Pas geboren baby, borstvoeding en schoolgaande kinderen.

Ik ben nu bijna 30 weken zwanger, en uitgerekend in de laatste week van de schoolvakantie. Waarschijnlijk gaan de kinderen dus kort na mijn bevalling weer naar school en naar de peuterspeelzaal en heb ik een baby die 's nachts 2x moet voeden, ik wil heel graag borstvoeding geven. Ik zie eerlijk gezegd best op tegen deze periode, omdat ik dan tussen 7.00 en 19.30 sowieso niet kan rusten en het gigantisch druk heb met constant halen en brengen naar school en peuterspeelzaal, tussen door nog moet voeden en 's middags niet kan slapen omdat mijn 2e dochter in de middag niet meer slaapt… In de overige uren tussen 19.30 en 7.00 moet ik ongeveer met een frequentie van 3 uur zelf voeden. Vraag me af wanneer en hoe ik mijn rust/slaap moet vinden en hoe andere moeders met een schoolgaand kind en peuter dit doen?



Graag ervarings verhalen en tips van moeders die ook in zelfde soort situatie zitten/hebben gezeten, alvast bedankt!

Ja dat is een goeie vraag. Ik ga straks ook met dit probleem zitten. Alhoewel mijn zoontje in augustus naar de kleuterschool gaat en ik de optie heb om hem over te laten blijven. Maar dit ga ik ook niet iedere dag doen, bovendien moeten we even aankijken hoe het allemaal gaat met onze oudste.

Ik ben ook nieuwsgierig hoe anderen dit doen/gedaan hebben.

Wat ik wel af en toe doe, is gewoon op de bank liggen en dan speelt mijn peuter om me heen. Ik val niet in slaap hoor, daar ben ik dan ook weer te alert voor :wink:

Mijn schoonzusje zit btw ook in deze fase, die liet af en toe haar moeder komen, of schoonmoeder om zelf even wat slaap te trekken.

Dit gaat mij in november ook gebeuren: 1 op school, 1 op de psz en een baby die ik graag bv wil geven.

Ik kan er nu ook al helemaal over piekeren hoe ik dat toch moet gaan doen.

Dus ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen!

ja dat is moeilijk hey :think: ik ben zelf ook gaan nadenken over hoe het wat :think: ik ben 13 sep uitgerekend en wesley moet 21 aug naar school… manlief heeft dan nog geen vakantie, en Britt begint dan met de peuterspeelzaal dus de laaste loodjes zijn al zwaar :roll: en dan met de baby die dan ook nog komt…



Ik denk dat ik me niet heel druk moet gaan maken over hoe ik het allemaal ga doen, het loopt waarschijnlijk allemaal op een gegeven moment vanzelf :oops: als ik het zo hoor op de school van wesley!(daar is een heuse babyboom van derde kind, aan de gang :lol: ) maar ik ken mezelf en wil alles onder controlle houden,



ben nou al bezig met steeds iets eerder op te staan. en hoopvol hoop ik dat de baby voor de ochtend drukte zijn voeding krijgt :oops: en het scheelt al dat wesley overblijft…

nu kom ik soms al tijd te kort en slaapt britt soms te weinig omdat we wesley moeten halen… en ik laat haar echt niet liggen in bed (wat ik soms hoor) dat vind ik eng… en ik pik meestal smiddags een dutje als britt slaapt, voor dat we wesley moeten halen (een uurtje) en als wesley smiddags thuis is doe ik ook een dutje op de bank :oops: ik slaap zo licht van elk geluid wordt ik wakker (vooral snachts heel irri) en wesley gedraagd zich prima en vermaakt zich ook goed. alleen voel ik me schuldig dat ik hem niet heel lang aandacht heb kunnen geven. nu ik zwanger ben :oops:



het is een beetje lang geworden sorry :oops:

maar zo denk ik er tot nu toe nog over, mijn schoonmoeder komt ook wel helpen en mijn man is na 13 sep 2 wk vrij. maar het liefst wil ik mijn schoonmama niet al te vaak bellen dan voor iets, ze heeft al zoveel gedaan dat ik haar eigenlijk nu wel een beetje tijd voor der zelf gun :oops:

maar jah wie weet loop het inderdaad helemaal vanzelf meis en anders zien wij er samen doodvermoeid uit :stuck_out_tongue:



ben idd ook wel benieuwd naar reacties van meiden die het al meegemaakt hebben :smiley: hoe hun het hebben gedaan…

Mede hierdoor ben ik verhuisd naar een plaats/wijk waar de kinderen continurooster hebben. Ik was het beu om elke dag 4x op en neer te gaan. We wonen nu 5 minuten lopen van school. En nu zijn de oudste twee oud genoeg om zelf naar en van school te lopen, nog makkelijker ;-).

Je zou misschien het halen en brengen kunnen delen met een andere moeder. Maar kan me voorstellen dat het niet de voorkeur heeft.

Ik heb geen ervaring met bv en tegelijk een schoolgaand kind, wel met een baby en een kleuter, ik vond het wel lastig elke keer de 2e uit haar middagslaap halen als ik weer naar school moest, die schooltijden liepen niet echt gelijk met de slaaptijden, en ik heb ze nooit alleen thuis durven laten.



Toen ik nog 2 kinderen had en de oudste net 3 was, niet meer sliep poverdag, en ik bv gaf vond ik het een erg zware tijd. Ik had ouderschapsverlof i.v.m. de wachtljst van de opvang en ben 11 maanden thuis geweest, ik was blij dat ik weer kon gaan werken. Ik heb veel bewondering en respect gekregen voor thuisblijfmoeders ;-).



Misschien is kolven ook net de oplossing voor jou, dan ben je wat flexibeler in je tijden. En misschien krijg je nog goede tips bij een bv forum ?



Laatste advies, wil je misschien niet horen, maar je kan ook fv geven, een baby is vooral gebaat bij een blije mama, en stress is niet fijn.

Bedankt voor jullie reacties!

Helaas kan ik het vervoer naar school en terug niet delen, omdat de kinderen vanaf september naar een nieuwe basisschool/peuterspeelzaal in een ander dorp gaan, en er verder niemand vanuit hier naar toe gaat. Ik denk dat ik de oudste sowieso op peuterspeelzaaldagen over laat blijven anders moet ik tussen 11 en 13.00 3 x op en neer van en naar school/peuterspeelzaal, dat is sowieso niet te doen. Gelukkig vind ze het een feestje om over te mogen blijven, dus dat maakt het wat gemakkelijker!

Ook hier is mijn man de eerste 2 weken thuis met mogelijkheid tot verlenging van nog een week. Kolven zou ook een oplossing zijn, maar ik heb begrepen dat je dat beter niet kunt doen in de eerste 6 weken ivm speel/tepel verwarring.



Wat betreft slaapjes van baby, dat vind ik ook lastig, ik wil mijn baby niet alleen thuis laten als ik de andere kinderen van school haal. Elke keer wekken en auto in/auto uit, is ook zielig, maar zie op dit moment geen andere mogelijkheid.

Hier helaas geen schoonmoeder/moeder die in kan springen, maar we zijn wel aan het kijken of we geen oppas kunnen regelen die in de middag een paar uurtjes in huis kan komen zodat ik wat rust krijg.



Ik wil er graag alles aan doen dat het lukt met de bv, lukt het niet dan is kv inderdaad een alternatief, het handige hiervan is dat mijn man die 's nachts ook kan geven, dus ik mijn rust kan nemen, maar liever niet!

Aan de andere kant alles beter dan een oververmoeide moeder, want daar hebben de kinderen (alle 3!) helemaal niks aan! Zou niet willen dat de andere 2 de dupe worden omdat mama zonodig persé borstvoeding wil geven.



Verder kan ik het nu toch nog niet invullen, alleen maar vast over de opties nadenken en straks over me heen laten komen.



Ik blijf wel enorm benieuwd naar andere reacties en ervaringen!

Lijkt mij, dat dan juist bv veel handiger is dan kv.

Immers: waar je ook bent met je kind, je kan het zo even aanleggen en klaar is Klara :lol:

Sta je op het schoolplein op je schoolkind te wachten en de baby krijgt honger: hoppa.



Ik zou me er dus niet te druk over maken (doe ik zelf in ieder geval niet)

Ik kan ieder moment de 4de krijgen. Oudste kan zelfstandig naar school, tweede gaat na de vakantie naar de kleuterschool en de derde gaat na de vakantie drie dagdelen naar de peuterspeelzaal.

Zal dus een hoop gebreng en gehaal worden maar ach: ik heb een fietskar en een draagdoek en een stel borsten en dan wil dat allemaal prima.



