Welke flesvoeding?

Volgende week geef ik precies een half jaar volledige borstvoeding. Ik ben blij met deze mijlpijl, maar het roept ook veel vragen op. Ik wil gaan bijvoeden, maar ik wil misschien ook de bv langzaam gaan afbouwen.

Nu vraag ik me af welke flesvoeding nu het beste aansluit als je alleen maar bv hebt gegeven. Vandaag was ik even bij Etos en er stonden zoveel soorten opvolgmelk, dat ik gewoon niet wist wat ik moest kiezen. Is er een opvolgmelk die het beste aansluit als opvolger van bv? Of komt het eigenlijk allemaal op hetzelfde neer?

Ik was eerst van plan om bv in te vriezen en dit dan voorlopig te blijven geven, maar ik heb het gevoel dat mijn productie gezakt is en ik kan daar gewoon niet tegenop kolven. Ik vraag me ook af wat het effect van de bijvoeding zal zijn, het is immers bijvoeding, maar op den duur zal het toch ook de bv gaan vervangen?

Nou goed, hier dus een mama met veel vragen, die het ook wel lekker zou vinden om klaar te zijn met de bv, maar aan de andere kant ook wel weet dat bv het beste is. Ik geef nu 5 voedingen per dag, tussen 7 en 19 uur. Graag ervaringen van andere mama’s!

In principe maakt het merk niet uit. Er is niet 1 soort poedermelk dat meer op moedermelk lijkt/ probeert te lijken dan de ander.

Je zou ook kunnen overwegen om op gewone (halfvolle of volle, geen magere) koemelk over te stappen straks. Opvolgmelk is eigenlijk gewoon een verkooptruc en niet perse nodig.

Maar als je dus wel een opvolgmelk wilt: merk maakt niet uit. Je zou naar de prijs kunnen kijken.

Maar koemelk mag toch pas vanaf 1 jaar? En is toch ook geen complete voeding? Of haal ik nu wat dingen door elkaar?

Ja, daar zijn de meningen een beetje over verdeeld. De fabrikanten (en vaak ook de CB’s die erg gevoelig zijn voor reclame…) zeggen, dat gewone koemelk pas vanaf een jaar mag.

Maar als je nagaat, dat opvolgmelk pas bedacht is, toen de reclame voor nummer 1 melk verboden werd… Toen kwam men dus met opvolgmelk op de proppen want voor 6+ maanden mag wel reclame worden gemaakt.

Vroeger kregen alle kinderen (die niet meer aan de borst waren) met 6 maanden koemelk. Tegenwoordig wordt ook wel eens vanaf 8, 9 maanden gezegd dat koemelk mag (en dan bijdruppelen met vitamine d)

Dat is dus een afweging die je zelf kan maken.

Gewoon afwachten hoe het zal gaan met bijvoeding en je borstvoeding (je kolft alles?) of straks inderdaad beginnen met opvolgmelk (en dan kan je dus net zo goed een goedkope variant nemen, maakt niks uit) Of met een maand of 8, 9 aan de koemelk en tot die tijd nog even kolven?

Tegen mij is gezegd dat Friso qua smaak het beste overeen komt met BV…

En dat is dus echt een reclamepraatje wat jou verteld is, want geen enkele poedermelk smaakt ook maar iets als moedermelk. Moedermelk smaakt ook nooit hetzelfde, dat verschilt van vrouw tot vrouw en van moment tot moment.

@lisajoy wrote:

Tegen mij is gezegd dat Friso qua smaak het beste overeen komt met BV…

Dat is mij ook gezegd, ivm lichter verteerbaar zijn dan nutrilon.

Wij geven ook Friso, hypo-allergeen i.c.m. afgekolfde moedermelk. Schijnt idd het beste overeen te komen (voor zover dat mogelijk is).

Ilse drinkt het in ieder geval net zo lekker als een flesje moedermelk.

Qua melktype zou ik voor hypoallergeen kiezen.

Hypoallergeen, das juist heel bitter… doordat alles gesplitst is…

Ik zou wel voor een licht verteerbare gaan…

Hier krijgt mijn meisje bv, en 1x per dag flesje omneo van nutrilon.

Nou, ik heb de Friso in huis, maar nog niet gebruikt. Ik heb juist gekozen voor de gewone variant, omdat ik wil kijken of dat goed gaat. Beginnen met hypo-allergeen lijkt mij juist averechts werken, omdat je er dan al vanuit gaat dat je kindje dat nodig heeft. Voorlopig probeer ik nog bv te blijven geven. Ik heb nog een voorraadje in de vriezer en kijk hoe het gaat met bijvoeden. De productie lijkt weer goed op gang! In ieder geval bedankt voor jullie tips!

Hoezo werkt een preventieve hypoallergene melk averechts?

Dat hoeft niet averechts te werken natuurlijk. Misschien had ik het even anders moeten formuleren. Ik bedoel meer: Waarom zou je een hypo-allergene melk geven, als dat helemaal niet nodig is? Dat weet je pas als je eerst de gewone melk geeft.

Maar als het dan wel nodig blijkt te zijn, dan heb je al een reactie uitgelokt door een standaard voeding te geven. En aangezien een allergie opbouwt…

Beter is om dan geen risico te nemen en gewoon meteen voor hypoallergeen te gaan.

Ik weet nog toen Ivan net geboren was en hij niet zo heel goed dronk bij mij kreeg ik van de verloskundige friso hyperallergeen alleen maar uit voorzorg

Ja, maar als je het niet probeert, dan weet je het toch niet? En als je het wel weet, is dat toch alleen maar handig en kun je toch weer langzaam gaan opbouwen? Mijn gevoel zegt de gewone voeding en zo zal ieder haar gevoel volgen! Ik ga het in ieder geval zo proberen. Maar voorlopig dus nog even bv!

Maar als je het wel weet doordat je met een standaard hebt gevoed, dan is de allergie dus al extra getriggerd. Zo kan je de hele boel dus verergeren. Een allergie bouwt op. De eerste paar keren, tijdje, kan het dus goed lijken te gaan met een standaard en dan komt er “ineens” een allergie de hoek op zettten. In die tussentijd heb je met de standaard in dat geval al behoorlijk geforceerd en dat kan gevolgen hebben/houden.

Daarom: waarom niet meteen hypoallergeen? Dat kan nooit kwaad, alleen maar goed.

Als je helemaal geen allergie in de familie hebt, dan zou je een standaard kunnen geven hoor.

Maar als een van jullie al hooikoorts heeft, of astma, een voedselallergie oid, of een broer of zus van jullie, vader of moeder, dan is het verstandig om een hypoallergene voeding te gebruiken.

Ik dacht juist dat je door met hypoallergeen te beginnen, de allergie zou kunnen ‘verergeren’ als die er al zou zijn. Omdat je dingen gaat vermijden, die waarschijnlijk helemaal geen reactie oproepen.

Gelukkig hebben we totaal geen allergieën in de familie, dus denk ik niet dat Roos er last van zal hebben. Maar wel bedankt voor de uitleg!

Ow, op die manier! Nee, je kan een eventuele allergie echt niet verergeren door hypoallergene voeding te geven, juist niet.

Graag gedaan!