Update over resus-D injectie.**JAAAAA ik heb hem gekregen***

@joseetje wrote:

En het is niet mijn bedoeling om gemeen oid tegen je te zijn, maar de enige reden dat er zo moeilijk over deze prik word gedaan bij een tweede is omdat er te weinig van zou zijn en niet omdat het niet nodig is.



Uit onderzoek is gebleken dat het prikken alleen na de bevalling voor een klein deel van de negatieve vrouwen niet voldoende bleek en daarom hebben ze in 1997 besloten om ook in de zwangerschap te gaan prikken.

Maar omdat er dus te weinig van zou zijn is ook besloten omdat alleen te doen bij de eerste, zodat negatieve vrouwen vrijwel zeker veilige 2!!! kinderen kunnen krijgen.


Dit verhaal heeft mijn verloskundige ontkracht!

Er is een tijdje te weinig geweest maar dat probleem is jaren geleden al opgelost!

Als er dan niet te weinig is snap ik niet dat er zo moeilijk gedaan word over het prikken tijdens de tweede zwangerschap.

Want dat er een deel van de vrouwen niet voldoende reageert op het alleen prikken na de bevallen is wel bewezen.

Helaas is mijn schoonmoeder daar eentje van en heeft zij 2 kinderen mogen begraven.

@joseetje wrote:

Als er dan niet te weinig is snap ik niet dat er zo moeilijk gedaan word over het prikken tijdens de tweede zwangerschap.

Want dat er een deel van de vrouwen niet voldoende reageert op het alleen prikken na de bevallen is wel bewezen.

Helaas is mijn schoonmoeder daar eentje van en heeft zij 2 kinderen mogen begraven.
:roll: :roll: :roll:

Hoeveel jaar is dat geleden?

Ik vind dat net zo’n verhaal als dat er vroeger vaker wiegedood voorkwam, tegenwoordig weten ze veel meer om dingen te voorkomen of het te verhelpen.

Bij een rhesus negatieve moeder wordt er in de zwangerschap met 30 weken bloed geprikt om te kijken of je toevallig anti stoffen aanmaakt. Is dit het geval ga je verder op controle in een academisch ziekenhuis en blijkt je kindje echt een rhesus kindje te zijn dan krijgt het meteen na de bevalling een bloedtransfusie (van een levende donor)

Ze trekken dan een spuit bloed uit de navel van de baby en spuiten er nieuw bloed van de verse bloeddonor in. Dit doen ze een aantal keer totdat er een complete bloedtransfusie dus al het bloed vernieuwd is.

Vroeger konden ze dit niet want ze wisten niet wat ze er aan konden doen. Ik vind dat een ontzettend groot verschil.

Dat het jou niets doet is prima maar ik vind die rollende ogen nogal onrespectvol op wat ik zeg.

Tegenwoordig weten ze inderdaad meer dingen, ze weten tegenwoordig dat er vrouwen zijn die niet voldoende reageren op 1 prik.



Fijn dat jij je geen zorgen maakt, maar zo reageren op iemand die zich wel zorgen maakt en van een moeder zelf gehoord heeft hoe fout het kan gaan vind ik echt niet kunnen sorry.





En nogmaals ja de kans is klein dat het fout gaat, maar ik vind het dus wel eng.

:think: ik ging er eigelijk ook vanuit dat wanneer je bij je eerste kind anti d kreeg je automatisch beschermd was bij een 2e…

dat hebben ze me zowel in het ziekenhuis als bij de vk verteld…

@joseetje wrote:

Dat het jou niets doet is prima maar ik vind die rollende ogen nogal onrespectvol op wat ik zeg.

Jij probeert mensen die zwanger zijn van hun 3e bang te maken met je verhaal en daar ben ik niet zo van gediend. daarom die rollende ogen.
Uit mijn eigen werkervaring 6,5 jaar kraamzorg weet ik heus wel dat er een kans bestaat op een rhesuskindje, als de vrouw negatief is maar die kan is erg klein. En er word bloed geprikt en het wordt in de gaten gehouden, dat was vroeger al anders. Ik vind niet dat je andere (zwangere) meiden bang moet maken met je verhaal.

Het is absoluut niet mijn bedoeling anderen bang te maken.

Maar zeggen dat er niets aan de hand is kan ik ook niet.

Ik had zelf ook eerst zoiets van oke de vk zegt dat ik die prik niet krijg nou prima scheelt weer.

Totdat mijn man vroeg wat dat betekende voor een eventuele derde.

Mijn vk heeft ons toen zelf verteld dat de risico iets groter zijn bij een derde.

Nog steeds word je goed in de gaten gehouden en ze kunnen tegenwoordig veel meer dan vroeger daar heb jij absoluut gelijk in.

En tuurlijk krijg je als je 2de kindje positief is gewoon die prik.



Ik denk dat de persoonlijke achtergrond van mijn man en zijn familie er gewoon voor gezorgd heeft dat dit een hekelpunt in onze familie is.

Dus sorry als ik iemand bang heb gemaakt dat is absoluut niet mijn bedoeling geweest, de kans dat het voorkomt is superklein.

En ik vind eerlijk gezegd dat mama_jeanet erg onrespectvol tegen Joseetje praat. Als je zo zeker van jezelf ben blijf dan weg van dit topic, en ga niet voor andere praten die volgens jouw bang worden van het ervaringsverhaal van Joseetje (want jij weet het toch zo zeker, dus jij wordt niet bang toch?)

Maar goed…genoeg woorden aan vuil gemaakt!



Het is inderdaad zo dat als je anti-stoffen aanmaakt tijdens je 2e (of volgende) zwangerschap dat het voor het volgende kindje erg kritiek wordt. Je lichaam heeft dan al een legertje klaar staan voor het volgende kindje (ook als je de injectie na de bevalling krijgt!) en dat is gewoon gevaarlijk.



Dus voor mij persoonlijk wil ik dat (oh zo kleine) risico niet nemen als het niet hoeft.

@rhode wrote:

En ik vind eerlijk gezegd dat mama_jeanet erg onrespectvol tegen Joseetje praat. Als je zo zeker van jezelf ben blijf dan weg van dit topic, en ga niet voor andere praten die volgens jouw bang worden van het ervaringsverhaal van Joseetje (want jij weet het toch zo zeker, dus jij wordt niet bang toch?)

Maar goed…genoeg woorden aan vuil gemaakt!



.


Doe even normaal zeg, ik kom hier zeker niet meer terug nee. En ik ben er idd zeker van dat de kans klein is dat zoiets gebeurt en als het wel zo is zijn er genoeg medische dingen om het op te lossen.

Goed…op zo’n reactie ga ik dus helemaal geen antwoord geven (het is duidelijk dat je totaal niet geinteresseerd ben in het ondewerp, anders zou je niet weer zo’n totaal onwaar antwoord geven!)

Vamorgen bij de vk geweest, en ze had hem gewoon voor me besteld!!!



Het is gewoon totaal onduidelijk hoe het precies zit, omdat er gewoon geen protocol voor is, maar omdat ik hem graag wilde hebben ze hem op hun risico aangevraagd. Ze zei dat het wel goed kwam met de verzekering…dus ik ben benieuwd!



heb nu wel een stijve bil trouwens :wink:

hoi

lees net dit topic pas omdat ik sinds paar uurtjes pas besef door verhaal van gyn dat ik dus ok neg ben

hebben ze al eerder gezegt maar nu is het teminste duidleijk uitgelegt

wat mijn gyn zei (in erasmus ziekenhuis) is volgende

je krijgt met 30 wk een bloedtest of je antistoffenaanmaakt

je krijgt ook in wk 30 de injectie met antistoffen

na de bevalling testen we jou en de baby weer als de baby pos is dan krijgen we beide weer een injectie met antistoffen

mocht ik zwanger willen worden van volgende dan krijg ik gewoon weer met 30 weken een inject

tot dat ik zwangerben van de tweede is de injectie die nu komt/of na de bevalling voldoende voor mezelf

zo heeft hij het mij verteld en ga er vanuit dat het goed is

ook als ik dus geen antistoffen heb word ik zoeizo geprikt omdat je lichaam tijdends de zangerschap niet veel antistoffen aanmaakt maar tijdens de bevalling of als er te veel bloed wisseld (door ongeluk ofzo) kunnen erineens wel antistoffen meetbaar zijn

nou hoop dat nog beetje duidelijk is

ik krijg dus zoiezo over 7 wk een injectie en na de bevalling alleen als de uk pos is en daarna bij nieuwe zwangerschap gewoon wer met 30 wk

Mijn vk zei al dat ziekenhuizen een andere richtlijn hebben.

Dus er is echt geen touw aan vast te knopen :roll:



Rhode super dat je hem gekregen hebt, beetje medewerking van een vk doet wonderen :thumbup:

Ben heel benieuwd of mijn vk ook zo meewerkend is, ik vrees het ergste :shifty:

raar eigenlijk dat die verschillen van richtlijnen zo grot zijn dan he iedereen loopt toch uiteindlijk dezelfde risicos toch

@angelukkie wrote:

raar eigenlijk dat die verschillen van richtlijnen zo grot zijn dan he iedereen loopt toch uiteindlijk dezelfde risicos toch




Dat komt dus doordat er helemaal geen landelijk protocol hierover is.

Ik blijf me erover verbazen, en ben zoooooooo blij dat ik een goede/welwillende vk heb getroffen. Want elk risico (hoe klein ook) wil je toch gewoon voorkomen :think:

zou haast zeggen dat dit punt wel eens aangekaart mag worden in de politiek… :think:

Moest vandaag weer naar de vk en ze hadden overleg gehad en besloten dat ze hem gewoon gaan geven :dance:

Ze zei ook dat het allemaal heel verwarrend is en ze zelf ook niet meer wisten wat nu te doen.

Maar omdat ik hem graag wil hebben is ie besteld dus de volgende keer is het prik in mijn bil :dance:

Ik lees hier ff met belangstelling mee.

Ik ben ook neg maar heb bij mijn vorige zwangerschap geen injectie gehad met 30 weken.

Mijn ha toen zei dat dat niet nodig was omdat er bij de bloedtest geen antistoffen waren gevonden en ook na de bevalling niet.

Ik heb daar verder niet zo bij stil gestaan eigenlijk en dacht dat dit wel zou kloppen.



Nu bij deze 2de zwangerschap loop ik bij een vk en zij zei dat ik bij 30 weken dus een injectie zou krijgen en ze niet begreep waarom ik die de vorige keer niet heb gehad.

Begon me dus al een beetje zorgen te maken want het had dus best behoorlijk risico’s kunnen hebben dat ik die injectie niet gehad heb begrijp ik nu???

Niek1 ik begrijp dat je zoontje net zoals jou negatief bleek bij de geboorte?

Dan heb je niks om je zorgen over te maken, je zoontje kan dan namelijk niet voor antistoffen gezorgd hebben.





Ja het had best wel wat risico’s gehad als je nu weer die prikken niet gehad had.

Gelukkig heb je een oplettende vk.