Wanneer mogen babies zalm?

We willen morgen graag zalm eten.

En aangezien Lara al een tijdje met de pot mee eet willen we haar dat ook geven maar mag ze dat al.

Tilapia filet en ander wit vis geven we haar al wel. Maar over zalm kan ik niet zoveel vinden eigenlijk.



Groetjes van Dijanka

Ik heb Maëlle wel eens een potje gegeven waar zalm in zat. Zou dan vast wel mogen.

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/voedselintroductieschema.html

In dit schema staat ‘vis’ onder 1 noemer, de schaal- en schelpdieren mogen vanaf 1 jaar.

Ik heb het mijn (kinder)arts gevraagt, en die zei dat als ze witte vissoorten verdragen en dus geen allergische reactie erop krijgen, je ook met zalm en tonijn kunt beginnen.

Het lijkt me dus geen probleem voor Lara. Maar je ziet het, iedereen zegt iets anders :wink:

Bedankt voor jullie antwoorden, ze verdraagd witte vis dus we gaan het gewoon proberen vandaag.



Groetjes van Dijanka

mag gewoon hoor. Ik zie niet in waarom vis pas vanaf 1 jaar mag. In de potjes vanaf 6 maanden ofzo zit ook vis…

Vis is makkelijker te verteren dan vlees, en gezonder.



Lekker stukje zalm geven dus.

@marijke79 wrote:

mag gewoon hoor. Ik zie niet in waarom vis pas vanaf 1 jaar mag. In de potjes vanaf 6 maanden ofzo zit ook vis…

Vis is makkelijker te verteren dan vlees, en gezonder.



Lekker stukje zalm geven dus.




De reden dat vis op de lijst vanaf 1 jaar staat is waarschijnlijk omdat vis en schaaldieren sterke allergenen zijn.

Ze komen voor in het standaard rijtje sterke allergenen: koemelk, kippenei, soja eiwit, noten, pinda’s vis en schaaldieren.



Of het in potjes zit of niet is voor mij persoonlijk geen graadmeter. Niet alles wat in potjes zit is automatisch goed voor je kindje. Dat moet je per kind bekijken. Op potjes staat bijvoorbeeld ook dat je ze vanaf 4 maanden mag geven, terwijl dit 6 maanden zou moeten zijn. Tot die tijd wordt vanuit alle instanties aangeraden om uitsluitend borstvoeding (of kunstvoeding) te geven. Omdat hier in Nederland voor potjes vanaf 4 maanden geadverteerd mag worden, doen de fabrikanten dat gretig. Goed voor de winstrekening. Niet voor de baby.
Tot die tijd wordt vanuit alle instanties aangeraden om uitsluitend borstvoeding (of kunstvoeding) te geven


Dat is per instantie en per baby verschillend.
Vis een sterke allergeen??? Is echt nieuw voor mij. Schaal en schelpdieren wel, maar gewoon vis is dus nieuw voor mij.


Maar goed ieder zijn eigen idee erover lijkt me

@Biebels wrote:

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/vast_voedsel/voedselintroductieschema.html

In dit schema staat ‘vis’ onder 1 noemer, de schaal- en schelpdieren mogen vanaf 1 jaar.






Vis mag volgens deze lijst vanaf 9/10 mnd.

Schaal- en schelpdieren vanaf 1 jaar…

Verwarring weg? :wink:

Vis is wel degelijk een sterke allergeen en rode vis als zalm en tonijn meer dan witte vis, daarom wordt er aangeraden om eerst met witte vis te beginnen, en als daar geen reaktie op komt langzaam met zalm.

Reageert je kindje er goed op, zou ik het minstens 2x per week geven, want niets zo gezond als een stukje zalm :drool:

Ze heeft gisteren zalm gehad en ze vond het heerlijk.

Geen allergische reactie gehad dus goed voor een herhaling.



Bedankt voor jullie reacties.



Dijanka