komt dit nog goed?...of :( (kolven)

vanaf het begin doe ik fulltime kolven

af en toe als ik echt tijd heb leg ik Odin aan mbv een tepelhoedje (gaat gauw een uur tijd in zitten omdat hij in de tussentijd in slaap valt en dan weer besluit verder te eten :D)

maar nu heb ik het volgende probleem sinds donderdag ongeveer kolf ik veel minder :frowning: eerst had ik zo’n 70cc per borst en nu haal ik met veel moeite 50cc uit 2 borsten :frowning:

nu dacht ik ok waarschijnlijk heb ik mijn menstruatie gehad dus dan loopt het iets terug en stress maar menstruatie is over (stress is er nog wel maar dat heb ik al vanaf het begin) dus dacht dan komt het nu wel weer “op gang”

maar helaas… het blijft weinig

kan ik de productie nu weer omhoog krijgen of is het verloren zaak?

hebben jullie tips/adviezen?

Wat vervelend zeg. Drinken aan de borst zonder tepelhoedje lukt niet?

Want dat gaat op zich al een stuk makkelijker voor de kleine…

Misschien een keer tussendoor extra kolven en wat meer rusten, dan komt het vast weer meer productie op gang :thumbup: (merk ik bij mezelf tenmisnte)

Vaak kolven!! Hoe meer vraag hoe meer aanbod, he!

op www borstvoeding com staat ook hoe je je productie kunt verhogen. Meestal kost het een dagje regelmatig kolven/drinken om het weer omhoog te krijgen. Zou om de 2 uur proberen. Dat werkt hier heel goed!

@Angel & Luna wrote:

vanaf het begin doe ik fulltime kolven

af en toe als ik echt tijd heb leg ik Odin aan mbv een tepelhoedje (gaat gauw een uur tijd in zitten omdat hij in de tussentijd in slaap valt en dan weer besluit verder te eten :D)

Het schijnt dat baby’s minder snel in slaap vallen aan de borst als ze genoeg melk proeven.

van bv.com:

Zorg dat je weet hoe je ziet dat de baby genoeg melk krijgt

Als een baby melk krijgt (het feit dat hij de borst in de mond heeft en zuigbewegingen maakt betekent niet dat hij melk krijgt), zie je een pauze in het puntje van de kin nadat hij maximaal geopend was en voor hij zijn mondje sluit, zodat één zuigje bestaat uit (open -> pauze -> sluiten). Als je dit bij jezelf wilt uitproberen, steek dan je wijsvinger of een andere vinger in je mond en zuig alsof je op een rietje zuigt. Terwijl je naar binnen zuigt, zakt je kin en hij blijft net zolang omlaag als je blijft zuigen. Als je stopt met zuigen, komt je kin weer omhoog. De pauze die je aan de kin van de baby ziet staat voor een mondvol melk als de baby het aan de borst doet. Hoe langer de pauze, hoe meer de baby kreeg. Als je deze pauze eenmaal herkent, kun je zoveel onzin die aan moeders verteld wordt weerleggen - zoals ‘voed de baby twintig minuten per kant’. Een baby die twintig minuten achter elkaar op deze manier (met de pauze) drinkt, zal de tweede kant misschien helemaal niet meer nemen. Een baby die 20 uur sabbelt (en niet drinkt) zal hongerig van de borst komen. Je kunt deze pauze bekijken op de filmpjes van Newman

Borstcompressie

Pas borstcompressie toe als de baby niet zelf meer drinkt, om de melkstroom die de baby krijgt te vermeerderen. Compressie kan heel goed helpen, maar vergeet niet om eerst op de best mogelijke manier aan te leggen. Baby’s hebben de neiging om aan de borst te trekken als de melkstroom langzaam is, dus het is nuttig om te weten hoe je kunt zien of de baby daadwerkelijk melk krijgt en niet maar zuigt zonder melk te krijgen. Als de baby geen melk meer lijkt te krijgen, en zuigt zonder dat hij melk krijgt, begin je met compressie, terwijl de baby zuigt, maar niet drinkt. Houd de baby aan de eerste borst tot hij zelfs bij compressie niet meer drinkt.

Als de baby ook met borstcompressie niet meer drinkt, geef dan de andere kant en pas ook hier borstcompressie toe. Blijf van borst wisselen tot de baby aan de borst een redelijke hoeveelheid melk krijgt.

(dit kan je ook doen met kolven)

Heleen: nee zonder lukt helaas niet :frowning: komt denk ik doordat hij eigenlijk vanaf het begin fles heeft gehad in het ziekenhuis

Bleu_fairy: ok dan ga ik om de 2 uur proberen hopen dat ik het omhoog ga krijgen :pray:

Ik had hetzelfde probleem met onze oudste, met Daphne, 12 weken gekolfd, ook steeds wel met tepelhoedjes, maar ze kon het gewoon niet, inderdaad aan de borst er heel lang over doen, zo zielig en iedereen zei maar tegen mij gewoon zo volhouden hoor, gaat goed.

Ik ben uiteindelijk gestopt, kolven lukte ook niet meer en ben op flesvoeding overgegaan, ik zag het niet meer zitten en moest weer aan het werk ook. Ik wist toen ook niet wat ik nu weet over BV en ik deed nog niet veel op kok er was egwoon nog niet veel over BV op inetrnet te vinden…

hoe snel zou ik verschil moeten merken? ik heb vandaag al 5x gekolfd om de 2 uur maar blijft zelfde hoeveelheid… :think:

Ik denk dat je het zeker 1 dag moet geven, zo niet 2 dagen. Ik heb net een regelweekend van mijn zoontje achter de rug. Zaterdag ochtend t/m zondagavond. Toen was de productie kennelijk weer voldoende omhoog.

Succes ermee. Ik hoop voor je dat het snel werkt (morgen zou je dus volgens mij al verbetering moeten merken).

ik hoop het

:? volgens mij komt het niet meer goed :frowning: ik blijf hangen op 40-60cc en helaas niet per borst :cry:

angel ik zou iemand inschakelen lactatie deskundige

kunnen die dan nog helpen als het “op” is?

angel:vaker kolven wil helpen…ik heb hetzelfde “probleem” …heb jij trouwens een nieuwe kolf ??? Ik heb die van mijn zus,maar daar bleek het sillicoon gedeelte niet goed meer te werken. Mischien de moeite om daar even naar te kijken.

Ik kolf nu ook vaker en merk dat ik weer stuwing begin te krijgen,wat ik alleen de 3e dag na de bevalling heb gehad.

Het schijnt ( heb net even op internet gesneupt) dat je met goede hulp de bv zelfs nu nog weer goed op gang kan krijgen. Succes ermee :thumbup:

ik heb een nieuwe pump in style kolf van medela en die trekt nog goed vacuum…

ik kolf gisteren en vandaag elke 2 uur

Maar als je dan elke keer ongeveer 50 cc kolft is het dan niet per dag evenveel als daarvoor?

Ik zou het nog in elk geval een dagje proberen. Verder veel drinken, rustig aan doen. Misschien dat ook het gevoel dat het niet meer lukt je tegenwerkt. Stress is niet goed voor de productie en ook niet voor het toeschieten (en dus het kolfresultaat). Alleen is het erg lastig je gevoel “uit” te zetten en te ontspannen als je graag wilt dat je veel kolfopbrengst gaat krijgen :hug:

oh, ik lees net even terug en je had 70 cc per borst en nu 50 per 2… dan is het nog niet hetzelfde vrees ik :cry: . Veel sterkte ermee. Ik duim voor je dat het morgen beter gaat.

ja ik heb ook veel last van stress :frowning: en dan komt het terug lopen er nog bij :roll:

ik probeer veel te rusten

misschien meer proberen te drinken nog :think: (volens mij drink ik wel voldoende zal het eens bijhouden)

:cry: :hug: :hug:

:hug: bij kolven is het denk ik ook wel belangrijk dat je de rust kan vinden, dan gaat het kolven ook makkelijker heb ik gemerkt…hier lukt het niet als ik teveel nadenk tijdens kolven of teveel drukte om mee heen

Ik zou zeker een lactatiekundige bellen, die kunnen je erg goed helpen, :hug:

Een oud bruintje 's avonds drinken :think: Helpt hier prima :lol:

:lol: dat lust ik niet

Ik had (kan ik nu zeggen) hetzelfde probleem.Heb 3 dagen om de 2u gekolft en sinds vandaag merk ik pas dat er weer spanning op komt.Ik kreeg voorheen soms maar 20cc uit mijn borsten (beide) en nu heb heb ik 1 kant gekolft en binnen 2 min had ik er 80cc uit.

Ik zou het nog even aankijken,maar dat is makkelijk praten van mijn kant want ik heb niet nog een kleintje thuis rondlopen

succes meis !