Misschien gewoon “go with the flow”" ?

@Frischling wrote:

Lijkt mij, dat dan juist bv veel handiger is dan kv.

Immers: waar je ook bent met je kind, je kan het zo even aanleggen en klaar is Klara :lol:

Sta je op het schoolplein op je schoolkind te wachten en de baby krijgt honger: hoppa.


Het hoe wat en wanneer aanleggen is het probleem ook niet, al ben ik niet zo voor 'hoppa' in ieders bijzijn :) Maar het gaat er mij om dat ik voldoende rust/slaap krijg, zodat ik het vol kan houden. Ik kan moeilijk op het schoolplein gaan staan te slapen. :lol:
Wanneer slaap jij?

Gewoon 's nachts.

Wanneer wil je nog meer slapen dan?

Als je overdag wilt slapen maakt het toch niet uit of je kv of bv geeft?

Ik doezel tijdens het voeden overdag wel eens lekker weg, heerlijk :wink:

Ik geef 's nachts ook gewoon nachtvoedingen maar wij slapen wel samen, dus ik hoef mijn bed niet uit. Baby ligt gewoon naast me in een co-sleeper.

Ik heb de afgelopen 10 jaar slechts een handjevol slechte nachten gehad (en dat kwam dan door ziekte)

Ik doe alles op de voor mij meest makkelijke manier en denk daar verder eigenlijk niet echt bij na. Volgens mij wordt je juist gestresst door van te voren al beren op de weg te zien.

Tja, ik zie het probleem niet zo geloof ik… :oops:



Ik heb 5 kinderen de jongste krijgt bv.





Wanneer ik slaap?



'S nachts? :shifty: . De kleine man ligt bij ons op de slaapkamer en drinkt 's nachts nog.



Verder ben ik het eigenlijk met Frischling eens, het hoppa-verhaal en go with the flow. :mrgreen:

Ik heb drie kids die nog niet op de basisschool zitten, pas als de kleine een half jaar is, gaat de oudste naar school. Dus dan is het al wat makkelijker denk ik. Maar ik geef ook volledige bv, en vind het juist ideaal. Oké, ik krijg wel te weinig slaap, maar dat doe ik ook grotendeels zelf:



Overdag heb ik de 2 oudere kinderen, waarvan de oudste helemaal niet meer slaapt. De kleinste heb ik natuurlijk ook, maar die komt overal tussendoor voor mijn gevoel. 's avonds liggen de 2 oudsten op bed, en dan heb ik vaak de kleinste. Hoewel hij nu meer in het ritme komt van 's avonds en 's nachts slapen, ipv overdag en 's avonds/ 's nachst weinig slapen :wink:



Op vrijdag gaan de kids naar het KDV, en heb ik alleen de kleinste thuis. Maar dat gaat heel makkelijk met brengen/halen: ik geef bv op verzoek, dus dat is altijd kijken wat uitkomt. Maar ligt hij 's ochtends nog te slapen en heeft hij rond 6.00uur een voeding gehad? Dan pak ik hem uit bed, en doe hem in de draagdoek om de twee andere weg te brengen. Daar slaapt hij heerlijk in. Of in de duowagen… Als ik thuis kom krijgt hij dan weer een voeding áls hij wakker wordt tenminste :mrgreen:



Ohja, het ging je vooral om je eigen rust: hier ligt de kleine nu op de eigen kamer, wiegje werd echt te kein. Maar vaak haalt papa hem op, en legt hem weer terug. Tenzij hij ook diep slaapt. Het is weleens voorgekomen dat ik zo moe was, dat ik met Kaeyen naast me in slaap was gevallen, hij lag echt heerlijk te pitten! Maar wij hebben daar toch niet de nodige veiligheids maatregelen voor getroffen (zoals matras, dekbed, cosleeper…) dat ik dit echt liever niet heb…

@Ceinwyn wrote:

Wanneer ik slaap?



'S nachts? :shifty: . De kleine man ligt bij ons op de slaapkamer en drinkt 's nachts nog.



Verder ben ik het eigenlijk met Frischling eens, het hoppa-verhaal en go with the flow. :mrgreen:




Respect voor jullie hoor :thumbup: , misschien zie ik inderdaad te veel beren op de weg, het lijkt me echt een opgave op die manier voldoende rust te krijgen, ik heb daar zelf nogal behoefte aan om goed te kunnen functioneren, heb ben ik bang niet de energie om van 7.00 tot 19.30 aan het hollen te zijn en in de overige tijd steeds niet langer dan 2,5 uur te kunnen slapen. Zal vast van persoon tot persoon verschillen.

