Vaccineren ja of vaccineren nee?

En het is toch de rode hond inenting die schadelijk is voor het ongeboren kind? Jij bent al de tweede hier die de bof zegt? Vergis ik mij?

Het zit wel in dezelfde coctail. BMR Bof mazelen rode hond…

Nee hoor, ik zei niet de bof, ik ging gewoon in op wat jij schreef :wink: .

Van de bof weet ik het niet, de rode hond is inderdaad bekend dat het schade oplevert.

Maar mijn zoontje had waterpokken toen ik maand of 6 zwanger was, dus ik voor de zekerheid maar even nagevraagd hoe dat zat, en dat was na de eerste drie maanden niet gevaarlijk. Oftewel de eerste drie wel…? Ik heb het niet meer verder doorgevraagd, maar aangezien in de eerste drie maanden alles wordt aangelegd bij het ongeboren kind, denk ik dat heel veel dingen (mogelijk) schadelijk zijn. En tegen waterpokken worden we ook niet ingeënt :wink: . Altijd gewoon voorzichtig zijn in de buurt van zwangeren denk ik maar.

Overigens heb ik gewoon alle entingen volgens het cb schema gedaan. Kinderen waren goed gezond, geen overgevoeligheden in de familie enzo, en het is allemaal prima gegaan tot op heden.

de bof is niet bepaald “onschuldig”

wiki:

Complicaties

De bof kan leiden tot de volgende complicaties:

• hersenvliesontsteking (meningitis)
  • hersenontsteking (encefalitis)
  • ontsteking van de eileider (oöphoritis)
  • ontsteking van de testikel (orchitis)
  • ontsteking van de alvleesklier (pancreatitis).
  • Blindheid.

en mazelenen ook niet:

Kinderen kunnen behoorlijk ziek zijn van mazelen, maar de ziekte is het meest gevreesd om de ernstige tot zeer ernstige complicaties die soms optreden, zoals middenoorontsteking, longontsteking en hersenvliesontsteking. Mazelen kan dodelijk verlopen. Er is geen behandeling voor deze ziekte. De ergste symptomen treden bij kinderen onder de 5 jaar en volwassenen boven de 20 jaar op. Daarnaast komt bij een zeer klein aantal mensen (enkele per miljoen) die met het mazelenvirus besmet zijn na vele maanden tot jaren een fatale hersenontsteking voor, de subacute scleroserende panencephalitis, die altijd fataal verloopt.

@Wicky wrote:

Het immuumsysteem van je kindje wordt lager door vaccineren.

hoe bedoel je dat?

@Wicky wrote:

Stel dat er een andere ziekte om de hoek komt kijken?

en hoe bedoel je dit?

de vaccinatie kunnen het krijgen van de ziekte, dus kinkhoest, bof enz. niet voorkomen. wél de gevaarlijke gevolgen.

kinkhoest muteert???

elke ziekte muteert, denk maar aan influenza en de jaarlijkse griepprik…en steeds minder werkende antibiotica…

kinkhoest vaccin is stukken beter nu, en daarom opgenomen in de mix.

los is het niet meer te krijgen in nederland, en ook in belgie meen ik niet…

jij schreef zelf over de bof:

@Wicky wrote:

Maar het is goedkoper zo. (en als het vaccin van de bof echt zou werken hoef je dan ook niet bang te zijn dat kinderen zwangere vrouwen besmetten, want als die zwangere vrouw ingeent is dan zou er geen gevaar moeten mogen kunnen zijn).

nogmaals: het vaccin voor de bof werkt prima. het voorkomt de ernstige omplicaties.

en ja, je zou meiden voor de rode hond later in kunnen enten: maar je ent niet alleen voor je eigen meid, je ent ook voor alle zwangeren waar je meisje onder de 14 jaar oud mee in contact komt…

en tetanus?

als je meisje straks gaat lopen of anderszins spelen?

zonder dtp geen tetanus bescherming …

ja ik wil je niets opdringen, maar ik vind dat gevaarlijk voor je meis…

Het immuumsysteem van je kindje wordt lager door vaccineren.

Zie je immuunsysteem als een kaas. Zo’n grote ronde kaas. Bij elk vaccin wordt een bepaald gedeelte van de ‘kaas’ alleen maar bescherming tegen die ziekte. Want de cellen in de kaas hebben deze ziekte in zich opgenomen om het lichaam tegen deze ziekte te beschermen. Dus de cellen ingeënt tegen meningokokken kunnen alleen maar vechten tegen de meningokokken. Het gedeelte van de ‘kaas’ wat niet tegen een specifieke ziekte is ingeënt wordt steeds kleiner, stukje BMR, stukje DKTP, beetje HIB, beetje Meningokokken, ga je op vakantie komen er nog wat prikken bij. En dan komt er een ziekte om de hoek kijken die jouw lichaam nog niet kent. Maar de ‘kaas’ zit al redelijk vol. Dus de cellen in de kaas die nog niet tegen een specifieke ziekte geent zijn, gaan nu aan de slag. Maar dit zijn er minder omdat er veel geënt is. Oké…het voorbeeld van een kaas is ietwat vaag, maar een tabelletje maken hier vind ik een beetje lastig. Dus dat is ook wat ik bedoel met ‘stel dat er een andere ziekte om de hoek komt kijken’.

Ik zie inderdaad dat ik zelf het verkeerd schreef over de bof. Dom mijnerzijds.

Oh en Niki, in jouw familie waren er geen bekende bijwerkingen van de vaccins zoals je schrijft. In de mijne waren die er wel. Het begon met mij, ik was het eerste jaar van mijn leven altijd ziek. Astma, longontsteking en dergelijke. Mijn moeder belandde bij een homeopaat met mij. Die kon, als eerste dokter mijn moeder, of eigenlijk mij dus, helpen. Daardoor is mijn moeder toen ook homeopathie gaan studeren. Toen kwam mijn broertje die nog gevoeliger was dan ik. Toen mijn moeder met ons naar een of ander land ging waar Polio nog voorkwam, is mijn broertje pas geëent. Hij was toen bijna een jaar en zijn eerste verjaardag vierde hij in het ziekenhuis omdat hij astma aanvallen had. Wat hoogstwaarschijnlijk door de vaccins kwam. Dus in mijn familie is gevoeligheid voor vaccins zeker wel aanwezig.

En tetanus, zit in straatvuil en in paardenmest, en krijg je niet van oppervlakkige wonden. Maar van wonden waar geen lucht bij komt. En als je zo’n wond heb dan ga je sowieso naar het ziekenhuis en krijg je sowieso een prik tegen tetanus.

Ook nog een leuk weetje, mijn huisarts heeft zijn dochter ook niet gevaccineerd. En hij weet er natuurlijk alles vanaf. Ik vroeg het hem laatst. :silenced:

Ik vind het een lastige keuze, wel of niet vaccineren. Zeker ook omdat mijn dochter ook naar het kdv gaat. Een ochtend in de week. En daar dan ook in contact komt met andere kinderen. (Die allemaal wel gevaccineerd zijn). En er komen steeds meer mensen uit andere landen hier en deze kunnen ook weer ziektes mee nemen. Dus ik begrijp zeker wel waarom jullie wel vaccineren. Ik ken alleen ook de andere kant van het vaccineren…

Jeetje, lang verhaal…

Tja, helaas (of eigenlijk niet helaas, je hebt die keuzevrijheid) zul je toch echt zelf moeten beslissen…succes ermee!

Absoluut voorstander voor enten.

Vind het op het moment supreme wel erg zielig voor de kids, maar gelukkig wordt groter leed hiermee voorkomen…

Kritisch prikken is niks mis mee volgens mij, niet prikken begrijp ik niet.

Het verhaal van de kaas klopt helemaal niet. Het is absoluut niet zo dat je maar voor een beperkt aantal ziekten immuniteit kunt opbouwen. Na elke doorgemaakte ziekte en getriggerde reactie door vaccinaties met dode/verzwakte micro-organismen worden B-cellen aangemaakt die blijven circuleren. Hieraan is geen beperking; voor elk antigeen bestaan andere receptoren dat is het mooie aan ons afweersysteem. Het is dus absoluut niet zo dat je een stukje van de kaas wegneemt met vaccinaties, dit is onzin.

Maar stel dat het wel zo is:

Als je dan stukjes wilt reserveren dan wil je dat toch doen voor de meest erge ziekten? Liever een keer vaker een bovenste luchtweginfectie dan een kinkhoest lijkt me dan. Vergeet niet dat de mazelen bvb wereldwijd in de top dodelijke oorzaken bij kinderen staat als infectieuze aandoening met meer dan 450.000 doden per jaar. Het is verantwoordelijk voor 60% van de kindersterfte en het virus kan verder niet worden behandeld!!! Dat geldt trouwens voor de meeste virussen want antibiotica werken daar niet op (die werken alleen tegen bacteriele infecties). De andere entbare ziekten kennen ook een extreem hoge mortaliteit en morbiditeit. Zo leidt een rodehondinfectie bij een zwangere in 90%!!! van de gevallen tot schade van de vrucht.

En tevens: je afweersysteem wordt niet lui van vaccinaties. De genoemde vaccinaties betreffen verzwakte en dode organimsen waardoor juist een reactie wordt getriggerd waardoor je afweer in werking moet komen. Het eindresultaat is dus gelijk zonder dat je daadwerkelijk ziek wordt. Bij kinkhoest en griepprik kan je de ziekte nog wel krijgen inderdaad, maar de klinische verschijnselen zijn veel minder ernstig als je gevaccineerd bent. Kun je dus nagaan hoe erg het anders was verlopen?

Het is ook niet zo dat je maar kort beschermd bent:

DTP geldt 10 jaar, en geldt daarna vooral voor de dyfterie met het oog op reizen. Heb A en B die sommige mensen nemen geeft in een serie van 3 levenslang bescherming. Complete serie rode hond = levenslang beschermd. Het is hierbij van belang dat je rekening houdt met het feit dat de afweer van kinderen onder de 2 niet op volledig niveau functioneerd: het hele verhaal over ziek worden en afweer opbouwen in deze categorie is dus niet van toepassing. Hierom wordt ook zo vroeg gevaccineerd!!!

Vaccinaties zijn er niet voor niets, aan alles zit een risico, maar het risico op deze ziekten en de complicaties daarvan zijn zoooo veel groter dan het risico van een vaccinatie; mortaliteit <2 kinderen per jaar op 2,5 miljoen! vaccinaties en dan gaat het ook nog vaak over kinderen die al een ernstige ziekte hadden. Dit staat in geen verhouding tot de mortaliteit van de genoemde ziekten.

Van de gemelde ziektegevallen van entbare ziekten blijkt trouwens dat het in meer dan 95% van de gevallen kinderen betreft die idd NIET gevaccineerd waren. Polio is sinds de vaccinatie met 99% verminderd!!! Ik kan nog meer getallen noemen, maar dit zijn getallen die voor zich spreken.

Vergeet ook niet dat sommige kinderen niet gevaccineerd kunnen worden; kinderen die immunosupressiva moeten nemen of kinderen met leukemie bvb. Dus vrees niet alleen dat je kind een zwangere besmet… vrees ook voor andere kindjes!

Vaccinaties zijn er niet voor niets: ze redden zo ontzettend veel levens! Als je kind een nieuw hart moet hebben zeg je toch ook niet de operatie af wanwege het risico ervan? En vergis je niet in ziektes die alleen elders voorkomen; hoeveel mensen ken je die wel eens naar het buitenland gaan?

Ten slot: de relatie van vaccins met mogelijk autisme, darmziekten, allergische aandoeningen, astma en autoimmuunziekten is uitvoerig onderzocht en nooit aangetoond. Er zijn in het geheel geen aanwijzingen dat er ook maar één soort relatie tussen deze zaken bestaat; mensen die wel gevaccineerd zijn hebben deze ziekten niet vaker dan mensen die niet gevaccineerd zijn. De onderzoeken van de engelse arts Wakefield, die destijds tot veel commotie leden, zijn wat dat betreft allang achterhaald.

Alles heeft risico’s maar deze weegschaal slaat toch wel zo door naar de positieve kant… Het was niet mijn intentie om iemand aan te vallen: als je je kind niet wilt vaccineren is dat uiteindelijk je eigen keuze, maar pas op met het overhalen van andere mensen om het niet te doen met foutieve informatie!!! Als je meer wilt weten richt je dan op wetenschappelijke literatuur of boeken over het onderwerp, of bekijk eens de ziekte en sterfte gevallen van deze ziekten op de site van de ‘world health organisation’.

Keuze is keuze… maar berust je op juiste informatie en laat je niet bang maken door allerlei spookverhalen die niet op waarheid berusten.

@Wicky wrote:

Heey!

Vroeger werd er ook nog niet tegen de bof en de rode hond gevaccineerd. En met vroeger bedoel ik niet lang geleden, want ik ben 23, en toen ik baby was zat het niet in het pakket. Mijn broer heeft de bof gehad. En ik was niet gevaccineerd tegen de rode hond en had er wel antistoffen tegen.

Het zo logischer zijn als meiden tegen rode hond gevaccineerd zouden worden, rond hn 14e ofzo. En knullen tegen de bof. Maar het is goedkoper zo. (en als het vaccin van de bof echt zou werken hoef je dan ook niet bang te zijn dat kinderen zwangere vrouwen besmetten, want als die zwangere vrouw ingeent is dan zou er geen gevaar moeten mogen kunnen zijn).

Ehm zover ik weet werden we vroeger wél voor rode hond ingeënt, ik ben 32 en heb die prik op mijn 12e gehad meen ik.
In ieder geval rond de tijd dat ik naar de middelbare school ging en dat was gewoon via het cb, het heeft gewoon in het vaccinatieschema gezeten.
Kan dus goed kloppen dat je antistoffen hebt ;)

Ja , Mel je hebt gelijk hoor, in mijn vaccinatie boekje staat hij ook…

Wij konden nog niet geent worden tegenHPV, wat nu wel bij meisjes kan, om baarmoederhalskanker te voorkomen

Amyl: jouw stukje had ik echt even nodig!

Dank je wel!

Ik ben deze keer wat nerveus voor de prikjes die Mirthe maandag zal krijgen.

Bij Thijmen had ik daar weinig last van, maar nu…

Ik lees veel over ernstige risico’s van de inentingen…maar welke risico’s worden daar dan mee bedoelt?