Hebben jullie toevallig het stuk van bureau jeugdzorg bij Undercover in NL gezien??
Ik was binnen 3 minuten van de reportage zo overstuur dat ik uiteindelijk helemaal niet gezien heb wat de fouten van bureau jeugdzorg waren, maar:
Ik heb Borderline en verzorg mijn huis niet echt goed… opeens kreeg ik het helemaal benauwd dat ze mijn kinderen komen halen…En nu nog heb ik echt moeite om dat idee los te laten…Ik ben vreselijk geschrokken… als er dus iemand in mijn omgeving vind dat ik Maud niet goed verzorg, kunnen ze zo bij je op de stoep staan…?! En ik heb dossiers vol van alle mogelijk geestelijk gezondheidszorg instanties… kan bureau jeugdzorg dat allemaal inzien?? zonder dat ik dat weet?? en nu mijn tweede zwangerschap volledig in het ziekenhuis onder begeleiding van oa psychiater en kinderarts… is dat weer een extra streepje op mijn dossier voor bureau jeugdzorg??? ik ben echt heel erg bang geworden, kan iemand mij uitleggen hoe het werkt???
ik heb het niet gezien, wel weet ik dat jeugdzorg echt niet zomaar uit huis plaatsingen doet.
misschien is het een reden voor ze om te komen kijken als ze een melding krijgen van iemand, maar ze nemen niet zomaar je kids weg hoor, daar gaat een heeeeeel traject aan begeleiding en andere dingen aan vooraf.
hier vonden ze het een reden om jeugdzorg op mn dak te sturen omdat ik 18 was toen ik zwanger was van alaina. ze zijn 2 keer langsgeweest en dat was het en ik ben ook echt niet netjes op mijn huisje hoor.
@Ylerion wrote:
ik heb het niet gezien, wel weet ik dat jeugdzorg echt niet zomaar uit huis plaatsingen doet.
misschien is het een reden voor ze om te komen kijken als ze een melding krijgen van iemand, maar ze nemen niet zomaar je kids weg hoor, daar gaat een heeeeeel traject aan begeleiding en andere dingen aan vooraf.
hier vonden ze het een reden om jeugdzorg op mn dak te sturen omdat ik 18 was toen ik zwanger was van alaina. ze zijn 2 keer langsgeweest en dat was het en ik ben ook echt niet netjes op mijn huisje hoor.
thanx! :-*
als netjes op je huis een gradatie is om je kinderen kwijt te raken, dan moeten ze hier ook niet komen kijken :shifty:
Hier een gediagnosticeerde ADD-er en geen medicatie maar wel gevoelig voor depressies en soms kan ik het niet echt aan allemaal. Dan heb ik echt de steun van familie en man nodig.
Tuurlijk kom je altijd weer door die periodes heen, maar ik heb bijvoorbeeld wel eens gehad dat ik zo in beslag was genomen door iets in mijn hoofd dat ik niets hoorde en niets zag en dus Michel zo in bed had laten liggen… kind was aan het kletsen enzo, niet huilen. Maar hij lag daar dus wel van 12 tot 18.00 uur in bed… :shifty:
Ik heb mijn zorgen wel eens besproken met het cb en ook zij gaven aan dat zulke incidenten ook gebeuren bij mensen zonder ADD, dat ook daar wel eens dingen fout gaan en dat veel mensen wel eens een off-day hebben.
Het uitgangspunt van het bureau jeugdzorg is toch om kinderen zo lang mogelijk bij ouders te houden tenzij ze echt zien dat het je kind geen goed doet.
Dus zolang Maudje lekker in haar vellegie zit en lol heeft en geen tekenen vertoont van verwaarlozing, mishandeling of iets… zal het echt niet uitmaken dat je huis soms een zooi is hoor…
Hemel… dan zou er denk ik geen kind meer thuis wonen… want zoveel huizen waar het echt altijd spik en span is ken ik niet hoor :shifty:
Meestal gaat het AMK er toch over ?
en ze plaatsen niet zomaar kids uit huis !
dan moet er echt heel wat mis zijn !
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met jeugdzorg !
Ze hebben mij gigantisch geholpen met de oudste,
die een beetje bijzonder is
Ik heb er vandaag over gehoord…geen mooi staaltje…in dit geval hebben zij en MO groep wel degelijk toegegeven dat er fouten zijn gemaakt (alleen zijn ze weer vergeten te meldemn dat dat nog steeds incidenten zijn ipv structurele werkwijze).
