respect...

Ik verbaas me er ook elke keer weer over. Ik weet dat ik de wereld niet kan verbeteren, dus probeer ik het klein te houden. Ik probeer mijn zoontje met gevoel van respect op te voeden. Het zijn maar kleine dingen, maar ik merk al dat het helemaal niet meer zo normaal is helaas.



Dank je wel zeggen als je wat krijgt, een handje geven als je binnen komt en weer weg gaat of in elk geval groeten, je rotzooi opruimen en afval hoort in de prullenbak, niet schreeuwen tegen mensen en wachten voor rood licht, wachten op je beurt. Hij is nu 2,5 en dit is al heel wat, maar er komt nog wel veel meer bij. En zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk. En ik merk dat hij andere kindjes corrigeert. Hij wordt boos als ze afval op straat gooien en is dan druk aan het uitleggen dat het in de prullenbak moet. En als ze wat krijgen en een kindje zegt geen dankjewel, dan roept hij dit ook gelijk :oops:.



We hebben een paar jaar in Duitsland gewoond en ik merk dat het daar veel minder “erg” is, dus het kan wel. En na bijna 5 jaar daar, vond ik ook echt dat het hier asocialer was geworden. Ik weet nog steeds niet of het kwam aan het weer wennen of dat het echt zo is. Stoppen voor een zebrapad, dat doet iedereen daar. Rotzooi op straat … vind je bijna niet. Rotzooi wordt in de prullenbak gegooid en samen als buurt houd je het platsoen bij (je hebt daar geen gemeentedienst die de platsoenen bij houdt, maar het ziet er keurig uit) en daar gebeurt ook heus wel rottigheid, maar ik heb nog nooit zoveel hangjeugd gezien als hier die vaak het idee hebben dat je rustig alles kan slopen wat niet van jou is (zoals de speeltuin … bierdopjes, de boel in de fik proberen te steken, overal peuken, glas, kapot trappen).

@Mutti wrote:



We hebben een paar jaar in Duitsland gewoond en ik merk dat het daar veel minder “erg” is, dus het kan wel. En na bijna 5 jaar daar, vond ik ook echt dat het hier asocialer was geworden. Ik weet nog steeds niet of het kwam aan het weer wennen of dat het echt zo is. Stoppen voor een zebrapad, dat doet iedereen daar. Rotzooi op straat … vind je bijna niet. Rotzooi wordt in de prullenbak gegooid en samen als buurt houd je het platsoen bij (je hebt daar geen gemeentedienst die de platsoenen bij houdt, maar het ziet er keurig uit) en daar gebeurt ook heus wel rottigheid, maar ik heb nog nooit zoveel hangjeugd gezien als hier.




Helemaal waar dit. Mijn zwager woont in Duitsland .Heb een duits schoonzus. Mn vriendin woont er ook. Daar is wel een verschil.



En schone kinderspeelplaatsen etc. Super. En veel kinderspeelplaatsen ook. Elke wijk wel een. Straten schoon.



Als je hier bij mijn vreindin ziet zij woont bij een winkelcentrum. In Nederland dan. Daar gooien ze rotzooi van ze af. Terwijl je daar prullebakken hebt. Ze klagen er ook al over totaal geen respect. Dat zie je daar niet. Niet zo.