De darmen wennen voor het eerst aan vast(er) voedsel. Dat gaat heel geleidelijk, dus je introduceert eerst de minst gevaarlijke dingen. Kiwi is blijkbaar iets waar de darmen meer moeite mee zouden kunnen hebben. Ook is het iets waar veel mensen allergisch voor zijn, als het lichaam te vroeg met een bepaalde stof in aanraking komt kan het erop reageren alsof het ‘de vijand’ is.
Ach, er zijn genoeg lekkere dingen over :mrgreen:
Dit vond ik nog aan info:
Als de baby rond de leeftijd van zes maanden begint met vast voedsel, maakt het weinig uit waarmee je begint of in welke volgorde het voedsel geïntroduceerd worden. Het is aan te raden om in het begin voorzichtig te zijn met sterk gekruide of zeer allergene voedingswaren (bijvoorbeeld het wit van een ei, aardbeien).
http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/beginnen_met_vast_voedsel.html
Nou lekker zeg, Bas krijgt al een paar weken af en toe een gekookt ei bij zijn groenten en aardappels :think: . Hij doet het er uitstekend op, maar zet me wel weer aan het denken. Waarom wordt het al wel veel gebruikt in al die kookboekjes voor baby’s?
@welkom wrote:
Nou lekker zeg, Bas krijgt al een paar weken af en toe een gekookt ei bij zijn groenten en aardappels :think: . Hij doet het er uitstekend op, maar zet me wel weer aan het denken. Waarom wordt het al wel veel gebruikt in al die kookboekjes voor baby’s?
Niet iedereen is diëtist, toch?
soms helpt het om de aardbeien even af te spoelen onder kokend water. Dit zorgt dat die zwarte pitjes ‘dichtgaan’’ en je minder snel een allergische reactie krijgt.
suzanne
Aardbei met appel is echt superlekker!!!
Je hebt toch ook olvarit potje en/of frutapura met aardbeiden??
Dat is toch ook vanaf 6 a 8 maanden???
Ja dat klopt. Cb ziet er ook geen kwaad in :think:
Moet wel bekennen dat ik nu wel wat voorzichtiger ben, maar niet ga wachten tot een jaar.
Inderdaad zal de aardbeien afwassen met warm water, is te proberen.
Nigel heeft van de week ook aardbeien op. Met een klein beetje yoghurt. Hij vond het heerlijk. :think: Ook heeft hij al weleens kiwi op. Hij heeft van beiden geen last gehad. Oeps, mag dus blijkbaar niet. Maar in potjes zit toch ook kiwi???
@diddle wrote:
Maar in potjes zit toch ook kiwi???
op veel potjes staat ook dat je het vanaf 4 maanden mag geven :roll:
is ook niet verstandig…
Ik lees hier soms ‘maar ze hebben er geen last van’, dat betekent niet dat dat nooit meer zal gebeuren hè?! De allergische reactie hoeft niet meteen bij het eerste contact op te treden, kan ook later. Dat is dus geen garantie (laat ik het proberen, is er geen reactie, dan is het goed).
En die potjes… zitten daar aardbeien in of is het aardbeiensmaak? :silenced: (ik heb niet zo’n vertrouwen in potjes…)
In sommige potjes zitten echte aardbeien en in sommige heb ik mijn twijfels of er wel echte aardbeien in zitten al staat het er wel op.
Allergieen kunnen ook ontstaan op veel latere leeftijd, zegt dus niets of het gebeurd omdat je het ze als baby wel of niet hebt gegeven.
Mischa heeft gisteren van mij aardbei met meloen gehad, en hij vind het heerlijk. En heeft nergens last van. Krijgt hij deze week wel ergens last van dan weet ik waarvan het is.
Ik ben wat minder voorzichtig met die dingen omdat het kan, maar lang niet altijd gebeurd.
Ik heb Sam ook al gewoon aardbeien gegeven?? :think: Aangemend met banaan ofzo, hij vind het wel lekker!
Hoop dus dat het goed gaat! (hij krijgt niet vaak hoor, heeft nu 2 keer gehad?)
Het schema van Stefan Kleintjes is een langzamer introductieschema. Hij zegt er zelf het volgende over:
het voedselintroductieschema voor gezonde kinderen dat hier opgenomen is, is van zichzefl al een schema dat een ‘rustiger’ opbouw kent dan het gebruikelijke. Dit komt omdat een rustiger introductieschema borstvoedingsvriendelijker is. Hierdoor loopt de voorgestelde introductie van voedingsmiddelen bij een kindje met een allergie soms gelijk op met de introductie van voedingsmiddelen voor kindjes zonder allergie.
Ik ben van mening dat een kind nog tijd genoeg heeft om alle smaken te ontdekken en dat je de introductie van voeding niet overnieuw kunt doen… ik ben dus voorzichtig (ook al zijn hier ook geen allergieën in de familie). Yvan krijgt dus nog geen aardbeien en ook nog geen kiwi…
Ik ga die lijst eens bestuderen.
Britt is gek op alles wat zoek is: aarbei hoort daar ook tussen.
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik citroen niet zo snel zou geven, maar dat staat wel al bij de 9 mnd. En sinasappels zijn anders ook best hetig voor zo een kleintje. Tenminste, ik vind het behoorlijk scherp!
Nou, ja ik heb weer wat gevonden wat ik kan bestuderen. Tegenwoordig zijn er zoveel kindjes met allergie, dat het niet verkeerd is zo veel mogelijk kennis over dit onderwerp te vergaren.
ik geef mijn dochter van 9 maanden ook al een paar weken aardbeien. Ze is er echt dolllll op! Ik doe dan meestal3 aardbeien prakken met een baby’s eerste koekje. Dit vind ze namelijk het allerlekkerste wat er is. Maar ook met een halve banaan wil het prima hoor! Met aardbeien kun je best wat combineren.
aardbei met appel en peer!!! heerlijk
@Biebels wrote:
Ik lees hier soms ‘maar ze hebben er geen last van’, dat betekent niet dat dat nooit meer zal gebeuren hè?! De allergische reactie hoeft niet meteen bij het eerste contact op te treden, kan ook later. Dat is dus geen garantie (laat ik het proberen, is er geen reactie, dan is het goed).
En die potjes… zitten daar aardbeien in of is het aardbeiensmaak? :silenced: (ik heb niet zo’n vertrouwen in potjes…)
Nou , volgens mij is er helemaal nix mis met af en toe een potje , we leven in een land waar alles 1000X gecontroleerd wordt en groente uit een pot bevat vaak minder bestrijdingsmiddelen en meer vitamines dan vers.
Ik gebruik het in ieder geval wel regelmatig als wij zelf iets "ongezonds"eten
Volgens mijn ervaringen is het gewoon uitproberen wat je kind lust en waarop geen allergische reakties komen, die kun je niet van tevoren weten.
En ook is een kind nooit te oud om te leren, mijn oudste 2 (4 en 6 jaar) leren nog wekelijks nieuwe dingen eten.
Dus als jouw kindje nu wel andere fruitsoorten eet, lekker zo doorgeven!
Aardebei kun je door elk soort fruit, banaan, appel, prakken. Gewoon proberern.
Toevallig heeft mijn docher (23 maanden) vandaag voor het eerst een stukje aarbei zonder uitspugen opgegeten.