sss ss sstostosto stotteren

Hoi,



Mijn dochtertje van nu net 4 stottert sinds ruim een jaar (begon een maand voor haar 3e verjaardag) in eerste instantie dacht iedereen eigenlijk dat het de gebruikelijke peutergestotter was, maar dat was het niet. Na een bezoek aan een stottertherapeut (erg leuk woord overigens voor iemand die stottert), bleek dat ze daadwerkelijk een timingsstoornis heeft, oftwel ze stottert écht. Nu doet ze dat met pieken en dalen en de manier waarop wisselt per keer. De ene periode, heeft ze moeite met de aanzet van het eerste woord, dus houdt ze de eerste letter lang aan en herhaalt die ook steeds, dan weer, zoals op dit moment, herhaalt ze 1 woord achterelkaar of delen van zinnen.

op zich stoort ze zich er niet aan, en hapert er lustig mee door, laat zich niet weerhouden om dingen te vertellen, dat mondje rebbelt vrolijk door, maar soms heeft ze het er moeilijk mee en kijkt me dan hulpeloos aan. Van de week stopte ze, keek me boos aan zei: mama help me nou even met vertellen!!!

Op de momenten dát ze stottert en er in blijft hangen, dan ga ik voor haar zitten en laat haar mij aankijken en zeg dan op zeeeeeeeer laaaaangzaaaaaam teeeeeeempoooo dat ze rustig en langzaam moet praten en dan gaat het weer eventjes goed.



Wiens kindje stottert nog meer en wat doen jullie ermee???

geen ervaring mee, ik ken zelfs niemand die echt stottert



ik heb wel eens bij Willem Wever gezien, jaren terug, dat met hulp van ademshalingstechniek ook het stotteren (tijdelijk) weg was bij een kind, vond ik wel heel interessant. ik weet niet of dat een stottertherapeut was, maar het hielp!



succes, ik hoop dat ze er baat bij heeft!

mijn broertje stottert ook al sinds kind zeinde, hij is vele jaren bij de logopedist geweest, maar het hielp allemaal niks.

hij stottert nu nog steeds en als hij zenuwachtig is dan word het nog erger.



je hebt ook het del ferro systeem dan gaan kindren een poosje intern en krijgen ze daar lessen, ze leren daar hun spraak onder controle te krijgen.

ik heb daar eens een stukje van op tv gezien. persoonlijk vond ik die mensen die ik toen gezien heb praten als een robot :eh:



heel veel succes ermee

liefs joyce

daphne heeft een ttijd heel erg gestotterd, vanaf dat zijn 2 en half was tot ongeveer 3 en halfjarige leeftijd… verdween weer langzaam



heel af en toe komt het weer tevoorschijn, als ze gespannen is of zenuwachtig of bang…

Heleen, is dat niet het zogenaamde peuterstotteren geweest? Of heeft ze dat nu dan nog in een periode van een aantal dagen/weken? Schijnen veel kinderen rond die leeftijd last van te hebben. Iedereen dacht dat het bij Zita ook het geval was, zo ook de huisarts, maar na veel gedram van mij heb ik een verwijzing gekregen vorig jaar en de therapeute was blij dat ik doorgezet had, want ze vond het wel degelijk serieus.



Joyce, dat lijkt mij ook niet wat, van die robotjes. Laat staan dat ik Zita niet zo lang kan missen om intern ergens te gaan.

Kan je broer er goed mee overweg? Schaamt hij zich niet dat hij dan niet goed durft te praten?

Dat is mijn angst een beetje, dat ze niet meer durft te praten omdat ze door anderen gek aangekeken wordt of misschien op school zelfs gepest gaat worden. Gelukkig is dat nu niet het geval en nemen de andere kinderen in de klas er geen aanstoot aan.

Wel eens op visite ofzo dat kinderen en zelfs volwassenen, die haar niet kennen of het niet weten haar na gaan doen als ze wat wil zeggen, niet in de gaten hebbende dat ze dus écht stottert. Ik kan daar dan vreselijk boos over worden tegen zulke mensen



Ik heb gister weer gebeld met de stottertherapeute en we kunnen over 2 weken weer bij haar terecht, ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren, want tot het 4e jaar doen ze verder niet veel met het kind zelf qua therapie, wel veel begeleiding voor de ouders. Nu is ze 4 jaar, dus wie weet krijgt ze wel een soort ademhalingslessen ofzo. Nu ja we wachten wel af.

mijn broertje is nueen stoere bink van 20 die schijt heeft aan de hele wereld :lol: , alleen heeft hij wel de pest aan als iemand een zin voor hem wil afmaken, dan kan hij echt ontploffen :shock:

voor de rest is hij de periode van schaamte voorbij.

hij is op school er ook nooit mee gepest.



Jullie veel succes bij de logopedist :-*

@wendy_t wrote:

Heleen, is dat niet het zogenaamde peuterstotteren geweest? Of heeft ze dat nu dan nog in een periode van een aantal dagen/weken? Schijnen veel kinderen rond die leeftijd last van te hebben. Iedereen dacht dat het bij Zita ook het geval was, zo ook de huisarts, maar na veel gedram van mij heb ik een verwijzing gekregen vorig jaar en de therapeute was blij dat ik doorgezet had, want ze vond het wel degelijk serieus.




we hebben het toen niet verder laten onderzoeken en na overleg met de huisarts hebben wij toen besloten het even een tijdje zo te laten, helemaal geen aandacht aan schenken, we hadden wel een bepaalde datum als grens, als het die en die datum niet over is, gaan we naar een logopediste…

we wilden dat als ze naar school zou gaan ze nog zou stotteren, ivm mogelijk gepest…