Matrasje in kinderwagen of schuimrubber genoeg?

Hoi meiden,

Wij hebben een tweedehands kinderwagen gekocht en die ben ik dus nu helemaal aan het schoonmaken, nakijken, opkalefateren, enz. Nu zat er onderin alleen een soort dun schuimrubber, dat als matrasje gebruikt werd. Ik wil eigenlijk wel wat nieuws kopen, want deze is niet echt fris meer. Moet er een officieel matrasje in een kinderwagen, worden daar nog bepaalde eisen aan gesteld? Of kan ik gewoon bij een stoffenwinkel of op de markt een nieuw stukje schuimrubber kopen en dat op maat snijden en als matrasje gebruiken?

En hoe zit het eigenlijk met dekbedjes? Ik weet dat baby’s eigenlijk niet onder een dekbedje mogen slapen. Maar waarom wordt er bij een kinderwagen dan standaard een dekbedje geleverd? Ook bij deze kinderwagen zat een dekbedje. Mag ik dat wel in een kinderwagen gebruiken of kan ik daar beter ook gewone dekentjes in doen?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Jippie

@Jippie wrote:

En hoe zit het eigenlijk met dekbedjes? Ik weet dat baby’s eigenlijk niet onder een dekbedje mogen slapen. Maar waarom wordt er bij een kinderwagen dan standaard een dekbedje geleverd? Ook bij deze kinderwagen zat een dekbedje. Mag ik dat wel in een kinderwagen gebruiken of kan ik daar beter ook gewone dekentjes in doen?

Op je eerste vraag heb ik geen antwoord, volgens mij is het gewoon schuimrubber en niks speciaals ofzo.
Dekbedje, ja hier ook meegeleverd gekregen in de kinderwagen. Volgens mij gaan ze ervan uit dat je kindje daar niet in slaapt ofzo en dat het onder toezicht is (dus dat je het zo opmerken als het te warm wordt ofzo met het oog op wiegendood?)
Nou, hier wordt de kinderwagen erg veel gebruikt ook om in te slapen. Ik heb het risico dus maar nooit genomen. Ik gebruik in de kinderwagen een Lodger Wrapper, ideaal ding! (dikke omslagdoek van fleece met touwtjes zodat je ook een soort muts kunt maken)

gr
muts

hoi,

bij ons wij hebben de quinny buzz zat er een fleece dekentje bij,

dus geen dekentje, misschien is het per merk verschillend :roll:

we hebben gewoon het originele matrasje erin maar daar over heen een speciaal hoesje lijkt net bubbeltjes plastique met stof erover heen, weer bij een baby zaak gekocht maar ik zie het probleem niet van een stuk schuim rubber ze liggen er toch niet de hele dag in te slapen?

succes :wink: gr mellie

Ik heb dus ook een tweedehands kinderwagen aangeschaft.

Ik wou ook een nieuw matrasje aanschaffen. (die kun je gewoon bestellen) Die verkoopster(van prenatal)zei dat ons matrasje nog wel goed was. En dat ze graag wou verkopen, maar dat dat niet nodig was :thumbup: :smiley: :smiley:

Dus ik heb het niet gedaan.

Maar zij zei dat het matrasje niet dikker dan 4 of 5?? cm mag zijn, anders bestaat het gevaar dat het kindje eruit rolt/valt.

Maar hoe dik precies, dat zou je even moeten navragen

Verder werd mij aangeraden een lakentje met dekentje te kopen, omdat een dekbedje minder veilig is. Waarom precies dat weet ik niet meer.

Gr yvonne

Het matrasje wat er nu in zit, is inderdaad erg dun. Maar hooguit 2-3 cm, dus ik denk dat er zeker niet een veel dikkere laag in moet, zoals jij al zegt. Daar ga ik in elk geval op letten, bedankt!

WIj hebben een nieuw matrasje laten maken bij een beddenzaak (standaardmaat: 4 cm dik). Wij gebruiken de wagen overdag veel om onze dochter in te laten slapen. Na ongeveer twee weken bleek dat het meegeleverde stukje schuimrubber al erg dun was geworden, vandaar.

Het dekbedje gebruik ik wel, maar alleen als wij er zicht op hebben.

dekbedje mag niet, omdat babies het daar al gauw te warm onder krijgen… je kunt gewoon een dekentje, fleecdekentje of wat dan ook gebruiken… Daan is in de winter geboren, en ik gebruikte het dekbedje alleen als we naar buiten gingen… en dat is onder toezicht, had hem geen jasje aangegeven, dus gewone kleding… en regelmatig ff checken of ie het toch niet te warm had…

Fleece werd ons ook afgeraden ivm dat het te warm kan worden. Eigenlijk dezelfde reden als dekbed. Ik heb ledikantdekentjes en lakentjes gebruikt in de kinderwagen.

Wij hadden een 2ehandse kinderwagen, maar die bleek niet goed meer te zijn. Dat matrasje was ook al plat gelegen. Dus ik heb het dekbedje wat daarbij zat onder het matrasje van die nieuwe kinderwagen gelegd en dat ging goed.

Je kon door dat matrasje zo die houten onderkant voelen van de bak en dat lijkt me ook niet erg lekker.

En over het dekbedje: Ik heb Kimberly gewoon onder een bijgeleverd dekbedje gelegd en als dat in de was ging, dan legde ik er een fleece dekentje op. En dan afhankelijk van de temperatuur gaf ik Kimberly ook nog een jasje aan. ( Ze is in december geboren).

wij hebben de kinderwagen van de Hma, daar zit niet echt een matrasje in. Onze kleine ligt er vaak in een Wallboo in, zou er dan toch nog een matrasje bij moeten? Ik heb het idee dat ze zo wel lekker ligt, maar begin nu te twijfelen nu ik over matrasjes lees.