Hoi allemaal.
Mijn zoontje is nu 3,5 maand en we zijn net begonnen met kinderopvang.
Ik bracht hem vanmorgen naar de verticale groep en er was slechts één leidster aanwezig om de kinderen te ontvangen.
Er waren op dat moment nog niet zoveel kinderen, slechts vijf.
De leidster zei dat de andere leidsters later kwamen, omdat ze vanavond nog een cursus hadden, maar dat er nog niet zoveel kindjes waren. Hoe dan ook, moet ze wel de ouders te woord staan die hun kinderen brengen en allerlei opmerkingen noteren over voeding etc etc…en tegelijkertijd kinderen van verschillende leeftijden in de gaten houden. Mijn zoontje zat midden op de vloer in een wippertje, terwijl er een kindje van een maandje of 8 rondkroop, en daar renden dan nog drie dreumessen omheen…
Het afscheid nemen voelde gewoon niet goed aan (hoewel dat als kersverse moeder toch al moeilijk is natuurlijk )
Weet iemand of dit wel mag…
Wat als ze simpelweg even naar de wc moet? Wat als er calamiteiten zijn?
Een gastouder heeft natuurlijk ook alleen meerdere kindjes van verschillende leeftijden in huis…
Ik kan niet terugvinden of er regels zijn wat betreft een minimaal aantal leidsters, kan iemand mij vertellen hoe het wettelijk geregeld is?
Groetjes, Cindy
Zijn er meer groepen in het gebeouw aanwezig?
Of een huishoudelijk hulp?
Een leidinggevende?
Er moeten ieg 2 mensen in het gebouw zijn, de zogenaamde achterwacht.
Ook hier word per groep met 1 leidster gestart, de 2e leidster komt dan een uur later.
Zo ook bij het sluiten.
De eerste gaat om 17 uur weg, de ander blijft tot 18 uur.
Dit is een wettelijke regeling.
Op een vertikale groep is in basis de regel 1 leidster op 6 kinderen (met ik meen max 3 baby’s, dus kinderen onder de 1 jaar).
(Zelf werk ik op de naschoolse opvang, dus de details weet ik niet precies)
bij gastouder heb je verschillende situaties verschillende of dezelfde leeftijd dat kan,maar laat op de drukke momenten de kleintjes of in de
box of in kinderstoel zitten/liggen zodat oudere kinderen iedergeval niet omver kunnenlopen met wipper en al.zo doe ik het ook als ik even naar wc ga of ander kind in of uit bed haal veiligheid voor alles.
kan me voorstellen dat je rotgevoel had maar kinderen zijn vaak gewent dat er kleinere kindjes bij zijn en daar voorzichtig mee moeten zijn.je zou volgende keer aan kunnen geven dat jij het prettiger vind als hij op verhoger voor wipstoel staat of dat hij in de box gelegt wordt nog beter voor rug ook.net wat jou kindje prettig vind
bij ons mag je niet alleen in het gebouw zijn.
wij beginnen smorgens altijd met ons 5en in het gebouw om half 8.
Om half 9 komt de tweede en evt een derde leidster.
Maar weten we dat het standaard om 8.00 al te druk is, dan wordt er een extra leidster ingepland.
bij ons staan contacten met ouders en ouders gerust naar hun werk laten gaan hoog in het vaandel.
Hier was smorgens ook altyd een leidster op soms wel 10 kinderen… en zeker op de baby groep vind ik dit niet acceptabel zelf.
Dit is een van de redenen waarom wij over zijn gestapt naar een gastouder.
En net wat je zelf al zegt het begin van het kdv is al zo moeilijk voor mama´s
Hoop dat t gevoel snel iets minder word en je kleintje het reuze naar de zin gaat hebben :hug: