Wat betekent

Wat betekent de afkorting Th. voor een naam?

Je hebt dus bv mr dat ken ik en drs. en dr

Maar wat betekent nu Th.? :think:

op wikipedia staat dat het bij namen als theo, theodoor als afkorting wordt gebruikt

In welke zinsverband komt het voor of in welk onderwerp, gericht aan ? wellicht helpt dit in het begrijpen ?

Ik ken de afkorting zo ook niet. :think:



(TH staat wel voor technisch hoge school… )

Zijn 2 oogartsen hier in het zkh die hebben dus bv



mevrouw Th. E. Baart-Heringa



Th.L. Ponsioen





Dat dus

Ik zou denken Theoloog (godsdienstkundige)

@WoLa wrote:

Ik zou denken Theoloog (godsdienstkundige)




hmmm een oogarts die doet in godsdienst het kan natuurlijk :slight_smile:

Voor zover ik weet betekent Th. niets, het wordt gebruikt bij mensen wiens voornaam met die letters beginnen. :slight_smile:

@San 27 wrote:

@WoLa wrote:
Ik zou denken Theoloog (godsdienstkundige)




hmmm een oogarts die doet in godsdienst het kan natuurlijk :slight_smile:




Ik denk toch Theodora of Thijs. Meestal is Th. wel een afkorting van een naam. Volgens mij heet onze tandarts Th. en meen onze vorige huisarts ook Th. Wel typisch…

Misschien iets met scheikunde te maken ?

Hmm lastig zo iets :mrgreen:

@San 27 wrote:

Misschien iets met scheikunde te maken ?

Hmm lastig zo iets :mrgreen:




Of naamkunde…

Ik zou anders niet weten,waarom niet alle artsen met Th. beginnen. Dan zouden er in dat ZH meer moeten zijn.

Mijn broertje is een Th… Hij heet Thomas :wink:

Wiki



Th kan verwijzen naar:

Het symbool van Thorium, een scheikundig element.

De Nederlandse transliteratie van de Griekse letter ? (thèta)

De Nederlandse transliteratie van de Oudengelse en IJslandse letter Þ (thorn/doorn)

De dubbele voorletter van Theo, Theodorus, Theodoor of Theodora.

TH kan verwijzen naar:

De Technische Hogeschool

Tokio Hotel, een Duitse band

th kan verwijzen naar:

.th, het achtervoegsel voor internetdomeinen uit Thailand




Aangezien ik scheikunde niet direct kan linken aan EN een huisarts EN een tandarts EN een oogarts (als zijnde dat ze daar in moeten afstuderen), kom ik toch weer op de naam uit.

Ik wilde meteen zeggen, dat wordt gebuikt als voorletters…



Ikzelf heb een voornaam die begint met Th. en sommige instanties gebruiken dat nog steeds.



Dus ik heet mevrouw Th. C. E-D. (E en d zijn mijn achternamen Th. en C. mijn doopnamen)



Mijn vriendin heeft een voornaam die begint met T. en dezelfde instantie schrijft haar aan met mevrouw T. G. (waarbij T. dus haar voorletter is, en G de eerste letter van de achternaam)

ja en TH tand Heel kundige



Zo kunnen we heeel veel noteren. Daarom was ik ook benieuwd in welke contaxe de lettercombinatie gebruikt is :thumbup:

@bianca81 wrote:

ja en TH tand Heel kundige



Zo kunnen we heeel veel noteren. Daarom was ik ook benieuwd in welke contaxe de lettercombinatie gebruikt is :thumbup:




Onze oude huisarts was geen tandheelkundige, de oogarts neem ik aan ook niet.

Ik blijf bij voornaam…ik meen dat hij ook Thijs heette…

Het gaat echt om de voornaam, waarom wordt dat niet geloofd? Een rondje Googlen en het wordt al snel duidelijk… :slight_smile:

geloofd ? :shock: :think:



Ik volg die vraag niet van je …



We zijn allemaal gewoon aan het speculeren/brainstormen/meedenken/raden en gissen…

Ik geloof je meteen :angel:

maar waarom wordt dat juist in deze lettercombinatie gebruikt, of zijn er nog meer van dit soort voorbeelden.

Ik had er nog nooit van gehoord, of eigenlijk nog nooit opgelet.

Maar wel grappig om t weten, weer iets geleerd vandaag :slight_smile:

Google laat zo veel zien

Ben gewoon erg nieuwsgierig :slight_smile:

Ik heb het gevonden, via goeie vraag.nl


Iemand die Theodoor heet, mag zijn naam afkorten tot zowel T. als Th. De h kan dus bij de voorletter worden getrokken, net als bij namen die met Ch of Ph beginnen (Christiane, Philip). Dit gebruik is vermoedelijk gebaseerd op de – meestal Griekse – herkomst van zulke namen: in het Grieks worden de combinaties th, ch en ph elk als één letter geschreven. (De Griekse namen van deze letters zijn respectievelijk theta, chi en phi.) De naam Theodoor is aan het Grieks ontleend, dus het is niet zo vreemd dat soms Th. als initiaal wordt gekozen.
Het opnemen van de h bij de voorletter is een oud gebruik. Een echte regel is er nooit voor geweest. Er bestaan ook ‘initialen’ als Chr. en Joh., terwijl dit met uitspraak of herkomst niets meer te maken heeft. Omdat er geen regel voor is, kan degene die Theodoor of Theresia heet zelf kiezen of hij of zij alleen de eerste letter als voorletter gebruikt of ook de h erbij zet.


Voor mij is het nu duidelijk waarom in ieder geval, leuke vraag!!