1,5 jaar ertussen, fijn leeftijdsverschil???

Hoi!

Wij zijn de laatste tijd aan het denken over een 2e, maar we twijfelen over het kleine leeftijdsverschil, mocht het snel raak zijn.

Mijn vraag aan de moeders met 2 kids dicht op elkaar is dus ook;

Is 1,5 tot 2 jaar leeftijdsverschil ideaal?

Welke dingen vond/vind je vervelend en wat juist erg practisch?

Als je het over mocht doen, had je het dan net zo gedaan of zou je dan liever meer verschil willen hebben?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Groetjes Sophia

Hier schelen ze 13 maand…

Dat is dus iets minder als anderhalf. Ik was 4 maanden na Anieks geboorte alweer zwanger.

Het grote nadeel vond ik…

Tijdens het zwanger zijn ben je heel druk met je kleine, die loopt nog niet en als je een late loper hebt (aniek liep pas met 18 maanden en 2 weken) dan moet je dus hoogzwanger een dreumes rondzeulen.

Je kunt niet even gaan liggen als je heel moe bent, toch viel ik wel eens zomaar in slaap en dan lag Aniek gewoon op een kleed. Ik schrok dan wakker en voelde me daar enorm rot om want wat als…

Ook kom je dan niet onder een hoop dubbele aanschaffen uit, we hebben 2 jaar lang 2 romer king stoelen gehad want doorschuiven kon niet, we moesten een duowagen aanschaffen want zeker tot ruim 3 is dat heel handig in allerlei situaties. Maar je hebt dan wel de auto vol.

Op vakantie hadden we lang 2 campingbedjes mee…

Na de geboorte is de oudste vaak nog te klein om alles goed te snappen en bij mij is daardoor de borstvoeding mislukt. Ik had niet genoeg tijd om aandacht en tijd te investeren in de bv en ook aandacht te geven aan mijn dochter die daardoor meer in de box zat dan wat anders.

Dat trok ik niet.

Uiteindelijk liep het natuurlijk allemaal wel los en de voordelen zijn:

Je zit nog in een babyritme dus de 2e gaat zo mee.

Je hebt vaak toch nog gebroken nachten dus ook dat verandert niet

de kinderen ontwikkelen zich snel na elkaar en ze kunnen dus erg goed met elkaar.

Het zijn nu echt elkaar vriendjes, ze lachen en huilen samen, spelen samen en maken samen ruzie.

Had ik het weer moeten doen, wetend wat ik nu weet, had ik het toch weer zo gedaan, maar ik had wel van te voren 1 vaste oppasdag geregeld bij bv oma zodat ik 1 dag echt kan bijtanken en zo mezelf al zwanger en wel kon opladen.

Ik had geen genoegen genomen met een goedkope duowagen maar direct een goede gekocht die aan alle eisen voldeed zodat we er optimaal gebruik van konden maken.

Ik had ook huishoudelijke hulp ingehuurd voor een paar maanden zodat ik rustig kon gaan starten met mijn taak als mama van 2 en me dus gewoon al met al beter voorbereid.

Maar zeker gezien de lange termijn, hoe ze nu met elkaar zijn, hoezeer ik van mijn 2 tal geniet zou ik het weer zo doen.

Straks zit er bijna 3 jaar tussen Peter en de baby en dat heeft ook z’n voordelen, maar ik denk dus niet dat dit kindje veel zal hebben aan zijn grote broer en zus omdat ze in totaal andere ontwikkelingsfases zitten.

Straks gaan ze al naar school en dan zal dit pukje nog zeker een dik jaar thuis zijn.

Tegen de tijd dat peter en Aniek kunnen knikkeren en zelf kunnen fietsen zal deze het ook willen, maar nog niet kunnen.

Anderzijds verheug ik me wel op het feit dat ik nu rustiger ben en meer tijd zal hebben voor dit kindje omdat Peter en Aniek al veel zelfstandiger zijn en me niet meer overal voor nodig hebben.

Ze kunnen zelf hun bed uit, zelf naar de wc/potje, zelf hun broek aandoen en de tv aanzetten, zelf drinken pakken, zichzelf vermaken, zelf spelen ook in de tuin, hun fantasie gebruiken en zo ben ik nu dus echt minder druk als toen ze klein waren.

Dat zie ik wel weer als plus.

Nou uuh wat Cell zegt dus :mrgreen:

van dit leeftijdverschil word je wel creatief trouwens en de spitsuren zijn net iets drukker en duren ook wat langer.

Je moet ook kunnen accepteren dat je huishouden niet altijd op rolletjes loppt omdat je er op sommige dagen simpelwrg niet aan toekomt.

De eerste weken vond ik een gekkenhuis, maar nu komt de rust erin en vinden we weer wat regelmaat.

Ik heb geen ervaring, maar het lijkt me ontzettend leuk. Dat het druk is, dat geloof ik graag, maar als je er 2 of 3 jaar tussen hebt zitten, is het ook druk… Misschien op een andere manier, maar ik ben er van overtuigd dat het druk blijft tot dat de kids het huis uit gaan… :mrgreen:

Hi meis! Ik kom je topic even vervuilen…Heb geen tips voor je, bij mij zit er tot nu toe meer leeftijdsverschil tussen de kids, maar misschien binnenkort wel niet meer!

Maarre…wel even komen vertellen he…als je weer mee gaat doen!

Lijkt me wel errug gezellig!

:-* Deb

Hier ook 2 kindjes kort na elkaar Wesley is 5 dagen voor Serina haar 1e verjaardag geboren!

Ik vond het op het laatst van mijn zwangerschap wel zwaar met Serina tillen, maar had wel het geluk dat ze met 11 maanden al kon lopen en ook de trap op kon lopen dat scheelde al veel tillen.

Gelukkig sliep Serina goed zodat ik s middags een paar uur kon liggen, en s nachts sliep zij ook goed dus wat dat betreft kreeg ik mijn rust wel.

De eerste maanden dat Wesley geboren was vond ik het wel moeilijk om een ritme te vinden voor beide maar nu loopt het allemaal op rolletjes ze slapen beide s middags 2 tot 3 uur en ook slapen ze beide de nachten goed door dus heb echt mazzel daarmee.<br /> Het is soms wel lastig als je eens een dag weg wilt, want je moet wel heel wat meeslepen, dus ben toch nog veel aan huis gebonden maar ook dat wend wel :wink:<br /> <br /> Ik moet wel zeggen dat ik veel geluk heb met mijn 2 kids want beide zijn ze best makkelijk ze slapen en eten allebei goed.<br /> Mocht ik het over doen zou ik het zo weer doen, ze hebben nu echt veel aan elkaar kunnen al leuk met elkaar spelen en Serina is gek met haar broertje.<br /> Ik probeer ook altijd wel even wat met Serina alleen te doen, zoals boodschappen doen vind ze leuk en dan neem ik haar altijd mee en blijft Wesley thuis bij mijn vriend.<br /> <br /> Tsja en elke dag hebben we een spitsuur hier en ben dan wel blij als ze s avonds op bed liggen hoor.

Het huishouden schiet er soms wel wat bij in maar goed dat is dan even niet anders.

Hoi!

Leuk, al een paar antwoorden!

Deb, tuurlijk kom ik het vertellen als we echt gaan beginnen! Jullie zullen het als eerste weten, ronde 2 van de juni 2006- stoppers!

Cell, ik denk wel dat er een verschil is tussen 13 maanden of minimaal 19 maanden leeftijdsverschil. Verder hebben we al 2 campingbedjes omdat we er 1 als box gebruiken en hebben we een mutsy-kinderwagen, waar je ook een dubbele zit op het onderstel kunt zetten, dus dat zou geen probleem zijn.

