Wat een ellende, die waterpokken

Noa heeft sinds woensdag de waterpokken en de ellende wordt met de dag groter. Ze heeft vandaag bijna niet geslapen (afgelopen nacht ook veel en lang wakker geweest) en de halve dag gehuild van de jeuk. Op een gegeven moment lag ze huilend van de jeuk over het vloerkleed te rollen. Echt heel zielig. :cry:

Ik heb haar vandaag twee keer in het badje gedaan met havermout in een washandje. En ik heb ook al drie keer gesmeerd met dat spul van VSM, maar dat het nou echt verlichting brengt kan ik niet zeggen. Ze valt letterlijk om van de slaap, maar door de jeuk kan ze niet slapen. Ze ligt nu in bed, maar begint steeds weer te huilen. Ze gaat steeds zitten, want dan heeft ze volgens mij minder last. Er zitten er veel op haar rug en buik, dus lekker liggen zal er niet bij zijn.

Kan iemand mij vertellen hoe lang die waterpokken ellende meestal duurt? En wat het nut eigenlijk is van die dingen? Nieuwe tips zijn ook altijd welkom.

Waarom enten ze kids trouwens niet in tegen die ellendige bulten!!!???

het ergste is meestal met een dag of 3 wel weg. Al is 3 dagen jeuk lang!!!

Talkpoeder helpt ook niets???

Arme meid, hoop dat ze er snel vanaf is.

Beterschap!

ik geloof niet dat er een vaccin is tegen de waterpokken, en het is relatief onschuldig als je het op jonge leeftijd krijgt. Ja ok, het jeukt als de ziekte… en een kind als een krentebol is nou ook niet echt een winnaar voor de schoonheidsprijs… maar ze kunnen er niet doodziek van worden. Op volwassen leeftijd is dit een heel ander verhaal, maar omdat eigenlijk elk (nederlands) kind het wel heeft gehad, komt dat amper voor.

De andere ziekten die wel in het entingsprogramma zitten, zijn mogelijk dodelijk… vandaar dat ze daar wel voor enten…

Nog even over die inenting…ik geloof dat ze in belgie en duitsland wel inenten tegen de waterpokken hoor. Nederland loopt op dat gebied ver achter op onze omliggende landen.

Gisteravond en vanmorgen nog een badje met havermout en het lijkt wel te helpen. Ik zag onder haar kinnetje wel veel “pokken in wording”. Hopelijk valt het mee. De grootste jeuk lijkt over te zijn. Alleen blijft ze de verkoudheidsverschijnselen hebben en vanmorgen had ze ook nog steeds 38.8. Ze kan gelukkig wel weer lachen, maar wil de hele tijd bezig gehouden worden. gelukkig is het weekend en zijn we met 'z’n tweetjes thuis.

@mv2kids wrote:

ik geloof niet dat er een vaccin is tegen de waterpokken, en het is relatief onschuldig als je het op jonge leeftijd krijgt. Ja ok, het jeukt als de ziekte… en een kind als een krentebol is nou ook niet echt een winnaar voor de schoonheidsprijs… maar ze kunnen er niet doodziek van worden. Op volwassen leeftijd is dit een heel ander verhaal, maar omdat eigenlijk elk (nederlands) kind het wel heeft gehad, komt dat amper voor.

De andere ziekten die wel in het entingsprogramma zitten, zijn mogelijk dodelijk… vandaar dat ze daar wel voor enten…

De waterpokken kunnen ook dodelijk zijn hoor, daarom worden er in Amerika alle kinderen inge-ent tegen de waterpokken.

Ik ken een meisje van 5 jaar dat een heftige reactie heeft gekregen op de waterpokken, al die pokken gingen flink ontsteken en uiteindelijk heeft ze een bloedvergiftiging gehad. En ze is er helaas aan overleden :cry: Dit komt afentoe voor!

Dit kwam ik nog tegen;

Waterpokken kunnen dodelijk zijn!

Complicaties van waterpokken zijn zeldzaam, maar kunnen dodelijk zijn. In België komt er normaal gezien in de lente van 2004 een nieuw vaccin op de markt. Een balans.

Tot nog toe werden waterpokken beschouwd als een goedaardige ziekte. Uit een recente Franse studie is echter gebleken dat de complicaties van deze ziekte toenemen, en niet noodzakelijk bij verzwakte patiënten. Het gaat daarbij vooral (47 %) om superinfecties die in de eerste plaats veroorzaakt worden door twee kiemen: de hemolytische streptokok en de staphylococcus aureus. De Franse onderzoekers stelden ook huidinfecties en infecties van de zachte weefsels vast, neurologische complicaties, longaandoeningen, fulminerende hepatitis (hepatitis fulminans) en vaattrombosen. Deze complicaties komen vooral voor bij kinderen onder de 5 jaar. Het sterfterisico is verhoogd bij baby’s onder de één jaar, maar ook bij adolescenten en volwassenen.

Een zeer besmettelijke ziekte

Jaarlijks worden er in ons land 110.000 gevallen van waterpokken geregistreerd. 90 % van de niet-geïmmuniseerde personen dreigen besmet te raken bij contact met een besmette persoon. De besmetting gebeurt via hoest- en niesvocht, en via contact met de schilfers en papels van de patiënt. De infectie treft in eerste instantie de bindweefsels en de slijmvliezen, en tast vervolgens de bloed- en lymfecirculatie, de milt en de lever en ten slotte ook de huid aan. Dit laatste stadium komt overeen met de koortspiek. Nadien kan het virus opnieuw oplaaien door ziekte, stress of ouderdom, en zona veroorzaken. We herinneren aan dat in België een kind met waterpokken niet naar school mag.

Wat met het vaccin?

Volgens de WGO kan alleen inenting de verspreiding van waterpokken tegengaan. In de Verenigde Staten wordt er sinds 1997 gevaccineerd. De incidentie van de ziekte is er aanzienlijk afgenomen in alle leeftijdscategorieën, en het aantal sterfgevallen is er 20 keer verminderd. Loopt een ingeënte persoon toch waterpokken op, dan gaat het altijd om een goedaardige vorm.

De bijwerkingen van het vaccin zijn licht: huiduitslag en reacties op de injectieplaats. Het vaccin is doeltreffend en wordt goed verdragen. De ziekte verspreidt zich niet bij adolescenten en volwassenen, en er is evenmin een toename van het aantal gevallen van zona. Na 1 vaccindosis bedraagt de beschermingsgraad bij kinderen 98 %. Bij tieners en volwassenen bedraagt ze 72,2 % na 1 dosis en 100 % na 2 dosissen. Het is aan te raden om 1 dosis toe te dienen aan kinderen van 12 maanden tot 13 jaar en 2 dosissen na 13 jaar.

Bij ons is de lancering van een nieuwe vaccin - Provarivax - aangekondigd voor april 2004.

C. De Kock, gezondheidsjournaliste Belgie

bron; http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdschrift_gezondheid/sante_gezondheid_ziekten/Waterpokken_dodelijk_zijn-11830-404-art.htm