Schijnt dat de persoon in beeld ook niet echt representatief overkwam voor de beroepsgroep…nooit handig…
Maar…het kind is kennelijk door de politie uit huis geplaatst,daarna is er pas een onderzoek geweest van de Raad en daarna is jeugdzorg pas aan bod gekomen…(ofwel in geval van crisis, jeugdzorg tegelijk in beeld terwijl de Raad onderzoekt).
(dat ze daarna fouten hebben gemaakt is schrijnend,maar programma geeft nu wel weer het beeld dat jeugdzorg ZOMAAR zonder aanleiding een kind uit huis heeft geplukt…). Dat bleek dus niet het geval te zijn…
Jeugdzorg kwam pas NA de uithuisplaatsing in beeld…dat nuanceert eea geloof ik wel weer een beetje…
In deze reportage bleven die feitjes geloof ik een beetje buiten schot…
Neemt niet weg dat het schrijnend blijft dat door weet-ik-veel-wat voor reden zo’n zaak verkeerd behandeld is…
Meestal gaat het AMK er toch over ?
Bij een normale melding,maar dit was kennelijk geen normale situatie als de politie een kind uit huis mag plaatsen..
Ik ga eens even op uitzending gemist kijken....heb maar 1 kant van het verhaal gehoord nu..kon het niet helemaal plaatsen...
Noch Bureau Jeugdzorg noch het AMK kan een uithuisplaatsing doen…dat gaat via de rechter, die kan dat beslissen op advies van de Raad van de Kinderbescherming (en daar kunnen BJz en het AMK dan weer bij melden - het AMK is trouwens onderdeel van BJz, de Raad is dat niet). Soms kan er wel een crisis zijn, waardoor een kind sneller uit huis gehaald wordt, maar ook dan gaat dit, voor zo ver ik weet, via de rechter. Alleen komt het uitgebreidere onderzoek (door de Raad) dan pas daarna (en in de periode dat het kind uit huis geplaatst is wordt er een voogd aangesteld, die van BJz kan zijn) en wordt daarna besloten of de uithuisplaatsing in stand blijft of dat het kind weer naar huis kan.
Lily2006 heeft dit soort dingen niet al te lange tijd geleden ook eens uitgebreid uitgelegd op het discussieforum, misschien daar eens naar zoeken als je er meer over wilt weten?
Soms kan er wel een crisis zijn, waardoor een kind sneller uit huis gehaald wordt, maar ook dan gaat dit, voor zo ver ik weet, via de rechter
Klopt...er hoeft bij crisis alleen geen rechtzitting te zijn, een rechter kan ter plaatsen een uitspraak doen. De echte zitting (of het omgezet wordt in een ots voor 1 jaar) volgt na 3 maanden. Een spoed-uithuisplaatsing gaat wel via jeugdzorg,maar dan door de crisisdienst...ofwel politie die deze dienst inschakeld. Zij werken dan namens de voorlopige beslissing van de rechter.
Het beeld (ook via de media) is wel dat jeugdzorg aan de deur komt en zomaar je kind mee mag nemen....dat is inderdaad in dat andere topic door Lily uitvoering besproken en uitgelegd.
Ik geloof dat deze undercover actie meer geent was op de behandeling van de casus........of de uithuidplaasting terecht was,daar ging het dacht ik niet eens zo over..althans, dat heb ik niet zo teruggehoord...
Ga de uitzending nog wel even terugkijken...als ik hem kan vinden dan..
@mandy_d. wrote:
Ga de uitzending nog wel even terugkijken…als ik hem kan vinden dan…
Moet je even doorspoelen naar 24 minuten…
http://www.sbs6.nl/web/show/id=117418/langid=43/media=180993/page=1
@mandy_d.: De uithuisplaatsing wordt ook bij een crisis alsnog door de rechter gedaan, BJz adviseert en voert uit. Maar inderdaad: “Het beeld (ook via de media) is wel dat jeugdzorg aan de deur komt en zomaar je kind mee mag nemen.” Helaas…want dat beeld klopt (in principe) dus niet.
De uitzending zelf heb ik trouwens ook niet gezien…vind dat soort rapportages vaak tenenkrommend vanwege alle vertekende informatie (geen idee of dat bij deze ook zo is, hoor). :silenced:
mandy_d.: De uithuisplaatsing wordt ook bij een crisis alsnog door de rechter gedaan, BJz adviseert en voert uit.
We bedoelen denk ik hetzelfde...in geval van echte crisis spreekt de rechter hem inderdaad uit,maar is het natuurlijk geen rechtbankzitting...dat bedoelde ik...
Maar zoals ik al zei, we bedoelen hetzelfde...
Heb nog nooit gehoord dat een rechter om 2 uur snachts hoogstpersoonlijk aan de deur komt en de kids op komt halen natuurlijk...hij hoeft alleen de uitspraak te doen op basis van de situatie..
Wat ik aan wilde geven is dat als jeugdzorg aan je deur komt,deze niet even zomaar mag bepalen dat je kids meteen mee gaan...(zonder uitspraak).
Maar geloof dat deze uitzending daar niet eens zozeer om ging...het ging geloof ik om alles wat daarne gebeurde...
Ik ga even doorspoelen....(al vind ik, zeker vanuit bepaalde zenders, dit soort reportages idd tenenkrommend).
het gaat er in deze raportage meer over dat er bij Bureau jeugdzorg weinig gedaan wordt naar het zoontje en moeder… Ze doen niks wat onderzoeken betreft en beloven dingen maar komen hun belofte niet na… Het is ook door de politie uit huis geplaatst… Bureau jeugdzorg zat al in hun rol voordat hij werkelijk uit huis werd geplaatst door een melding omdat jochie werd mishandeld door de vader…
Nou…een typische sbs6 uitzending. Het beeld lijkt te zijn dat er geen reden was voor de uithuisplaatsing. Dat zal vast niet zo zijn…
Dat het onderzoek zo laat is gestart is duidelijk aangegeven door de MO een schrijnend geval…(vond wel dat hij helder was,over de kwestie en dat dit geen standaard beleid was).
Op het laatst was het natuurlijk erg jammer dat jeugdzorg nog moest gaan verantwoorden dat een andere instantie fouten maakte (leger des heils). Hoe vervelend ook,dat is natuurlijk een verhaal apart.
Er komt niet in terug wat er in dat jaar wel gedaan is,wel besproken is…je zou denken dat als je een jaar lang niets hoort,je toch wel eerder aan de bel trekt? Klachten indiend? Gesprekken voeren?? Helemaal niets?
De laatste voogd kwam misschien niet handig over (zacht uitgedrukt),maar vond het wel flauw om te concluderen dat alleen door de reportage eea in gang was gezet…als ik het verhaal goed volgde had de laatste voogd al een advies uitgebracht om de bezoeken uit te breiden,nog voordat de bemoeienis van sbs bekend was lijkt mij…
Tenenkrommend…omdat het idd weer een eenzijdig beeld geeft.
Hoe dan ook…fijn dat het goed lijkt te komen…al blijf ik wel benieuwd naar het begin.
Zomaar uit huis? Zonder opgaaf van reden? Waar is dat AMK onderzoek ofwel Raadsonderzoek dan gebleven??? Zoals ik het begreep "ze zaten gewoon te kleuren en toen kwam de politie) leek het niet op een crisis…waarom dan toch op deze manier?
Dat soort info haalt de media niet. Zou wel veel uitmaken voor de beeldvorming.
ik heb het gezien.
sorry hoor het is heel goed voor de ontwikkeling voor een kind om het zo even uit zijn huis mee te nemen door de politie daar is hellemaal niks traumatische aan natuurlijk!! :evil:
jongetje zegt tegen zijn mama: ik mag niet meer bij je wonen omdat ik stout ben en niet luister.
wat ik het ergste vind van het hele vehaal dat ze denken aan het kind te denken maar ondertussen zal zon kind alleen maar een deuk oplopen door dit soort situaties.<br /> <br /> je moet eens bij mij langs komen zomaar spontaan dan zie je dat er hier geleefd word en dat mijn kinderen niet steriel behandeld worden.<br /> dat is namelijk ook niet goed voor een ontwikkeling van een kind als alles super netjes en schoon is tot in de puntjes!<br /> <br /> bah heb zo
n nare bijsmaak hier van gekregen dat als ik er weer aan denk een stroom van woede door mijn lijf gaat!!!
Nou Monique, Inderdaad… dat bedoelde ik ook eigenlijk… Ik kan Maudje soms niet aan, ik stofzuig niet elke dag en ik heb waarschijnlijk een dossier van hier tot tokio… ALS ze een keer hier op de stoep staan… brrrrrrrrrrrr moet er niet aan denken…
Dank allemaal voor jullie uitleg… ik geloof dat ik het een beetje moet loslaten (al is wel mijn hele hut van boven tot onder uitgesopt gisteren… uit pure angst, dus laat ze vandaag maar komen… )
bij dit vehaal ging het erom dat de buurvrouw belde naar amk met een vermoede :evil:
en ze was bij haar ex weggegaan omdat hij haar en haar zoontje mishandelde (maar ik kwam net van de wc dus heb dit stukje een beetje gemist).
ik ken een verhaal en daar zou iets mee moeten gebueren en daar word niks mee gedaan. het jongetje is bij zijn moeder niet welkom stuurt hem naar haar dochter die is zwanger van de 2de die trekt het niet en nu heeft ze hem maar weer in huis maar haar man mag die jongen niet (stiefzoon). dus hij leeft in een ware hel en dat kan allemaal maar wel en dan is er niemand van de familie of buren die belt terwijl het toch met eigen ogen te zien is (ik weet alleen het verhaal van mijn sz en heb haar al meerdere male gezegd dat ze moet bellen).
maar dat kan allemaal maar wel. TRIEST!
bij dit vehaal ging het erom dat de buurvrouw belde naar amk met een vermoede
Dat lijkt mij wat kort door de bocht....de voorgeschiedenis kennen we niet natuurlijk...
Het AMK gaat altijd eerst op onderzoek uit en neemt contact op met moeder. Ze nemen echt geen zwaarwegende beslissingen op basis van 1 telefoontje van de buurvrouw...(wat overigens knap is dat dit bekend is,want een melding zou altijd anoniem moeten zijn).
Wij weten niet wat er onderzocht is en wat daar uit kwam.
Ze gaan echt niet over 1 nacht ijs...
Daarbuiten zal het AMK dan een verzoek bij de Raad neer moeten leggen die ook weer moet onderzoeken....er moet wel heel wat zijn wil de politie spontaan voor je deur staan MET uitspraak van de rechter....
Ik weet het dus niet in dit geval.....dat stukje info mist in deze reportage..
Tsja bureau jeugdzorg, met uit huisplaatsing heb ik geen ervaring, maar ik weet wel dat je weinig aan bureau jeugdzorg hebt. Zoals ik in die uitzending zag dingen kwijtraken, veel te vaak wisselen van contactpersoon…tsja echt bureau jeugdzorg.
Even een vraag aan de ts, los van dat ik bureau jeugdzorg prutsers 1e klas vind. Je maakt je zorgen over of jeugdzorg je kinderen bij je weg zal halen en noemt daarbij een aantal redenen, je ziet dus zelf dingen die misschien beter kunnen…Waarom werk je daar dan niet aan ? Misschien doe je dat al hoor, maar dat maak ik uit je stukje niet op. Want zou je er wat aan doen, dan hoef je je toch ook geen zorgen te maken.
Kijk als de omgeving voor een kind echt niet goed is dan sta ik helemaal achter een uit huis plaatsing, ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit gebeurd als het echt totaal geen reden heeft. En al is het natuurlijk niet onbelangrijk, maar er zijn natuurlijk meer dingen waar ze naar kijken naast je huis en omgeving van een kind…Dus hoe schoon of niet schoon je huis is zal niet de reden zijn van uit huis plaatsing lijkt mij, daar komen dingen bij kijken.
Ik vond het echt een shockerend verhaal!
Het werd geschetst als het feit dat hij zomaar uit huis geplaatst werd, ze niet voor haar kind kon zorgen ook ivm een huishouding die niet in orde was enz enz.
Vond het nogal allemaal tja, bedoel dan kunnen ze bij meerdere mensen hun kids weghalen als het om de huishouding ging :think:
Ze moeten soms niet hier komen kijken dan :shifty:
En dit allemaal na aanleiding van 1 telefoontje van de buurvrouw!!!
Ze zei zelf ook dat hem continue werd gezegt dat hij niet meer bij mama woonde omdat hij stout zou zijn. Als een pleeggezin toch zoiets zou zeggen tegen een pleegkind
Ook het feit dat ze dat had opgenomen dat hij dit zei, en ze hierop niet reageerde met een (kindvriendelijke) uitleg waarom het echt is!
Ze laat zelf haar kind ook in die waan dat het door hem komt.
En dan doel ik op wat je zag in het filmpje he, bedoel misschien heeft ze dit wel al eens aangegeven bij hem maar dat is niet verwerkt in de reportage!
vond het nogal een apart verhaal, in het begin niet. Toen vond ik het zielig en was ik echt in shock.
Maar later had ik echt zoiets vanne: hmm ik heb mijn twijfels…, :silenced: