1 jaar, en dan?

Zijn vorige week op het CB geweest en daar werd verteld dat we met 1 jaar Lucas gewoon halfvolle melk mogen gaan geven.

Nu drinkt hij nog zo’n 500 cc aan opvolgmelk.

200 cc in de pap en 2 x 165 cc (1 keer bij de boterham en 1 keer voor het slapen).

Ook krijgt hij al een schaaltje yoghurt wat ook mee mag gaan tellen voor de 300 cc zuivel die hij nodig heeft.

Maar ik vind het zo’n terugval, van 500 naar 300 (eigenlijk 200 als je de yoghurt meetelt).

Hoe deden jullie dat?

Want er is bijvoorbeeld ook nog nr 3 groeimelk…

Je kunt toch de opvolgmelk gewoon door halfvolle melk vervangen? De laatste fles zou je misschien wel qua hoeveelheid wat kunnen afbouwen na verloop van tijd. Maar voor de rest zou ik het schema gewoon laten voor wat het is.

Ik zou die fles bij de boterham gewoon weg laten, merk hij vast helemaal niets van.

Hier krijgt ze ook geen fles meer na de boterham wel altijd een stukje fruit of wat yoghurt ofzo.

En dan krijgt ze nog in de ochtend een fles van 200cc groeimelk.

En voor het slapen een fles van 200cc groeimelk.

Half volle melk geef ik soms bij de boterham maar dan maak ik daar een fruitshake van want ze drinkt anders geen melk.

Ik vind groeimelk veel makkelijker, zo zit ik dus nooit met het probleem dat ze niets te drinken heeft ofzo als ik eens een x geen melk heb ofzo.

Maar is het heel erg dan als ze meer melk binnenkrijgen dan 300 ml :think:

Daarbij denk ik dat ze van halfvolle melk minder drinken dan opvolgmelk. Geen idee waarom ik dat denk eigenlijk :mrgreen: . De kleine van mijn zus is met 1 jaar zelf gaan drinken uit een beker bij de boterham en toen was het meteen nog maar de helft of nog minder dan uit een fles. Ik laat het bij de boterham iig niet weg. Dat zijn ook de momenten dat hij het als hij groter is ook moet drinken. Daarbij moet hij bij de boterham toch iets drinken? Hij wil namelijk altijd een paar hapjes brood, dan een beetje melk, dan weer brood enz.

@cees77 wrote:

Maar is het heel erg dan als ze meer melk binnenkrijgen dan 300 ml :think:

Daarbij denk ik dat ze van halfvolle melk minder drinken dan opvolgmelk. Geen idee waarom ik dat denk eigenlijk :mrgreen: . De kleine van mijn zus is met 1 jaar zelf gaan drinken uit een beker bij de boterham en toen was het meteen nog maar de helft of nog minder dan uit een fles. Ik laat het bij de boterham iig niet weg. Dat zijn ook de momenten dat hij het als hij groter is ook moet drinken. Daarbij moet hij bij de boterham toch iets drinken? Hij wil namelijk altijd een paar hapjes brood, dan een beetje melk, dan weer brood enz.

Geen idee of het erg is als ze meer melk binnen krijgen.

Ik ben eigenlijk meteen overgestapt dus niet eerst 50/50 ofzo, en is ze niet minder gaan drinken hoor. Vind dat de groeimelk wel een stuk zoeter smaakt, smaakt vrijwel hetzelfde als half volle melk vind ik.

Hier krijgt mijn dochter ook gewoon drinken bij de boterham hoor soms is dat een fruitshake maar meestal gewoon wat diksap. Er wordt trouwens ook aangeraden om maar 100cc opvolgmelk/groeimelk bij de boterham te geven. Ik zou dan gewoon 1 x in de ochtend een fles van 200cc in de middag na de boterham een flesje van 100cc en voor het slapen gaan nog een fles.

Hier ook ja, hapje, slokje, hapje, etc…

Volgens mij was het alleen zo dat ze van zuivel meer verzadigd zouden zijn en ander eten laten staan… maar dat weet ik niet meer 100%.

Misschien dat de ochtend een boterham word ipv pap, met 100 cc, bij de boterham 100 cc (volgens mij is het trouwens beter voor de ijzeropname om vruchtensap (vit C) te geven), en dan de yoghurt.

Avondfles vervangen voor een slokje sap en een koekje ofzo (net als broer).

Zijn jullie ook van de ene op de andere dag overgegaan?

Zo 1 jaar, alsjeblieft, halfvolle melk…?

Ik ben wel eigenlijk meteen overgestapt.

Toen hier de bus opvolgmelk op was zijn we overgegaan op groeimelk en nooit problemen gehad.

Ben je ook evenveel blijven geven als voorheen met de opvolgmelk?

Ik vind het vooral zo’n omschakeling ineens.

