respect...

Afgelopen week heb ik voor mijn gevoel een nogal rare week achter de rug als ik kijk naar de mensen om mij heen…



Bij de kassa in de supermarkt werd ik letterlijk aan de kant gedrukt, want hij had het zo druk en ik kon wel ff wachten :shock:



Op mijn werk werd mij niet gevraagd of ik iets wil doen, nee het MOET klaar en wel binnen een half uur. En als ik er wat van zeg: Ja duh je weet wel hoe ik het bedoel.

oh ja? Zeg het dan ook zo! :shock:



Ik reed in mijn auto, een oud meneertje liep moeizaam met zijn rolator richting zeebrapad. Ik wacht netjes, geef hem de tijd en het gevoel dat ik respect voor hem heb. Wat denk je??? Sjeest er een of andere idioot aan de rechterkant langs mij heen, met de middelvinger omhoog! :shock:

Die arme man zou een hartverzakking krijgen!



En weet je ik kan nog wel doorgaan.

Maar ik wordt alweer verdrietig als ik alleen naar deze voorbeelden kijk.

Waar is het respect gebleven??

Of ligt dit nu gewoon aan mij???

Nee het ligt niet aan jou. Ik en me vriend ergeren ons er ook kapot aan! Toevallig hadden we het er laatst nog over bij me schoonmam thuis…

Het is gewoon niet normaal tegenwoordig.



Het lijkt er op dat vele mensen alleen nog aan zichzelf denken. En compleet niet meer aan andere mensen…



En als iemand een keer wel aardig is, beleefd, respectvol etc. Ben ik (en zo dus ook me vriend, en fam enz) gewoon verbaasd en blij er om! Terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn :think:

Wij hadden het toevallig deze week ook nog over respwect… Dat het een stom irritant woord is, wat veel te vaak op een verkeerde manier gebruikt wordt…



Respect hebben… ontzag hebben… ontzag, iemand als een meerdere voelen… Dus hoeft de politie geen ontzag, respect te hebben voor irritante etterjeugd…

@KleinBloemetje wrote:

Nee het ligt niet aan jou. Ik en me vriend ergeren ons er ook kapot aan! Toevallig hadden we het er laatst nog over bij me schoonmam thuis…

Het is gewoon niet normaal tegenwoordig.



Het lijkt er op dat vele mensen alleen nog aan zichzelf denken. En compleet niet meer aan andere mensen…



En als iemand een keer wel aardig is, beleefd, respectvol etc. Ben ik (en zo dus ook me vriend, en fam enz) gewoon verbaasd en blij er om! Terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn :think:




Nou daar kan ik me ook werkelijk om verbazen!

Ach misschien moet ik me niet zo opfokken en respect voor mezelf hebben :mrgreen:

@Kaar wrote:

Wij hadden het toevallig deze week ook nog over respwect… Dat het een stom irritant woord is, wat veel te vaak op een verkeerde manier gebruikt wordt…



Respect hebben… ontzag hebben… ontzag, iemand als een meerdere voelen… Dus hoeft de politie geen ontzag, respect te hebben voor irritante etterjeugd…




Ik doel uiteraard op het respect naar je medemens…

@manuela wrote:

@KleinBloemetje wrote:
Nee het ligt niet aan jou. Ik en me vriend ergeren ons er ook kapot aan! Toevallig hadden we het er laatst nog over bij me schoonmam thuis…

Het is gewoon niet normaal tegenwoordig.



Het lijkt er op dat vele mensen alleen nog aan zichzelf denken. En compleet niet meer aan andere mensen…



En als iemand een keer wel aardig is, beleefd, respectvol etc. Ben ik (en zo dus ook me vriend, en fam enz) gewoon verbaasd en blij er om! Terwijl het eigenlijk normaal zou moeten zijn :think:




Nou daar kan ik me ook werkelijk om verbazen!

Ach misschien moet ik me niet zo opfokken en respect voor mezelf hebben :mrgreen:
:mrgreen: Ah dat ook zeker haha!

Maar ja het is gewoon niet leuk, vooral als je zelf wel zo bent. Maar toch blijf zelf wel zo, voed je dochter zo op. En zo geef je met zn alle (mensen rond om jou) wel het goede voorbeeld denk ik dan altijd maar :smiley:

@manuela wrote:

@Kaar wrote:
Wij hadden het toevallig deze week ook nog over respwect… Dat het een stom irritant woord is, wat veel te vaak op een verkeerde manier gebruikt wordt…



Respect hebben… ontzag hebben… ontzag, iemand als een meerdere voelen… Dus hoeft de politie geen ontzag, respect te hebben voor irritante etterjeugd…




Ik doel uiteraard op het respect naar je medemens…




Dat begreep ik… Maar ik krijgt altijd een soort flits voor mijn ogen langs als ik het woord respect zie of hoor… en mijn maag knijpt samen…

Dus ik moest gewoon even reageren en mijn ei kwijt…



Je kutn toevallig net de verkeerde personen treffen… Gewoon zelf goed blijven doen en blijven lachen… Blijven mensen ook vriendelijker van… :slight_smile: :stuck_out_tongue:

@Kaar wrote:

@manuela wrote:
@Kaar wrote:
Wij hadden het toevallig deze week ook nog over respwect… Dat het een stom irritant woord is, wat veel te vaak op een verkeerde manier gebruikt wordt…



Respect hebben… ontzag hebben… ontzag, iemand als een meerdere voelen… Dus hoeft de politie geen ontzag, respect te hebben voor irritante etterjeugd…




Ik doel uiteraard op het respect naar je medemens…




Dat begreep ik… Maar ik krijgt altijd een soort flits voor mijn ogen langs als ik het woord respect zie of hoor… en mijn maag knijpt samen…

Dus ik moest gewoon even reageren en mijn ei kwijt…



Je kutn toevallig net de verkeerde personen treffen… Gewoon zelf goed blijven doen en blijven lachen… Blijven mensen ook vriendelijker van… :slight_smile: :stuck_out_tongue:




Dat ben ik helemaal met je eens, en zo steek ik ook in elkaar. Maar misschien juist daarom dat het me zo verbaast dat sommige mensen zo zonder respect over komen…

Ik heb weleens geleerd dat je respect niet zozeer maar krijgt maar het op zekere hoogte ook moet afdwingen - wat doe jij als iemand maar voorgaat in de supermarkt?? Ik zou er wat van gezegd hebben - zo ga je namelijk niet met mij om.



En als dit de cultuur op je werk is en men zo met je omgaat wordt het wellicht tijd dat je daar ook eens een boom over op zet - dit soort dingen sluipen erin en niemand kijkt er meer van op.



Ik zou zeggen kom eens wat beter voor jezelf op en moet je opletten hoe veel meer respect je krijgt.



Ok het laatste geval van in het verkeer is even van andere orde want tja sommige lui kunnen gewoon niet wachten. Ik kreeg laatst ook voorrang van iemand die vervolgens rechts ingehaald werd half over de stoep en mij bijna aanreed. Die had ook even geen zin om te wachten en had ook even niet door dat ik voor mocht gaan van zijn voorganger :evil:

@Bella wrote:

Ik heb weleens geleerd dat je respect niet zozeer maar krijgt maar het op zekere hoogte ook moet afdwingen - wat doe jij als iemand maar voorgaat in de supermarkt?? Ik zou er wat van gezegd hebben - zo ga je namelijk niet met mij om.



En als dit de cultuur op je werk is en men zo met je omgaat wordt het wellicht tijd dat je daar ook eens een boom over op zet - dit soort dingen sluipen erin en niemand kijkt er meer van op.



Ik zou zeggen kom eens wat beter voor jezelf op en moet je opletten hoe veel meer respect je krijgt.




absoluut.
Respect krijg ik niet van leerlingen omdat ik toevallig hun docent ben of omdat ik ouder ben. Dat krijg ik omdat ze weten wat ze aan me hebben. Omdat ze weten dat ze niet eindeloos alles mogen zeggen of doen en omdat ze weten dat er consequenties zitten aan gedrag.
Zitten daar consequenties aan dan hebben ze dat respect ook niet.

I., Ik denk dat wij een beetje hetzelfde zijn.



Ik wil zelf een vreedzaam deelnemer aan de maatschappij zijn en schrik, verafschuw en verwonder (terwijl ik donders goed weet dat er meer zoals hen dan mij zijn) als ik iemand tegenkom die totaal anders daarover denkt of het op een andere manier invult.



Als bekenden (vrienden, collega’s) mij ‘iets niet sociaals’ aandoen, dan denk ik bij mezelf dat ik voor de lieve vrede beter niets kan zeggen omdat ik, jouw voorbeeld aannemend, de opdracht ook had gedaan als het op een andere manier was gebracht, what’s in a word?’



Iemand die voordringt? Ik heb geleerd nooit naar de winkel te gaan als je haast hebt, dus ik kan nog wel ff wachten…



Het woord respect is misschien niet helemaal goed. Wat is het tegenovergesteld van egoïstisch?

Very Dr Phil/Oprah gehalte :shifty: …je ‘leert mensen’ of straalt uit hoe mensen je behandelen.

Het vreemde is dat ik wel steeds meer merk dat het vaak echt zo werkt. Zit ik bagger in mijn vel…moet ik niet proberen te solliciteren oid. Gedoemd te mislukken. Wordt er voorgekropen bij winkels zoals jij hebt meegemaakt.

Zit ik goed in mijn vel, straal ik dat uit dan gebeuren dat soort dingen niet. :think:



En Respect…vaag woord idd want het is niet iets wat je automatisch krijgt, maar iets wat je ‘verdiend’. Dus eigenlijk ook iets wat je uitstraalt en zelf bewerkstelligt. Een ouder iemand heeft niet automatisch mijn respect (heb genoeg rollator types gezien helaas die totaaaal respectloos zijn naar andere mensen :silenced: ) maar mijn ouders bv hebben mijn respect wel. En zo nog wel meer mensen hoor :wink:

Het is dus eigenlijk een werkwoord…ik respect, hij/zij respecteert etc :angel:

juist, het heeft niets met respect te maken, het gaat over niet-sociaal zijn!

Ik zeg er ook zeker wat van als mensen niet-sociaal, dus zonder respect, naar mij toe zijn. En daarna gaat het ook zeker beter, dus ja in zekere zink 'dwing’je dan het respect af. En ik ben het er ook zeker mee eens dat dat zo werkt en ik besef ook zeker dat het je niet komt aanwaaien en dat je het dus moet verdienen.

Maar wat ik bedoelde is dat ik me verbaas over hoe niet-scoiaal heel veel mensen in hun eerste gedragingen kunnen overkomen. Maar vervolgens roepen ze wel dat het steeds respectlozer wordt in deze wereld.

Ik verbaas me gewoon hoe mensen soms kunnen zijn

Van de week in de supermarkt waren er basisschool kinderen uit groep 8 die als opdracht hadden gekregen om mensen te interviewen over het onderwerp respect. En natuurlijk was 1 van de vragen wat voor jou respect betekent. Mijn antwoord hier op: respect betekent voor mij dat je elkaar in je waarde laat, niet zomaar oordeelt zonder de achterliggende feiten te kennen en luistert naar elkaar.

@suusje wrote:

Van de week in de supermarkt waren er basisschool kinderen uit groep 8 die als opdracht hadden gekregen om mensen te interviewen over het onderwerp respect. En natuurlijk was 1 van de vragen wat voor jou respect betekent. Mijn antwoord hier op: respect betekent voor mij dat je elkaar in je waarde laat, niet zomaar oordeelt zonder de achterliggende feiten te kennen en luistert naar elkaar.




Maar respect betekent juist dat je iemand als een meerdere ziet, dat je er ontzag voor hebt… Dus niet gelijkwaardig, maar jij lager op de ladder…



Bij respect over en weer zie ik 2 achterelkaar aan kontsnuffelende honden voor me…



Ik behandel wel mensen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden… Maar dat heeft niets met respect voor iemand te maken.

@Kaar wrote:

@suusje wrote:
Van de week in de supermarkt waren er basisschool kinderen uit groep 8 die als opdracht hadden gekregen om mensen te interviewen over het onderwerp respect. En natuurlijk was 1 van de vragen wat voor jou respect betekent. Mijn antwoord hier op: respect betekent voor mij dat je elkaar in je waarde laat, niet zomaar oordeelt zonder de achterliggende feiten te kennen en luistert naar elkaar.




Maar respect betekent juist dat je iemand als een meerdere ziet, dat je er ontzag voor hebt… Dus niet gelijkwaardig, maar jij lager op de ladder… Bij respect over en weer zie ik 2 achterelkaar aan kontsnuffelende honden voor me…



Ik behandel wel mensen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden… Maar dat heeft niets met respect voor iemand te maken.




dat vind ik niet. Respect betekent dat je de ander accepteert zoals hij is, ook al is dat heel anders dan dat jij bent. Of je hem nu hoger of later op de ladder ziet.

Maar dan accepteer je toch gewoon iemand zoals hij of zij is… Dan hoef je toch niet automatisch ook respect te hebben voor iemand…

Volgens mij (google ;)) zijn er meerdere definities van respect: waardering, eerbied, ontzag (uit angst), anderen in hun waarde laten, sociaal samenleven (behulpzaam zijn), etc.



Mijn definitie is dus sociaal zijn tegen elkaar, ik vind het niet te horen dat je zoiets zou moeten afdwingen of verdienen door zelf goed gedrag te vertonen. Dat zou wel gelden voor de eerste drie definities.

Kaar, met die van Dodde erbij; respect; sociaal zijn tegen een ieder of hij nou boven of onder je staat, ouder of jonger is dan jij.



Maar volgens mij is het woord respect zo vaak gebruikt dat niemand meer weet wat het echt inhoudt.



Ik heb respect voor ouderen. Niet omdat ze oud zijn.

Dat uit zich in het zeggen van u, bijv.

Niet omdat ze oud zijn, maar omdat ze dat graag willen, of omdat ze dat zo gewend zijn dat jonge mensen zo tegen ouderen praten.

Snap je wat ik bedoel.