stimuleren borstvoeding

Merle is morgen 4 maanden. Tot nu toe heeft ze borstvoeding gehad met af en toe flesvoeding (ik denk 1 liter in totaal op) Kortom veel bv! Merle is met de keizersnede geboren en ik heb veel medicatie gehad tijdens de (dramatische) bevalling. Meteen begonnen met kolven en dat weggooien. Ik heb ook weken lang om de 2 uur gekolfd om de bv te stimuleren. Merle drinkt bv uit de fles of uit de borst, dat maakt haar niet uit.

Tot nu toe ben ik vrij geweest en om de 2 uur kolven is zwaar, maar te doen, echter dat ga ik bij mijn nieuwe baan niet meer redden natuurlijk. Wil graag 1x kolven in een dienst. Woon 2 minuten van mijn nieuwe werk af, dus dat moet te doen zijn, maar de laatste dagen loopt de bv zo terug! Ik drink elke dag de bv thee, ben al 3 kilo aangekomen van alle slagroom die ik eet. Ik weet echt niet meer wat ik meer moet doen om de bv te stimuleren. Sinds een week krijgt Merle elke avond de laatste voeding fv. Ze slaapt nu 5 uur, dus dat is ook wel lekker voor papa en mama!

Heeft iemand nog tips om de bv te stimuleren? Of is het einde in zicht en moet ik langzaam afbouwen en helemaal over op de fles? Merle krijgt sinds 2 dagen s`morgens een fruithapje, en die voeding kolf ik dan, maar dat was vanmorgen ook maar 50cc… dus veel schiet ik daar ook niet mee op!

Voelt als falen merk ik, wil zo graag een half jaar borstvoeding geven…

Ik kan je helaas geeen advies-tips geven.

Wil alleen ff zeggen succes!!!

Niet Opgeven!! :hug:

Mijn ervaring was ook dat ik een à twee weken voordat ik weer ging werken, mijn bv ook terug liep. Het zal wel een soort van onbewuste spanning zijn of zo, want ik had echt veel zin om te gaan werken. Vanaf een week of drie, vier (op het werk) steeg de productie eindelijk mondjesmaat. Deze week heb ik weer meer gekolfd dan afgelopen weken en dan ben ik wel blij dat ik doorgezet heb! Tygo heeft ook wekenlang meer kv dan bv gekregen, maar nu is dat weer omgedraaid! :dance:

Dus… gewoon lekker kv geven, je niet schuldig voelen en gestaag doorgaan met kolven (al is dat ook niet echt leuk). Ik hoop echt dat je over een maand of twee dit kan beamen.

Succes!

hoe merken jullie dat het terug loopt? Doordat de beebs niet tevreden zijn?

Tanisha is nu wat ziekjes en drinkt slecht. Hoop dat het niet ten koste gaat van productie (kolf eerst, leg haar daarna aan om productie hopenlijk te behouden.)

maar vroeg me af hoe jullie het merken…

Relax!! Je borstvoeding kan wat teruggelopen zijn, misschien door spanning, de avondvoeding die je hebt vervangen en misschien nog wel de grootste factor, de 4 maanden dip. Rond de 4 maanden is er altijd een soort van dipje in de borstvoeding, kindje groeit ook wat minder snel etc.

Ga in het weekend eens lekker een dagje met haar op bed liggen, veel huidcontact en aanleggen wanneer ze wil, hierdoor stimuleer je de borstvoeding. Meer dan met kolven. Succes!

je moet het niet als falen zien, dat werkt alleen maar tegen zeg maar

gewoon relaxed blijven voeden en evt wat vaker aanleggen of afkolven… meer weet ik ook niet

@Fryskefaam wrote:

Relax!! Je borstvoeding kan wat teruggelopen zijn, misschien door spanning, de avondvoeding die je hebt vervangen en misschien nog wel de grootste factor, de 4 maanden dip. Rond de 4 maanden is er altijd een soort van dipje in de borstvoeding, kindje groeit ook wat minder snel etc.

Ga in het weekend eens lekker een dagje met haar op bed liggen, veel huidcontact en aanleggen wanneer ze wil, hierdoor stimuleer je de borstvoeding. Meer dan met kolven. Succes!

Mee eens…

Probeer wat te ontspannen en heb vertrouwen in je lijf…

Productie opkrikken is aanleggen…

Misschien van tevoren de borst en flesje FV nageven…

Je borsten gaan niet ineens stoppen met productie… zolang je maar blijft aanbieden… Ik heb nooit extra gegeten en geen BV thee gehad, persoonlijk geloof ik daar niet zo in… Denk dat op tijd eten en slapen veel beter werkt…

wat hiervoor al gezegd is slui ik me bij aan hoor: veel aanleggen

ik merk ook dat mijn productie minder op peil blijft met kolven (wat toch moet als ventje op de creche is/ en ik binnenkort weer aan het werk) dan wanneer ik ventje aan de borst heb

waarschijnlijk zorgt ventje aanleggen toch voor meer oxytocine/prolactine dan het kolven

lekker door blijven gaan dus, britt, het is echt geen falen

(ik moet ook zeggen dat ik het af en toe wel moeilijk vind hoor als ventje al twee zijden gehad heeft (normaal 1) en dan nog ligt te krijsen van de honger)

Sterkte met het opkrikken van de bv, voor alle dames die wat minder productie hebben :hug: . Ik ben ergens blij dat ik niet de enige ben. Ik hou het bij mij maar op de 4-maanden dip, al is die dan een beetje te vroeg (na het lezen van wat hierboven geschreven is). Sinds afgelopen zondag heb ik het idee dat er minder melk in mijn borsten zit. Luuk is ook ineens weer vaker hongerig 's nachts :cry: :zzz: . Ik hoop maar dat het weekend met vaak aanleggen (zal wel moeten als hj honger heeft) de productie goed zal doen :pray: .

Ik sluit me aan bij wat er al gezegd is.

Het kan echt helpen om de knop in je hoofd om te zetten: zo heb ik van een collega-moeder gehoord dat zij op een gegeven moment(ook zo rond de 4-5maanden) een dipje had en telkens weer ging kolven. Op een gegeven moment zat ze per dag 3x op haar werk te kolven waardoor ze het idee had dat ze daar ook tekort schot etc. Met andere woorden STRESS puur.

Pas toen ze na een tijdje inzag dat kv geven ook geen ramp is en dat gestres echt niet helpt is er verandering in gekomen. In eens kolfde ze 's ochtends 200ml ipv de gewonelijke 120ml :shock: en deze stijgende lijn ging nog wel even door. Uiteindelijk heeft ze ruim 6 maanden bv kunnen geven :dance:

Dus haal vooral de ‘druk van de ketel’ en RELAX, het komt goed, hoe dan ook :-*

Ik geloof dat hier het “geen zorgen maken” werkt. Schreef ik gisteren nog dat ik het wel zou zien, vandaag heb ik weer een heel volle borst gehad :thumbup: . Nooit gedacht dat ik daar blij mee zou zijn, zo’n pijnlijke borst waar nodig uit gedronken moet worden. Het is alleen jammer dat je die rust vaak maar moeilijk kunt oproepen. Dan weet je wel dat je je geen zorgen moet maken, maar het dn ook niet doen is weer een ander verhaal :? .