nannietje wrote:
Thx ladies,
Ik had ook wel verwacht dat de motivatie voor het bepalen van de groep, gericht was op de ontwikkeling van Nicky. Gisteravond “rapport” bespreking gehad waarin ik niets dan lof hoorde. Hij is cijfermatig goed, hij kent al wat letters, ruime woordenschat (verteld honderuit en onderhandeld veel ;)) speelt met alles en iedereen enz. Het leek ook wel of het voor hen nooit ter discussie heeft gestaan over in welke groep hij zit. Dat vond ik zo raar. De school hanteert dus 1 december als peildatum. En dat is net de dag dat hij 4 werd en naar school ging.
Nicky komt hoogstwaarschijnlijk wel in een 1/2 groep. Er zijn dan 3 kleuterklassen; groep 0-1, groep 1-2 en groep 2. Dus de kans is wel aanwezig dat hij nog 1 jaar bij een gedeelte van zijn vriendjes komt.
Ik geloof ook wel dat hij snel zal wennen aan de andere kindjes, maar ik vind het wat lastiger merk ik ;).
Leerkrachten kijken naar meer dingen als cijfers en letters kennen, woordenschat etc.
Olief doet het ook onwijs goed op school, niks dan lof, zeiden zelfs dat ze bijna ‘vergeten waren dat ze nog niet getoetst hoefde te worden’ etc etc.
En toch blijft ze in groep 1.
Wij -als trotse ouders 8) - denken al heel snel dat ons kind ‘heeeel slim’ is
:lol: en dat zijn ze natuurlijk ook, maar juf kijkt objectief.
Voor mij is het even wennen … ik ben langer leerkracht dan moeder, dus het is even
omschakelen.
Op de school van lasse is het beleid om de 1 okt regel nog wel te hanteren - ze hebben zo hun ideeen over de sociale emotionele ontw vankinderen (Jenaplan) Lasse is van eind nov maar gaat 2 1/2 jaar kleuteren.
Hier een zoon van eind december 2005 en ook een Jenaplanschool. Op drie na gaan alle 2005-kindjes uit zijn groepje door naar groep 2/3.
Hij zit in een instroomklasje vanaf november 2009, dus ongeveer 6 jonge kleutertjes die doorgaan.
Volgens mij is er niet echt een regel, maar wordt vanuit het ministerie 1 januari als grens aangehouden. Dus alle 2005 kindjes gaan volgend jaar naar groep 2 etc. Het telt ook mee voor het aantal kindjes dat blijft zitten (dat was in het vorige schoolrapport boven gemiddeld voor deze school, dus ik denk dat ze het daarom nu zo doen).
Ze hebben wel heel duidelijk de grens bij 1 januari gelegd en alle januari 2006 kindjes blijven in groep 1.
@Zusara wrote:
Hier een zoon van eind december 2005 en ook een Jenaplanschool. Op drie na gaan alle 2005-kindjes uit zijn groepje door naar groep 2/3.
Hij zit in een instroomklasje vanaf november 2009, dus ongeveer 6 jonge kleutertjes die doorgaan.
Volgens mij is er niet echt een regel, maar wordt vanuit het ministerie 1 januari als grens aangehouden. Dus alle 2005 kindjes gaan volgend jaar naar groep 2 etc. Het telt ook mee voor het aantal kindjes dat blijft zitten (dat was in het vorige schoolrapport boven gemiddeld voor deze school, dus ik denk dat ze het daarom nu zo doen).
Ze hebben wel heel duidelijk de grens bij 1 januari gelegd en alle januari 2006 kindjes blijven in groep 1.
Ok, nou dan verschilt dat per jenaplanschool blijkbaar.