Hoe je het beschrijft is het erg grappig, maar ik snap je helemaal :evil:
Eerlijk gezegd ben ik toch wel blij dat er een leeftijdgenootje van T.ijn is die dus ook nog niet wil.
Ik hoop dat het helpt :thumbup: :thumbup:
ik ook…
Loeders zijn het he, ze drijven je gewoon tot wanhoop!
Overigens zeiden ze op het CB dat het heel vaak voorkomt, dus we zijn gelukkig niet alleen.
@Anne-marie wrote:
Een wonder, vanmiddag kwam Tijn voor het eerst zeggen dat ie moest poepen. Zonder dat we dat al een paar keer aan hem hadden gevraagd.
Hij kreeg zijn welverdiende ijsje en heeft een sticker geplakt. Na 5 stickers, dus 5 keer achter elkaar goed op de wc te poepen, mag ie mee naar de Action en een kadootje uitzoeken!
Hopelijk dat deze positieve ervaring en een kadootje krijgen enzo voor hem smaakt naar meer (kadootjes en complimentjes enzo) - wellicht is het kwartje gevallen.
Hoi Anne-Marie,
Is het misschien verstandig om eerst zijn stoelgang zo optimaal mogelijk te maken? Je kunt hiervoor ‘goede bacteriën’ oftewel probiotica gebruiken, speciaal voor kinderen (bijvoorbeeld Orthiflor Junior van Ortica). Ze zijn verkrijgbaar bij bv reformzaken. Het is net zoiets als Yakult, maar dan zonder suiker en andere toevoegingen en zelf aan te maken en te mengen met bv sap, melk of yoghurt. Als hij een regelmatige en gemakkelijke stoelgang krijgt is het eenvoudiger om in te schatten wanneer hij ontlasting krijgt en ook voor hemzelf door de regelmaat misschien gemakkelijker te herkennen.
Succes ermee.
Misschien is dat wel een goed idee.
Maar tot vandaag heeft ie 7 keer goed aangegeven dat ie moest poepen.
Dus hij mocht een kadootje uitzoeken.
Hij had alweer 2 stickers, nu gaan we tot de 10, maar vandaag was het een keer weer mis.
Hij kwam wel meteen naar mij toe dat ie in zijn broek had gepoept. Ik ben niet boos geworden, maar heb wel die 2 stickertjes van het vel afgehaald, en hem uitgelegd dat we nu weer opnieuw beginnen.
Ik hoop dat het begin er nu echt is!
ik zag in de folder van de prenatal een potje die muziek maakt. Ook op de wc te zetten. Is dat iets?
Annemarie, dat klinkt veelbelovend :thumbup:
Ik hoor het wel vaker dat ze net voordat ze naar school gaan, toch nog zindelijk zijn.
Keep it up, zou ik zeggen.
groetjes Judith
Gaat het nu alleen nog om het poepen of ook het plassen??
Ik persoonlijk zou die stickers niet eraf gehaald hebben, die die al had verdiend.
Daar heeft hij toch de moeite voor gedaan om die te verdienen, of zie ik het verkeerd?
Ik ben begonnen met plassen 1 sticker en poepen 2 stickers.
De eerste keer bij 5 stickers een cadeautje, toen 10 stickers, toen 25 stickers en daarna heeft hij er eigenlijk nooit meer omgevraagd.
Hij moet van mij leren om het gewoon goed te doen en niet de ene keer wel en de andere keer niet. We hebben dat al meegemaakt en in het verleden wel steeds beloond, maar nu is het tijd om het consequent te doen!
We bouwen het ook op, de eerste reeks is 5 keer achter elkaar, de 2e keer 10 keer, dan 15 keer en dan 20, en dan is het af!
Is hij wel met cadeautjes te ‘lijmen’, anders wordt het ook lastig.
Ik probeer alleen maar mee te denken hoor, geen aanval/kritiek oid. :-*
Maar gaat het nu alleen nog om het poepen of ook het plassen?
Nou niet echt…maar hij zegt het wel steeds, “als ik 10 stickers heb dan mag ik een kadootje uitzoeken”
Plassen en poepen, maar poepen is het ergste, plassen geeft ie meestal wel aan.