Lichamelijk zal het idd wel eens zwaar kunnen zijn. Ik heb de ziekte van Crohn, dus mag door medicijngebruik helaas geen bv geven, maar tijdens de zwangerschap lijkt het me wel zwaar om ook nog een dreumes erbij te hebben.

Joseetje, ik kan me voorstellen dat het de eerste weken afzien was. Heb je Thijmen goed kunnen voorbereiden op het feit dat er een baby zou komen? Of snapte hij het helemaal nog niet?

Gelukkig is mijn man tijdens de spitsuren altijd thuis, hij werkt van 8u tot 17u.

Niekje, bij jou klinkt het gezellig maar druk! Dat zal idd een groot voordeel zijn, dat ze allebei 's middags nog slapen.

Nou, we denken nog even verder en meer reacties zijn altijd welkom!!

Dank jullie wel!

Oeh… verkijk je niet op de mutsy hoor… die had ik ook, maar de voorste stoel heeft geen uitval beugel en Aniek vond het dus bere-eng om erop te zitten. Dat hoor ik meer en je ziet ze ook veel op mp, kort na aanschaf alweer.

Ook kan de achterste zitting alleen achterover gekiept worden, in een soort van maxi cosi stand. Peter lag daar heel los in en huilde meer dan dat hij sliep. Als ik de maxi cosi zelf in het achterste stoeltje klemde ging het nog wel… maar og wat was dat een onding van een uitvinding zeg.

Duwde ook nog eens heel zwaar en bij wat ruwer terrein duwde ik de duwstang wel eens door zijn klikhoogtestanden heen.

Die zou ik dus nooit aanraden wat dat betreft.

Uiteindelijk hebben we een duo mountain terrain aangeschaft, daar heb ik alsnog ergggg veel plezier van gehad, heerlijk ding. Ik heb hem door gedaan aan mama-van-Jeremy hier op Kok maar wel pas toen Aniek al tegen de 3 jaar ging.

Hier is het ook elke dag spitsuur tussen 6 en 7, maar ze gaan wel redelijk gelijk naar bed, dus ergens vind ik het ook wel weer fijn.

Verder wil ik ook nog wel aangeven dat er 1 ding is wat veel vaker voorkomt bij de 2e zwangerschap kort op de andere… zwangerschapsdiabetes.

In tegenstelling tot gewone diabetes word je insuline productie tijdens zwangerschap aangemaakt door beta cellen. Die worden opgebruikt en pas weer bijgemaakt als je niet zwanger bent.

Hoe korter je lijf dus die cellen heeft kunnen maken, hoe groter de kans op zw diabetes. Ik kreeg het dus bij peter.

Nu heb ik echter nog steeds nergens last van, mijn lijf heeft dus ruim 2 jaar de tijd gehad om de voorraad aan te vullen.

Wellicht als je de ziekte van crohn hebt (ontstekingen in de darm toch?) dat er dan ook meer gevraagd word van je lijf op andere vlakken.

Lijkt me wel iets om van te voren goed in te duiken zodat je zo fit mogelijk een 2e zwangerschap ingaat. :-* :thumbup:

Rick en Jenna schelen 14 maanden. Ik zei toevallig van de week nog tegen mijn moeder dat ik zo blij ben dat het ons gegund was om zo snel na Rick weer zwanger te worden, want ik vind het geweldig en zou het absoluut niet anders willen.

Nadelen: mijn lichaam was niet blij met een 2e zwangerschap zo snel na de eerste. Rick liep nog niet en was een forse baby/dreumes, met 9 maanden woog hij al 11 kilo.

Verder heb ik de nadelen die Cell beschrijft niet zo ervaren. Maar Rick sliep heel veel, tot aan z’n 1e verjaardag nog 3x per dag, dus ik had voldoende tijd om te rusten (ik heb gewerkt totdat ik 5 maanden zwanger was, daarna gestopt met werken).

De autostoelen ging hier ook heel goed, omdat Rick met 1,5 al 15 kilo woog dus nu inmiddels in de Rodi zit en Jenna nu sinds kort in zijn Priori. Geen extra aanschaf dus. Wél een tweede kinderstoel, 15 euro bij Ikea.

De duowagen heb ik van marktplaats. Ik heb een topmark, voor 75 euro gekocht. Grote nadeel is wel dat dan je kofferbak ook direct vol is, maar dat is hij met een gewone wagen ook volgens mij.

Wegens omstandigheden ben ik bij Jenna niet eens begonnen aan BV, maar kreeg zij gelijk KV, ik denk dat dat heel veel rust heeft gegeven.

Dikke mazzel hier ook is dat Rick doorslaapt vanaf zijn 5e week en Jenna vanaf 11 weken.

De voordelen:

Ik weet niet beter. Ik zit nu eenmaal in een leven met poepluiers, tandjes, flesjes, prakjes, huilende kindjes, een huis dat vol staat door de box, speeldgoed, etc. Ik heb niet tussendoor de kans gehad om te wennen aan de luxe van meer zelfstandigheid van ons eerste kindje.

Ze spelen nu sinds een maandje of 2 echt leuk samen. Ze zijn ook gek met elkaar en houden elkaar bezig.

Het babyspeelgoed van Rick heb ik niet op hoeven ruimen, dat kon zo door naar Jenna. Rick is zelf nog zo klein, dat er geen speelgoed op de vloer is waar Jenna niet mee zou kunnen spelen (oudere kindjes hebben vaak speelgoed waar kleinere onderdelen aan zitten).

Ik vind het zelfs zo leuk, dat ik eigenlijk direct voor een derde wilde gaan. Maar ja, daar heb je er toch 2 voor nodig he? :angel:

Maar, Jenna is nog geen jaar, het kan heel goed zijn dat ik er over een jaar heel anders over denk.

Ook met 3 jaar er tussen heb je last van het spits uur hoor :wink: , Ilse komt of als ik met Thijs aan het eten ben of als ik hem naar bed wil brengen.

Wij wilde graag 2.5 jaar ertussen.

Nu heb ik dus last van een pubberende peuter dus dat is ook niet altijd even makkelijk.

Ik heb het héél anders ‘‘gedaan’’ en ik vind dat heerlijk.

Het is denk zo persoonlijk.

Ik weet dat ik niet een leuke mama zou zijn met zo’n kort leeftijdsverschil :shifty:

Op mijn werk draai ik mijn hand niet om om met zijn 2e 13 kids te verzorgen van 0-4 jaar maar thuis…neuh…ik zou het vast kúnnen maar ik/wij wilde het niet.

Mijn zoon kan alles zelf,was lekker net op school toen de kleine kwam,voor mij écht ideaal.

Bij die kleine meid hebben we er even over gedacht om daar wel ‘‘gelijk een 3e achteraan te doen’’ maar daar kwamen we toch op terug :oops: gelukkig hadden we ‘‘mazzel’’ dat ik niet ongesteld was/werd door de bv dus geen lucky shot gehad :wink:

Mijn zus heeft er 20 maanden tussen.

ze zegt het is even een tropenjaar dat eerste jaar van de 2e erbij…maar zij zou nu niet anders willen,ze is helemaal blij dat die meiden zo kort op elkaar zitten.

Dus het is heel persoonlijk en voor alles is wat te zeggen denk ik :inlove:

Wij gingen voor 2 á 3 jaar ertussen (je weet natuurlijk nooit wanneer het raak is), het werd 2 jaar en 4 dagen :mrgreen: .

