zoontje 4jaar naar de fysio

Alle bovengenoemde tips lopen hier alleen maar uit op drama, paniek…

Vandaag hele interessante sessie gehad daar!

Heb een bepaalde massage techniek geleerd. Saar had hele koude voetjes… en zij deed allerlei testjes met haar voeten, maar Saar voelde niet wat zij deed, zij legde mij toen uit, dat mensen die veel denken (hoofd), vaak hun verdere lijf vergeten. Saar ‘vergeet’ haar onderlijfje.

Met die massage die we nu hebben geleerd, leert Saar haar lijfje voelen. En zich er dan van bewust worden!

Doen we nu lekker iedere avond voor ze gaat slapen. Ze wordt er ook erg lekker rustig van!

Ze ging een boek voorlezen van ‘Wie heeft er op mijn kop gepoept?’. Hilarisch, grote lol! We moeten nu ook bij ieder poepje gaan kijken op welke poep het lijkt, van welk dier… oftewel, heel bewust worden van de ontlasting… niet zomaar weggooien!

Smurf hoe gaan ze op school ermee om? Heeft hij overdag ook een luierbroekje/luier aan?

Bren wat een leuke een speelse manier om het haar zo te leren.

Ik ga van de week het boekje ook bij de bieb halen, en het ook eens zo gaan proberen. :thumbup:

Ik ben vandaag de lijst gaan bijhouden met het aantal ml die hij drinkt en weer uitplast. Heb dus veel zijn luier uit gelaten.

Hij was oprecht verdrietig dat zijn zijn luier uit moest, want hij is zo bang dat het mis gaat.

Hij plast steeds kleine beetjes van 10-30 ml, en krijg er op een dag niet meer als 500 ml drinken in…

Monique jou zoontje binnen een half jaar zindelijk, wat snel zeg!

vanaf het moment dat hij naar een ander klasje ging en het een doel werd in zijn zorgplan is het idd snel gegaan.
nu nog die andere van mij dan ben ik hellemaal blij :wink:

bren wat een goede techniek dat masseren. het is nog lekker ook :mrgreen:

smurf: wat fijn dat je weet dat hij nu overloopdiaree heeft.
en dat de movicolon gaat aanslaan en alles los gaat komen.

ik herken het gevoel heel goed dat je denkt dat je zelf niet goed doet of je best doet of dit of dat.
maar bij vele kindjes gaat het zo van zelf dat er wel iets moet wezen waarom ons het niet lukt denk ik dan maar.

M@lieke, de juf zelf merkt er weinig van…als ik haar ernaar vraag kijkt ze me glazig aan…

Op school zegt hij niet dat hij een natte onderbroek heeft. Bovendien gaat hij heeel vaak naar het toilet. Desondanks zodra hij thuis is verschoon ik hem en is hij altijd nat.

Morgen gaan we met de laxeermiddelen beginnen. Als hij hierdoor diarree krijgt oid ga ik toch maar een luierbroekje aandoen.

Ook gaan ze dinsdag naar de kinderboerderij…ook zoiets…geheid dat hij nat is daarna. Maar ja dan moet hij dat luierbroekje wel aanwillen :roll:

Monique, klopt heb ook lang getwijfeld wat doen wij dan zo verkeerd dat het niet lukt. En iedereen in je omg vindt er ook wat van…met 3 jr en 8 mnd was hij zo goed als droog. Maar de resterende dagelijkse ongelukjes gingen niet weg…nu we een jaar verder zijn merk ik dat het steeds ongewoner wordt… :? Ook Y,uri krijgt er last van.

Ben wel blij dat er waarschijnlijk een medisch probleem is en hij er dus echt niets aan kan doen. Voel me nu soms wel schuldig over de keren dat ik erg boos ben geweest dat hij voor de zoveelste keer op een dag zijn broek nat had. :oops:

Zei gisteren nog tegen mijn man, jee dat scheelt mij een heleboel wasjes per week en kledingkosten als hij echt droog blijft…

Zijn kast ligt vol met broeken en onderbroeken…want gem 1-3 keer op een dag moet hij verschoond worden.

smurf je moet je daar niet schuldig om voelen hoor :hug:

Je voelt je machteloos, je hebt alles al geprobeert en dan kan boos worden wel eens gebeuren.

Hoe gaat het nu met de laxeermiddelen?

Wij zijn vandaag bij de fysio geweest. Hij moet meer gaan drinken, maar we mogen er geen strijd van maken, en dat is een lastige.

Ook moest ik een belonings systeem gaan bedenken wat voor hem wel zou werken.

Denk dat ik een grabbel ton ga makem met kleine kadootjes.

En dat hij bij elke plasbeurt een sticker krijgt (ookal komt er niks)

en dan bij 10 stickers dat hij wat mag grabbelen.

Ik wou niet met kadootjes gaan beginnen, maar kan zelf echt niks anders bedenken.

Lastig lijkt me dat om een beloningssysteem te bedenken :think: Moet eerlijk zeggen vind dat grabbelen echt een super leuk idee :smiley: Ga hem onthouden voor het geval ik een huiswerkopdracht mee krijg straks :mrgreen: :lol:

Hoe gaat het hier met de laxeer…nou best aardig. Tis alleen een gedoe om het naar binnen te krijgen :roll: Hij heeft nu door dat het in zijn limo zit…dus mama ik wil drinken zonder raar spul :wall: en stiekem doen gaat niet hij heeft het meteen door…

Nu zitten we op 1 zakje, maar eigenlijk moet hij meer. Nog steeds af en toe overloop diarree nl. Maar hoe krijg je het er in he,… :think:

De afspraak van Y.uri is verzet naar de dinsdag na pinksteren. Zijn juf kwam naar me toe dat ze de 21ste precies de verjaardagen vieren van hen. Dat wil ik hem dan ook weer niet onthouden natuurlijk.

Y.uri zijn urine stinkt af en toe vreselijk, soort rotte vis :silenced: :sick: . Sorry voor de details…hebben meer kindjes dat :think: Misschien komt het ook doordat hij er zo lang in rond loopt.

Smurf zit je er smaakje aan het laxeermiddel omdat hij het door heeft?

Wij hebben macrogol en daar zit geen smaak aan, anders naar de ka bellen en vragen of je dia kan krijgen?

Hier ruikt de urine niet naar rotte vis.

Wij zijn vandaag voor het laatst naar de fysio geweest.

Nu zijn darmen leeg zijn, gaat het plassen op de wc goed.

Voelt alleen zelf aandrang niet, maar als ik hem regelmatig stuur,

blijft hij heel de dag droog!!!

Alleen op sommige dagen blijft het naar de wc gaan een strijd, dan zit hij spartelend en boos op de wc

te schreeuwen mama, ik moet echt niet.Terwijl er dan wel een plas komt… Eigenwijsje!

Het poepen moet vanzelf goed komen, wanneer hij eraan toe is,

en veel kinderen op deze leeftijd kunnen het nog niet,

wat volgens haar normaal schijnt te zijn.

En M@lieke, hoe is het nu? Duim dat alles goed gaat. En het traject dus alweer achter de rug :dance:

Morgen ga ik een 24 uurs lijst bijhouden van de intake en het aantal keer plassen plus de hoeveelheden. Ben benieuwd!

Dinsdag om 9 uur de intake bij de fysio. Ben zo blij, want het schiet nog steeds niet op hier…

Zo.lijstje is klaar. :mrgreen:

Hij heeft 1,5 ltr gedronken en 14 keer geplast ofzo :think: en 2 natte onderbroeken gehad.

Heb 2 keer niet kunnen meten want toen is hij naar de wc gegaan helaas…

Bovendien heeft hij veel gezwommen ook in het meertje op de camping dus wellicht dat daar ook nog eea in verdwenen is :mrgreen: water vond ik ijskoud brrrrr…

dat heeft hij dan goed gedaan smurf :thumbup:

Gaat hij uitzich zelf naar de wc of moet je hem sturen?

Hier gaat het nog steeds goed. Op sommige dagen blijft hij droog.

Maar ik moet hem echt om de 2uur sturen naar de wc, en gaat gewoon geen 1x uit zijn eigen.

Drinken doet hij slecht, daar moet ik ook opletten.

Merk wel dat ik het soms allemaal vermoeiend vind…

Succes voor morgen

Hij gaat wel zelf.

Iedere 2 uur red hij niet hoor. In de ochtend gaat hij ieder uur en in de middag ieder halfuur gem.

Tis meer hij gaat vaak plassen en toch 2-3 natte onderbroeken. Daar moeten we vanaf. Hij doet steeds kleine plasjes 50cc.’

Maar jou zoontje drinkt ook redelijk veel.

Ik krijg er bij Jochem met moeite 600 ml in, dus dan plas je ook niet zo veel.

Hier ook nog steeds kleine plasjes steeds.

Morgen gaat hij voor het eerst weer zonder luier broekje aan naar school en BSO…

Hoe is het vandaag gegaan smurf?

lief dat je er aan gedacht hebt :-*

Gisteren dus de intake gehad. Ze heeft veel vragen gesteld aan Y.uri. Heel leuk hoe ze zich vooral op hem richten. Bij twijfel aan eerlijkheid of voor meer info lichtte ik het toe.

Ook de lijst gegeven. Waar het op neer komt is dat hij genoeg drinkt, 1,5 ltr is perfect. Op basis daarvan zou hij hooguit 6 keer naar het toilet moeten…hij gaat gerust 14 keer :roll: Bovendien zijn het normaal dan 6 plassen van zo’n 200cc en hij plast maar gem. 50 cc.

Zijn blaas geeft te snel een seintje, is overactief en is lui geworden. Kan nog maar weinig vasthouden en daardoor snel ongelukjes.

Zijn verstopping speelt hierin ook rol, drukt tegen de blaas waardoor je valse seintjes krijgt.

Volgende week vrijdag moeten we komen met een volle blaas. Ze meten dan met een echo oid op hoeveel urine erin zit. Daarna moet hij op een speciaal toilet plassen waaruit ze ook van alles kunnen afleiden met een meetsysteem. Na het plassen meten ze weer de urine in de blaas en checken ze of hij wel goed leeg plast.

Na dit alles volgt er een plan van aanpak.

Hij moet leren ophouden en zijn blaas moet worden opgerekt als het ware.

Y.uri moet weer de baas worden over zijn blaas ipv van andersom wat nu het geval is. Ook gaan ze hem een goede plas en poep techniek aan leren. Het gehele traject gaat ong. 6 mnd duren :o

Zijn zindelijkheidsprobleem is dus wel degelijk fysiek, nl een dysfunctionele werking van zijn blaas. Maar het gaat goed komen, alleen heeft het even tijd nodig :smiley:

jee wat een verhaal smurf. Wat goed dat ze het met een echo het allemaal willen na-checken.

Als ik zo je verhaal lees, denk ik dat ik een slechte fysio heb gehad.

Ze wou na 3x al stoppen omdat ze denkt dat het wel vanzelf goed komt,

maar J.ochem doet ook nog kleine plasjes,

en had vandaag toch weer 3 natte broeken en krijgt nog geen seintje dat hij naar de wc moet.

In Juni moeten we weer terug naar de ka, overleg het wel met hem.

Hallo dames. Ik weet niet of ik hier goed zit…maar mijn zoontje is ook nog steeds niet zindelijk. Vorig jaar maart begonnen met trainen en voor de zomer ging het best oke. Vanaf de zomer vreselijke strijd gehad met poepen, veel poepbroeken. Dat was tot januari ongeveer, toen werd hij 4 en mocht hij in feb. naar school. Nu nog heel af en toe een poep ongelukje. Maar plassen :roll: :thumbdown: is nog steeds een drama, hij is echt geen enkele dag droog. Ik moet hem sturen en dat kost bijna altijd strijd, hij hoeft niet zegt ie. Ook voor poep moet ik hem sturen, ik zie het aan hem (angstig gezicht en heel snel op de grond op zijn billen gaan zitten) maar hij maakt er gewoon altijd een strijd van :thumbdown: Ik heb ook al vanalles geprobeerd, allerlei beloningssystemen maar ook straffen door het onthouden van leuke dingen als het mis gaat. Maar niks helpt, hij kan het gewoon niet…

Nu heeft hij twee maanden geleden ook een broertje gekregen. Plus het pas naar school gaan…dus ik wijt het tot nog toe aan de veranderingen hier…maar ik ben er wel zat van aan het worden, waarom lukt het nu niet?

Wat denken jullie, moet ik al hulp inschakelen? GGD bellen ofzo?

Hoi Wola, wat vervelend dat het bij je zoontje ook niet zou makkelijk wil lukken. Naar een GGD zou ik niet gaan.

Tuurlijk kan het met veranderingen te maken hebben, maar dan zou het daarvoor eigenlijk altijd goed zijn gegaan…

Ik ben via de KA doorgestuurd naar een kinder bekkenbodemtherapeute.

En hebben net de intake gehad. Zie verhaal hierboven.

Zou een keer naar de HA om het probleem voor te leggen en dat je onderzocht wil hebben of er mogelijk een fysiek probleem is.

Kan me goed voorstellen dat school het op een gegeven moment ook vervelend gaat vinden :hug:

Succes! :hug:

En, hoe gaat het hier met iedereen?

Hier gisteren een mindere dag gehad, met wel 4 ongelukjes,…

Hij zit ook weer verstopt nu hij zijn medicijnen weigert in te nemen…doe ik het stiekem door zijn drinken dan heeft hij het meteen door :twisted:

Weet iemand of forlax beter te verwerken is?

ow sorry een tijd hier niet geweest, mail kapot dus kreeg ook geen melding.

Wola ik zou hulp gaan inschakelen, vooral als jullie in een strijd komen.

Het is moeilijk om die cirkel te gaan doorbreken.

Ik kreeg het advies om met kadootjes te gaan beginnen, omdat al het andere niet werkte.

Misschien kan een deskundig iemand je veder mee helpen, en het is ook fijn dat er een iemand met je meedenkt en luisterd.

Ik had dezelfde reden als jou, sinterklaas, zusje, jarig en school.

Maar ergens zei mijn gevoel dat het er niks mee te maken had.

Smurf dat forlax is echt super goor. ik heb nog een aantal zakjes liggen, wil je wel wat opsturen. De eerste keer moet je het namelijk zelf betalen bij de apotheek (25euro) en dat is dus zonde als jou zoontje het ook niks vind.

Wij hebben nu macrogolum en dat is smaakloos. Mijn zoontje neemt dat prima in. Heeft het niet eens door dat het erin zit.

Klontert wel, even 5min laten staan en is het opgelost door de limo heen.

Smurf wij houden ook zulke dagen er tussen zitten hoor. De ene dag gaat het beter dan de andere.

Wel zijn de beter dagen aan de overhand, en daar ben ik super blij mee.

Wij hoeven niet meer op controle teug bij de ka, omdat het probleem lijkt opgelost.

Kinderen mogen op deze leeftijd ook nog wel ongelukjes hebben.

J moet ik alleen nog steeds elk 2 uur sturen en gaat bijna niet uitzich zelf.

Hij gaat nu ook zonder luier naar school, soms komt hij met terug.

Dan gaat het die dag niiet goed, en geeft ze hem er 1 om.

Wij zijn 2weken geleden begonnen met een belonings stysteem voor het poepen, bij 10stikcers gaan we wat leuks doen.

Hij koos voor bolwen en deed steeds hard zijn best voor zijn ontlasting op de wc, soms wel 3x op een dag een mini poepje, maar dat werd beloond met een ticker en we hebben de 10bereikt :dance:

Nu maar nog 1 maken, met 20 stickers en dan is het klaar…

Plasongelukjes zijn er nog steeds, maar zie dat zijn plassen wel wat groter aan het worden zijn.