welke maat bij welke leeftijd

nou de titel zegt het al…

welke maat hoort bij welke leeftijd.

nu er bij de kledingwinkels de nieuwe wintercollectie binnenkomt wil ik op zoek gaan naar een winterjasje voor wessel.

wessel is nu bijna 5 weken en heeft maat 62.

welke maat kan ik het beste voor hem kopen zodat we de hele winter kunnen genieten van een mooie jas.

liefs nathalie en wessel

Dat is per kind verschillend. Maat 62 is volgens mij normaal gesproken voor een gemiddeld kindje van 2 tot 4 maanden, 68 4 tot 9 maanden, 74 9 tot 12 maanden enz. Maar jouw kindje is zo te zien vrij groot voor zijn leeftijd dus ik zou maar niet te enthousiast gaan inslaan…

Ik kijk altijd een beetje “op het oog”. Want het verschilt errrrug per merk hoe groot de maten uitvallen vind ik. :?

dat verschilt heel erg… matteo heeft qua broekjes vaak nog maatje 50 aan… en van boven maatje 56… terwijl milan met 6 week al maatje 62 aan had…

't Is zo verschillend…Bo is haar eerste winter moeiteloos doorgekomen in maat 62. Pas toen ze 8 maanden was (eind april) ging ze naar maat 68. Als ik lees dat Wessel nu al in 62 zit… :shock: :mrgreen:

Ik zou er voor kiezen om nog even te wachten met de winterjas te kopen. Dan kun je het beter inschatten. En koop beter 2 of 3 maten vooruit dan 1 maat. Ik vind het lulliger staan als ze aan het eidn van de winter van die korte mouwtjes hebben (en 't is koud), dan dat de mouwen in het begin van de winter wat te lang zijn.

Ik heb zelf ook een kind wat alle maten te boven groeit. Maatje 62 heeft hij nooit aangehad. Meneer zit nu dan ook al een week of 3 op maatje 74. Ik koop dus niks ver vooruit en ga pas kopen wanneer Sacha het nodig heeft. Ik had wel een heleboel kleertjes gekocht, maar daar heb ik spijt van sommige dingen heeft hij maar een keer aangehad. en een paar dingen zijn ongedragen een tas in gegaan. Tegen de wintertijd heb je ook nog wel de leuke jassen hangen in de winkel en misschien dan wel met korting.

Ik heb toen ik zwanger was een hele leuke winterjas gekocht voor aankomende winter maatje 80 was de laatste en ze zouden niet meer komen, volgens de berekeningen zou hij deze nog wel aan moeten, maar Sacha groeit niet zo volgens alle berekeningen.

Nathalie, als ik kijk naar Mischa (zelfde periode), dan groeide hij nu net als Wessel (en net als Justin nu ook) vreselijk hard. Justin zit nu ook al in 62 en sommige shirtjes al 68.

Mischa heeft toen winterjas maatje 74 aan gehad. Eerst waren de mouwen nog wel veel te groot, maar dat was aan het eind van de winter ook niet meer.

Ik zou nog heel even afwachten om te zien of hij nog zo hard door groeit. Maar ik denk dat 74 op zich een goede keus zal zijn.

Ik zou ook nog ff wachten tot hj het nodig heeft… kocht in het begin ook veel vooraf, maar klopt niet met het weer en haar maten :wink:

Nu koop ik ook niks meer vooraf :slight_smile:

Daar is inderdaad niets van te zeggen. Joy had bijv vorig jaar een broek voor 12maanden gehad met dr verjaardag een (grote) maat86 en ze word nu bijna 2 en nu past ze hem wel hahaha

Inderdaad gewoon nog even wachten, heb in het begin ook wel eens wat vooruit gekocht maar dan was het vaak te klein op het moment dat ze het daadwerkelijk aan kon.

De maat is gelijk aan de lengte van je kind.

Dus 74 past als je kind 74 cm is. (zo ongeveer).

wat je dus kunt doen, is in het groeiboekje kijken hoe groot jouw kind is als je zijn eigen groeicurve doortrekt naar de leeftijd van dat seizoen :wink:

hmmm ik heb al wel begrepen dat ik nog evenmoet wachten met het kopen van een winterjasje…helaas (shoppen is zo leuk)

Tja dat verschilt idd heel veel. Ik durf niets in het voren te kopen, want Amélie is niet super groot. Ze is net 1 en ze zit net in maat 74. Sommige dingen zijn zelfs nog te groot, helemaal als er in broekjes/ rokjes geen verstelbaar elastiek zit, dan past ze het nooit qua wijdte.

soms ligt het ook nog wel eens aan de winkel waar je het koopt.

hennes is wat groter, v/d vind ik weer kleiner en hema weer korter.

vorig jaar had ik ook een winterjas gekocht voor de oudste een maatje groter dan zijn kleding maar hij zwom er lettelijk in nu heb ik hem maar bewaard voor volgend jaar (dit jaar dus :wink: )

terwijl ik bij een andere winkel de zelfde maat had gekocht maar die viel weer veel kleiner en paste dus wel.

Even voor de duidelijkheid, mijn Mila is nu 9 maanden, en heeft maat 62/68. Dus het is écht per kind vreselijk verschillend. :lol: Ik kijk ook naar de groeicurve om te kijken hoe lang mijn kinderen wanneer zijn, zodat ik een redelijke schatting kan maken welke maat ik moet kopen.