kinderliedjes help!!!

Liam is alweer 9 maanden oud en volgens mij wordt het tijd om hem z’n portie Nederlandstalige kinderliedjes te geven. Wij wonen niet in Nederland en Liam wordt tweetalig opgevoed. Om het goed te doen moet alles om mij heen Nederlandstalig zijn, dus ook muziek en (eventueel) tv. De laatste keer dat we in Nederland waren heb ik al het een en ander meegenomen, cd van Dribbel en Nijntje (is hij nog te jong voor) en mijn moeder had nog iets van de “vrolijke mereltjes” liggen. Leuke oude liedjes die wij vast allemaal mee kunnen zingen.

Leuk, dat had je gedacht, uit pure ellende heb ik na het 10 minuten aan te horen de cd uitgezet. Wat een ellende wordt er zo’n kind voorgeschoteld. Dan heb ik het nog niet over de manier waarop “de zingende sijsjes” zingen :sick: maar wel over de dood en verderf dat in elk liedje voorkomt. Is het je wel een opgevallen dat er 7 kikkertjes bevroren en dood in de sloot zitten, een haasje door een jager zonder pardon doodgeschoten wordt, Kortjakje altijd ziek is, dat kindje niet mag jokken (de lieverd heeft toch niets gedaan?) en dat we plezier gaan hebben met 1 pond suiker en 3 flessen wijn :shock: Echt, is dit pedagogisch verantwoord?

Maar goed dit is niet mijn punt nu, ik kan er voor kiezen dit gewoon niet te laten horen en dat zal ik ook zeker doen. Maar wat laat ik wel horen? Wat is nou wel leuk?

We hebben al een cd van Woezel en Pip, vind ik en Liam ook erg leuk. Hij is alleen meer voor het slapen gaan.

Ik vraag me dus af wat jullie en jullie babes nou leuk vinden. (wel voor Liam’s leeftijd, dus geen k-3 etc.)

Ik ben benieuwd…

:-* Steph

hmmmm ik ben heel gelukkig en blij groot geworden op de meest idiote teksten :wink:

ook annie mg schmid zit vol verborgen en minder subtiele woordspelletjes 8)

denk maar aan haar fuchsia of de koningin van lombardije

ik maak me er niet druk om…sprookjes zitten ook vol moord en doodslag, de bijbel ook :shifty:

de kinderziel denkt magisch en in goed en kwaad…dus veel schade lopen ze niet op hoor door er keihard mee te galmen en rasictisch wordt ie echt niet van moriaantje :angel:

kijk die sex (zelfs k3!) verkracht en verneder teksten van tmf :naughty: maar 3 kikkertjes vind tom tof , de klanken , het ritme :inlove:

google staat vol met leuke mp3, ook van oude kinderliedjes.

een tijd geleden heb ik daarvan een link geplaatst in ¨handig om te weten¨ hier op kok.

ik zing tijdens de borstvoeding vaak ¨in het groen dal¨ en ¨roodborstje tikt¨ en dat soort liedjes. vind ie machtig.

maar stoute en foute teksten…ach…ik luister graag naar annie :mrgreen:

hou je voet bij stuk :stuck_out_tongue: dan zijn de cds van Dirk Scheele een echte aanrader

baby einstein ook, pietje paddestoel is moeilijk te krijgen maar super , heb hier ook een cd van dikkie dik , sesamstraat, jip en janneke…:inlove: :thumbup: er is echt heel veel.

succes !

CD van nutricia is bij ons helemaal top. Ik zou zeggen stuur eens een e-mail naar hun en verwacht zeker dat je er een toegezonden zal krijgen ookal woon je in het buitenland. Indien het niet lukt wil ik hem ook wel voor je aanvragen en naar je toezenden.

Bas kent de meeste liedjes al erg goed, want zodra ik er een paar ga zingen, luisterd hij aandachtig en reageert op zijn manier erop.

Alle kinderliedjes die ik ken :mrgreen: Meestal zing ik wat in me opkomt, en krijg dan tijdens het liedje weer inspiratie voor het volgende liedje. Laatst zei ik tegen Johan: noem eens een onderwerp, dan zing ik daar een liedje over. En ja, hier vriezen de kikkertjes ook dood en schiet de jager ook van alles aan gort. That’s live :wink: die kikkertjes gaan ook écht dood hoor :wink:

Maar ehhh… weet niet zo goed wat je vraag nu precies is. :think:

hahah, ja dat herken ik wel, al die nare dingen uit die liedjes. Ik ben er zelf mee grootgebracht. Mijn vader vond het geweldig als ik als peuter op de fiets “Aan de oever van de Rotte” zong, over een kikker wiens vader door een ooitvaar op word gegeten en als wraak eet hij dan de ooievaar op. En hij zegt ook nog potverblomme. :roll: Mijn oma was vooral erg geshokeerd van dat “potverblomme” kan ik me herinneren.

Maar nu vind ik het zelf niet leuk meer om die liedjes te zingen. Dus ik filter de leukere liedjes er een beetje uit: Hansje Pansje Kevertje (valt wel van het hekje af maar dat is minder erg dan moord en doodslag :mrgreen: ) 'k zag twee beren, op een mooie pinksterdag, dikkertje dap, in Holland staat een huis, hop marjanneke, alle eendjes zwemmen in het water, zagen zagen wiede wiede wagen (geen boterham krijgen is ook minder erg dan moord en doodslag) het regent, torentje torentje bussekruid, er was er eens een vrouw die koeken bakken zou, waar ben je dan geweest, in Den Haag daar woont een graaf.

cd van Karin Bloemen:

Rijmpjes en versjes uit de oude doos met deze liedjes erop: (en idd, het zijn ook de oude foute liedjes die toch leuk blijven. Ik zou er bijna een discussietopic over openen ;-), is het nou zo’n ramp??)

1. Twee emmertjes water halen 0:39
  2. Jan Huygen in de ton 0:42
  3. Moriaantje, zo zwart als roet 0:33
  4. Ooievaar, lepelaar , takkendief 0:13
  5. Ben je boos, pluk een roos 0:15
  6. Hansje sokken, trek hem aan zijn rokken 0:14
  7. Wat doet het hondje 0:27
  8. Zwarte zwanen, witte zwanen 0:34
  9. 't Is in de vrouw, maar niet in de man 0:23
  10. Rije, rije, rije in een wagentje 0:42
  11. Roe, roe kindje, hoe ben je toch zo stout 1:09
  12. Iene, miene, mutten, tien pond grutten 0:20
  13. A, b, c, de kat gaat mee 0:12
  14. Olke bolke rube solke 0:22
  15. Slaap, kindje slaap 0:37
  16. Klaas Vaak die komt 0:17
  17. Draai er het wieltje nog eens om 0:36
  18. Tiereliere let let let 0:26
  19. Hop hop hop, paardje in galop 0:26
  20. Hummeltje Tummeltje klom op de wagen 0:30
  21. Tikke takke tonen 0:23
  22. Hansje knipperdolletje 0:28
  23. Hu, hu, paardje, met je vossestaartje 0:22
  24. Vinger in de hoed, wie er mee doet 0:27
  25. Klein, klein muisje 0:28
  26. Al in een groen, groen knolle-knolle-land 0:40
  27. Zakdiekje leggen, niemand zeggen 0:53
  28. Daar komt Pauwel Jonas aan 0:21
  29. Luilak, beddezak , staat om negen uren op 0:18
  30. Torentje, torentje, bussekruid 0:29
  31. Kool, die koud is 0:17
  32. Och, Jantje, wil niet huilen 0:16
  33. In Den Haagdaar woont een graaf 0:28
  34. Bim, bam, beieren 0:28
  35. Klein, klein kleutertje 0:25
  36. Tik tak tol, de boer die stal een knol 0:12
  37. Amsterdam, die grote stad 0:19
  38. Schuitje varen, theetje drinken 0:33
  39. Een, twee, drie, vier - een hoedje van papier 0:41
  40. Jan die sloeg Lijsje 0:16
  41. Een houten huisje, een koperen kluisje 0:14
  42. Er zaten zeven kikkertjes 0:45
  43. Hop Marjanneke, stroop in 't kanneke 0:42
  44. Altijd is Kortjakje ziek 0:36
  45. Zie, zo rijen de heren 0:33
  46. Één, twee, kopje thee 0:21
  47. Saar ging een mannetje over de brug 0:18
  48. Jan, mijn man, wou ruiter worden 0:29
  49. Koen, maak je mijn schoen 0:44
  50. Wel, wat zeg je van mijn kippen 0:26
  51. Er zat een aapje op een stokje 0:16
  52. Tante Nans zat op een gans 0:15
  53. Heb je wel gehoord van de holle bolle wagen 0:27
  54. Handje plak, ga naar de markt 0:33
  55. Tussen Keulen en Parijs 0:43
  56. Schuitje varen over de zee 0:42
  57. Duimelot is in 't water gevallen 0:29
  58. Naar bed, naar bed, zei Duimelot 0:27
  59. Keizer Karel had een hond 0:09
  60. Zagen, zagen, wiedewiedewagen 0:27
  61. Kaatje, ben je boven - Ja mevrouw 0:32
  62. Kom, laten we nog eens zingen 0:40
  63. Waar ben je toch geweest - Bij tante 0:20
  64. Klikspaan, halve maan 0:26
  65. Ouwe Jan en jonge Jan 0:14
  66. Jan-oom zat op een boom 0:22
  67. Sinterklaas, goed heilig man 0:34
  68. Sint-Niklaasje, bonne, bonne, bonne 0:32
  69. Sinterklaas, die goede heer 0:20
  70. Herder, laat je schaapjes gaan 0:31
  71. Hier is de sleutel van de bibelebontse berg 0:28
  72. Tweebeen zat op driebeen 0:35
  73. Goeienavond, tante Bedje 0:37
  74. A, b, c, d, e, f, g, meester de jongens nemen knikkers van me mee 0:32
  75. Meester, mag ik naar huis toe gaan 0:12
  76. Daar gingen eens drie oude wijfjes 0:31
  77. Daar was ereis een vrouw 0:41
  78. Klompertje en zijn wijfje 0:28
  79. Het wevertje zat naast zijn vrouw 0:23
  80. Eerst zo wit als was 0:19
  81. Hoe laat is 't - Twaalf uren 0:45
  82. Daar was ereis een mannetje 0:28
  83. Maart, roert zijn staart 0:47
  84. Ik kwam laatst in een poppenkraam 0:20
  85. Danderomdeine kwam van Brugge 0:36
  86. Klop, klop, hamertje 0:26
  87. Berend Botje ging uit varen 0:48
Biebels wrote:
Maar ehhh... weet niet zo goed wat je vraag nu precies is. :think:[/quote
De vraag is wat jullie babes nou leuk vinden Biebels. Omdat ik niet even gewoon een cd winkel kan inlopen om te vragen wat de best verkochte cdtjes zijn en te luisteren, lijkt het me leuk te weten wat anderen luisteren, dan kan ik via internet bestellen. Zo ben ik ook aan Woezel en Pip gekomen en die bevalt wel.
Lydia, het is helemaal niet zo'n ramp, want ik hoef er niet naar te luisteren. Was alleen erg verbaasd dat er zoveel liedjes met ellende zijn en dat wij daar toch erg gelukkig mee zijn opgegroeid :mrgreen:
Daarnaast kan ik me voorstellen als iemand anders dan zo'n lijzig kinderkoortje die liedjes zingt, het ook wel een verschil maakt, maar ik krijg ze niet over m'n lippen.
Maar goed als er nog goede ideetjes zijn voor een leuk (modern) cdtje :D

Groetjes Steph

Hmmm, dat quoten heb ik nog niet onder de knie :?

Bij ons is K3 al een jaar lang een succes (en zelf vind ik het ook nog steeds leuk, ook wel belangrijk :wink: )

Maar dan de dvd, niet de cd, want Laura vindt het vooral geweldig om de danspasjes na te doen.

Oh, ok, sorry, dan kan ik je niet helpen. Ik ben mijn eigen cd :mrgreen: :wink:

@stephanie wrote:

@Biebels wrote:

Maar ehhh… weet niet zo goed wat je vraag nu precies is. :think:[/quote

De vraag is wat jullie babes nou leuk vinden Biebels. Omdat ik niet even gewoon een cd winkel kan inlopen om te vragen wat de best verkochte cdtjes zijn en te luisteren, lijkt het me leuk te weten wat anderen luisteren, dan kan ik via internet bestellen. Zo ben ik ook aan Woezel en Pip gekomen en die bevalt wel.

Lydia, het is helemaal niet zo’n ramp, want ik hoef er niet naar te luisteren. Was alleen erg verbaasd dat er zoveel liedjes met ellende zijn en dat wij daar toch erg gelukkig mee zijn opgegroeid :mrgreen:

Daarnaast kan ik me voorstellen als iemand anders dan zo’n lijzig kinderkoortje die liedjes zingt, het ook wel een verschil maakt, maar ik krijg ze niet over m’n lippen.

Maar goed als er nog goede ideetjes zijn voor een leuk (modern) cdtje :smiley:

Groetjes Steph

:mrgreen:

Dan moet je toch echt die cd van Karin Bloemen luisteren.

Ze maakt er namelijk bijna een grap van, door verschillende dialecten te gebruiken etc.

Hij is echt heel leuk.
http://www.liedjesland.com

tekst kun je lezen en luisteren naar de muziek

de kikkertjes zijn toch niet dood?

ik had het liedje geleerd dat ze wel dood waren… echt ik heb laatst tranen gebruld… vast hormonen, hier dus een cd met van die jengelende sijsjes, maar ze zingen er zaten 7 kikkertjes al in een boerensloot, de sloot die was bevroren ze waren bijna dood :cry:

ach, we doen het er maar mee, strakjes krijgen we vast chipz en k3 en of dat nou zo helemaal geweldig is :lol: doe mij maar bon jovi 8)

In een groen groen groen groen knollen knollenland

daar zaten twee haasjes, heel parmant

en de één die blies de fluitefluitefluit

en de ander sloeg de trommel

toen kwam opeens de jager jagerman

en die heeft er één geschoten

en dat heeft naar men zich denken denken kan

de ander zeer verdroten

In het bos daar staat een huisje

'k keek eens door het vensterraam

kwam een haasje aangelopen

klopte op het deurtje

“help mij, help mij, uit de nood

want de jager schiet mij dood

laat mij in uw huisje klein

'k zal u dankbaar zijn!”

Er zaten 7 kikkertjes al in de boerensloot

de sloot was toegevroren

ze waren half dood :mrgreen:

ze kwekten niet, ze kwaakten niet

van honger en verdriet

er zaten 7 kikkertjes al in de boerensloot

Nou, Anna Sofie houdt dus niet van Ch!pz, K3 vindt ze op zich wel leuk, maar ze houdt meer van de ouderwetse kinderliedjes en de liedjes van Annie M.G. Schmidt (dat heb ik er ook wel in geragd denk ik :mrgreen: )

Dus met een beetje geluk ben je er nog zeker een paar jaar vanaf :wink:

@Biebels wrote:

In het bos daar staat een huisje

'k keek eens door het vensterraam

kwam een haasje aangelopen

klopte op het deurtje

“help mij, help mij, uit de nood

want de jager schiet mij dood

laat mij in uw huisje klein

'k zal u dankbaar zijn!”

Die ken ik anders:

In het bos daar staat een huis,
Hertje gluurt al door de ruit
komt een haasje aangelopen,
klopt daar aan de deur
hertje, hertje help mij toch
anders schiet de jager nog
haasje haasje kom maar binnen
en geef mij een poot van jou

Mijn collega heeft een heel leuk boek met cd's erbij, het heet: het Grote Liedjesboek

Er staan korte liedjes in, maar ook langere liedjes en er zitten 5 cd's bij. In het boek staat ook de bladmuziek voor als je muzikaal bent aangelegd :wink:

Trouwens: Kimberly is 7 maanden en die vindt Nijntje super leuk! Maar smaken verschillen want Teletubbies hoeft ze niet. ( en mama ook niet :wink: )

@lydia wrote:

Nou, Anna Sofie houdt dus niet van Ch!pz, K3 vindt ze op zich wel leuk, maar ze houdt meer van de ouderwetse kinderliedjes en de liedjes van Annie M.G. Schmidt (dat heb ik er ook wel in geragd denk ik :mrgreen: )

t’is denk ik ook maar net wat je ze voorschotelt niet waar?

ik heb ook nog een nijntje cd liggen (was een geboortekaartje van een collega van 2 jaar geleden), die binnenkort es proberen of ik wat vind :mrgreen:

Nijntje vind ik ook leuk, maar ik heb een voorleescd, daar staan maar twee liedjes op en die verhaaltjes krijgt hij niet echt mee nog.

Misschien is de cd van Karin Bloemen een goed idee, toch nog wat uit de oude doos in een nieuw jasje. Weet je wat het is, dat ''uit de oude doos" zal hem uiteindelijk niet veel zeggen. Ik zal de enige hier zijn die die liedjes met hem gaat zingen, doe ik ook hoor, er zijn er ook zonder dood en verderf, maar mensen, er zijn toch wel andere liedjes gemaakt in de afgelopen 50 jaar? Gewoon leuke liedjes over dingen die kinderen aanspreken als spelen, ijsjes, vogeltjes en vliegtuigjes (behalve kinderen voor kinderen)

Meer ideeen?!

Groetjes Steph.

@annette77 wrote:

@lydia wrote:

t’is denk ik ook maar net wat je ze voorschotelt niet waar?

ik heb ook nog een nijntje cd liggen (was een geboortekaartje van een collega van 2 jaar geleden), die binnenkort es proberen of ik wat vind :mrgreen:

Ik schotel haar inderdaad geen Ch!pz voor, K3 komt vanzelf langs op de televisie. Ch!pz vast ook wel, maar ik laat haar niet naar Nickelodeon kijken, vind het afschuwelijk.

Ik heb net iets leuks gevonden op internet, kinderradio. Tussen 10 en 12 uur is er een programma voor de kleineren, erg leuk!