Wat te verwachten bij eerste afspraak met gynaecoloog?

Hallo,



Ik ben nog nooit op dit deel van het forum geweest.

Ik heb een vraag aan jullie allemaal. Als het niet lukt om zwanger te worden en je gaat voor het eerst naar de gynaecoloog, wat voor onderzoeken doet de gyn dan?(voordat je allerlei behandelingen gaat bespreken)

Ik heb zelf al inwendig onderzoek gehad bij de huisarts, maar alleen om te kijken of alles goed zat, en mijn vriend heeft een zaadonderzoek gedaan.



Dankjewel

Groetjes, Manon

Hoi Manon,



Bij ons eerste bezoek aan de gyn. heeft ze nogmaals een uitstrijkje gemaakt (ha ook), heeft manlief de opdracht gekregen sperma in te leveren, ik moest 1 dag urine op gaan sparen en bloedprikken. Verder heeft ze me nogmaals (ha ook) inwendig onderzocht en een echo gemaakt. Ook vroeg ze naar mijn en manlief zijn gezondheid, leefgewoontes, medicijngebruik e.d. Na de uitslagen (dus bij het tweede bezoek) hebben we pas de mogelijkheden besproken.

Ik weet niet of het bij iedere gyn. hetzelfde gaat, maar dan heb je in ieder geval vast een beetje een idee!



Groetjes, Jud2

Hoi Jud!



Dankjewel voor je snelle antwoord.

Wat controleren bij zo’n echo, kijken ze dan of je bv. wel eitjes hebt?

Thanks!



Groetjes

toen ik voor het eerst bij de gyn terecht kwam zat ik net op de eerste dag van de menstruatie.

hij heeft een inwendige echo gedaan.

Een aantal dagen later moest ik terug om te kijken of er eicellen aanwezig waren in de eierstokken die rijpende waren.

Dit steeds na een aantal dagen herhalen. dag 10 - 12 - 14.

En steeds ging hij dmv inwendige echo kijken hoe het stond met de eieren. En op advies van de gyn hadden we dan gemeenschap.



Toen ik op dag 15 nog geen eisprong had gehad werd er een paar dagen later bloedgeprikt. daaruit bleek dat ik wel een eisprong had gehad.

En toen pas was manlief aan de beurt.



Er zijn bij jullie al wat onderzoeken gedaan, dat scheelt.

Op welke dag van de cyclus moet je naar de gyn?



mariëlle

Hoi Manon,



Bij mij keek ze met de echo of er geen “vreemde” dingen in de baarmoeder te zien waren (cystes e.d.), kijken of de eierstokken er goed uitzagen (zijn er eitjes??) en wat voor vorm de eierstokken hadden (een mooi rond, de ander langwerpig, maar kan geen kwaad). M.a.w. kijken of alles er van binnen normaal uitziet en er geen afwijkingen zijn.



Moet je binnenkort naar de gyn? Zo ja, sterkte en het valt echt mee!!!



Liefs Jud

Dankjulliewel voor de antwoorden, ik heb een beetje een beeld wat ik kan verwachten.

Ik heb nog geen afspraak, moet eerst nog naar de huisarts om een verwijskaart te halen. Maar ik heb het met de HA al erover gehad dus dat zal geen probleem zijn.

Twijfel nog of ik nu zal gaan, of nog een maandje zal wachten… Nou ja, ik haal die kaart gewoon en dan kan ik altijd een afspraak maken.

Bedankt voor jullie info!

Groetjes, Manon

Hoi Margita



Inderdaad verstandig om de doorverwoijzing vast te halen, denk ook aan wachtlijsten en dergelijke.

Fijne topic deze, wij wachten deze maand nog even af en als het niet raak is heeft de HA al eerder gemeld, als wij dat zelf wilde tenminste, zou ze ons doorsturen.



We zijn dan 1 jaar bezig…



Hebben ook al wat onderzoekjes gehad zoals ik: uitstrijkje, baarmoederslijmonderzoek en vriend: sperma-onderzoek.



Ik was ook heel benieuwd wat je dan te wachten staat, dus thnx voor de info :thumbup:

de meesten zijn ook wel blij als je een tempertuurcurve mee hebt van 2 cycli

Die heb ik ook al :dance: :wink: