PAPAGAAI EN KIND?

Wij hebben ook een grijze roodstaart gehad, met de hand opgevoed (met een lepeltje en niet een pipetje want dat is slecht voor de krop!). Het was een heel lief beestje, voor iedereen in het gezin. Maar wij waren wat ouder (weet niet meer hoe oud, zat nog op de lage school) en werden er wel echt bij betrokken, dus vasthouden en voeren. Mijn ouders hebben besloten hem weg te doen omdat mijn moeder ongeneeslijk ziek was en hij ging schreeuwen (waarschijnlijk te weinig aandacht) en het vermoeden bestond dat mijn moeder er last van haar luchtwegen van kreeg (papegaaienziekte, afkomstig van het stof uit de veren, alhoewel dat bij een grijze roodstaart bijna niet voor schijnt te komen).

Het kost idd een hoop tijd, maar als je het goed doet heb je er toch wel een lief en trouw huisdier aan. Onze papegaai zat het liefste bij mijn vader, maar was voor mijn zusje en moeder en mij altijd heel lief. Wij hadden trouwens wel familieleden waar hij naar toe had kunnen gaan met vakanties (omdat mijn moeder ziek werd gingen we eigenlijk niet meer echt op vakantie) wij pasten ook op hun papegaai als zij met vakantie gingen. Gewoon met kooi in de auto. Die papegaai was geen kinderen gewend en idd niet zo lief (heb het litteken nog in mijn wang) en had echt een voorkeur voor mijn oom, maar die had hem als vrijgezel gekocht dus dat vind ik wel weer begrijpelijk…

Ben je er al uit? En waar haal je hem vandaan? Wij hadden hem van onze achterbuurman, dat was één van de topfokkers van Nederland destijds, leverde ook aan dierentuinen en was één van de weinige fokkers van hyacint ara’s super mooie beesten, maar schijnen heel slecht voort te planten in gevangenschap.

wij hadden er vroeger ook 1, was mijn vriendje haha. Ik en mijn pa konden alles met dat beest.

Mijn zus was bang voor hem en daardoor deed hij lelijk naar haar, en mijn ma (verzorgde hem eigenlijk altijd) vond hij al helemaal niets.

Ik vind het een dilema, vooraal ivm allergiën. Veel kinderen zijn allergisch voor vogels…

ik zie het probleem van de allergie toch niet. Snap het zowieso niet zo, als je het zo graag wilt probeer je het toch gewoon??? Als het nu écht niet gaat, kun je hem toch weer weg doen? oké, niet echt fijn voor zo’n beestje, maar ik vind het het proberen waard, vooral als je het zoo graag wil!!!

En hij went nu meteen aan kinderen, dus ik vermoed niet dat hij jaloers wordt want hij weet niet beter.

Je moet wel zeker weten dat je er genoeg tijd voor hebt, maar volgens mij was dat jullie probleem niet.

Ik zal het doen! :thumbup:

@Emma wrote:

ik zie het probleem van de allergie toch niet. Snap het zowieso niet zo, als je het zo graag wilt probeer je het toch gewoon??? Als het nu écht niet gaat, kun je hem toch weer weg doen? oké, niet echt fijn voor zo’n beestje, maar ik vind het het proberen waard, vooral als je het zoo graag wil!!!

En hij went nu meteen aan kinderen, dus ik vermoed niet dat hij jaloers wordt want hij weet niet beter.

Je moet wel zeker weten dat je er genoeg tijd voor hebt, maar volgens mij was dat jullie probleem niet.

Ik zal het doen! :thumbup:

Hier http://www.papegaaienpark.nl/ al eens gekeken…hoe mooi ze ook zijn, ik vind het niet echt huisdieren.

ik ben er nog niet uit

bedankt voor jullie reacties

@Tatjana_Martin wrote:

@veertje wrote:
Sorry ik zit niet goed te lezen hihi.

Maar realiseer je dat een beestje van 6 wkn hetzelfde als een " echte " baby is, flesvoeding ect, veel lawaai als hij een voeding moet, weleens aan je pannen gedacht en openhaard, teflon vrij? Want dit is erg schadelijk voor zo’n ukkie. Ik ben even een foto voor je aan het zoeken…

aan me pannen gedacht? En ik heb geen openhaard.

Voor het teflonverhaal: “Teflon is een anti aanbak laag die in veel pannen zit. Zou deze branden (oververhitten) dan komt er een “dodelijkeâ€? lucht vrij tenminste voor uw vogel. Dit kan gebeuren wanneer de pan oververhit raakt, zodra er boter in de pan is dan is het gevaar minder.

Maar dan nog wat anders, bij het gourmetten bakt u ook met pannetjes met een anti aanbak laagje en hoe vaak laat men die pannetjes wel niet op de plaat met niets erin, ook zo raken pannetjes oververhit met de kans dat de anti aanbaklaag gaat smelten en de gevaarlijke lucht vrij komt, gaat u gourmetten dan even niet bij de papegaai in dezelfde kamer en natijd wel goed ventileren.”

Bron

Daarnaast produceren papegaaien een soort poeder om hun verendek netjes te houden, dit daalt als wit, fijn, stof op alles in de kamer waar de papegaai staat neer.

Excuse me - als het niet gaat doe je hem gewoon weer weg. Ok niet leuk voor het beestje :shock:

Neem jij ajb geen huisdieren !!!

Weet u het zeker dat u uitgerust bent om uw leven met een papegaai te delen?

linkje

Wijze les: Bij twijfel niet doen.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest! :-*

@Bella wrote:

Excuse me - als het niet gaat doe je hem gewoon weer weg. Ok niet leuk voor het beestje :shock:

ja sorry hoor het is MAAR een dier, natuurlijk moet het normaal verzorgd worden, te eten krijgen, aandacht krijgen maar het is en blijft een dier!! Ik zal dus ook nooit een graf laten maken voor een dier. vind dat overdreven en (sorry) echt zonde van mn geld.

Ik heb (helaas :wink: ) een grasparkiet sinds kort, vroeger een kat, hond, knaagdieren etc gehad vind het leuk voor kinderen om ermee op te groeien maar als het dus niet gaat gaan ze bij mij ook zo de deur weer uit (alle beesten zijn gewoon van ouderdom dood gegaan hoor dus dat is nog niet van toepassing geweest)

maargoed tis geen discussie :slight_smile:

ben ook heel benieuwd wat tatjana_martin gaat doen.

@samara wrote:

Wijze les: Bij twijfel niet doen.

sluit ik me mee aan…

en de opmerking van dan probeer je het toch :?

tis geen dumpbeest…

:thumbdown:

je moet er wel 100% zeker van zijn…

succes met je keuze…

ik heb mijn papegaai al 6 jaar, dus hij was er al voor de kinderen geboren werden , hij was 5 weken toen ik hem kreeg en heb hem zelf nog moeten voeren , ook snachts enzz , geweldig was dat dan schreeuwde hij alles bij elkaar als hij me zag komen voor een voeding hihihi

maar mijn kinderen hebben geleerd dat ze NOOOOOOOIT aan de kooi mogen komen , ik dnek niet dat hij de kinderen wat zou doen , maar ik ga die gok niet nemen natuurlijk , hij is alleen mijn papegaai , du sdat weten d ekinderen , ze vertellen tegen hem en proberen heb wat te leren , en dansen voor hem dat hij mee moet dansen enzo

du sik vind het heel erg leuk , en hier zijn ze nooit aan de kooi gekomen , dus nog geen ongelukjes of pijn in vingertjes of niks nooit gebeurd

maar realizeer je , een papegaai hebben is veel werk , misschien wel meer dan een kindje, want als je hem het 1ste jaar minimaal niet genoeg tam , en genoeg aandacht geeft dan heb je geen leuk beestje ,

ik had hem al 2 jaar voordat ik de kinderen kreeg , dus hij was tam , gewend aan alles , en luisterde , en nou weet hij ook dat als de kinderen naar bed zijn dat dan pas mijn aandacht voor hem is , terwijl hij eerder de hele dag op mijn arm mocht , , maar nou begrijpt hij dat , had ik hem gekregen later dan was hij waarschijnlijk nietzo tam geweest , want ik wilde mijn kinderen de meeste aandacht geven , en nou kan hij dat aan , maar toen hij klein was nog niet

als je echt zeker bent van je wens dan zeg ik ga ervoor,

maar denk er goed over na, want meestal als je er een hebt en je zou hem niet meer willen op een gegeven moment , dan is het dus een drama voor het beestje om nog aan een ander baasje te wennen , want als jij hem opvoed , dan ben jij dus eigelijk zijn mama , en mama mag haar kindje nooit meer weg doen , en deze kindjes worden gemiddeld 85 jaar , dus die moet je ook in je testament laten zetten wat er later met hem gebeuren moet mocht je te overlijden komen , dat hij dan een spuitje krijgt of zo , zo regelen wij dat , ik wil niet dat er na mij nog een ander huis komt voor hem dat wil ik hem niet aan doen

maar ik zeg er bij , dit is mijn mening , ik vind deze diertjes begin je aan , en die mag je eigelijk nooit meer wegdoen , maar dit vind ik , ik weet nnatuurlijk niet hoe andere er over denken

@Emma wrote:

@Bella wrote:

ja sorry hoor het is MAAR een dier, natuurlijk moet het normaal verzorgd worden, te eten krijgen, aandacht krijgen maar het is en blijft een dier!! Ik zal dus ook nooit een graf laten maken voor een dier. vind dat overdreven en (sorry) echt zonde van mn geld.

Ik heb (helaas :wink: ) een grasparkiet sinds kort, vroeger een kat, hond, knaagdieren etc gehad vind het leuk voor kinderen om ermee op te groeien maar als het dus niet gaat gaan ze bij mij ook zo de deur weer uit (alle beesten zijn gewoon van ouderdom dood gegaan hoor dus dat is nog niet van toepassing geweest)

maargoed tis geen discussie :slight_smile:

ben ook heel benieuwd wat tatjana_martin gaat doen.

Ten eerste sluit ik me bij Bella aan, hoe kun je zo denken zeg :shock:

Maar een dier :thumbdown:

Ik weet het is wel offtopic, maar kan hier dus niet tegen :hand:

Ik ben een zeer groot dier liefhebster en dit stoot me zeer tegen het zere been aan .

walgelijk hoe je zo kunt denken :sick:

Pegje hebben de kindjes het ook nooit geprobeerd? wat niet mag is leuk natuurlijk :wink:

Wat voor een heb je?

gr melanie

gr melanie.

nee , ze probeerde het wel natuurlijk , maar dan zei ik heeeeeeeeeeeel overdreven , hoeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiii pas op dadelijk doet hij je auwwwww , en dat was het , nooit meer geprobeerd erna hihihi

ik heb een grijze roodstaart , en hij heet paco , mijn eerste kind hihi , een zoon

O, wat een schatje :inlove: en die kraaloogjes :inlove:

wat doet hij allemaal?

Mijn man zegt kan best goed gaan met kinderen , zei hebben thuis wel een grijze roodstaart gehad :wink:

Wij hadden thuis kippen en kanarie,s …

gr melanie.

:shock: wat een werk zo’n papagaai zeg… zou niets voor mij zijn. Ik moet er niet aan denken :hand:

Tatjana wat heb je besloten??

ik wacht er nog even mee,

maar ook ik ben het niet met emma eens :naughty: :evil:

Daarom denk ik er ook goed over na want ik wil hem dan ook voor de rest van me leven houden ! Ik heb 2 honden en daar houd ik ook vreselijk veel van en blijven ook bij me tot de dood ons scheid.

goed je hoeft het niet met me eens te zijn hoor :slight_smile: Ik snap alleen niet dat je moet gaan nadenken over allergieën die er eventueel zouden kunnen zijn of als hij niet goed op je kinderen reageert. Dat zijn dingen die altijd kunnen voorkomen, het ene dier is nu eenmaal liever dan de ander ook al is het er eentje van het zelfde soort. (karakter is nu eenmaal niet bij iedereen , ook niet bij dieren, hetzelfde).

Als het dan niet gaat kun je em toch weer weg doen? Tis geen kind :roll: Nee sorry ik snap het echt niet als mensen doen alsof dieren mensen zijn. Natuurlijk moet je er normaal mee omgaan, maar sommige mensen zijn nog liever voor dieren dan voor andere mensen :think:

Emma, een dier kan ook verdriet hebben als het uit zijn vertrouwde omgeving weg wordt gehaald. Onze hond zat voorheen samen met een teefje. Toen de eigenaar ze naar het asiel bracht, zijn ze gescheiden. Nu nog, 5 jaar later, reageert onze hond als hij de naam “jacky” hoort. Hij is haar niet vergeten. Uit wanhoop hebben wij hem een knuffel gegeven, waar hij trouw mee slaapt 's nachts. Ik zeg niet dat mijn hond een mens is, maar ik zég wel dat mijn hond gevoelens heeft die gelijk staan aan verlies.

Overigens, om even overtrokken te reageren. We hebben allebei een hart en zijn allebei een zoogdier… :angel: