' Lieve juffen', vroeg de juf...

kijk hier maar eens:



http://www.terechtbezorgdeouders.nl/



hint en pharos ( dat zijn ouder verenigingen met véél leden en erg veel activiteiten) hebben ook een reden dat ze zijn opgericht zijn he,

en explosief groeien.



leonardo onderwijs ontstaat ook niet omdat het zo goed gaat in het reguliere onderwijs



het ministerie trekt 10 mil. uit voor hbers: dat doen ze niet voor hun lol in een onderwijsbudget wat al te krap is…



datum: zomer 2008!

Tien miljoen voor hoogbegaafde kinderen

Uitgegeven: 24 augustus 2008 10:34



AMSTERDAM - Het kabinet trekt tien miljoen euro extra uit voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen.



Met dit bedrag wil staatssecretaris van Onderwijs Sharon Dijksma (PvdA) voorkomen dat kinderen die zich in de klas vervelen gedragsproblemen ontwikkelen, licht een woordvoerder zondag toe.



Dijksma licht de financiële injectie maandag toe in een brief aan de Tweede Kamer.



Initiatieven



Zowel lokale initiatieven van basisscholen als landelijke plannen kunnen aanspraak maken op het extra geld. Het ministerie stelt dat het voor het eerst is dat er iets wordt gedaan voor bovengemiddeld presterende kinderen.



Tot dusverre werd meer aandacht besteed aan leerlingen die onder het gemiddelde zitten, zoals kinderen met een leesachterstand.



Kinderen met een IQ rond de 130 komen voor de maatregelen in aanmerking. Het gaat om ongeveer 39 duizend kinderen in Nederland.









ik verzin het niet om te pesten…het is gewoon dagelijkse realiteit…

Nou ik vind “Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen”

http://www.math.leidenuniv.nl/~naw/serie5/deel08/jun2007/craats_hr.pdf eigenlijk voor iedereen wel de moeite van het lezen waard.

goed… Ik kan het nu echt niet meer laten, en het is echt mijn persoonlijke mening en gevoel; zowel Gerry als Guusje zetten hun stekels op terwijl hun eigen kinderen nog niet eens op een basisschool zitten.

Als ik dan zie hoe er wordt geschermd met teksten en linken en commissies, dan gaan bij mij ook de stekels op.



Even van de site van TBO (van de link van Guusje) gehaald:

Door de negatieve houding van scholen en leraren worden hoogbegaafde kinderen op scholen nauwelijks erkend

Andersom heb ik dat nu ook… Door de negatieve houding van ouders tov scholen en leraren…



Want ik denk nu na het lezen van al jullie reacties in verschillende topics: daar heb je weer zo’n moeder van een hoogbegaafd kind.

Dat is geen compliment :oops: en volgens mij is dat niet nodig, maar de houding die jullie hier hebben zorgt daar dus wel voor.



Nogmaals, het is mijn persoonlijke reactie, maar ik wil het wel even zeggen.

En ik voel me ook wel verbonden met collega-leerkrachten, ook al werk ik op een heel ander soort school.



edit;

Ik ZIE het belang wel van beter onderwijs, juist voor deze groep leerlingen. Maar zie dan ook de mamaartjes en de hannekes en hun collega’s, die misschien wel die ene competente docent zijn op de basisschool…

Lydia, je bedoelt dat je het niet triest vindt dat als je naar een TH gaat je bijles rekenen moet krijgen in je eeste jaar?

Gerry, ik bedoel te zeggen dat je niet luistert.



Ik heb het niet over rekenen, ik heb het niet over bijles.



Dijsselbloem heb ik gevolgd, ik heb zelf op een experimentele school gezeten die in het onderzoek uitvoerig is onderzocht, ik werk zelf in het onderwijs, ik weet wel een beetje waar ik over praat.



En met de “vraag” die je stelt bevestig je nu precies datgene wat ik bedoel.

Dat je een bepaalde houding hebt die niet uitnodigt tot een beetje redelijk gesprek. Dat vind ik jammer en een gemiste kans.

:evil: :evil: ik word ook zo woest om jullie opmerkingen. JE hebt nog niet eens een kind op school en praat alleen maar anderen na :wall: :wall: :wall: Zo makkelijk om negatieve verhalen te quoten :roll: Ga je nu ook eens alle positieve verhalen quoten over 99% van de kinderen die wel gelukkig en tevreden zijn. En dat programma van Prem, sorry hoor maar als je dat een afspiegeling van de werkelijkheid vindt :roll:



ik wens jullie ontzettend veel succes naar de zoektocht voor de perfecte school voor jullie kinderen en heb het al vaker gezegd; ga het onderwijs zelf eens in, er ligt een schone taak voor jullie :mrgreen: De beste stuurlui…



Maar dit is wel erg offtopic :oops: (maar ik vind dit zoooo laag en makkelijk…bah, had eerlijk gezegd van jullie wel een hoger niveau verwacht dan alleen maar na-praten :eh: )

Het spijt me te lezen dat emoties zo hoog oplopen…



tuurlijk is 99% tevreden, want we praten juist over de laatste 2% die hb is.

En binnen die 2% gaat er ook best wel wat goed. ( de mamaartjes en hannekes en andere juffen Lydia :wink:)

dus dat is geen vergelijk.



Napraten en het onderwijs in moeten is in mijn geval geen sprake van dus ik voel me in deze dan ook niet aangesproken.



Verder sta ik, zoals bij jullie bekend, met een zeer positief gevoel tov de school die wij voor tom gekozen hebben. Zeker door het feit dat ze plusklasjes hebben verwacht ik een fijne tijd en samenwerking (jena he).







Dat in zomer 2008 het ministerie het 10 mil. waard vind deze problematiek, en er nu leonardo van de grond komt…dat zijn toch grote vingerwijzingen naar een onderliggend probleem.

Dát bespreekbaar maken vind ik wel interessant.





Maar ja… ik sta stijf van de hormonen momenteel dus ik denk dat het beter is dat ik ff afstand neem totdat hier in huis de longontsteking weg is, en alles omtrent de zwangerschap duidelijker. Want ik zit bagger in mn vel…al weken.



Guusje

Ok Guusje, ik snap het… Ik vond het juist van jou zo tegenvallen dat je met quotes begint te gooien :oops: Het is zo makkelijk om negatieve verhalen en cijftertjes op internet te vinden… Iedereen kan er op zetten wat hij wil he? Maar dat hoeft nog niet DE waarheid te zijn. En Gerry, sorry hoor… Maar ik vind jou al gefrustreerd voordat je kind op school zit en daar snap ik niets van hoor… Lekkere start voor je kind en de school :roll: Er spreekt zo weinig vertrouwen uit en dat alleen maar op basis van ervaringen van anderen :wall: Je schirkt met dit soort uitspraken andere mensen af, terwijl je het hele onderwijs over een kam scheert. Dat vind ik raar en niet kloppen, maar die discussie heb ik al vaker met je gevoerd en je kan me maar geen antwoord geven op de vraag waar je al die ‘wijsheden’ toch vandaan hebt. Je kwetst me hiermee, omdat ik wel met hart en ziel werk (zoals 99% van de leerkrachten) en dan doen dat soort ongegronden uitspraken pijn. Ik weet niet wat voor werk jij doet, maar daar vast ook wel negatieve dingen over te vinden als je zoekt :mrgreen:

ik vraag me trouwens wel oprecht af hoe mensen die vinden dat het onderwijs zoveel slechter is dan 20 jaar geleden denken dat het dan anders moet.



Weer terug naar het onderwijs van 20 jaar geleden? Lekker klassikaal, en de uitvallers zoeken het maar uit??? Want toen waren de resultaten uiteindelijk toch wel beter volgens “men”. En de leerkrachten hadden het vele malen makkelijker.



Wanneer je dan voor het gemak maar even vergeet dat ouders en kinderen ook heel anders zijn dan 20 jaar geleden, en de leefomstandigheden ook (denk alleen al aan werkende moeders bv) dan is dat misschien wel DE oplossing!!! :mrgreen: :mrgreen:



Nee, maar serieus, Gerry, heb jij zelf een idee hoe het ideale onderwijs er uit zou zien? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar, hoe jij daar tegenaan kijkt. En heb je mijn antwoord op jouw eerdere vraag eigenlijk ook gelezen?



Maartje, :hug:

WOW :shock: er is in ene heel veel geschreven… Ik heb veel gewerkt (met o.a. een ouderavond) en geen mail gekregen dat er geschreven is hier, dus bij toeval kom ik in een verloren kwartiertje op KOK en zie dus dat het druk is hier.



Dus, nu bijna 5 uur en moet mijn kinderen halen en nog boodschappen doen, kom later even rustig alles lezen.

@lydia wrote:



En met de “vraag” die je stelt bevestig je nu precies datgene wat ik bedoel.

Dat je een bepaalde houding hebt die niet uitnodigt tot een beetje redelijk gesprek. Dat vind ik jammer en een gemiste kans.




Eerder schreef Lydia



@Lydia wrote:
goed… Ik kan het nu echt niet meer laten, en het is echt mijn persoonlijke mening en gevoel; zowel Gerry als Guusje zetten hun stekels op terwijl hun eigen kinderen nog niet eens op een basisschool zitten.

Als ik dan zie hoe er wordt geschermd met teksten en linken en commissies, dan gaan bij mij ook de stekels op.




Lyida, ik zie geen open houding bij je, dus ik kan geen open gesprek met je voeren.



Hanneke, bedankt voor de info over Monteressori, ik ben bekend met dat schooltype en ik weet dat als het past en goed uitgevoerd wordt het een heel mooit schooltype is, Lydia, jij weet vast ook dat dat al veel langer dan 20 jaar bestaat, net als bijvoorbeeld Jenaplan of Daltononderwijs. Niks alles klassikaal en geen aandacht voor de uitvallers Aan de schooltypes ligt de achteruitgang in het onderwijs dus duidelijk niet. Daarom lijkt je vraag me dan ook niet relevant.

:lol: Gelukkig sta jij altijd open voor een goed gesprek Gerry :lol:



je hebt nog nooit antwoord op een van mijn vragen gegeven, dus ik stel mijn belangrijkste nog maar een keer :angel:



Waar komt jouw negatieve houding tov het onderwijs toch vandaan???

Heb je zelf op een of andere manier ervaring met het basisonderwijs of is dit nu echt gebaseerd op meningen van andere?



(gelukkig wijst mijn poll uit dat het nog wel meevalt met de negatieve ervaringen in het huidige basisonderwijs :wink: )

Gerry, wat is volgens jou nu goed onderwijs???



Ja sorry hoor, maar ik schrijf maar even met grote letters. Ik heb namelijk het gevoel dat je alleen leest wat je wilt lezen, en dat ergert me.

Dus op het moment dat ik kritiek heb in plaats van vragen (want volgens mij heb ik in meerdere topics richting jou vragen gesteld ipv kritiek geuit :think: ) heb ik ineens een gesloten houding?



Dat mag je me even uitleggen want dit snap ik niet :oops:

@Gerry wrote:

Nou ik vind “Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen”

http://www.math.leidenuniv.nl/~naw/serie5/deel08/jun2007/craats_hr.pdf eigenlijk voor iedereen wel de moeite van het lezen waard.




ik vond het een heel interressant stuk. Het is alleen wel zo dat dat soort onderzoeken altijd in golfbewegingen gaan. Tien jaar geleden stonden de bladen vol met onderzoeken waarom juist die rijtjes op de manier van opa niet meer kon en waarom men moest overstappen naar het realistisch rekenonderwijs. Met geschiedenis is dit net zo, eerst moesten vooral de jaartallen aangeleerd worden, daarna juist helemaal niet en moesten er blokken van de geschiedenis aangeleerd worden en nu moet het weer terug :roll: Dat hoort nu eenmaal bij het onderwijs, dat je je aanpast aan de huidige maatschappij en die verandert ook. En juist dat maakt het onderwijs zo interessant :wink:

Overigens leest de 'gemiddelde leerkracht" ook vakliteratuur hoor :mrgreen:

Nog een tip: het forum van HIQ! Ik kom er al heeeeeeeel lang, en er zitten echt fijne mensen bij, waar je goede tips van kunt krijgen.

Goh, Mickey, hoe is het met EJ nu?



naast de discussie die er gaande is en die ik, als IB-er, met grote interesse volg, ben ik heel benieuwd hoe het nu gaat en wat er allemaal in de tussentijd gebeurd is?



groetjes Annemarie

Hoi Mama van Teun,



Wat attent dat je nog aan ons hebt gedacht :smiley:



Met E.J. gaat het in golven zeg maar. We hebben na de uitslag van de cito-score een gepsrek aangevraagd met IB. Die heeft verhaal gehoord en besloten om een begaafdheidsonderzoekje te doen. Volgens mij niet de Sibel, welke anders weet ik niet. De juf zegt dat ze hem meer uitdaagt m.b.t. lezen en rekenen. Maar ze vond het wel raar dat bij de eerste aanbieding van de rekentrein hij de som: 3+…= 5 niet meteen snapte :think: Tja en als ik kijk naar wat ze aanbiedt en hoe (ze had bijv. E.J. even in het groepje van groep 2 gezet, terwijl hij plotselinge veranderingen echt niet trekt en meteen in de stress schiet. Dat gebeurde dus ook want hij kon meteen niets meer, zei ze.)

Enfin, ze heeft E.J. wel weer mee laten doen bij het toetsen van groep 2, snap ik ook niet echt aangezien hij volledig dicht klapte bij de toets van groep 1, maar goed, hij scoorde bij de ene taaltoets (taal voor kleuters) 0 fout en bij de rekenvariant (begrippen) 8 fout. Beide dus erg goed. Het thuis niet zo even de scores bij de hand, maar hij zal voor de taal een A hebben en voor de begrippen een A of en B, dus zit hij ruim boven het niveau van groep 1.



Op de uitslag van het onderzoekje zitten we te wachten, hopelijk volgende week, dus dat kom ik hier nog vertellen.

Maar weet je, daar gaat het me niet om, ook niet die Cito toetsen, ik wil alleen dat hij passend onderwijs krijgt en naar school wit en daar doet wat hem uitdaagt en niet alleen thuis (leest nu thuis AVI 2 boekjes, heeft wel wat moeite nog met dubbelklanken, au, eu, etc, maar pakt wel elke avond zijn boek of gewoon overdag op de bank, zijn broertje voorlezen).

Rekenen doet hij minder, dat zei de juf ook. Hij had, volens haar, wel een ontwikkelingsvoorsprong op taalgebied, maar niet op rekenen. Want die sommen snapt hij dan niet in 1x.



We zijn dus wel kritisch naar de juf want haar handelen en haar uitspraken zijn dubieus… maar we wachten het dus nog even af.



Groetjes!

De waarheid is uiteindelijk dat niet elke student wordt geboren met een aangeboren gave om te schrijven, hoewel pen het beste hulpmiddel is dat men kan hebben. Af en toe staat het studentenleven alles in de weg en is er nauwelijks tijd over voor een fatsoenlijk leven. Als je tot diep in je werk zit en behoefte hebt aan hulp van een professional om je essay af te ronden, dan zijn opdracht help service precies wat je zoekt!