Ik ben nog niet zwanger… maar we gaan wel heel binnenkort beginnen. We hebben begin maart de wintersport geboekt. Nou heb ik ergens gelezen dat je beter niet kan wintersporten als je (net) zwanger bent. Als we nl. in januari gaan beginnen en het is meteen raak ben ik dus net zwanger als we in de Alpen zitten. En ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat het misgaat omdat ik zo nodig wou gaan skien!! Wie weer daar meer van?
Wintersport kan wel hoor als je zwanger bent.
Mits je maar beneden de 2300 meter blijft, ik mocht zelfs snowboarden van mijn gyn.
Alleen als je hier zeer bekwaam mee bent en zeker op je board/skis staat.
Ook moet je goed opletten dat je niet onderuit gaat.
Mijn gyn zegt dat het kindje zeer goed beschermd zit en zeker tegen een ligt stootje kan.
Echter zijn vele toch onzeker als ze zwanger op de latten staan, waardoor de kan op ongelukken wel groter is.
Wij gaan gaan in december op winstersport en ondanks dat ik goed kan snowboarden en dit al jaren doe, neem ik het risico liever niet.
Het kan dus wel maar of het her risico waard is???
Hmm… nou dat wordt lekker dan. We zitten in Val Thorens… dat ligt zelf al op 2300m. Dus als ik de berg op ga zit ik er meteen al boven. Nou ja… wie weet duurt het ff een paar rondes om zwanger te worden en is het geen probleem. (wat ik natuurlijk eigenlijk helemaal niet hoop!) :?
Als ik jou was zou ik dan toch nog eventjes proberen te wachten…
Sowieso vanwege de hoogte.
Succes!
Ik zou alleen vanwege de hoogte proberen nog even te wachten (hoe moeilijk dat ook is). In de eerste 3 maanden van de zwangerschap kan je namelijk eigenlijk alles gewoon doen omdat je kindje veilig achter je schaambeen zit. Zelfs voorover op je buik vallen kan dan nog geen kwaad.
De hoogte kan wel een prbleem zijn omdat er dan minder zuurstof is, waar je kindje natuurlijk ook last van krijgt. Aan de andere kant … zolang je niet heel kortademig wordt heb je voor jezelf nog genoeg zuurstof in je bloed (en dan volgens mij ook voo rje kindje). Je mag ook gewoon blijven sporten, mits je maar niet hard gaat hijgen daarbij omdat je kindje dan ook te weinig zuurstof krijgt. (hier helpt ik je geloof ik niet echt mee; misschien moet je de vk bellen met deze vraag).
Hi,
Wat een dilemma he Hier ook een fanatieke wintersporter, maar vorig jaar durfde ik het ook niet aan.
Net wat de andere al schreven, de 1e 3 mnd zit je kindje nog veilig achter je schaambeen, dus wat betreft vallen hoef je niet al te bang voor te zijn.
En wat betreft de hoogte. Je kunt zelf sneller last krijgen van de hoogte. Maar ik denk niet dat het zo gevaarlijk zal zijn voor je kindje. Hoe zouden anders mensen in de Andes of andere hogere gebieden ooit kindjes krijgen . Ik denk dat je gewoon heel goed naar je lijf moet luisteren. Wat wel vaak kan zijn, is dat als je ineens naar een grote hoogte gaat, je er zelf last van kan krijgen en dan is het prettig als je appartement/ hotel wat lager ligt. Maar ach, als je al jaren op wintersport gaat en er nooit last van hebt, zal het allemaal wel los lopen… wij zwangeren kunnen ons overal wel ongerust over maken
Zwanger en skien ik zou het niet doen
Hoi,
Wij hebben een wintersportvakantie geboekt (vorig jaar al) voor aankomd februari.
Ik heb besloten om niet mee te gaan, vanwege de hoogte etc.
Groetjes Ariska
Dank jullie wel voor alle reacties. Als we idd in januari gaan proberen zwanger te worden en het zou meteen lukken ben ik hooguit 2 maanden zwanger als we op wintersport gaan. En als ik het hier zo lees zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn… op de hoogte na dan. Misschien dat ik het toch maar ff aan de huisarts ga vragen voor de zekerheid.
De vakantie is inmiddels al geboekt… dus ik ga er sowieso heen… misschien dan gewoon niet zo hoog de berg op. Pffff… wat een dilemma zeg!
Ik was vanochtend bij de huisarts, voor een uitstrijkje door de POH. Ik heb het haar even gevraagd. Ze dacht dat het geen kwaad kan. En dat de schone berglucht alleen maar goed kon zijn. Wat denken jullie… is de kennis van een POH toereikend genoeg om hier goed op te kunnen antwoorden, of volgende keer toch maar even aan de huisarts vragen?
misschien eerder aan een vk vragen.