Kleur ogen

Als een baby wordt geboren heeft hij altijd (?) blauwe ogen. Iemand enig idee op welke leeftijd de kleur van de ogen de “vaste” kleur aanneemt?

Lotte’s ogen worden momenteel wat groener/ grijzer, maar de volgende dag kijk ik en zijn ze toch weer “gewoon” blauw. Hnagt blijkbaar een beetje af van de lichtinval :wink:

Ik dacht 6 maanden… (maar helemaal zeker ben ik niet…)

half jaar tot 1 jaar.

Als een baby wordt geboren heeft hij altijd (?) blauwe ogen.
dat heb ik ook gehoord, zelfs afrikaanse kindertjes schijnen 'altijd' met blauwe ogen geboren te worden....nou hier niet hoor. nano had pikzwarte ogen bij zijn geboorte.

Pepijn had hele donkere ogen toen hij net geboren was, en pas na een jaar waren ze felblauw en dat zijn ze gebleven.

Lucas had bij zijn geboorte wel blauwe ogen en na een paar maanden waren ze blauw/groen/grijs net als mijn ogen, maar sinds een halfjaar is daar aan bruin randje rond zijn pupil bijgekomen hij was toen 2,5. Hubbie heeft ook een blauw randje rond zijn pupl terwijl hij blauwe ogen heeft :inlove:

Ze “zeggen” meestal 6 maanden maar ik heb dus al 2x ervaren dat het veel langer kan duren.

@fiep klophout wrote:

half jaar tot 1 jaar.

Als een baby wordt geboren heeft hij altijd (?) blauwe ogen.
dat heb ik ook gehoord, zelfs afrikaanse kindertjes schijnen 'altijd' met blauwe ogen geboren te worden....nou hier niet hoor. nano had pikzwarte ogen bij zijn geboorte.

Anna Sofie en ik hadden ook zeer donkere ogen bij de geboorte. Er was toen geen blauw te zien. Mijn broertje had bruin en werd later blauw.

Ik had ook hele bruine ogen en nu zijn ze nog steeds bruin

ik heb zelf wel een jaar lang blauwe ogen gehad en nu zijn ze groen/bruin

maris heeft nu hele donkere blauwe ogen ik ben benieuwd wat zij krijgt of ze blauw houd of toch bruin gaan worden.

senna heeft hele lichte felle blauwe ogen van wie hij die kleur heeft weet ik niet :lol:

toch vind ik het wel apart omdat ik zelf bruine ogen heb bruin overheerst toch meestal

stukje van internet:

De kleur van het oog kan in de loop der tijd veranderen. De meeste blanke baby’s hebben bij de geboorte blauwe ogen, die later kunnen veranderen in elke kleur. Na het 3de levensjaar staat je oogkleur in principe vast. Maar oogkleurverandering komt heel frequent voor, namelijk door contact met zonlicht, net als de huid. Praktisch alle ogen die niet permanent bruin zijn worden bruiner door zonlicht. Zo kan iemand met groene ogen in de zomer veel bruine vlekken ontdekken. Bij blauwe ogen wordt het vaak een lichtbruine ring van bij de pupil (en wordt vaak als een gele ring gezien). In de winter keert de normale kleur terug.

@lizzy wrote:

toch vind ik het wel apart omdat ik zelf bruine ogen heb bruin overheerst toch meestal

Hier ook zo, René heeft bruine ogen, maar beide kids hebben blauwe ogen.

Twee weken geleden aan de wijkverpleegkundige gevraagd hoelang de oogkleur nog kan veranderen en zij zei tot zes weken. Eigenwijs als ik ben geloof ik dat niet :slight_smile: .

Joy begon inderdaad ook met blauwe ogen. Later net wat jij omschrijft, soms grijs soms blauw. (buiten vooral blauw binnen grijs) later steeds meer grijzig paars achtig zelfs heel apart haha. toen werden ze bruin. voor haar 1e verjaardag waren ze echt buin. Ik denk zo rond het halfjaar a 7maanden zo. En zelfs tussen 1jaar en 2jaar zijn ze nog dieper bruin geworden dan eerst.

wij hebben alletwee kameleon-ogen

verkleuren inderdaad

met zonlicht, maar ook met je stemming

wel hebben we alletwee lichtere ogen dan Tygo

waar die die donkere kijkers vandaan heeft,… geen idee :think:

@Ziet wrote:

wij hebben alletwee kameleon-ogen

verkleuren inderdaad

met zonlicht, maar ook met je stemming

wel hebben we alletwee lichtere ogen dan Tygo

waar die die donkere kijkers vandaan heeft,… geen idee :think:

waarschijnlijk zijn jullie allbij drager van een dominante kleur of 1 van jullie :think:

ja dat denk ik ook

alleen bij niemand in de familie komt die kleur van tyg voor

iedereen heeft lichtere bruine ogen

of blauw grijs

mario en ik zijn de enige 2 met groene ogen

(die dus ook wel weer veranderen in bij mij bruin

en bij mario beige)

dat is wel appart als het bij niemand voor komt.

misschien worden die van hem nog lichter hij is nog geen 3jr :lol:

ik vind groene ogen wel heel erg mooi.

Ik heb zelf 9 maanden blauwe ogen gehad en toen werden ze bruin. Anouk is met helderblauwe ogen geboren en dat is zo gebleven. Ruben is ook met blauwe ogen geboren maar een stuk troebeler dan Anouk. En zijn ogen zijn nu een soort van lichtbruin/grijs, net hoe het licht valt. Ik ga ervan uit dat hij bruine ogen krijgt :inlove:

En donker is blijkbaar niet altijd dominant, ik heb donker haar en bruine ogen en Anouk heeft blond haar en felblauwe ogen :shock: een kopietje van papa :inlove:

@Danielle77 wrote:

En donker is blijkbaar niet altijd dominant, ik heb donker haar en bruine ogen en Anouk heeft blond haar en felblauwe ogen :shock: een kopietje van papa :inlove:

ik zeg niet dat ik er veel verstand van heb hoor want ik weet het globaal :mrgreen:

maar dan heb jij toch ws een bruinoog gen en een blauw oog gen en als jouw blauw oog gen met de blauw oog gen van je man voegd heb je blauwe ogen :slight_smile:

ja dat denk ik ook, wat monique zegt

alleen als je alletwee het dominante gen hebt

heb je 75% kans op de dominante kleur

wat was het ook alweer

AA + BB = AA, AB, BA OF BB

AB + BB = AB, BB

AB + AB = AA, AB, BB, waarbij AB de meeste kans heeft

ofzoiets

hm, hoe was het nou?

vond dit altijd het meest interessantste van Biologie

en nu weet ik het niet meer precies :wall:

IK heb zeker weten een blauw gen, anders kon Anouk geen blauwe ogen hebben. En mijn vader heeft blauwe ogen dus van hem heb ik een blauw gen. KAn niet anders want met blauwe ogen heb je nooit een bruin gen.

hoe zit dat dan met het haar kleur?

ik ben donkerbruin mijn vriend wat roodachtig senna heeft gewoon spierwit haar :think:

kan dat dan ook nog veranderen?

@lizzy wrote:

hoe zit dat dan met het haar kleur?

ik ben donkerbruin mijn vriend wat roodachtig senna heeft gewoon spierwit haar :think:

kan dat dan ook nog veranderen?

Dat kan zeker nog veranderen hoor!

Rogier had als klein jongetje heel erg blond stijl haar en toen ik hem leerde kennen had hij donker blond haar met krullen ! :shock:

(Inmiddels heeft ie stekels… hij werd wat kaler :wink: )