Vergoedingen echo's bij de gyn

Eeerst een onwijze whaaaa :inlove: super meis dat jullie een nieuw wondertje gaan krijgen! Al snap ik dat het allemaal nog pril en superspannend is.

Wat betreft de gyn en vergoedingen. Dat zit eigenlijk heel ’ raar’ in elkaar. Heb mijn gyn eens om uitleg gevraagd. Wat hij uitlegde is dat zij van de verzekeringen enkel idd een termijnecho en screening vergoed krijgen. Alle andere echo’ s worden betaald door het ziekenhuis en daar zie je geen rekening van! Het is te gek voor woorden maar waar. Ziekenhuizen ’ betalen’ die echo dus zelf. Ze krijgen er geen vergoeding voor van de verzekeraars.

Een gemiddelde echo (zie ik altijd terug op het vergoedingoverzicht van de VK die wel de echo ’ s indienen) kost iets onder de 40 euro. Als ik even naga dat ik ook ieder bezoek bij de gyn (rondom de 12 weken, daarna rond de 19, daarna vanaf 27 weken wekelijks) zijn daar dus 11 echo ’ s bij die door niemand vergoed zijn want de 12 kon op de termijn gezet worden (die kan 2 x bij twijfel) en de 19 weken was de GUO. Gekkenwerk…1 echo-apparaat kost meer dan een gemiddeld huis (ong 3,5 ton in euro’ s) en die voor de GUO kun je gerust verdubbelen. Het apparaat kan best een tijd mee maar ze moeten dus tussentijds wel onderdelen vervangen en het beeldscherm kan ook maar een aantal draaiuren mee. Hoezo worden consulten ed steeds duurder? Dat komt dus door de maatregelen van de verzekeraars…ze moeten nog ietsjes meer gaan privatiseren dan komt vast alles ooit wel goed… :liar:

Ik had ook 2x een medische indicatie en echt heeeeel veel echo’s gehad en daar heb ik niks voor betaald, ook niet via mijn eigen risico.

Ik kon wel zien dat ze de bloedonderzoeken gedeclareerd hadden. Maar ook die zijn niet bij mij in rekening gebracht.

Rachael, verloskundige zorg zijn controles en niet echo’s.

Blijf het wel vreemd vinden dat de ene verzekering het wel van je eigen risico af haalt en de andere niet. Zou eigenlijk niet kunnen, de basisverzekering zou toch hetzelfde moeten zijn?

ik ben verzekerd bij de friesland zorgverzekeraar en heb al 6x een echo gehad maar nog nergens een rekening van gezien en ook niet van eigen risico

gefeliciteerd met je zwangerschap!

Roosje Vaak komt die afrekening pas veel later, dus het kan nog…

Ik loop ook bij de gyn, maar er zijn echo’s en echo’s :wink:

Bij elke afspraak die ik bij de gyn heb, kijkt hij een minuutje met een oud echo apparaat in mn buik, niks spannends, kijk hier het hartje en klaar mevrouw, tot de volgende keer. Denk ter vervanging van wat de vk met de doptone en met voelen doet, hij ziet in 1 oogopslag dat het hartje klopt en hoe de baby ligt.

Mijn 12 weken echo, 20 weken echo en alle groeiecho’s die ik bij mijn vorige zwangerschap heb gehad worden ingepland bij een speciale echoscopist, met een goed apparaat waar alles duidelijk op te zien is en duren altijd een minuut of 15 (20w wat langer).

Ik heb van alle echo’s die er gemaakt zijn nog nooit een rekening gehad. Heb wel een andere verzekeraar, maar was ook in de veronderstelling dat wat direct met je zwangerschap te maken heeft niet van je eigen risico af gaat (maar lees inmiddels dat dat niet zo is). Heb nu al 2 echo’s gehad, met 8 en 10 weken en daar ook nog niks van gezien.

Bedankt allemaal meiden!

Zijn er inmiddels wel uit dat we deze keer ook gewoon bij de vk onder controle gaan. Bij Quincy is er geen aantoonbare reden gevonden waarom ze is overleden. Als ik gewoon iets vaker bij de vk op controle mag en kan komen (wat ze al toegezegd hebben), moet het voor mijn gevoel gewoon goed gaan…