Kleur ogen

@Ziet wrote:

ja dat denk ik ook, wat monique zegt

alleen als je alletwee het dominante gen hebt

heb je 75% kans op de dominante kleur

wat was het ook alweer

AA + BB = AA, AB, BA OF BB

AB + BB = AB, BB

AB + AB = AA, AB, BB, waarbij AB de meeste kans heeft

ofzoiets

hm, hoe was het nou?

vond dit altijd het meest interessantste van Biologie

en nu weet ik het niet meer precies :wall:

:mrgreen:

Zo zat ik dus ook! :doh:

Trouwens, stiekum hoop ik dat Lotte deze ogen blijft houden hoor. Zooo mooi! Lichter blauw aan de binnenkant en dan een donkerblauw randje en soms dus dat grijs/ groene erin. Mooi, mooi, mooi ! :inlove:

@Ziet wrote:

ja dat denk ik ook

alleen bij niemand in de familie komt die kleur van tyg voor

iedereen heeft lichtere bruine ogen

of blauw grijs

mario en ik zijn de enige 2 met groene ogen

(die dus ook wel weer veranderen in bij mij bruin

en bij mario beige)
Dus toch komt het bij iemand voor maar Way back…

Dat is bij een vriend van me ook. Al zn familie, opas en oma, overgroot opas en omas zelfs :wink: en dan die zussen en broers van allemaal en alle kinderen: bruine ogen.

hij zelf: blauw, zeeblauw dus he… echt blauw.

Wat blijkt de moeder van zn overgroot moeder had blauwe ogen :roll: :lol:

Net zo iets als er heel zelden een donker kindje bij blanke ouders geboren word of andersom :roll:
wat was het ook alweer

AA + BB = AA, AB, BA OF BB
AB + BB = AB, BB
AB + AB = AA, AB, BB, waarbij AB de meeste kans heeft

ofzoiets

Het was:

AA + aa = Aa
Aa + aa = Aa of aa
Aa + Aa = AA, aa of Aa (waarvan Aa 50% kans en de andere 2 25%)

En dan A = donker en a = licht.
(a is in jouw voorbeeld B, maar om even aan te geven dat donker dominant is heb ik grote en kleine letter gebruikt)

En het resultaat is dan AA en Aa donkere ogen en aa lichte ogen. Met natuurlijk wel wat variaties en zo.

Hoe het met haarkleur zit weet ik niet precies, volgens mij is daar niet 1 dominant en mengt dat een beetje, maar met haarkleur duurt het vaak nog veel langer voordat het de definitieve kleur is.

hier dus ook definitief geen dominant donker gen… mijn ex had donker haar en donkere ogen… Daan is blond en heeft grijs-groene ogen… :think: :eh: :mrgreen: ( ik zelf ben blond met licht blauw-grijze ogen)

Mijn man is half-turks…dus mooi bruin altijd (helemaal niet jarloers :liar: ) donker haar donkere ogen…ik ben blond-blond en blauwe ogen… Sanne en Sem hebben beide felblauwe ogen en Sanne heeft de kleur van papa meegekregen…dus ook altijd net alsof ze in de zon is geweest…Sem heeft helaas voor hem mijn melkfles kleur…haren allebei middenblond…dus welke genmix hier in zit… :wink:

@issie wrote:

Mijn man is half-turks…dus mooi bruin altijd (helemaal niet jarloers :liar: ) donker haar donkere ogen…ik ben blond-blond en blauwe ogen… Sanne en Sem hebben beide felblauwe ogen en Sanne heeft de kleur van papa meegekregen…dus ook altijd net alsof ze in de zon is geweest…Sem heeft helaas voor hem mijn melkfles kleur…haren allebei middenblond…dus welke genmix hier in zit… :wink:

ik zie het idd op je avater fotootje hoe verschillende kleur ze hebben :inlove: