Hoi meiden,
Begin dit jaar heb ik een miskraam gehad. Nu mocht ik van de gyn. voor een vroege echo komen (ong. 7 weken gaf zij toen aan).
Ik heb vanmiddag gebeld omdat ik niet wist of er een wachttijd zou zijn.
Een echo met 7 weken zou niet gaan lukken omdat je dan precies rond de kerst zit. Aangezien zij voor 3 weken lang alleen een spoedpoli draaien (ook al week voor de kerst), zou ik pas in januari terecht kunnen!
Ze heeft me nu ingepland voor volgende week, dan zou ik 5 weken en 4 dagen zwanger zijn.
Ik gaf aan dat ik het wel erg vroeg vond, maar heb het wel laten inplannen.
Nu twijfel ik toch of ik het door moet zetten. Ik ben bang juist meer onzeker te worden als er nog niet zo veel te zien is. Maar zo lang wachten vind ik ook wel weer heel moeilijk.
Wie heeft ervaring met zulke hele vroege echo’s? En wat was jullie gevoel daarna? Heeft het nut?
Graag hoor ik van jullie.
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Een echo met 5 weken en 4 dagen vind ik wel erg vroeg., volgens mij is er dan nauwelijks wat te zien. Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn eerste echo kreeg ik (na 2 eerdere miskramen) bij mijn dochter en bij nr. 2 na 7 weken en 3 dagen. Ik kon bij nr. 2 een week eerder (bij 6 weken) maar omdat het hartje in de 7e week gaat kloppen, heb ik dat niet gedaan. Ik zou een paar weekjes wachten, hoe moeilijk dat ook is, en vragen of ik op de eerste dag dat ze weer normaal draaien een echo mag hebben.
Gefeliciteerd met je zwangerschap…
Ik had mijn eerste van M.ateo met 5 weken en ze konden daar niets op zien…Geen hartactiviteit, geen stipje niets…
Ik moest dus nog 2 weken wachten en dat was voor ons heel erg vervelend. We voelde ons erg onzeker en angstig.
Met zeven weken zagen we wel een stipje…Onze M.ateo…
Ik zou het nog even uitstellen tot 7 a 8 weken…
Zeker omdat je nu al aangeeft dat je bang bent er onzeker van te worden als ze nog niets kunnen vinden…
Proberen voor begin januari een afspraak te maken of te verzetten, dan zit je rond de 8 weken? om de redenen die hierboven al genoemd worden…
gefeliciteerd!
Ik had met 5,5 week een echo, zag zelfs een knipperlichtje als je angstig bent om niks te zien zal ik hem idd uitstellen tot januari
Ik heb ook een vroege echo gehad, daar ben ik toen berekend op 6 wkn en 1dg.
Echt bij de echo daarna ben ik ruim een week terug gezet (wat ook beter paste bij mijn cyclus)
Ik was toen dus net 5 wkn zwanger en ik vondt juist dat er heel wat te zien was en zelfs een hartje :inlove:
Wees niet teleurgesteld als er nog geen hartje te zien is, maar het kan wel degelijk.
Ook tijdens mijn werk op de poli gyn, hebben we veel vrouwen gehad die met 5 wkn een echo lieten doen en dat er weldegelijk een kloppend hartje te zien was.
Ik heb zo’n vroege echo gehad en bleek twee dagen minder ver zwanger te zijn dan verwacht, daardoor werd er getwijfeld of het om een MK ging of dat het vroeger was. uiteindelijk bleek het goed, maar ik werd er wel onzeker door. Ik zou de afspraak verzetten.
Ik zou het ook uitstellen, de kans is zo klein dat ze je kunnen vertellen dat alles goed is. En dat is toch hetgeen wat je wilt horen…
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
ik zou dan ook wachten tot januari…
In verband met mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap mocht/moest ik bij een volgende zwangerschap gelijk langskomen.
Ikzelf dacht al 6,5 week te zijn, maar op de echo bleek het 5,5 week te zijn. Er was een stipje te zien, maar nog geen hartactiviteit.
Ik mocht toen een week later terugkomen en toen was er wel hartactiviteit te zien.
Ik zou geloof ik toch gewoon voor de echo gaan. Ze kunnen in ieder geval iets zien. Alleen weet je dus niet zeker of je hartactiviteit te zien krijgt en als je daar ‘zenuwachtig’ van wordt zou ik de afspraak verzetten…
Succes met je keuze (en natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap!)
Groetjes,
Willy
bedankt voor jullie reacties en adviezen!
Ik heb het hier thuis nog even over gehad, maar toch besloten om het wel door te laten gaan :oops:
We gaan er van uit dat er niet veel te zien is, dan kan het altijd meevallen!
Ik heb een lieve gyn, dus die zal me hopelijk niet onnodig ongerust maken, daar heb ik wel vertrouwen in.
Ik hoop dat -als ik eenmaal weer bij de gyn ben geweest- ik toch snel voor nóg een echo mag komen
Ik laat het wel eventjes weten hoe het gegaan is!
je moet je er zelf goed bij voelen…
meid hoop dat je toch wat zult zien…
ook al is het alleen maar voor de geruststelling :-*
Hoi,
ik was ook net 5,5 week zwanger toen ik met deze zwangerschap mijn eerste echo kreeg. Reken er idd op dat je mss geen hartactiviteit ziet.
Bij mij was er wel te zien dat er wat zat en dit heeft de gyn toen opgemeten. Hij zei toen adhv die meting dat ik een week minder ver was, dan ikzelf dacht. Daar werd ik heel onzeker van. De gyn vertelde wel dat het er verder goed uit zag en als er iets mis is, ze dat eigenlijk altijd wel kunnen zien (aan de vorm of iets anders…). Maar zekerheid kon ie toen nog niet geven. Het kon zijn dat het toch al gestopt was met groeien.
Twee weken later heb ik toen weer een echo gekregen en toen was het duidelijk dat het vruchtje al heel veel gegroeid was en er was een prachtige hartactiviteit te zien. En bij een nieuwe meting, bleek mijn gevoel toch goed te zijn en was ik dus wel een week verder dan de eerste gyn had gemeten.
Succes met de echo en houdt idd in je achterhoofd dat er mss nog niet vel te zien is. En mss kun je dan meteen een nieuwe afspraak maken voor over twee/drie weken.
Ik had ook met (precies) 5 weken een echo, er was een rijstkorreltje te zien van 7 mm (zo klein…!!!)
Maar daar was ook wel alles mee gezegd, er was nog geen kloppend hartje te zien, niks… dus vond dat wel eng hoor. Ik MOEST de echo van de gyn, omdat ze niet geloofde dat ik zwanger kon zijn (mijn man kan eigenlijk geen kinderen krijgen, 0,01%). Maar als ik had mogen kiezen, had ik de eerste echo later willen hebben, scheelt een hoop onzekerheid!