oh jee ,maak me echt zorgen

had al eerder een bericht geplaatst over pijn in buik enzo ,maar nu wil het dus zo zijn dat ik er pas later achter kwam dat ik zwanger was ,hier niet bewust voor had gekozen zeg maar ,en heb ook gewoon behoorlijk gerookt :-/ na de positest wel gestopt maar toen was ik al 9 wkn ,nu moet ik deze week op controle en ben zo bang dat ik me kindje wat aangedaan heb met dat roken en nu dus niet meer leeft ??? wie heeft hier ervaring mee of kan me iets meer over die kans vertelleen ,alvast bedankt

Als je op jellinek.nl kijkt zie je wat voor schade roken “kan” veroozaken.

Ik heb gehoord dat als je de hele zwangerschap stevig doorrookt het kind met een te laag gewicht geboren kan worden.

En er is mij verteld dat in de eerste weken van de zwangerschap, het vruchtje zo goed beschermt wordt dat niet alle (schadelijke) stoffen die jij binnen krijgt invloed hebben op het vruchtje. Maarja… dat kan je nooit met zekerheid zeggen.

Ik rook dan wel niet, maar denk dat je je niet te veel zorgen moet maken. Er zijn zat vrouwen die roken of juist drinken of eten wat niet mag als je zwanger bent tijdens hun zwangerschap terwijl ze niet weten dat ze ZWANGER zijn en toch een goed en gezond kindje kregen…

In iedere geval toch succes en veel plezier met je controle !

Komt allemaal vast goed meid!

Meid, doe jezelf geen onnodige zorgen aan hoor ! Ik snap het wel, maar je kan je kindje nu niet doodroken hoor ! Het is al heel goed van je dat je nu gestopt bent !
Het vervelende is nu dat je je kindje niet kunt voelen en dat maakt heel onzeker…
Wanneer heb je nu een echo ?
Ik ben in de 5e week gestopt met roken en ben zelfs in de 5e week, vóór de zwangerschapstest nog vreselijk aangeschoten geweest…toen heb ik op een zomerfeest behoorlijk wat Vodka gehad :stuck_out_tongue: Ook ik heb me eventjes zorgen gemaakt maar das normaal…
Nu ga ik de 8e maand in en het ziet er allemaal keurig uit !

Maak jezelf niet gek hoor ! Zoals ik al eerder zei, die buikpijn, tja je baarmoeder is plaats aan het maken en je kindje groeit ! Zoalng je geen bloedverlies hebt, is er niets aan de hand…

Kaatje

De eerste weken van de zwangerschap heeft de baby geen contact met jouw bloedbaan dus er is wrs helemaal niets aan de hand.
Het precieze aantal weken weet ik niet maar als je geluk hebt ziet inkie deze oproep binnenkort en zij weet het precies.

sja nou mijn schoonzus mocht zelfs roken ja
ze rookt heel veel
en als ze zou stoppen zou ze te veel gestressed zijn
wat schadelijker is
dus mocht ze ongeveer 3 perdag roken.

nou enne de meiden zijn allebei gezond hoor
de ene 8pond en is nu 6 en half jaar hihi
en de andere was 7pond en die is nu 2en half

dus niet eens kleine babys :wink:

Ik zal me er ook niet teveel zorgen over maken, hoor.
Mijn moeder heeft de hele zwangersschap van mij gerookt, en ja net de placenta zag er goed zwart uit.
Maar verder was ik helemaal gezond.
En bij mijn andere zusjes was er ook niks aan de hand.
Ik ken er zoveel die roken(en ikzelf rook af en toe nog een sigaretje hoor)en die hele gezonde babies op de wereld brachten.
Mijn vriend zijn moeder rookte zware shag van zijn zwangerschap en is helemaal kerngezond.
Hij woog 3 kilo en 150 gram was een voldragen 9 maander en heeft geen astma of bronchitus en is helemaal niet vaak ziek.Hijzelf rookt niet.
En ik ben ook kerngezond geboren was dan wel een 8maander en woog 2 kilo 700 volgens mij.
Heb ook geen astma of wat dan ook.
En je kan beter de stress vermijden, maak je niet al te druk.
Groetjes Monique-je

Quote:
Ik zal me er ook niet teveel zorgen over maken, hoor.
Mijn moeder heeft de hele zwangersschap van mij gerookt, en ja net de placenta zag er goed zwart uit.
Maar verder was ik helemaal gezond.
Heb ook geen astma of wat dan ook.
En je kan beter de stress vermijden, maak je niet al te druk.
Groetjes Monique-je



Van een paar weken zal ik me ook geen zorgen maken nee, maar de hele zwangerschap ja, dan zou ik me wel zorgen gaan maken. Een zwarte placenta ? Dan heb jij echt zuurstoftekort gehad Monique ! En er zijn genoeg mensen die er op oudere leeftijd de gevolgen van gaan ondervinden...Ik hoop dat het niet voor jou geldt ! (en das goed bedoeld hoor)

Kaatje

ik wist pas na 9 weken dat ik zwanger was en op de echo zagen we een hatje kloppen. Had me ook erge zorgen gemaakt, maar onnodig dus.

groetjes,
Margot

Hoi

Ik moet eerlijk bekennen dat ik helaas nog altijd rook.

Sommige vinden het egoistisch en sommige hebben zoiets als je dan al niet kan stoppen, lekkere ma ben je dan

Ik weet dat rokers erg goed zijn in het vinden van excusen
En toch ondanks dat het me niet lukt om geheel te stoppen weet ik dat ik mijn uiterste best doe en gelukkig kan ik het beperken tot 5 per dag max
Maar dan nog eerlijk is eerlijk elke cigaret is er een te veel

Ik zat/zit hier nog best mee en heb het ook met mijn gyn over gehad en die zei toch dat 5 accetabel is als het echt niet anders kan. En natuurlijk zijn er externe factoren die ervoor zorgen dat het stoppen niet lukt maar ik vind 5 cigaretten per dag beter dan als een gek thuis zitten stressen of gewoon door te roken op mijn oude hoeveelheid (2 pakjes per dag)

Maar geloof me ik zou liever niet roken en helaas lukt dat mij gewoon niet zo makkelijk als sommige anderen

Ik weet dat door dit te plaatsen er misschien wel reacties komen die ik liever niet hoor, maar dat is mijn risico

Ik zou alleen dit graag wil meegeven, ik wil graag stoppen maar lukt niet dus i.p.v mij veroordelen denk eerst eens na welke tips jij misschien wel hebt voor mij om ook die laatste 5 cigaretten te laten liggen, daar kan ik tenminste iets mee

Groetjes
miranda

Ps Nana ik zou het heel goed van je vinden als het jouw wel lukt en inderdaad zolang jij niet wist dat je zwanger was kan je er eigenlijk niet veel aan doen en zal het nog wel loslopen met de gevolgen.

Hoi Karin2,

Bedankt voor je bezorgdheid!!!
Ik hoop inderdaad niet dat als ik ouder word dat ik er wat aan overhoudt.
Het is natuurlijk al erg genoeg dat er mensen zijn die niet kunnen stoppen.
Ik heb toen ik geboren werd geen zuurstof tekort gehad(gelukkig), maar het had natuurlijk kunnen gebeuren de doktoren stonden er zelf versteld van.
Maar ik bedoel als je gaat stressen dat het ook schadelijk kan zijn.
Ik begrijp jullie wel, begrijp mij niet verkeerd.
Groetjes Monique-je

Hoi Monique,

ik bedoelde het eigenlijk zo dat iedere baby in de buik van een rokende moeder sowieso zuurstoftekort krijgt. De placenta raakt zo dichtgeslibt, dat de baby niet voldoende zuurstof kan krijgen.
Ik denk dat jij het eventuele zuurstoftekort tijdens de geboorte bedoeld…


En het stressen tijdens de zwangerschap, dat is natuurlijk niet goed als dat in hevige mate is, maar op zich kan de kleine daar geen lichamelijk afwijkingen van krijgen. En het is toch zeker niet zo dat als je moet stoppen met roken, dat je daar 8 maanden stress van hebt ? Dat duurt een week en dan ben je daarvan af, maar er zijn heel veel mensen die daar niet door heen kunnen komen vinden ze zelf. Doorzettingsvermogen heet dat :stuck_out_tongue:
Dus het is een afweging, of even een dikke week stressen en misschien wel afzien OF gewoon 9 maanden stug doorroken.
Ik vind het egoistisch, je steekt de baby toch na de bevalling ook geen peuk in de mond ? Terwijl dat wel zo eerlijk zou zijn, want je baby moet na de bevalling cold turkey afkicken !!!
En dan heb je nog van die mensen die dan zeggen :" Ja maar, ik drink niet en ik eet ook geen rauw vlees enzo…" :-/ >:(
Hypocriet vind ik dat…

Ik vind een baby in je buik meer dan reden genoeg om te stoppen, waarom zou je meer tips willen hebben om je te motiveren om te stoppen met roken Miranda ?
Ik vind het wel karakter trouwens dat je er voor uit komt dat het je niet lukt om te stoppen. Ik hoop dat je wel gauw gaat lukken !

Sorrie Nana, het gaat nu meer richting een discussie, maar nogmaals, je bent gestopt nu voor je kleintje en dat komt heus dik in orde hoor ! :-*

Kaatje

Alles euk en aardig maar voor sommige mensen gaat die vlieger domweg niet op ( als reactie op verhaal van karin) de psyche van een mens zit ingewikkeld inelkaar, als ex-roker weet ik dat toen ik er achter kwam dat ik zwanger was was ik dolblij maar heb een week wel gewoon doorgerookt. Ik voelde me ongelovelijk schuldig

maar toen had ik de vreselijke mazzel gehad dat ik kots maar dan ook kots misselijk van de geur van een sigaret( =op de kop in de plee) Ik ben er nu bijna 3 maanden vanaf en nog  is het vreselijk smerig voor mij ( de geur etc)

Maar toen ik rookte vond ik de sigarettengeur heerlijk) ik heb ook verscheidene keren ( zonder zwanger te zijn) geprobeert om te stoppen met roken…maar natuurlijk gefaald…Het is en blijft een vreselijk onderschatte verslaving… en ik weet zeker ik begin nooit weer (aangezien ik weet hoe moeilijk het is om te stoppen)maar mensen moeten niet zo makkelijk zeggen och het is een kwestie van doorzettings vermogen… er zit verslavend spul in… =een verslaving… lichamelijk maar ook geestelijk

En ik vind dat mensen die nooit hebben gerookt ook hun mening niet KUNNEN geven over hoe makkelijk/moeilijk het is om te stoppen met roken. ::slight_smile:

Quote:
Alles euk en aardig maar voor sommige mensen gaat die vlieger domweg niet op ( als reactie op verhaal van karin)
En ik vind dat mensen die nooit hebben gerookt ook hun mening niet KUNNEN geven over hoe makkelijk/moeilijk het is om te stoppen met roken. ::)


Sommige mensen doen aan struisvogelpolitiek..
En ik heb 14 jaar gerookt en ben gestopt met roken in de 5e week van deze zwangerschap, de dag nadat ik de test heb gedaan.

::)

er staat dan ook " Voor sommige mensen… "

Het is erg leuk/goed van je dat jij wel bent gestopt…maar niet alle mensen kunnen dat… daarom zijn mensen ook zo verschillend qua karakter en lichaam…niet alles en iedereen over een kam scheren.

het is niet erg wat je in het prille begin hebt gedaan als je het nu maar niet meer doet dat is heel belangrijk.

Ik moet je wel zeggen mijn moeder heeft met alle kinderen altijd doorgerookt. Zij was nooit te vroeg met geboorte en nooit aparte kinderen gekregen. En zij heeft er 5 in totaal gehad.

Dus maak je niet al te veel zorgen wat je eerder gedaan hebt maar wat je nu doet.

Liefs Marian