Ik zag het niet als aanval, maar we moeten niet de ene keer door de vingers zien en de andere keer weer niet, lijkt me dat we hierin consequent moeten proberen te blijven.
Kan hij overigens wel z’n plas meer dan 3 uur ophouden??
Zoniet, dan kan hij er ook FYSIEK nog niet voor klaar zijn.
Hij moet dan ook controle krijgen over het lossen van de ontlasting.
Heeft de HA of CB misschien geen tips voor je?
Sterkte ermee.
Ja ben vandaag bij het CB geweest, als het nu nog niet gaat lukken dan kan ik een afspraak maken dat de wijkverpleegkundige langskomt. Maar eerst even aankijken hoe het nu gaat lopen!
Ik heb geen idee hoe lang hij kan ophouden???
Bij Quirijn was ik in eerste instantie iets te vroeg begonnen en kreeg toen de opmerking als hij het niet langer dan 3 uur kan ophouden dan is hij er fysiek nog niet klaar voor. Dan lukt het gewoon nog niet. Dan geeft alleen maar spanning voor moeder/kind.
Paar maanden later zag ik dat hij wel langer op kon houden aan de luiers en was kort erna ook gelijk dag/nacht zindelijk.
Heeft hij 's nachts altijd een natte luier, zoniet dan is hij er wel fysiek voor klaar.
Bij Quirijn zit er een meisje op het KDV die ook bijna 4 is en die echt problemen met d’r ontlasting heeft en ook in het ZH ervoor loopt. Weet niet echt de in/outs.
Hopelijk ziet hij toch binnenkort het licht!
Hij heeft niet altijd een natte luier, al heel lang niet meer.
Je bedoelt dus eigenlijk dat er 3 uur tussen 2 plassen in moet zitten?
Ja, dat wordt ermee bedoeld.
Uitzondering daar gelaten…
Zo te lezen kan T.ijn het dus wel en is hij er fysiek klaar voor.
B’Elanna was ook héél laat met zindelijk worden. Ze weigerde op het potje te gaan en ik had geen puf meer er energie in te steken.
Ik heb het opgegeven en gezegd dat ze op een gegeven moment zo’n grote kont zou hebben dat ze niet meer in een luier zou passen.
Toen ze dik 3,5, eerder 4 was, was een vriendinnetje op de PSZ zindelijk. Wij tegen B’Elanna, kijk eens M heeft geen luier meer om!!!
B’Elanna haalkde haar schouders op en ging spelen.
Twee dagen later doe ik haar 's ochtends een luier om, zegt ze ineens: mama, hoef nie, ik ga cee plassen…
Vanaf toen was ze de hele dag droog :shock: :mrgreen:
Tja…we zullen nog af moeten wachten, tot op heden dan wel dan niet…
Volgende week komt de wijkverpleegkundige om ons adviezen te geven, maar we hebben denk ik alles al wel geprobeerd?
Annemarie, kan me voorstellen dat het voor jou ook steeds meer stress oplevert. De 1e schooldag komt steeds dichterbij zo hè. Hoe is het beleid bij jullie. Mag hij wel naar school als hij niet zindelijk is?
Hier mag dat dus niet :? Gelukkig hebben we nog even de tijd, maar hij moet het komend voorjaar toch echt leren, want in juni gaat hij al wennen.
Vandag kennis wezen maken met de aanstaande kleuterjuf van Tijn.
Heel leuk vrouwtje van begin 20. Ze maakte er in ieder geval geen punt van, als er een keer een ongelukje zou gebeuren.
Maar wie weet is het nu echt zover, het gaat nu weer een paar dagen goed. Vandaag zelfs in een restaurant helemaal zelf (wij mochten niet mee) naar de wc gegaan om te plassen. Heb hem daarna wel geholpen met doortrekken en handen wassen.
En net thuis ging hij ook (bijna) uit zichzelf naar de wc op te poepen…
Wel even aarzelend, we moesten wel even vragen of ie moest poepen, maar dit keer ontkende hij het niet…