Wat te verwachten ?

Hoi,



Dit is mijn eerste berichtje op dit forum. Ik zit al een tijdje met jullie mee te lezen en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mijn man en ik zijn al 5 jaar bezig om zwanger te worden. Afgelopen week zijn we voor het eerst naar de huisarts geweest, deze heeft ons doorverwezen naar het ziekenhuis. Dit hadden we eigenlijk niet verwacht. We hadden gedacht dat hij eerst enkele dingen zou willen nakijken (cyclus ed). We schrokken best dat we meteen naar het ziekenhuis mochten.

We weten nu alleen niet goed wat we nu kunnen verwachten bij zo’n eerste gesprek in het ziekenhuis. Hoe zijn jullie ervaringen ?



Thanx alvast voor het luisteren.

Pimpernella

Wij zijn ander half jaa bezig met zwanger worden.

In november ben ik ook naar de huisarts gegaan en door verwezen.



Tijdens de eerste afspraak kreeg veel vragen over mijn familie en over mijn ongesteldheden en wanneer om de hoeveel dagen en hoelang ik ongesteld was ect ect.

Ook heeft ze 2 uitstrijkjes genomen en een echo gemaakt van mijn baarmoeder en eierstokken.



Vervolgens moest ik een afspraak maken zo vroeg mogelijk in mijn cyclus. Ik kreeg toen een "cola"onderzoek. Dat betekende een hele uitgebreide echo van mjn eierstokken om eiblaasjes te tellen en te meten.

Ook kreeg ik een uitgebreid bloed onderzoek om naar mijn hormoonhuishouding te kijken. De uitslag duurt 8 weken. In die zelfde periode moet de man zijn sperma laten onderzoek. Daan vond het een beetje heel erg eng en het duurde ff voor ik een afspraak mocht maken. Hij kon pas 3 weken later terrecht en de uitslag duurt 2 weken. Aan de hand van deze 2 uitslagen wordt dan verder gekeken.



Ik had gelukkig wel eiblaasje al waren het er erg veel. Ik had op een eierstok meer dan 15 eiblaasje terwijl normaal tussen 5 en 10 is. Dit kon betekenen dat ik niet iedere maand een eisprong had. Nadat deze uitslag en die van het bloed onderzoek te hebben gecombineerd blijkt dat ik niet iedere maand een eisprong heb.

De uitslag van mijn vriend laat nog anderhalve week opzich wachten en aan de hand daar van gaan ze verder kijken.



ik hoop dat ik je vraag een beetje heb kunnen beantwoorden.



succes in het ziekenhuis



gr.

Chantal

Bij ons ging het eigenlijk een beetje op dezelfde manier. Ook gingen ze meteen bij ons een cyclus onderzoek doen. Hoefde niet eerst op die uitslagen te wachten. Alleen op de menstruatie en dan krijg je een heel schema om te komen voor inwendige echo’s en bloedonderzoeken.



Heel veel succes

Hoi Pimpernella,



Ik denk dat jullie meteen doorverwezen werden omdat jullie al zo lang zelf bezig zijn. Ik ben na een jaar al naar de HA geweest (wij zijn trouwens 4 jaar bezig nu) aldaar cyclus ge-temperatuurd, bloed prikken. Daarna doorverwezen naar het zkh. Inderdaad wat ijsklontje al zegt uitstrijkje en echo gehad, hormonen gekregen (ivm onregelmatig ongi) zaadjes gecheckt van man. Daarna kreeg ik een HSG dit is een onderzoek waar ze na kunnen gaan of je eileiders toegankelijk zijn. 1e instantie was het niet goed zeiden ze dus kijkoperatie gehad toen bleek het weer niet goed te zijn. Na dit ben ik overgestapt naar een ander zkh dit zkh wist het niet meer zeiden ze. Het andere zkh heeft weer een kijkoperatie gedaan en toen bleek alles keurig in orde. Daarna gewoon door met hormonen, het lukte nog steeds niet en inmiddels heb ik IUI poging nr 3 achter de rug. Als het hierna nog niet lukt dan wordt het IVF.



Wat een verhaal he…maar laat dit je niet af schrikken hoor dit hoeft jouw niet persee te overkomen er zijn vele trajecten die gevolgd kunnen worden aan de hand van wat er aan de hand is bij een van jullie 2 of beidden gaan ze kijken wat er mogelijk is. Laat het gewoon allemaal over je heen komen ze proberen je echt te helpen. Ik geef toe dat het soms best moeilijk zal zijn maar de aanhouder wint toch… heel veel suc-6



gr marientje

Bedankt voor jullie reacties.

Zo weten we tenminste een beetje wat we kunnen verwachten.

Het voelt allemaal zo overweldigend en onzeker zo’n ziekenhuis.

Nu ik een beetje een idee heb wat te verwachten, wordt de onzekerheid voor mij wel wat minder.



Nogmaals bedankt.

Graag gedaan hoor daar zijn we hier allemaal voor om elkaar te helpen…

suc-6



gr marientje

Ik wens je heel erg veel succes toe, in deze zeer spannende tijd

( en natuurlijk ook alle andere dames)

:-*



Hou je ons een beetje op de hoogte ??





Veel liefs

Ok, de eerste afspraak is geweest. Nou was dat even ontnuchterend.



De fertiliteitsverpleegkundige gaf ons nav de eerste gegevens weinig kans nog op een spontane zwangerschap. En met m’n gewicht verwachtte ze niet dat ze überhaupt gaan behandelen. :cry:



Deze week gaan we naar de gyn.

Ik hou m’n hart vast voor zijn commentaar maar ik kan niet meer dan afwachten wat de uitslagen van de eerste onderzoeken zijn. :pray:



Hoop dat het bij de andere dames beter gaat.

ik ga heel hard voor je :thumbup: :thumbup:





veel liefs

Maja

Hoi Pimpernella,



Laat je niet uit het veld slaan.

Alles is mogelijk.

Wij zijn inmiddels 2 jaar bezig, maar vrijen al 5 jaar onbeschermd.

Ik heb behoorlijk overgewicht, en probeer af te vallen.

Mijn gyn zeurt ook steeds over mijn gewicht, maar ik heb besloten me daar niets meer van aan te trekken. Soms zie ik dames voorbij komen, zwanger, en die zijn nog veel zwaarder als ik. Dus het kan gewoon wel.

Inmiddels zijn wij ook gewoon aan het behandelen, IUI 2 net gehad.

Ben inmiddels ook bezig om mijzelf naar een andere gyn te manouvreren, die niet zeurt over mijn gewicht.

Het is belangrijk dat je een goede band hebt met je gyn, dus als je straks naar zh gaat, zorg dat je je er goed bij voelt, en weet waaarvoor je het doet. En laat de rest maar kletsen!

Wij gaan over een poos ook gewoon voor de IVF, en meerdere voorbeelden in mijn omgeving waar het ook gelukt is.



Het zal niet makkelijk worden/zijn, maar je weet waarvoor jet het doet.

Het doel heiligt de middelen, en als ze niet willen behandelen, is er heus wel een ander zh. Want de werkmethodes en procedures verschillen heel erg per ziekenhuis.



Succes

Pebble

Hoi Pebble,



Ik heb idd al van andere dames gehoord dat andere ziekenhuizen bij ons in de buurt soepeler zijn met hun ‘gewichts-eis’.

Ik probeer op m’n eten te letten maar ik ga me niet meer gek maken met lijnen enzo. Als ik me doodongelukkig voel, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de behandeling. Toch ?!



Jullie ook heel veel succes. :pray:



Pimpernella

ik wil jullie allen veel sterkte toe wensen…zelf heb ik geen probleem met gewicht maar een kennis van mij wel…zij weegde bijna 150 kilo en is ongeveer 1.70 lang…ook veel te zwaar maar zij heeft ook gewoon op een natuurlijke manier een kind gekregen en alles was goed…hou de moed erin en laat je niet uit het veld slaan door de gyn. zolang jij je maar goed voelt in je vel lijkt me dat ook veel belangrijker dan dat je hele dagen chagie bent… veel succes meiden toy toy toy :-*



liefs knuffeltje

Wij hebben binnenkort ook de eerste onderzoeken maar ben blij dat er eindelijk hulp komt…tenminste we kunnen bij iemand terecht en ik wil nu weleens weten waar het aan zou kunnen liggen…voel me vaak zo machteloos!!



Nadat ik al het papierwerk met persoonlijke vragen voor mijn vriend en mij ingevult had kreeg ik het verzoek om op dag 1 van mijn cyclus te bellen voor een echo-afspraak op dag 10. Dag drie bloed prikken en vriend moet zijn zwemmertjes inleveren! Adhv de eerste echo bepalen ze wanneer ik mijn eisprong heb en wanneer het slijm het meest vruchtbaar zou moeten zijn voor de samenlevingstest!!

Waarschijnlijk is het bij ieder ziekhuis in grote lijnen hetzelfde maar je weeet maar nooit!



Jij ook succes!!

Hoi Pimpernella,



Meid laat je niet gek maken hoor door die gyn die iets hebben tegen overgewicht. Jij hebt er niet om gevraagd en het is heel moeilijk om er iets aan te doen… Ik heb zelf ook 27 kilo overgewicht en ik heb al 2x een kijkoperatie gehad en al 4x IUI en nooit geen ene gyn die er een probleem van maakte dat ik overgewicht heb. Ik zit trouwens in R’dam bij het erasmus mc



gr marientje

We zijn bij de gyn geweest en het was een beetje dubbel.

De uitslagen van bloed, urine en zaad waren goed. Gelukkig. De echo zag er ook goed uit. Er was een eicel aan het rijpen en morgen moeten we terug voor een nieuwe echo. Zo ver alles ok.

Maar de gyn zei dus heel beslist dat ze zeker niet gaan behandelen. Ik moet eerst zeker 40 kg afvallen. Het leek hem ook niet mogelijk om dit zelf te doen, dus hij vond dat ik maar een maagband moest nemen. Hier voel ik dus niks voor. Dat is ook niet zonder risico, zeg.

Dus dat ook netjes aan hem verteld en hij kon mijn argumenten ook wel respecteren.

Dus nu proberen m’n eetpatroon te veranderen en meer te bewegen. We hebben al 5 jaar gewacht, dan kan ik ook nog wel 1 jaar wachten en met een goed gevoel proberen af te vallen !

En wie weet gebeurd het in de tussentijd nog wel vanzelf. We blijven hopen !!!



Hebben andere dames ook ervaring hiermee ? (aanraden van maagband ed)

idd lijkt me ook een heel dubbel gevoel

maar aan de ene kant is het zeer fijn om te horen dat alles met jullie ok is…



en qua afvallen en teveel wegen, tja dat is erg drastisch zeg wat ze je gezegt hebben :shock:



wij blijven samen met jullie mee hopen ! :pray:



heel veel liefs

Maja

:: ::

jeetje inderdaad wel heftig.

Ik heb ook over gewicht. Mij vertelde ze ook dat afvallen positieve invloed kon hebben. Dan kon mijn cyclus weer regelmatig worden en is de kans bij mij ook weer aan wezig dat ik misschien toch weer regelmatig een eisprong zou kunnen krijgen.



rustig aan en laat je niet gek maken. Verplicht afvallen onder druk lukt zo wie zo niet.



succes

Ik ga me over het afvallen niet druk maken. Ik probeer gewoon op m’n eten te letten en meer te bewegen / sporten. En dan zien we wel hoever ik kom. :slight_smile:



Gelukkig is m’n cyclus op zich wel regelmatig en alle onderzoeken zijn tot nu toe positief. Ik moet alleen nog afwachten of ik ook wel echt een ei-sprong heb. Morgen hoop ik dat op de echo een mooie eisprong te zien is. Ik hoop 't zo. :pray:

Heb eerlijk gezegd wel een beetje angst dat het niet zo is.

Alles is tot nu toe goed (behalve m’n gewicht dan) het moet toch ergens aan liggen dat we nog geen kleintje in onze armen mogen houden !



@ijsklontje: ik hoop dat je cyclus weer snel regelmatig wordt. :pray:

Veel succes ieg.

we blijven voor jullie :pray:

Op de echo afgelopen week leek er een eisprong te zijn gewieest ! :dance:

Maar durf het zelf nog steeds niet te geloven.

Nu komende week ter controle bloedprikken en dan maar blijven duimen dat het deze maand met ‘goed getimed vrijen’ wel gelukt is. :pray: