Koekjes recept

Ik zoek een simpel recept om koekjes te bakken. Vanmiddag komt er een vriendje van Bo spelen en met dit weer moeten we ons toch binnen vermaken, denk ik.

Het meest simpele is natuurlijk zo’n zakje te kopen waaraan alleen nog maar water bij hoeft, maar dat zoek ik dus net niet. Ik wil juist de kinderen laten zien wat er allemaal in zo’n deeg gaat.

Wie o wie??

Ik heb laatst een heel lekker recept gemaakt dat ook nog eens makkelijk uit te steken was, ff opzoeken, kom zo terug… :mrgreen:

Edit: hier is ie:

Rainy-day biscuits van Nigella

175gr zachte roomboter

200gr (licht)bruine basterdsuiker

2 eieren (maat L)

1/4theelepel amandelextract (had ik niet, je kunt ook een paar druppels Bitteramandelaroma gebruiken, ik heb het merg van 1 vanillestokje gebruikt- ook lekker :wink: )

350gr bloem

50gr gemalen amandelen

1 theelepel bakpoeder

1 theelepel zou

Mix boter en suiker tot een romig geheel. Voeg geklutste eieren toe en het amandelextract (of de vervanging ervan). Meng in een ander kom de droge ingrediënten met elkaar en voeg deze geleidelijk aan het boter-ei-mengsel toe. Het zou kunnen dat het deeg iets te plakkerig aanvoelt, voeg dan een klein beetje extra bloem toe.

Pak het deeg in 2 delen in in folie en laat het minstens 1 uur rusten in de koelkast. Rol een stuk uit op een met bloem bestoven aanrecht, steek er vormpjes uit die je bij 180 graden voor 8-12min bakt.

gisteren net koekjes gemaakt…

130 gram boter (roomboter is t lekkerst natuurlijk)

mespuntje zout (tenzij je gezouten boter hebt)

130 gram basterd suiker of fijne kristalsuiker (gewone suiker kan ook, maar dat blijven ietwat knapperige korrels)

ongeveer 150 a 160 gram bloem

1 ei

goed door elkaar kneden, evt wat bloem bijvoegen als het te nat is

met koek kruiden erdoor kun je speculaasjes maken.

afbakken op 160 graden en dan niet zo lang… de koekjes mogen niet bruin worden, ze moeten blank blijven anders worden ze bikkkkkelhard.

Hier meestal 15 a 20 minuten max…

Cell, jou recept heb ik vroeger altijd gemaakt, maar ik vind die koekjes niet echt lekker :oops: dus nu zweer ik bij die van Nigella :mrgreen:

Overigens vind Jasper het ook leuk om havermout koekjes te maken en daar dan met twee theelepels koekjes ‘uit te steken’ :wink: gaat iig een stuk sneller :shifty:

hier gaan ze er altijd in als koek en vooral voor kinderen is het een goed basisrecept.

Beetje vanillesuiker, vanillearoma of iets doet al wonderen en meestal worden ze veeeeel te lang gebakken.

Dan zijn ze goudbruin en denkt men… nu zijn ze mooi… maar dan worden ze dus tandenafbrekend hard en niet lekker (beetje bitterig)

Ze moeten echt kort en op 160 graden. Dan zijn het een beetje spritsachtige koekjes…

wat amandelen erdoor is lekker, varieren met bruinebasterdsuiker en een lepeltje caramelstroop enzo… heerlijk :thumbup:

Now you’re talking :mrgreen: :drool:

Maar dat standaard zandkoekjes recept, nee sorry, daar doe ik’t niet voor :wink: :lol: wel lekker overigens om met gesmolten chocola te versieren, dan doe ik weer mee :D, ach ik ben gewoon een verwend nest :oops:

Nou ik was er ook niet kapot van hoor… vond ze altijd veeeel te hard en bitterig… tot mijn oma dus zei… hoelang bak je ze dan… ik zo… tot ze een mooi goudbruinkleurtje hebben en toen lag ze in een deuk en vroeg ze of mijn tanden nooit waren afgebroken.

Het was dus altijd koekjes eten als ze vers en warm zijn en daarna in de kliko mieteren.

Maar tegenwoordig laat ik ze dus net niet bruin worden, als de randjes neigen dan haal ik ze eruit en nu eten we dus bijna wekelijks verse koekjes… heeeerlijk.

Heb er laatst wat rozijnen geweld in rumaroma en appelazijn doorgedaan… ook erg lekker :mrgreen:

Nou, ik ga het binnenkort(met Halloween dit weekend :wink: ) nog een keer proberen en dan luister ik precies naar jou :mrgreen:

ik lees mee… :mrgreen: ik heb heeeeeeeel veel recepten (banketbakker)

maar meestal zijn dit ingewikkelde recepten…

dus mocht iemand recepten willen hebben betreft bakken en/of koken you shoot…

kan altijd mij boeken erbij pakken… :wink:

zal eens denken voor koekjes…

gevulde koeken iemand liefhebber… heb ik ook een recept van… :mrgreen:

:drool: :drool: denk dat ik straks weer eens ga snuffelen… :drool:

Bedankt voor de reacties.

Ik ga voor het recept van Cell, lekker makkelijk voor de kinderen, lijkt me. En dus voor de oven blijven liggen om ze niet te bruin te laten worden.

wat ook heel lekker is

bladerdeeg in 4e snijden,

klein plakje ham (richeltje) en een richeltje kaas, dit erin rollen en dan met ei kaas erboven op…

15 min in de over… heerlijk… hier zijn de kinderen er gek op…

@Chrissy wrote:

Ik ga voor het recept van Cell, lekker makkelijk voor de kinderen, lijkt me. En dus voor de oven blijven liggen om ze niet te bruin te laten worden.

De eerste 10 minuten mag je nog wel een kopje thee naar binnen werken hoor :mrgreen:

Maar geen oven is hetzelfde, 20 minuten hier, kan 25 bij een ander zijn of 15 bij weer een ander.

Hoe kleiner je oven, hoe korter… :shifty:

@Pitje27 wrote:

deze opleiding ga ik in februari volgen :mrgreen: nog tips :mrgreen: ?

@Dynasty wrote:

@Pitje27 wrote:

deze opleiding ga ik in februari volgen :mrgreen: nog tips :mrgreen: ?

waar ga je dit volgens… tips… zal eens nadenken… heb denk ik wel wat trucjes… :wink:

stuur me anders maar een pb met vragen… :wink:

@Cell wrote:

gisteren net koekjes gemaakt…

130 gram boter (roomboter is t lekkerst natuurlijk)

mespuntje zout (tenzij je gezouten boter hebt)

130 gram basterd suiker of fijne kristalsuiker (gewone suiker kan ook, maar dat blijven ietwat knapperige korrels)

ongeveer 150 a 160 gram bloem

1 ei

goed door elkaar kneden, evt wat bloem bijvoegen als het te nat is

met koek kruiden erdoor kun je speculaasjes maken.

afbakken op 160 graden en dan niet zo lang… de koekjes mogen niet bruin worden, ze moeten blank blijven anders worden ze bikkkkkelhard.

Hier meestal 15 a 20 minuten max…

ik had het koekjes maken al een paar jaar opgegeven maar ik dacht vanmiddag na het lezen van jouw berichtje ik probeer het nog eens en het is nog echt gelukt ook heerlijke koekjes zonder je kaken tebreken ik had er wat cacaopoeder door gedaan en we hadden heerlijke chocokoekjes :drool: :dance:

@Pitje27 wrote:

Mijn man wil wel graag al je recepten :stuck_out_tongue: :mrgreen:

Wat een lekkerbek is ie :inlove:

@Chrissy wrote:

Ze waren lekker! En het recept is lekker makkelijk, ideaal. Uiteindelijk bijna 20 minuutjes in de oven gelegen en toen waren ze goed.

Ik heb alleen wel vreselijk lopen hannessen met koekvormpjes, dat werkte voor geen meter. Het deeg is te zacht/kleverig om goede vormpjes uit te steken. Dus zijn ze met vormpjes en al de oven in gegaan, maar dan het koekje er heel weer uit slopen…geen succes. In stukken was het ook lekker hoor, maar vormpjes zijn natuurlijk leuker.

Iemand hier nog tips voor? Jij Cell??

chrissy… wat meer bloem toevoegen.

je hebt dan teveel water/melk toegevoegd… :wink:

Dan is idd je deeg ietsje te nat.

Uitrollen op bloem ook en evt de vormpjes ook bepoederen met wat bloem.

Hier steken we ze erin en dan wiebel ik ze licht heen en weer… nog nooit gehad dat ze blijven steken eigelijk…

Ik denk dat het ei bepaald of er bloem bijmoet of niet… klein ei=minder bloem, groot ei is meer bloem.

Maar goed, dat ze lekker zijn is het belangrijkste he.

En soms is het ook gewoon erg leuk om balletjes te draaien en die plat te drukken… ronde krakkelkoekjes noemen de kids dat. :inlove: