Hallo allemaal,
Ben hier niet alleen nieuw op het forum maar ook helemaal nieuw in het mama zijn en aangezien onze lieve Lotte zonder handleiding kwam heb ik best nog wel eens vragen :mrgreen: en dan is dit forum toch een fantastische uitkomst!!!
Ten eerste een vraagje over leesvoer: wie weet er een goed boek over de ontwikkeling van jonge babies. Ik heb hier wel “oei ik groei” liggen maar vind daar eigenlijk maar weinig terug over bv. hoe een kleine baby van een paar weken oud zich ontwikkelt, algemene baby verzorging, wat juist wel en wat juist niet doen … echt de basics zeg maar
Ten tweede: Ik geef borstvoeding en dit gaat gelukkig heel goed. Nu vroeg ik me af, wanneer mag je een fopspeen geven om op te sabbelen.
Vanaf hoeveel weken/manden slaapt een baby 'snachts door? Gaat dat vanzelf of kan je als ouder ook nog iets doen om dit te stimuleren?
Lotte is een super lieve kleine meid maar aangezien ik geen vergelijking kan maken met andere babies, vraag ik me af of haar ontwikkeling en ritme etc. tot nog toe “normaal” zijn. Dusseh, ik zoek eigenlijk wat feedback en hopelijk kunnen jullie daarbij helpen :
Momenteel krijgt zij rond middernacht haar laatste voeding en slaapt dan door tot een uur of 4/ 4:30. Ze heeft ook al een paar keer doorgeslapen tot 6 uur maar dat zet nog niet door. Dan duurt het weer zeker 4 a 5 uur voor ze wakker wordt.
's Ochtends en 's middags zit er bijna altijd 3 uur tussen de voedingen en is het altijd: wakker worden, ff bij mama/papa liggen, drinken bij mama, even bijkomen, schone luier, even wakker (varierend van 10 minuutjes tot een uur of zo) en dan haar bedje weer in om weer te gaan slapen.
Dan vanaf 7 uur 's avonds heeft ze geen zin meer om te slapen maar ook geen zin om wakker te blijven, hihihi. Dan heeft ze de laatste 2 weken bijna standaard een “jengel periode”. Dat kan variëren van een uurtje “jengelen” tot aan "huilen, willen drinken, even stil en weer huilen… " kan zo tot 11 uur duren! Inbakeren helpt vaak wel, niet altijd. Soms helpt het om haar gewoon op bed te leggen en haar even te laten uitrazen (aaaaaagh, wat is dat moeilijk en wat kruipt de tijd dan!!!) en soms lijkt niets te helpen…
Verder gaan we elke dag meerdere keren naar buiten om de hond uit te laten en boodschappen te doen. Dan gaat ze altijd mee in de wandelwagen (wieg) of draagdoek. Verder gaat ze ong. 3 keer per week mee onder de douche of in de tummy tub. Sinds deze week ligt ze ook af en toe in de wipstoel maar op een of andere manier heb ik het idee dat ze de box en de wipstoel maar saai vind Ook de mobile die boven haar hangt lijkt haar weinig te doen… Soms lijkt het wel of ze juist dat gekke ding maar eng vindt in plaats van leuk en interessant :think:
Is dit een “normale” dagindeling voor een kleintje van 3 weken?
Als ze wakker is zou ik graag iets met haar doen maar heb eigenlijk geen idee wat? Wat kan zij al aan op deze leeftijd? Iemand tips? Of wordt het al snel teveel voor zo’n kleine frummel? ik vind het lastig om uit te vogelen wat zij al wel aan kan en wat zij nog niet aan kan merk ik.
Nou, dat is een behoorlijk eerste topic geworden zo :oops:
Hihihihi, een handleiding was wel makkelijk geweest…
Toen we na 5 dagen thuis kwamen uit het ziekenhuis (heb een keizersnede gehad) stond Luuk met zijn maxicosi in de box.
De kraamhulp zou een uurtje later komen. Mijn zus begon meteen te friemelen aan haar nieuwe neefje, zo’n trotse tante als ze was (en nog steeds is :mrgreen: ). En mijn eerste reactie was:“nee niet doen, zometeen wordt hij wakker en dan weet ik niet wat ik moet doen!”
Ik zal kijken of ik je een beetje op weg kan helpen (maar ieder kind is weer anders, dus het belangrijkste is dat je op je eigen gevoel afgaat!)
Ik geef borstvoeding en dit gaat gelukkig heel goed. Nu vroeg ik me af, wanneer mag je een fopspeen geven om op te sabbelen.
Ik heb de eerste 6 weken bv gegeven. Omdat Luuk ontzettende zuigbehoefte had stelde de kraamhulp voor om toch maar een speen te geven. Ze vertelde dat als de kleine al goed van de borst dronk, er geen speen/tepel-verwarring zou zijn. En voor Luuk maakte dit inderdaad geen verschil.
Vanaf hoeveel weken/manden slaapt een baby 'snachts door? Gaat dat vanzelf of kan je als ouder ook nog iets doen om dit te stimuleren?
Dit is per kind natuurlijk heel verschillend. Luuk sliep door vanaf een week of 10. Wij gaven toen volledige flesvoeding en vanaf het moment dat hij naar 200cc per keer ging sloeg hij de nachtvoedingen over.
Maar zo te lezen doet jou meisje het al prima hoor. Luuk kwam in het begin zo om de 3 a 4 uur. 's Nachts kwam hij meestal rond half 4 :zzz: Dit zowel met bv als de eerste paar weken met flesvoeding (toen we hem nog 165 cc gaven).
Lotte haar slaap en wakkerritme is voor een kleintje van 3 weken volgens mij ook heel normaal. Ze slapen gewoon nog veel meer dan dat ze wakker zijn. Luuk sliep de eerste week bijna alleen maar en daarna werd het steeds minder. Ik heb het wel ergens staan, wat normaal geacht wordt, maar nogmaals, iedere baby is anders.
Dan heeft ze de laatste 2 weken bijna standaard een "jengel periode".
Luuk had zo rond een uur of 5 's avonds zijn jengel-periode. Hij was dan wat huilerig. Dit duurde meestal een uurtje of 2. Het is niet erg om haar even te laten (al is het wel vreselijk moeilijk :? ).
Jij bent voor haar het leukste 'speelmateriaal'. Jouw stem, jouw gezicht en jouw lichaam zijn het leukst voor haar. Gekke bekken trekken (baby's kunnen je al heel snel imiteren), je tong uitsteken, liedjes zingen en veel knuffelen :mrgreen: .
Dat was het wel zo'n beetje!
Heel veel succes en geniet van je kleine meisje :-*
@Ellen69 wrote:
Hallo allemaal,
Ben hier niet alleen nieuw op het forum maar ook helemaal nieuw in het mama zijn en aangezien onze lieve Lotte zonder handleiding kwam heb ik best nog wel eens vragen :mrgreen: en dan is dit forum toch een fantastische uitkomst!!!
Fijn he, van die mensen die meedenken…Heeft mij ook altijd goed geholpen…
Ten eerste een vraagje over leesvoer: wie weet er een goed boek over de ontwikkeling van jonge babies. Ik heb hier wel "oei ik groei" liggen maar vind daar eigenlijk maar weinig terug over bv. hoe een kleine baby van een paar weken oud zich ontwikkelt, algemene baby verzorging, wat juist wel en wat juist niet doen ... echt de basics zeg maar :-)
Hiermee kan ik je niet echt helpen, behalve misschien het cbboekje..Ik heb 'oei ik groei' altijd fijn gevonden, de verdere ontwikkeling en de basics leerde ik vanzelf. Ik raad je aan om hier met de maandmama's te gaan meeschrijven..Die hebben kindjes van dezelfde leeftijd en zo kan je de ontwikkeling een beetje vergelijken
Ten tweede: Ik geef borstvoeding en dit gaat gelukkig heel goed. Nu vroeg ik me af, wanneer mag je een fopspeen geven om op te sabbelen.
ik zou wachten tot 6 weken om tepel-speenverwarring te voorkomen...
aaaaaaaaaaaaaah DE vraag die elke net-mama graag wil weten..
Dit ligt totaal aan je kind. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat je dit niet kan stimuleren. Mijn oudste sliep door met 4,5 maand, mijn jongste met 7 maanden (waarvan hij de eerste 6 4 keer per nacht kwam)...
Ik zou je willen aanraden, mocht je echt gek van de slaap worden, om gewoon te proberen mee te slapen als zij overdag slaapt...Af en toe je vriendin/man/moeder te laten zitten op de bank zodat jij lekker kan douchen of even kan tukken...
Laat zij het ritme enigsinds bepalen, maar zorg wel voor een beetje structuur...
Lotte is een super lieve kleine meid maar aangezien ik geen vergelijking kan maken met andere babies, vraag ik me af of haar ontwikkeling en ritme etc. tot nog toe "normaal" zijn. Dusseh, ik zoek eigenlijk wat feedback en hopelijk kunnen jullie daarbij helpen :D :
Maandmama's :wink:
Momenteel krijgt zij rond middernacht haar laatste voeding en slaapt dan door tot een uur of 4/ 4:30. Ze heeft ook al een paar keer doorgeslapen tot 6 uur maar dat zet nog niet door. Dan duurt het weer zeker 4 a 5 uur voor ze wakker wordt.
's Ochtends en 's middags zit er bijna altijd 3 uur tussen de voedingen en is het altijd: wakker worden, ff bij mama/papa liggen, drinken bij mama, even bijkomen, schone luier, even wakker (varierend van 10 minuutjes tot een uur of zo) en dan haar bedje weer in om weer te gaan slapen.
Dan vanaf 7 uur 's avonds heeft ze geen zin meer om te slapen maar ook geen zin om wakker te blijven, hihihi. Dan heeft ze de laatste 2 weken bijna standaard een "jengel periode". Dat kan variëren van een uurtje "jengelen" tot aan "huilen, willen drinken, even stil en weer huilen... " kan zo tot 11 uur duren! Inbakeren helpt vaak wel, niet altijd. Soms helpt het om haar gewoon op bed te leggen en haar even te laten uitrazen (aaaaaagh, wat is dat moeilijk en wat kruipt de tijd dan!!!) en soms lijkt niets te helpen...
Verder gaan we elke dag meerdere keren naar buiten om de hond uit te laten en boodschappen te doen. Dan gaat ze altijd mee in de wandelwagen (wieg) of draagdoek. Verder gaat ze ong. 3 keer per week mee onder de douche of in de tummy tub. Sinds deze week ligt ze ook af en toe in de wipstoel maar op een of andere manier heb ik het idee dat ze de box en de wipstoel maar saai vind Ook de mobile die boven haar hangt lijkt haar weinig te doen... Soms lijkt het wel of ze juist dat gekke ding maar eng vindt in plaats van leuk en interessant :think:
Is dit een "normale" dagindeling voor een kleintje van 3 weken?
Lijkt mij prima hoor...(geef je bv op verzoek? want dat raad ik sowieso aan...
Tja en het huiluurtje he...Klinkt volledig normaal....
Dit kan inderdaad de hele avond duren (ik had Micah uren in de draagdoek omdat hij zo wel rustig was...)..Maar hij wilde vooral veel aan de borst hangen...slokje, sabbelen, slokje, slaapje, slokje...
Als ze wakker is zou ik graag iets met haar doen maar heb eigenlijk geen idee wat? Wat kan zij al aan op deze leeftijd? Iemand tips? Of wordt het al snel teveel voor zo'n kleine frummel? ik vind het lastig om uit te vogelen wat zij al wel aan kan en wat zij nog niet aan kan merk ik.
Ik zou zo min mogelijk doen..Niet al te veel prikkels, lekker knuffelen, elkaar aankijken op bed...Beetje kletsen, maar ik zou niet specifiek iets zoeken om te doen hoor...Ze geeft zelf aan wanneer ze klaar is voor 'grotere' dingen..
Ik zou je willen zeggen, geniet van je kleintje...Het is heerlijk, en stel al je vragen gewoon hier ipv dat je een boek gaat lezen. Dat is toch vaak algemeen en de meeste kindjes zijn niet algemeen..Hier zijn ervaringsdeskundige en ik heb gemerkt dat ik daar meer aan heb...
Nou, dat is een behoorlijk eerste topic geworden zo :oops:[/quote]
koop ¨ je baby`s eerste jaar¨
uit de gele Dummies guides :thumbup:
(over elk denkbaar onderwerp is een Dummies Guide en dus ook over je baby )
staat per maand in grote lijnen de ontwikkeling in, maar ook tips over hoe en wat tav dagelijkse dingetjes, gezondheid, voeding enz.
echt een handboek - ik heb het heeeeel veel gebruikt :thumbup:
Hai
Bedankt voor jullie antwoorden! Daarom is zo’n forum zo geweldig
Ik prober momenteel af en toe of ze de speen wil, maar ze heeft niet veel zuigbehoefte (naast de bv) en spuugt het ding dan ook nagenoeg meteen weer uit. Ook als ze huilt heeft het echt geen zin om de speen te geven want dan wordt ze alleen nog gefrustreerder… Zal het gewoon af en toe proberen en kijken hoe ze reageert. Van mij hoeft ze ook eigenlijk geen speen… heb alleen begrepen dat duimen lastiger af te leren is dan de speen…
Wat betreft het doorslapen, ze komt nu eigenlijk maar 1x per nacht dus het is wel te doen. Ik slaap momenteel gewoon gezellig met haar mee tot een uur of 9 of 10 en ga dan pas mn bedje uit. Maar ja, ergens zal ik toch een keer aan het werk moeten en dan is het wel fijn als ze door zou slapen… maar of we dat gaan halen ??? :think: :mrgreen:
Mijn oudste sliep door met 4,5 maand, mijn jongste met 7 maanden (waarvan hij de eerste 6 4 keer per nacht kwam)...
Ik geef inderdaad bv op verzoek, al wil ze -tig keer op een avond, zolang er nog wat uitkomt gaat ze lekker aan de borst ;-) Ze heeft eigenlijk gewoon zelf een ritme van elke 3 uur ontwikkeld en wordt waker als ze trek heeft. Vandaar dat we daar ons ritme hebben aangepast (Slapen, drinken, spelen, even in wipstoeltje en weer naar bedje toe) Onze kraamverzorgster had dat aangeraden en ik moet zeggen, het werkt goed... tot 19:00 en daarna even niet :mrgreen:
Ik heb even op bol.com gekeken en heb het boek "je baby's eerste jaar" maar gelijk besteld. Ze hadden er een aantal voorbeeld pagina's staan en de schrijfstijl is erg grappig en makkelijk leesbaar. Dus naast nuttig ook nog leuk en ik heb nu toch nog verlof dus nu heb ik nog tijd om te lezen :-D
Haar dagelijkse "jengeluurtjes" heb ik de afgelopen dagen maar gewoon meegenomen in ons "ritme". Ik zorg dat ik op tijd mijn eten binnen heb zodat ik gegeten heb voor ze begint. Als ze grumpie wakker wordt rond 18:30/ 19:00 dan kan ze lekker even drinken en tutten we wat en dan gaan we Casper, onze hond, uitlaten. Lekker even de buitenlucht in. Vervolgens weer thuis nog even in de wipstoel, even bij mama hangen, mischien nog wat drinken etc. en dan rond 20:30 toch haar bedje in, ook al is ze niet slaperig en gaat ze dan huilen. Dan breekt voor mij dus even de lastigste periode van de dag aan: huilen! Maar de afgelopen dagen viel ze uiteindelijk toch in slaap. Duurde wel 40 minuten en vraag me wel af of dat niet heeeeel erg lang is... zo voelt het namelijk wel !
Euhhh... maandmama's ??? Waar vind ik die :roll: ???
Hier kun je de maand-mama’s van juli vinden.
http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=40069
Daar klets je gezellig met mama’s die ook in de maand juli zijn bevallen :mrgreen:
Ik heb er altijd erg veel aan. Je zit toch allemaal een beetje met dezelfde dingen.
Veel plezier daar :mrgreen:
SUPER! Ik had al gezocht maar kon het zo 1-2-3 niet vinden
Hier nog een boekentip: Baby’s eerste jaar (van 0 tot 13 maanden) van de schrijfsters Arlene Eisenberg, Heidi Murkoff en Sandee Hathaway. Het is de eerste maanden mijn bijbel geweest. Vooral omdat er lekker veel ervaringsverhalen van andere ouders instaan, voelde ik me niet zo alleen. Daarnaast veel over de ontwikkeling, wat te doen bij welke ziekte, EHBO enz enz. Echt een top boek :thumbup:
En volgens mij doen jij en die kleine het hartstikke goed
Ik schrijf net ervaringsverhalen, maar dat klopt niet helemaal. Het boek is opgebouwd middels vragen van ouders en daar komt dan een uitgebreid antwoord op.
@Ellen69 wrote:
Hallo allemaal,
Hoi Ellen,
Ik heb niet alle antwoorden van de anderen gelezen, maar wel dat je je maandmama’s al hebt gevonden. Dat komt vast heel erg van pas! Ik heb altijd veel aan dit forum (vooral maandmama’s) gehad (en nog steeds).
Eens kijken of ik ook nog tips voor je heb…
Egwel!
Ten eerste een vraagje over leesvoer: wie weet er een goed boek over de ontwikkeling van jonge babies. Ik heb hier wel “oei ik groei” liggen maar vind daar eigenlijk maar weinig terug over bv. hoe een kleine baby van een paar weken oud zich ontwikkelt, algemene baby verzorging, wat juist wel en wat juist niet doen … echt de basics zeg maar
Geeeen idee, ik heb een plank in mijn boekenkast vol staan met dit soort boeken, maar heb het nooit ingekeken eerlijk gezegd. Ik heb het steeds met internet gedaan (Google en forums). Wel vind ik het groene boekje van het consultatieburo een informatief boekje, dus die kun je eens doorlezen, het deel van de huidige leeftijd van je kindje.
Als je denkt dat ze je tepel en de fopspeen niet meer met elkaar zal gaan verwarren. Volgens mij weet je dus nooit zeker wanneer, kwestie van uitproberen, maar alleen als je denkt dat je dochter dat écht nodig zal hebben (zuigbehoefte). En anders VBN (vereniging borstvoeding natuurlijk) eens bellen of een bijeenkomst van ze bezoeken. Ik heb heel veel gehad aan het borstvoedingsforum, dat is echt een tip.
Sommigen zweren bij een kunstvoeding voor het slapen gaan, anderen bij de fopspeen, maar als bv-mama moet je daar eigenlijk geen voorstander van zijn. Elke paar uur wat drinken is voor een baby heel natuurlijk. Ik snap dat het voor een mama (en papa) niet bevordelijk is voor de nachtrust. Ik gaf Tiara om 23 uur nog een goede voeding en dan sliep ze zo’n 6 uur door, al vrij snel. Wij boften (boffen) dan ook wel met haar, hoor. Echt, check dat borstvoedingsforum eens!
Lotte is een super lieve kleine meid maar aangezien ik geen vergelijking kan maken met andere babies, vraag ik me af of haar ontwikkeling en ritme etc. tot nog toe “normaal” zijn. Dusseh, ik zoek eigenlijk wat feedback en hopelijk kunnen jullie daarbij helpen :
Je gaat toch wel naar het consultatiebureau? Je kunt daar ook alleen heen gaan om te wegen en meten hè. Daar hebben ze meestal een bepaalde ‘weegmiddag’ voor. Voor je eigen zekerheid soms wel lekker. Als moeder weet je het volgens mij echt wel als je kindje niet genoeg aankomt of zich echt niet goed ontwikkeld. Kinderen ontwikkelen en groeien ieder op geheel eigen manier en tempo, ik heb gemerkt dat daar echt enorm veel verschil tussen kan zitten. Tiara heeft een vriendinnetje van 15 maanden die nog niet loopt, ook niet achter een wagentje of stappen langs de boxrand. Maar ook een vriendje van 9 maanden die al stevig op zijn beentjes staat, achter de loopwagen aan loopt en op handen en voeten loopt als de grond te ruw is onder zijn knietjes… Zo zie je maar weer. De jongen krijgt trouwens bv en het meisje heeft altijd flesvoeding gehad
Volgens mij is dit al erg netjes, ze is nog geen maand, toch? :thumbup:
:thumbup:
Dan vanaf 7 uur 's avonds heeft ze geen zin meer om te slapen maar ook geen zin om wakker te blijven, hihihi. Dan heeft ze de laatste 2 weken bijna standaard een “jengel periode”. Dat kan variëren van een uurtje “jengelen” tot aan "huilen, willen drinken, even stil en weer huilen… " kan zo tot 11 uur duren! Inbakeren helpt vaak wel, niet altijd. Soms helpt het om haar gewoon op bed te leggen en haar even te laten uitrazen (aaaaaagh, wat is dat moeilijk en wat kruipt de tijd dan!!!) en soms lijkt niets te helpen…
Even laten huilen in bed is zooo moeilijk, maar kan wel erg goed zijn voor het zelf inslapen. Daar heb je later profijt van, hoe moeilijk het nu ook is. Natuurlijk haal je haar eruit als ze overstuur klinkt of echt lang huilt.
Die jengel periode is voor zover ik weet heel normaal. Je treft het, bij ons was dat vanaf 17uur, net als ik aan het eten wilde beginnen :roll: Ik had Tiara die tijd standaard in de draagdoek bij me en deed zo wat huishouden voor zover het kon en schilde aardappels enzo. Vaak viel ze in slaap erin en dan legde ik haar met doek en al in de wipstoel, dan kon ik even de aardappels opzetten bijvoorbeeld (wilde ik niet met de doek om). Na 10 minuten werd ze dan vaak weer wakker en dan deed ik de doek met haar erin zo weer om. Die doeken zijn echt fijn voor deze huiltijdjes! De hele avond is wel een ander verhaal, is natuurlijk erg vermoeiend… Soms willen baby’s ‘clusteren’; steeds (elk uur ofzo) aan de borst drinken om zo een voorraadje op te bouwen voor de nacht, ik weet niet of jouw meisje dat wil?
Verder gaan we elke dag meerdere keren naar buiten om de hond uit te laten en boodschappen te doen. Dan gaat ze altijd mee in de wandelwagen (wieg) of draagdoek. Verder gaat ze ong. 3 keer per week mee onder de douche of in de tummy tub. Sinds deze week ligt ze ook af en toe in de wipstoel maar op een of andere manier heb ik het idee dat ze de box en de wipstoel maar saai vind Ook de mobile die boven haar hangt lijkt haar weinig te doen… Soms lijkt het wel of ze juist dat gekke ding maar eng vindt in plaats van leuk en interessant :think:
Is dit een “normale” dagindeling voor een kleintje van 3 weken?
Helemaal wel, volgens mij. Wat ze leuk vindt is toch een beetje zoeken. Voor de wipstoel is ze misschien nog wat klein en om zichzelf te vermaken in de box ook.
Als ze wakker is zou ik graag iets met haar doen maar heb eigenlijk geen idee wat? Wat kan zij al aan op deze leeftijd? Iemand tips? Of wordt het al snel teveel voor zo’n kleine frummel? ik vind het lastig om uit te vogelen wat zij al wel aan kan en wat zij nog niet aan kan merk ik.
Lekker wandelen in de wagen, boekje voorlezen op schoot, samen spelen op de grond en andere kindjes ontmoeten. Misschien kun je op een cursus babymassage oid, zodat je meer vertrouwen krijgt, andere moeders met baby’s ontmoet en misschien zelfs handvaten krijgt om je meisje 's avonds rustiger te krijgen dmv babymassage enzo…
Nou, dat is een behoorlijk eerste topic geworden zo :oops:
Ik vind dat wel gezellig hoor. Fijn als ik iemand zou kunnen helpen via deze weg. Ik hoop heel erg dat je veel aan alle antwoorden hebt van iedereen! Veel succes en geniet van je meisje, dan gaat het bijna vanzelf.
Hoe voel je je zelf na de bevalling, nog erg moe of valt dat wel mee?