Andere melk, andere hoeveelheden en dat allemaal tegelijk op 1 dag.

Weet ook echt niet meer hoe het bij Robin ging, die kreeg sowieso ook andere voeding.

Ja hoor ben niet veranderd in de hoeveelheid.

Ze krijgt hier gewoon in de ochtend een flesje van 200cc groeimelk en in de avond een fles van 200cc.

Soms krijgt ze nog een fruitshake 100cc maar dat is niet elke dag hoor, heb niet zin om elke dag een fruitshake te maken haha :oops:

Maar de melk vind ik juist een stuk lekkerder geworden, dus denk dat de meeste kindjes geen problemen hebben met het zomaar overstappen.

Vind halfvolle melk wel weer handiger dan dat enge poeder-gedoe allemaal.

Ben blij als we daar vanaf zijn… :shifty:

Heb eigenlijk ook nog helemaal niet met het kdv besproken hoe of wat en na de vakantie als hij weer gaat is hij al jarig geweest…

Ik ga eerst de gewone hoeveelheid aanhouden denk ik. Ben benieuwd wat hij van gewone melk vind.

wij hebben de opvolgmelk rustig afgebouwd en zijn rustig aan overgestapt op de gewone melk. 'sMiddags kreeg ze een flesje half opvolgmelk en half melk omdat ze gewone melk in het begin helemaal niet lekker. 's Ochtends en 'savonds een gewoon flesje. Op een gegeven moment zijn we helemaal overgegaan op gewone melk. Peutermelk hebben we nooit gegeven, vonden we een beetje onzin.

MIjn kinderen blieven geen gewone melk.

Dus hier nog steeds iedere ochtend opvolgmelk.

hier tot 3,5 jaar opvolgmelk gegeven gaf mij een goed gevoel want met 3 jaar is inmunsysteem pas compleet en de oudste is nu 4 geweest en lust het nog graag

Ik heb gisteren eens even het cb gebeld :wink:

300 ml is echt voldoende. Een van de 3 flessen zouden we iets anders kunnen geven. Dus gisteravond de laatste fles laten vallen en vervangen door een beetje thee. Daar heeft hij wat van gedronken en is gaan slapen… tot vanmorgen kwart voor 7 :mrgreen:

Nu zijn er nog 2 over. Bij het ontbijt en bij de lunch. Die kan ik laten staan. Hier geven we “gewoon” vanaf het begin halfvolle melk. Tenminste, ik hoop dat hij het lust :wink:

wij hebben de opvolg melk vervangen door gewone melk en deden er pap doorheen… zorgde dat ze een kom yoghurt at op een dag en savonds een fles warme melk…

Volgens onze kinderarts was nr3 opvolgmelk alleen maar goed voor de portemonnee van de fabrikant :mrgreen:

Ze halen genoeg voedingsstoffen uit hun maaltijden, dus hebben ze die poeder niet meer nodig.

Wij geven nu in de ochtend een fles nr 2 (omdat we de pakken op willen maken die we nog hebben) dan bij het broodje een flesje halfvolle melk en 'savonds een toetje.

Volgens onze kinderarts was nr3 opvolgmelk alleen maar goed voor de portemonnee van de fabrikant

Dat werd op het CB tegen mij inderdaad ook verteld, TOTDAT mijn meiske in 5 maanden tijd maar 2 cm gegroeid was...toen moest ik toch maar groeimelk gaan geven, omdat er meer voedingstoffen in zitten :think: :shock: Heb haar toen wel verteld dat ze tegenstrijdige adviezen geven :naughty:

Isa heeft trouwens altijd groeimelk gekregen na haar 1e verjaardag, dus daar ligt het niet aan 8) . Ze krijgt nu 's ochtends pap van groeimelk, tussen de middag gewone melk/fruit melk en 's avonds een klein flesje groeimelk.

ik zit ook in dubio wat ik melinda ga geven met haar 1e jaar gewone melk of groeimelk

nou Odin gaat hier richting de 16mnd en heeft nog steeds 1 a 2 flesjes.

Ik geef m groeimelk vanaf 1 jaar.

Hij krijgt die fles voor t slapen gaan en drinkt dan ook gerust 300cc in 1x leeg, geef ik m die niet dan redt hij de nacht niet, heeft t blijkbaar toch nog nodig…en dan kan t cb op zijn kop staan ik luister naar mijn kind.

'smorgens drinkt ie vaker ook nog groeimelk, iets van 200cc, ligt er wel aan hoelaat ie wakker wordt…maar ook dat gaat beter dan brood in de vroege ochtend.

Gewoon je gevoel volgen hoor, en eens uitproberen wat je kindje t fijnste vindt.

Ik ben ook groeimelk gaan geven toen ze 12 maanden werd.

Maar ik heb nu nog 2 blikken staan en die maak ik op en stap dan over op half volle melk.