Woordjes rond één jaar!

Tijn zei rond het jaar 3 woorden

Mamma

Pappa

Boe = Boek



Nu zegt ie ook nog

Jauw = Poes

Woef = Hond

Bebebe = Schaap

La = Lamp



Hij begrijpt:



Klap es in de handjes Klappen

Stappen = Lopen

Lekker eten = Mondje open

Hoera = Armpjes omhoog

Dansen = beweegt zijn bovenlichaam en armpjes

Kusje = Geeft kusjes weg

Handje = Steekt handje uit

Kom es kijken = komt snel aangekropen



En hij brabbelt er heeeel veeeeel onverstaanbaars uit!!!

De mijne zegt ook nog maar bitter weinig (is nog geen jaar, maar dat duurt niet lang meer). Favoriete aanduiding van allerlei voorwerpen is momenteel “ba” :roll: .

Hij begrijpt al een heleboel (waar is je neus; waar is papa’s neus; pak je boek; ga je even in de box spelen; zwaai maar naar mama; pet moet op je hoofd; kijk, daar zijn de kipjes; pak de bal maar; dat soort werk…), maar voelt kennelijk niet zo de behoefte om zelf iets te zeggen. :mrgreen:

Mijn lieve kleine ventje zegt ook nog niet veel, tenminste hij zegt wel veel maar we begrijpen er nog niks van. Hij begrijpt wel een aantal dingen, zoals “nee”, kiekeboe spelen, handje klappen, en dat soort dingen.



Hij zegt wel papapapapa en mamamama, maar zegt dat niet gericht tegen ons, hij kletst maar wat.



Verheug me wel op de echte woordjes, lijkt me zo leuk! :inlove:

Update Broes :lol: :



Zegt deze woorden én begrijpt ze ook:


  • Mama
  • Papa
  • Bal --> Ba (wijst naar bal)
  • Dada (terwijl zwaait hij met zijn handjes, zo’n vingertjes open - en toebeweging! :inlove:)
  • Weg --> Eh (terwijl houdt ie zijn armen open en de handpalmen omhoog)
  • Stap Stap --> Pap pap (terwijl laat hij dan ook een knuffelbeer stappen op de tafel :inlove:)
  • Wat is dat? --> Da? (terwijl wijst hij naar iets en dan moet ik het woord zeggen :inlove:) (ik vraag dikwijls '‘t is da?’, vandaar,… :wink:)
  • Aai --> Aai (streelt de poes of mama! :inlove:)



    Deze woorden begrijpt hij:


  • Herkent deze dieren én doet ook het geluid van het dier bij het horen van de naam: poes, varken, kip, vogel en schaap.
  • Kan deze lichaamsdelen aanwijzen: buik, neus, mond, tong, teentjes en handjes.
  • Kan nee schudden en sinds kort ook ja knikken.
  • Klapt in zijn handjes.
  • ‘hoe groot gaat Broes worden?’ : doet armen omhoog!
  • Wanneer hij de tvafstandsbediening heeft dan richt hij die op de tv en duwt op de knopjes! :lol: :inlove:
  • Telefoneert met de hoorn tegen zijn oor gedrukt.
  • Begrijpt deze woorden:


  • lichtje (wijst naar de lamp)
  • tutje (geeft zijn tutje af wanneer ik het hem vraag)
  • nee (da’s begrijpelijk! :roll: :wink:)
  • ja
  • dansen (wiegt met zijn kontje :lol: :inlove:)
  • drinken (maakt smekgeluidjes, zoekt zijn flesje water)
  • ga je mee? (dolenthousiast!!! :mrgreen: )
  • kom naar mama/papa (komt naar je toe en/of doet zijn armen omhoog)
  • spetter-spitter-spater, la-la-la-la-laaa (begint spontaan te spetteren in bad! :lol:)



    En waarschijnlijk nog véél meer wat wij nog niet weten! :lol: :wink:

mijn zoon van een jaar & 2 weken is motorisch wat trager maar hij klept wel behoorlijk:



mama

papa

nee (voorál nee…)

dada (+ zwaaien voor dag)

dada mama (hier betekent 't “kom nu”)

daah (voor alsjeblieft als hij iets geeft, tsja, ik zég dan natuurlijk danku)

ba (bal)

lala (onze hond Lapooh)

wawa (een hond)

phoe (poes)

tut

tijk! (+ wijzen : kijk)

daa (daar)

namnamdi (drinken)

namnam (eten)

boem (als er iets valt)

aaike (=kusje)

die en da

boppa (bompa)

broem (alles op wielen, als ik zeg dat we doorrijden zegt hij dada broembroem)

beches (vies)

duch (dutje)

beebeeh! (als hij zichzelf heel erg zielig vindt. deze vind ik grappig, toen zijn vader klein was en zichzelf zielig vond jammerde hij altijd “ikkeuh! ikkeuh!”)

didi (pijn. ook wel 'n goeie, in 't Arabisch is didi ook pijn…)





hij reageert perfekt op:



mag niet (dan trekken we een lip…)

geef aan mama

kom hier (enfin, toch als hij zin heeft)

komen eten!

pamper verversen (dan maakt hij nl dat hij weg is)

lief zijn (als hij op iemand timmert)

flinke jongen (dan geeft hij zichzelf applaus)



het maffe is dat ik hem die babywoordjes als namnam en wawa níet geleerd heb! ik gebruik die dingen niet. wellicht gebruiken ze in de crèche wel van die woordjes maar van bv wawa zijn we zeker dat 't hem niet geleerd is maar dat hij 't geluid gebruikt voor het beest (dat heeft een naam…). en verder kraamt hij de meest waanzinnige klanken uit. heel leuk, ik kan behoorlijk afleiden wat hij wil hebben.

Mateo’s woordenschat is vergroot…

Hij zegt de hele dag: BOEM…



Verder begrijpt hij echt ALLES, hij vertikt het gewoon om te praten… :roll:

Ach, Chris begreep ook álles, maar praten ho maar… 't Is pas sinds een paar weken dat hij écht begint te kletsen… Daarentegen was hij wel heel snel motorisch vaardig… Ze kunnen tenslotte niet alles tegelijk… :inlove:

@Marlous wrote:

Mateo’s woordenschat is vergroot…

Hij zegt de hele dag: BOEM…



Verder begrijpt hij echt ALLES, hij vertikt het gewoon om te praten… :roll:




Ha ha ha, Merijn zegt BAM en Mama en verder komt hij op moment niet :mrgreen: , maar Merijn begrijpt ook alles. Soms frusti, dat hij niet meer zegt, vind je niet?

Die van ons is ook al een echte kletskous



Hij zegt:

mama

papa

opa

oma

bah

zo

da da en dan zwaaien

eh eh als iets niet mag

lekker

autoe

piep piep

hopla

En als je vraagt wat zegt de koe, het schaap, de hond, het paard en de eend dan weet hij alle geluidjes te maken.

Groetjes vis

@Ukkie wrote:

Soms frusti, dat hij niet meer zegt, vind je niet?




Precies…

Aan de andere kant, Mateo pakt dus gewoon onze hand en sleept ons mee naar wat hij wil, blijft wijzen totdat we het begrijpen en het pakken…



Ik zou het ook heel leuk vinden als hij wat meer zegt hoor. Maar iedereen doet alles op zijn tijd. Mateo is motorisch weer rap. Het een of het ander.



Des te trotser zijn we als hij wel een woordje zegt: zoals gisteren: BAL… :inlove:

@Marlous wrote:

@Ukkie wrote:
Soms frusti, dat hij niet meer zegt, vind je niet?




Precies…

Aan de andere kant, Mateo pakt dus gewoon onze hand en sleept ons mee naar wat hij wil, blijft wijzen totdat we het begrijpen en het pakken…



Ik zou het ook heel leuk vinden als hij wat meer zegt hoor. Maar iedereen doet alles op zijn tijd. Mateo is motorisch weer rap. Het een of het ander.



Des te trotser zijn we als hij wel een woordje zegt: zoals gisteren: BAL… :inlove:




Ja, ja, ja,hier ook een motorisch snelle. En ook wijzen en meesleuren, totdat hij duidelijk heeft gemaakt wat hij wil. Soms komen er woordjes uit, maar dat is meer toeval, dan dat hij het bewust doet.

Ik zei als dreumes op deze leeftijd ook nauwelijks iets en met 2 a 2 1/2 jaar begon ik in 1 keer in zinnen te praten. Zo kan het dus ook.