Ik vind dit verschil eigenlijk ideaal. Inderdaad nog in het ritme van de luiers en de slaapjes, maar wel al een redelijk zelfstandige peuter die kan lopen enzo (al deed ie dat pas met 17 maanden, dus begin zwangerschap moest ik 'm wel tillen, maar dan is het nog niet erg. En de trap op kon hij voor hij kon lopen :wink: ). Rond de geboorte van Mirthe was Stan nog niet aan het peuterpuberen, dat begon een maand of 3, 4 later. Maar toen had ik m’n ritme met 2 wel gevonden. Borstvoeding is ook gelukt, al is het soms niet zo heel relaxed als je peuter dan ook aandacht wil, maar gelukkig kan en kon hij zich goed zelf vermaken. En erbij betrekken hè, naast mama samen boekje lezen terwijl baby aan de borst ligt, ging prima.

Vrij snel hebben we de slaapjes op één lijn gekregen, beetje aansluiten bij je kinderen, beetje rekken, en zo kwamen wij erop uit dat tweede slaapje Mirthe gelijk met de middagslaap met Stan was en is. Als Mirthe 's ochtends slaapt, ging en ga ik met Stan buitenspelen met de babyfoon mee.

Enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat we nu in de fase komen dat er klein speelgoed van Stan kan rondslingeren terwijl Mirthe rondkruipt. En tja, het is druk…maar dat is het met kinderen altijd denk ik…

zoals je in mijn banner kan zien zit er hier iets meer tussen… en dat is aan de ene kant wel fijn, maar vond het tijdens mijnzwangerschap erg zwaar, omdat TEssa overdag helemaal niet meer sliep en ik dus ook nooit even kon gaan liggen…

Gelukkig werkte manlief onregelmatige diensten en kon ik als hij overdag thuis was nog wel even gaan liggen.

Voordeel was wel dat TEssa alles zelf kon lopen en anders zette ik er een trapje/krukje/stoel bij dat ze ergens zelf op kon klimmen…

Door de problemen met mijn bekken moest ik nl tillen vermijden.

Mijn moeder had net als Cell de kindjes zitten…

Tussen mij en mijn oudste broertje zit 16 maanden en tussen hun zit weer 13 maanden. Mijn moeder werkte niet dat scheelde misschien iets.

Ze vond het altijd wel heftig, maar toch ook wel erg leuk.

hoi,

als tweelingmoeder mag ik vast ook mee doen, persoonlijk vind ik het nog steeds tropenjaren, maar wij zijn dan nu ook druk met potjes aan de gang en ze sliepen pas met 9 maand enigzins door, voor mijn gevoel ben ik nog steeds aan het bijslapen… :zzz: okee ik ben een slaapkop :oops:

mijn hart zegt ja, graag nog een 3de, mijn verstand roept me snel terug…

eerst deze 2 maar eens naar de kleuterschool ( en de lotto winnen). o ja ik werk er nog wel 22 uur per week naast. (okee, toen ze er net waren op de automatische piloot, er kwam maar weinig werk uit mijn handen)

en houd er rekening mee dat nr 2 wel heel anders kan zijn als nr 1, de buuf heeft net een 2 hummel, en die is wel iets bewerkelijker als de eerste, die was (in mijn ogen) een makkelijk kind.

maaaaaaar laat je door mij niet bang maken, er zijn zat mensen die meer kids in minder tijd groot brengen. (sprak laatst iemand met een peuter en een drieling (ruim een jaar er tussen)) (daar heb ik dan RESPECT voor :clap: :clap: :clap: )

groetjes Louwina

@mama tina wrote:

zoals je in mijn banner kan zien zit er hier iets meer tussen… en dat is aan de ene kant wel fijn, maar vond het tijdens mijnzwangerschap erg zwaar, omdat TEssa overdag helemaal niet meer sliep en ik dus ook nooit even kon gaan liggen…

Dat scheelt natuurlijk wel, is erg afhankelijk van je kind. Stan wordt volgende week 3 en slaapt nog steeds 2 uur 's middags… Maar hoe jonger je kind, hoe groter de kans dat hij/zij 's middags nog slaapt en jij je rust even kan pakken.

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn zus heeft ook 3 kids binnen 20 maanden gekregen, de oudste was 20 maanden toen er een tweeling bij kwam. Zwaar is het wel, als ik haar zo zie.

Ik denk ook dat er altijd spitsuren zullen blijven, hoe veel je kinderen ook zullen schelen.

Jesse is een bewerkelijk mannetje, die moeilijk slaapt. als hij eenmaal slaapt is het goed, maar in slaap komen en slapen op andere plekken dan thuis is erg moeilijk. Dus wat dat betreft weten we wat we kunnen verwachten.

Meer dan 2 jaar verschil lijkt me ook prima hoor, alles heeft voor en nadelen volgens mij. Meer dan 3 jaar verschil zou ik persoonlijk minder fijn vinden, omdat je kids dan vaak in een totaal verschillende fase zitten. Maar ja, we hebben het natuurlijk niet voor het zeggen, voorlopig is het maar afwachten of we uberhaupt weer zwanger kunnen raken.

mag ik ook nog even? :inlove:

tussen mijn kinderen zit precies anderhalf jaar (en 10 dagen) en ik vind het super!

Teun was te klein om jaloers te zijn toen Stijn werd geboren, maar Teun is wel altijd heel makkelijk geweest.

We hebben met Stijn wel echt een zorgenjaar achter de rug, dat eerste jaar van hem doe ik liever niet meer over (eczeem, ziekenhuis, slecht eten, niet slapen) maar nu vind ik het echt heel erg leuk!

ze spelen samen en zijn lief voor elkaar (niet altijd natuurlijk). Ik zou het zo weer doen!

Groot leeftijdsverschil, klein leeftijdsvershil, voor alles is wel wat te zeggen.

Ik vond m’n zwangerschap van Julia niet altijd makkelijk, omdat Matthijs ook niet meer sliep 's middags en soms vind ik mijn peuter bewerkelijker dan m’n baby… die is tenminste tevreden met d’r flesjes en slaapt nog een paar keer per dag!

Hoe het is met twee kort op elkaar weet ik (nog) niet. Qua zwangerschap vind ik het nu pittig, maar vooral vanwege m’n peuterpuber! Als Matthijs naar de psz gaat, plof ik weer in m’n bed en kan ik zomaar 2 uur achter elkaar slapen voor Julia wakker wordt!!! Hartstikke luxe vind ik dat, haha!

Lekker je gevoel volgen, 't is maar net wat je zélf fijn vindt :-*

Onze twee meisjes schelen ook anderhalf jaar (2,5 en bijna 1 jaar) en ik vind het geweldig. Het is idd wel eens zwaar maar ik weet natuurlijk ook niet beter. Ik vind het vooral erg mooi om te zien hoeveel pret ze met elkaar beleven, ze hoeven elkaar maar te zien en ze beginnen al te schateren. Het zijn echt de dikke maatjes die we zo voor ogen zagen toen ik nog zwanger was!

En ja, we vinden het zelfs zo leuk dat er nu ook al een derde op komst is :dance:

(Ben wel heel benieuwd hoe mijn lichaam dit gaat trekken, maar vooralsnog gaat het bij 17 weken heel prima)

Ik zou zeggen: als je een tweede kindje wil, ga er dan voor! Je weet nooit of het lukt, een kindje krijgen is altijd een kadootje. Ik zou het niet teveel willen plannen uit angst dat het dan niet meer zou lukken en ik altijd zou denken “wat als we toen wel…”.

Klinkt misschien wazig, maar soms vind ik het plannen van een kind zo extreem gaan bij stellen. Die lijken helemaal te vergeten dat het niet iets wat je aanschaft ofzo. Niet dat ik die indruk bij jou heb.

In de omgeving hebben wij een paar stelletjes bij wie het dus maar niet wil lukken en dan realiseer je pas hoe een kadootje het is als je wel gewoon boembots zwanger wordt :?.

En ja het zal wel spitsuur worden en drukdrukdruk, maar ze zijn dan ook tegelijkertijd toe aan school over een paar jaar :wink:.