Marda, ik kan me voorstellen dat je nu al graag zou willen weten hoe het straks zal gaan…helaas kan niemand je dat vertellen.



Go with the flow is helaas niet voor iedereen weggelegd, en ook ik heb van tevoren veel beren en spoken op mijn weg gezien. Ik ben een control freak en wil altijd weten waar ik aan toe ben en wat er gaat gebeuren.



Situatie hier: 3 schoolgaande meiden, waarvan er 2 maar om de week hier zijn, en dus nu een kleine uk. Ik geef inmiddels 4 maanden borstvoeding ‘op verzoek’. Tussen de middag blijven ze in principe over, ik hoef maar 2 middagen om 12 uur bij school te staan.



BV op verzoek is bij mij heel rekbaar…als het in mijn straatje past dan leg ik haar gewoon aan, zodat ik weet dat ik daarna ongeveer 3 uur niet hoef te voeden. Ook 's ochtends betekent het dat ik haar wakker maak rond 7 uur (ze slaapt wonder boven wonder al vanaf de 1e week door) en na die voeding is ze rond 8 uur weer toe aan een slaapje, dus dan in de kinderwagen naar school, of ik zet haar in de maxi cosi als ik weet dat ik met de auto ga. Of lekker in bed, ik ben met 5 minuten terug…dus laat haar dan rustig slapen. Gelukkig hier ook een papa die veel helpt.



Wel lastig dat de school/psz in een ander dorp ligt, daarmee krijg je het zo meteen wel wat moeilijker, maar ik neem aan dat die keuze weloverwogen is genomen. Vanaf komend schooljaar is dat hier ook zo, maar dan is uk al iets groter, maar ik zie wel hoe ik het dan ga doen, ik heb geleerd met een kleintje niet teveel te willen plannen, geeft alleen maar frustratie als het dan allemaal niet gelukt is.



En je rust pakken: 's avonds als de oudsten op bed liggen en je man thuis is…lekker op de bank tv gaan kijken en in slaap vallen, wakker voor de voeding wordt je vanzelf wel.



Probeer het wel een beetje ‘los’ te laten, je weet nu nog niet hoe moeilijk of makkelijk je kindje is, hoe de andere meiden erop reageren, en hoe het met doorslapen etc zal gaan. En je andere 2 meiden kunnen je helpen bij de klusjes, zodat jij toch lekker met je kleintje op de bank kan rusten…het komt goed…

ik zou me er niet al te druk om maken, je zal zien dat het vanzelf allemaal loopt, ik heb vier meiden en de jongste krijgt nog steeds BV. slapen idd. in de nacht, mop slaapt nu sinds een week of twee op haar eigen kamertje daarvoor kwam ze ook nog gemiddeld twee keer per nacht, Bv is zo handig als je een druk huishouden hebt, willen ze een slokje dan heb je het gelijk, dus heel handig voor even tussendoor. gaat helemaal goed komen hoor :thumbup:

Bedankt weer voor jullie reacties!



@ Mandala, ik ben inderdaad ook zo’n controle freakje, altijd overal op voorbereid willen zijn en daardoor alles zo goed mogelijk op orde te hebben, het ‘go with the flow’ idee staat niet echt in mijn woordenboek :oops: , zeker niet als ik vooraf al problemen voorzie die ik misschien door goede voorbereiding kan voorkomen.



Ik heb wel besloten het los te laten, meer doen dan voorbereiden en kijken wat de mogelijkheden zijn gaat toch niet, ik ga het gewoon doen en dan zien we op dat punt wel hoe het gaat en welke mogelijkheden er zijn als er echte ‘beren’ verschijnen. :slight_smile:

@Marda wrote:

Bedankt weer voor jullie reacties!



@ Mandala, ik ben inderdaad ook zo’n controle freakje, altijd overal op voorbereid willen zijn en daardoor alles zo goed mogelijk op orde te hebben, het ‘go with the flow’ idee staat niet echt in mijn woordenboek :oops: , zeker niet als ik vooraf al problemen voorzie die ik misschien door goede voorbereiding kan voorkomen.



Ik heb wel besloten het los te laten, meer doen dan voorbereiden en kijken wat de mogelijkheden zijn gaat toch niet, ik ga het gewoon doen en dan zien we op dat punt wel hoe het gaat en welke mogelijkheden er zijn als er echte ‘beren’ verschijnen. :slight_smile:


Hihi, je kan niet veel anders he dan ‘go with the flow’ je ziet namelijk pas hoe het gaat als je kindje er is.

En qua voeden en nachtvoedingen…Nina was een bv baby die na 3 weken al doorsliep en ik ken ook mensen met fv-baby’s die na 6 maanden nóg niet doorsliepen dus dat zegt écht helemaal niets.

Wel heb ik heel erg gemerkt dat de jongste zich aanpast aan het ritme van de oudste.

De ‘beren’ die ik van te voren op de weg zag bleken geheel onterecht in mijn geval :-*

Ik heb dus gewoon maar wat aangemodderd en het loopt op rolletjes :slight_smile:

Ja, hier ook het probleem (gehad) en ook ik ben een “controlfreak”.

Heb de oudste 2 de fles gegeven en Noor krijgt bv (nu aan het afbouwen…), maaaaaaaaaarrrrrrrrrrr ik vond ook dat het met bv makkelijker is dan met fv in het begin, qua schooltijden dan.

Ik gaf dan een beetje voordat ik ze ging halen/brengen als ze honger had en nog een beetje erna.

Heb ook wel periodes gehad (en nog) dat ik dacht dat ik alleen maar aan het voeden was óf naar school aan het hollen was, maar zoals je weet…het houdt vanzelf weer een keer op.

Nadeel bij Noor was dat ze behoorlijke relfux heeft, dus dat ik ook nog eens elke ochtend extra moest kolven voor de nutriton en losec.

Dus het gebeurde wel vaak dat de oudsten een broodje zaten te eten en ik Noor aan de ene borst had en de andere borst (handmatig) zat te kolven.



En het scheelt dat je bij bv eventueel liggend kan voeden, dus 's nachts sukkelde ik een beetje, half slapen half wakker, maar toch beter dan rechtop in bed met de fles.

En probeer gewoon zoveel mogelijk rust te nemen, weet hoe moeilijk het is, maar soms toch de boel de boel laten…



Succes!

@Marda wrote:

Meer doen dan voorbereiden en kijken wat de mogelijkheden zijn gaat toch niet, ik ga het gewoon doen en dan zien we op dat punt wel hoe het gaat en welke mogelijkheden er zijn als er echte ‘beren’ verschijnen. :slight_smile:




Super goed !!! Geniet van je zwangerschap!!!

Jee Marda, ik heb daar nog niet eens bij stil gestaan…

Ik denk dat het allemaal vanzelf gaat. Een ritme is altijd even zoeken, maar dat ga je vanzelf vinden…

Ik ga iig wel een lactatiekundige inschakelen, omdat ik nogal onzeker ben over de bv (vanwege de keren bij mijn zoon en dochter)



–> heeft iemand een idee wanneer het het beste is om een eerste gesprek met een lactatiekundige aan te vragen, ik zou graag voor de bevalling al een gesprek willen hebben <—



Ik denk dat je het gewoon moet laten gebeuren, het komt vast goed, je bent je heel goed aan het voorbereiden wat betreft de bv en meer kun je eigenlijk niet doen. :thumbup:



Heb je het hier eigenlijk over gehad met jullie Doula? Wat gaf zij je voor tips? “Het” bv boek heb je he? En als de kraamzorg belt voor een intake, ook even aangeven dat je nu heel graag bv wilt geven, maar het wel heel spannend vindt. Ze hebben vast mensen in dienst die er veel verstand van hebben en dan kunnen ze hier extra rekening mee houden. Je gaat het vast geweldig vinden, je kindje voeden!



:-*

Miekje gewoon even bellen met een lactatiekundige dan hoor je vanzelf hoe te werk gaan…



Hier ook schoolgaande kinderen en een baby, de eerste 4 maanden ook snachts nog gevoed.

Ik liet ze op school overblijven daardoor kon ik smiddags even een uurtje plat samen met ML, daardoor hield ik het goed vol…



en ophalen en brengen duurt niet zo lang he, dus ik voedde dan als ik weer thuis kwam smiddags en smorgens om 10 voor 7, lekker in bed de eerste voeding, relaxter kun je de dag niet beginnen :inlove:



Veel succes voor straks, het loopt allemaal wel los joh!