Hoi!
Onze Nena van net twee weken oud heeft van het begin af aan ontstoken oogjes. Voornamelijk veel soep/prut en als ze wakker wordt dan plakt het aan alle kanten. Oogwit is verder niet rood ofzo. Nu lees ik op internet diverse verhalen over de oorzaak. De een zegt tocht de ander bacterie.
Ik maak het op aanraden van de kraamhulp schoon met een watje met kraanwater (gekookt hoeft niet meer) maar het blijft eigenlijk ontstoken.
Iemand tips?
gr
muts
Een druppeltje borstvoeding erin, heb ergens anders gelezen dat dat erg goed helpt, is zelfs wetenschappelijk bewezen.
Mij werd aangeraden: Eerst een weekje met gekookt (en afgekoeld) water proberen. Als het niet overgaat met kamillethee proberen. Gaat het dan nog niet over dan zal de huisarts wat voorschrijven. En idd schijnt moedermelk ook heel goed te zijn (wondermiddel he :mrgreen:).
Nena kan het tijdens de bevalling hebben opgelopen, tijdens de tocht door het geboortekanaal. Vroeger gaven ze netgeboren kindjes standaard druppeltjes, maar die kunnen ook schadelijk zijn dus dat doen ze niet meer.
Ik hoop dat het snel over is. Het is ook flink besmettelijk he, denk daaraan!
Inderdaad, wat druppeltjes bv erin, werkte hier geweldig :thumbup: . Als je gaat wrijven met een watje, altijd naar het neusje toe, anders wrijf je de prut het oogje weer in (wist je misschien al?)
BV… ja leuk, maar als je dat nou eens niet geeft? (ja ja, die mama’s zijn er ook hihi!)
Kamille thee dus. Nog andere niet-BV tips?
gr
muts
Het kan toeval zijn, maar misschien ook niet: ik kreeg op het CB het advies om tijdens het voeden telkens de hoek van haar oogjes, bij de traanbuisjes, te masseren met je vinger (eventjes, minuutje of zo). En ja hoor, binnen een paar dagen was het over.
Hoi!
Hier ook meegemaakt en met een watje met gekookt water steeds schoongemaakt en een beetje gemasseerd. Na een paar daagjes over en toen had hij ook ineens echte’traantjes’ dus ik denk dat dat het was: het op gang komen van de tranen!
Groetjes!
Juul heeft de eerste 2 weken ook een ontstoken oogje gehad. Ik heb het schoongemaakt met afgekookt water en een gaasje (watje kan ook), het is nu over… Ik zou het even aanmoeten kijken en als het niet over zou gaan, naar de huisarts. Hij schrijft je dan een zalfje voor…
Succes!!! Het ziet er zo zielig uit… vooral als het op een gegeven moment bijna geirriteerd is van het schoon maken… :think:
In het geval van mijn dochter is er sprake van een verstopte of half verstopte traanbuis. Ze is nu 10 maanden en heeft er vanaf haar geboorte last van. Wij houden het goed schoon en masseren het oogje tijdens het geven van de fles. Door het vanuit het ooghoekje naar beneden op het bot te masseren stimuleer je om het traanvocht via de neus af te voeren. Waarschijnlijk moet het traanbuisje bij mijn dochter worden doorgeprikt. We zijn ook al bij de oogarts geweest, maar die doen er niets aan totdat ze een jaar is. Dit omdat het klepje ook vanzelf weer open kan gaan.
Maar het is wel zielig bij zo’n kleintje… doet ook wel pijn als je het moet schoonmaken, met name na de nacht.