Hai,
Ik geef Mare BV en zit met een vraagje. (Mare is nu 5 dagen oud)
Sinds een paar dagen zit er eindelijk melk in mijn borsten en als Mare rechts drinkt dan hoor ik haar klokken en slikken en zit ze na de voeding echt vol. Links hoor ik nauwelijks iets, drinkt ze veel langer (ong 25 min) en valt dan in slaap. Dan wordt ze alleen of na een uurtje weer wakker en wil weer drinken. Dus nu deed ik de laatste dagen al zodra ze in slaap viel haar even verschonen, dan wilde ze weer drinken, weer ong 25 min en viel dan weer in slaap. Ze dronk dan dus bijna een uur. En dan heeft ze na 2 uur toch weer honger. Met andere woorden, als ze uit de linkerborst drinkt lijkt het dus of er veel minder uit komt. Nu heb ik vandaag die borst proberen leeg te kolven, hij is namelijk nog wel superhard dus er zit melk in. Nou, in 20 min tijd zat er dus net 10 cc in. :? Even nog die andere borst geprobeerd en die had dus in 2 min ook al 10 cc, terwijl ze daar net nog aan gedronken had. Dus er komt duidelijk minder melk uit die ene borst. Hoe kan dit en weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Groetjes Meike
Ten eerste gefeliciteerd!!
Maar zou het niet kunnen dat er een melk kliertje verstopt zit? Als je zegt dat hij wel vol lijkt? Misschien tijdens het douchen ofzo lekker masseren, bij mij stroomde de melk er dan uit. En Mare goed aanleggen aan die borst, en dan ook leeg laten drinken.
Dat het drinken geen geluid maakt, hoeft niet te zeggen dat ze slecht drinkt.
Je zou aan de kraamhulp kunnen vragen of je Mare voor en na het voeden mag wegen, om er achter te komen hoeveel ze drinkt.
Je zegt dat je borst super hard is, die stuwing is normaal bij 5 dagen.
Het kan zelfs zo zijn dat je borsten te vol zitten, waardoor Mare moeite heeft om de tepel goed in de mond te nemen.
Dat je zo weinig kolft heeft niet te maken met de hoeveeelheid melk die je hebt. Kolven is iets wat je moet leren. Het idee dat je aan een melkmachine zit kan een reden zijn waarom je borsten geen melk geven tijdens het kolven. Misschien zitten je borsten zo vol, dat de kolf niet goed aansloot op je borst.
Ik denk dat je je vragen ook met de kraamhulp kan bespreken. Zij moet ook we het een en ander van bv af weten.
Groetjes
Karin
Hey Meike! :mrgreen:
Inderdaad, de hoeveelheid die je kolft is geen indicatie voor het aantal cc dat je kolft.
Ligt ze wel goed aan aan die borst? Het kan inderdaad zo zijn dat de borst zo gespannen staat dat Mare daar niet goed kan aanhappen.
En een warmtecompres voor je gaat voeden helpt ook wel om de melk sneller te doen stromen.
Maar er kan verschil zitten tussen de hoeveelheden per borst, als je maar genoeg aan blijft leggen ook aan de borst waar wat minder uitkomt zodat de productie op gang blijft en misschien wel eens op het peil van de andere borst uitkomt (hier ook 2x een groot verschil tussen rechts en links). Succes!
Hier ook een verschil met rechter en linker…
Er kan wel een groot verschil zijn.
In de eerste weken had ik bij mijn linkerborst geen toeschietreflex, en wanneer ik kolf komt er vrijwel niets uit, ook nu nog niet. Ik merk ook bij het drinken een behoorlijk verschil, links drinkt hij veel slechter en komt hij weer eerder dan wanneer hij rechts drinkt.
Inmiddels is de linker gewoon wat minder vaak aan de beurt ;-), en hij groeit er prima op.
Dankjewel voor de antwoorden!
Oh fijn dat sommige het ook hebben! Ja heb ook echt het idee dat er links geen toeschietreflex is…
Ik denk niet dat het aan het kolven ligt, de rechter ging echt als een trein!
He Katoke! Jij ook hier!
Miranda ja dat masseren heb ik geprobeerd maar krijg er echt niets uit. :? Vandaar dat ik probeerde te kolven. En de borst leeg laten drinken, nou dat gaat haar echt niet lukken. Na 2x een half uur drinken is ie echt nauwelijks zachter/leger…
Ik heb het idd besproken met kraamhulp, gaan het nu ook nog ff met VK overleggen.
Lydia, ja die borst minder vaak doen, wilde ik ook al doen. Ze drinkt namelijk zo lekker en snel uit die andere en dan heeft ze tenminste na 2 uur niet weer honger… :?
Nou, ik hou jullie wel op de hoogte, nogmaals bedankt!
Ha zo te lezen heb je echt precies hetzelfde. Als ik die rechterkolf dan heb ik een mega-emmer
En idd harde plekken, heb ze ook links, blijven masseren, douchen met warm water etc.
Ik las in een of ander boek het woordje Stiefborst
klopt wel.
Hai!
Lydia, de harde plekken zijn momenteel helemaal weg gelukkig, maar volgens mij zit er nu dus nauwelijks nog melk in… :?
Ik heb te straks nog eens geprobeerd te kolven. Ik moest namelijk van de lactatiekundige de borst die het dus niet zo goed doet, extra stimuleren. Dus telkens met die borst beginnen en dan als toetje de andere. Heb dat nu een paar dagen gedaan, elke voeding. Met het kolven kwam er nog steeds niets uit. Ook hoor ik haar nog steeds nauwelijks slikken als ze aan die borst drinkt. Het het idee dat ze daarna alles nog nodig heeft uit de andere borst. Ook zag ik tijdens het kolven dat zodra ik hem aanzette, er 2 straaltjes uit mijn tepel kwamen. Twee pompen (tja hoe noem ik dat?? ) later stopte ze. De straaltjes kwamen ook niet meer terug, heb het nog een kwartier geprobeerd. Toen heb ik de kolf even aan en uit gezet en op het moment dat ik hem weer aanzette zag ik dus weer straaltjes. Maar die stopte dus na 2 keer weer, en dit heb ik dus een paar keer geprobeerd. Weet iemand hoe dit kan komen? Verder heb ik nog steeds nooit iets van een toeschietreflex gevoeld…
HELP!!
Dei toeschietreflex voelde ik pas toen Leonie al maanden oud was, daar hoef je je dus niet druk om te maken .
De linkerborst kan inderdaad minder melk aanmaken dan de rechter (of andersom). Maar je zegt dat hij nog wel hard is nadat Mare gedronken heeft, én dat je haar niet hoort drinken. Dat laatste hoeft ook niet, let vooral op het kinnetje. Dat maakt tijdens het drinken een pauze. Die pauze is het slikken, als Mare dat doet, dan is het goed :mrgreen: . Heb je het idee dat ze wel goed aanhapt aan de linkerkant? Ik vond het zelf erg lastig om alles in spiegelbeeld te moeten doen, en mijn linkerborst werd mede daardoor mijn probleemborst.
Mijn borst was te vol en te hard, dus Kimberly kon niet goed genoeg aan happen. Ik kreeg toen de tip om het ergste eraf te kolven en daarna aan te leggen. Met veel moeite kreeg ik er toen 20 cc uit gekolft.
Inmiddels is hier rechts ook de “hoofd” borst geworden maar ik leg haar als eerste aan de linker aan.
Succes ermee.
Voed je altijd in dezelfde houding?
Thx Biebels, baghera.
Esther ja meestal gewoon zittend, de standaard houding. Liggend doet teveel pijn (nog steeds!!) en die rugbyhouding vind ik ook nog niet echt makkelijk. Maar dat komt mss ook wel omdat het voeden dus nog pijn doet. Ik heb nu flucanozol gekregen in tablet vorm. Hoop nu toch wel binnen een paar dagen van die schimmelinfectie/pijn af te zijn. Lactatiekundige denkt namelijk dat ik die infectie heb omdat het voeden nog zo’n pijn doet, ondanks dat ze goed aan de borst ligt. Ook kan ik mijn tepels niet eens aanraken, zo’n pijn. En hele dag door steken in mijn borst, ook na het voeden.
Hoop dus echt dat dit ook overgaat. Vind er momenteel nog niets aan, heel die BV niet…Ik geef het nog tot zondag…dan kap ik ermee als het niet beter gaat…
Meike, ook hier een dikke :hug:
Ik hoop met je mee dat je snel pijnloos kan gaan voeden…
Meike, sterkte hoor!.
Ik zit met hetzelfde, wat die pijn betreft toch (spruw) en ik heb ook soms ziets van foert…gedaan met dat geprul. Maar ik heb bij Jinthe ook moeilijke periodes gehad en uieteindelijk toch 6 maanden BV gegeven en wil nu dus ook liever niet ‘opgeven’, Lotte verdient ook 6 maanden BV.
Is nu met een peuter i,n huis ook allemaal wat moeilijker vind ik.
Thx meiden.
Dietske werd het bij Jinthe uiteindelijk wel minder pijnlijk?
Ja als je er al 1 (of 2!) hebt rondlopen is het toch moeilijker. Vooral omdat ik na die LB toch nog de RB moet aanbieden en zo nog bijna een uur zit… :?
Maja, als die pijn nou maar weggaat.
Dietske jij ook heel veel sterkte he!!
Bij mij duurde het 6 weken voordat ik pijnloos kon voeden.
Toen waren mijn tepels gewend aan het mondje…
Ik ben blij dat ik het heb volgehouden. Ik dacht echt niet dat ik het zou kunnen, maar het is toch maar mooi gelukt.
Micah had ook een voorkeursborst (rechts) en dronk links ook minder vaak goed leeg…
Ik begon elke voeding met links zodat het toch goed gestimuleerd werd.
Kolven laat niet zien hoeveel cc een kindje daadwerkelijk drinkt. Je kolft sowieso veel minder dan dat Mare echt binnen krijgt. Dit omdat ze weet hoe de borst te stimuleren.
Ik hoop dat je toch nog even langer wil proberen dan zondag. Het is echt de moeite waard…
Succes :-*
meike, bij Jinthe heb ik de eerste 3 weken veel gekolfd en af en toe een live voeding aan de borst,had toen megakloven (verkeerd aanleggen denk ik) en heb dat zo overwonnen. Dan terug overgegaan naar alle voedingen aan de borst en tussendoor kolfde ik nog wel eens extra voor mijn diepvriesvoorraad.
En daarna nooit meer pijn gehad buiten stuwing als ze begon door te slapen af en toe.
Maar ook heel vaak momenten gehad van’heeft ze nu honger of pijn of wat is er ’ en dan hup borst er maar weer eens in.
En dat vond ik soms wel lastig.
En het gaat nu weer die richting uit vrees ik.
Maar nu is de pijn veel erger met die spruw. En dan 1 borst die minder melk lijkt te hebben. bij Jinthe was net die borst mijn beste…raar hé.
Als je twee borsten per keer geeft dan is wat Marlous zegt wel een goed idee, eerste de linkse geven. Dat had jouw lactatiedeskundige ook al als tip gegeven las ik!
Ik geef elke keer maar 1 kant dus dat ligt wel moielijker dan voor mij.