Sudoku...

Ik ben nou al een paar keer begonnen aan een sudoku puzzel uit de gids of de krant. Maar ik kom er gewoon niet uit. Ik snap dat je de cijfers 1 t/m 9 1 keer per rij invult en 1 keer per vierkant ( 1 van de 9 hokjes dus) maar toch kom ik er bijna nooit uit. Ik hou 2 of 3 hokjes open in elk vierkant met dezelfde 2 of 3 cijfers… Snap je het nog?



Ligt het dan aan mij? Wat doe ik verkeerd?

Ik heb er zelfs 1 nagemaakt op de pc, omdat ik op het papier al zoveel gekrast heb. Ik schrijf de cijfers op die in het hokje kunnen, maar na een paar keer de verkeerde weg gestreept te hebben is alles onleesbaar :?



Logiquizzen los ik zo op, maar sudoku… :roll:

Mm geen idee wat je dan ‘fout’ doet??

Ik vind ze altijd vrij makkelijk om te maken :oops:



Misschien eens beginnen met een wat makkelijkere?? (Vast via i-net 1 te vinden)

Want volgens mij doe je het verder wel goed! Cijfers 1 t/m 9 per rij (horizontaal + vertikaal) mogen maar 1 keer voor komen. Ook per vierkant hokje, mogen de cijfers 1 t/m 9 maar 1 keer voor komen.



Succes! :thumbup:

je moet er goed op letten dat zowel horizontaal als verticaal het cijfer maar een keer per rij voorkomt, en dan natuurlijk per vierkantje ook nog…



het is eigenlijk gewoon logisch denken en blijven tellen…



(ik heb er een hekel aan aan die krengen, mijn moeder is er wild op :wall: )

Ik puzzel ze op de site van chello, ben nu alleen nog bezig om ze steeds sneller op te lossen, want ze zijn goed te doen.



Liefs Marieke

Maar op de pc kun je toch geen notities maken? Ik zal de puzzel hier neerzetten. In de lege hokjes heb ik een punt gezet en later ben ik dat gaan aanvullen. De kleine cijfers zijn de mogelijkheden in dat hokje, de grote cijfers zijn de vooraf gegeven cijfers en de grote cijfers met een punt ervoor heb ik zelf gevonden.



Ik ben dus niet op zoek naar de oplossing, maar naar de weg erheen :wink:

Ik geloof dat ik weer wat verder ben, mv2kids merkte op dat ik horizontaal niet goe dhad gekeken, ik ga nog even verder puzzelen.

Als ik jullie hoor ( lees) dan heb ik nu de sudoku-denkwijze wel te pakken :mrgreen:

Ik hou jullie op de hoogte van mijn sudokudrama :wink:

je moet het even ‘zien’ en dan heb je het zo door hoor! Succes in elk geval, het is moeilijk weg te leggen als je eenmaal bent begonnen :slight_smile: .

hahaha :slight_smile:





hier keek ik altijd horizondaal en vertikaal maar als ik zag dat er nog maar bijv 2 in 1 vakje moest… keek ik welke ontbrak en welke dan horizondaal of vertikaal bij andere vakjes voorkwam en zo kreeg ik het steeds stuk voor stuk opgelost.

het is altijd beetje moeilijk uitleggen hoe ik het aanpak (heb ooit heel lange discussie met mijn vader gehad, die bleek zo’n sudoku heel anders aan te pakken dan ik).



Maar pak nou die drie middelste rijen. In de bovenste van die drie staat de negen in het meest linkse hok. In de middelste rij staat nog geen negen, en in de onderste staat de negen in het middelste hok. Conclusie: de negen in de middelste rij MOET in het rechterhok staan (het linker en het middelste hok hebben ten slotte al een 9), in de middelste rij van rechterhok is nog maar 1 plek, daar moet de 9 dus!

Je had dez e9 ook kunnen plaatsen door alleen naar die rij te kijken: er onbreekt nog een 9, er zijn twee plekken vrij; de eerst eplaats kan ie niet, want in die kolom staat al een 9, dus hij MOET op de laatste plek.



Enz. enz.





ik ben zelf helemaal gek op de killersudoku’s, daar staan geen cijfers in, alleen de optelsom van bepaalde vlakken:



i love sudoku



is ook erg leuk op de nintendo ds daar kan je ook getalletjes invullen als herinnering en als je het goed hebt geeft ie het ook aan lekker makkelijk puzzelen hahah



gaat van makkelijk tot moeilijk dus genoeg uitdaging



en op papier puzzel is altijd met een polood en gum kan ik klein de getal;letjes invullen als er meer mogenlijk zijn

Ik vond sudoku erg leuk…maar niet meer. De uitdaging is er een beetje vanaf!!

@Joepie! wrote:

Ik vond sudoku erg leuk…maar niet meer. De uitdaging is er een beetje vanaf!!




Hier ook



Maar ik zou niet neerzetten wat je kán neerzetten: zo raak je alleen maar in de war!

pff ben al weer een stapje dichterbij.

Ik geef toch de voorkeur aan mn logiquiz denk ik :think:



Het ging om het middelste cijfertje, die moest je zien te vinden en die heb ik, dus ik denk dat ik het hier maar bij laat, ik kom er nu niet verder meer uit…

De zesjes dansen voor mn ogen, dus ik vind het wel mooi geweest, bedankt voor het meekijken en uitleggen allemaal.

:-*

Nee, ik zou ook niet neerzetten wat je kán neerzetten…



Ik heb de oplossing voor je…maar weet niet of je hem wilt hebben.



:shock:



Dat heb je snel gedaan, ik ben al 4 dagen bezig!!



Mijn 6 in het midden is dus fout?

:think:



Ik ga m nog een keer proberen, heb m nog “leeg” op mn pc staan en dan hou ik de jouwe ernaast.

Misschien krijg ik het dan toch nog ooit GOED door, dank je wel in ieder geval! :-*

Dan zal ik maar niet zeggen hoelang ik er over gedaan heb :wink:

whahaha mag best hoor, jij bent dus een ervaren sudoku’er, ik ben een beginner :mrgreen:

Haha lachen dit topic. Ik vind sudoku ook erg leuk, maar hoe ga je dat uitleggen hoe dat moet op de pc. Is eigenlijk een “als-dan” spelletje. Ben benieuwd bagheera of het je gaat lukken :mrgreen:

AAAARGH! Heb ik m na 2 dagen bijna opgelost, kom ik er achter dat ik in de derde kolom 2 keer een 6 heb!

Ik ga dus echt niet meer opnieuw beginnen, ben er nu onderhand al bijna een week mee bezig :naughty: :mrgreen:



Bij deze geef ik het officieel op, en de goede oplossing heb ik niet zelf gevonden, dus ik ga m ook niet opsturen.

Je kunt smssen of bellen, het is de puzzel uit de Veronica gids. Ik had de 6 uit mn eerste oplossing al gestuurd, maar helaas.



Misschien dat ik eerst op internet wat simpelere sudoku’s ga zoeken… :think: