chelleke dat kan best maar ik ben er zelf niet heel erg suf van geweest,
volgens mij verschilt het per persoon :think:
Mijn reactie was niet aanvallend bedoeld. Gewoon mijn ervaring. En er staat dat je er suf van kan worden. Maar inderdaad iedereen reageerd ergens anders op.
Ehm ik ga in eerste instantie ook de weeen aan ZONDER medicatie maar als het me teveel word wil ik natuurlijk wel van te voren weten wat de mogelijkheden zijn.
Daarvoor krijg je namelijk eerst een hartfilmpje en je blaas moet leeg en met een beetje pech moet je helemaal richting ok omdat daar de ruggenprikmeneer is
Een voordeel, die prik voel je niet omdat je weeen meer pijn doen 8)
Nadeel: bij mij schoot het persen dus echt niet op, ik was zo moe en had geen persweeen ook niet met de weeenopwekkers, ze waren gewoon foetsie.
Oja en ik kreeg koorts en Tn werd ook warm geboren.
Bij de tweede ook een ruggenprik gehad omdat het nog een hele tijd leek te duren,
Maar een kwartier na het zetten lag M al op mijn buik,
Prik is toen wel stop gezet, maar duurde natuurlijk even met uitwerken.
Een ruggenprik voor je hechtingen is IDEAAL :mrgreen:
Mmm denk dat ik toch in eerste instantie voor de remifentanil ga…
Als hartkloppingen en kortademigheid de enige bijwerkingen kunnen zijn dan maak ik me daar niet zo druk over…
Ik heb nog nooit echt ademhalingsproblemen gehad (in elk geval niet sinds ik een jaar geleden gestopt ben met roken :P) dus ik verwacht dat dat wel mee valt…
Mocht dat niet werken kan ik altijd nog om een ruggenprik vragen…
Bij de vorige bevalling schreeuwde ik om een ruggenprik maar terwijl ik moest wachten op de anastesist had ik al volledige ontsluiting :roll:
Met remifentanil moet je wel zeker weten dat jouw ziekenhuis precies weet wat ze doen en dat ze de goede apparatuur hebben. Er schijnt nogal makkelijk mee omgegaan te worden, ook omdat er geen anaesthesist bij hoeft te zijn. Lekker makkelijk voor het zh dus…
Ik ga zelf toch liever voor een ruggeprik, mocht ik pijnstilling nodig hebben. De mijne stond de laatste keer op max en ik voelde de persweeen er nog dwars doorheen. Maar … ik beval in een ziekenhuis waar dat 24 uur per dag kan (een ruggeprik dus), en dat is ook niet zo in elk ziekenhuis.
Voor mijn miskraam heb ik wee-opwekkers gehad. De pijnstillers waren echter sneller uitgewerkt dan de wee-opwekkers en man, ik dacht dat ik van binnen helemaal uitscheurde. Was nauwelijks meer aanspreekbar van de pijn. Dus proberen zonder, maar erg wijs van je dat je wel over pijnstilling nadenkt.
OJA en pethidine wil ik zelf absoluut niet, daar kan je kindje mogelijk ook wat van mee krijgen waarvan het suffig kan worden, wat weer niet bevorderlijk is voor de borstvoeding etc.
Ach weet je, niks is helemaal perfect, en ieder moet toch kiezen voor wat voor haar het beste voelt. Het verschilt ook weer niet zo verschrikkelijk veel, als je maar bewust een keuze maakt, denk ik dan.
Mmm denk dat ik toch in eerste instantie voor de remifentanil ga…
Als hartkloppingen en kortademigheid de enige bijwerkingen kunnen zijn dan maak ik me daar niet zo druk over…
Ik heb nog nooit echt ademhalingsproblemen gehad (in elk geval niet sinds ik een jaar geleden gestopt ben met roken :P) dus ik verwacht dat dat wel mee valt…
Mocht dat niet werken kan ik altijd nog om een ruggenprik vragen…
Bij de vorige bevalling schreeuwde ik om een ruggenprik maar terwijl ik moest wachten op de anastesist had ik al volledige ontsluiting :roll:
Allemaal bedankt voor de adviezen en tips! :-*
enne je ligt neem ik aan toch aan de ctg ivm de inleiding?
dan houden ze dat heus in de gaten hoor.
ik heb dus echt nergens geen last van gehad , liep alleen te gillen op een bepaald moment mijn spul is ooooop ik moet nieuw spuuuuuul! nuuuuuuuuuuuu!!!
gyn. huh… nee hoor je hebt persweeen , dus je kleintje komt eraan :mrgreen:
Ik heb bij beide bevallingen een ruggenprik gekregen. Op het eind hebben ze de medicatie stop of lager gezet. De laatste ontsluitingsweeën en de persweeën heb ik daarom wel gevoeld.
Maar er zitten wel risico’s aan een ruggenprik en het is een hele medische rompslomp. Je krijgt een infuus met vocht zodat je bd niet te erg daalt (wat ie overigens bij mij bij de laatste bevalling wel deed), een katheter, een electrode op het hoofdje van je beeb, plakkers op je borst voor je hartbewaking, bd wordt voortdurend gemeten en dus krijg je een constante band om je arm en heb je een ding op je vinger die je zuurstof in je bloed meet. Behoorlijk wat dus en je bent daardoor heel erg gebonden aan je bed.
Bij beide bevallingen stond ik daarna vrijwel meteen weer op mijn eigen benen en heb ik zelfs gewoon zelf kunnen douchen. Maar ook dat is per persoon anders. Ik heb verhalen gehoord van mensen die door de ruggenprik twee uur daarna nog geen gevoel in hun benen hadden.
Ik heb alles ook zo met de ruggenprik gekregen behalve plakkers op mijn borst :think:
echte persweeën heb ik niet gehad, volede een hele lichte druk, ze zeiden persen, nou dat heb ik gedaan hoor maar even zien 4,5 uur na de bevalling kon ik nog niet op mijn benen staan hoor :think:
qua pijn werk het super :mrgreen:
Je moet doen waar jij je het prettigst bij voelt, ik wens je veel succes met de bevalling en het nemen van je besluit :thumbup:
Ik heb een ruggenprik gehad omdat ik na 15uur weeen helemaal uitgeput was. Zou er bij een 2e evt. als het nodig zou zijn zo weer voor een ruggenprik gaan. :thumbup: