Kinderbijslag

Heyy

Ik leef zelf voornamelijk op een lage uitkering, en mijn vraag is nu eigelijk hoe veel kinderbijslag ik eigelijk kan verwachten, en waar, en waneer je het moet gaan aanvragen.

Wordt uw eerste kind geboren dan ontvangt u de aanvraagset vanzelf thuis. De gemeente (in Nederland) geeft namelijk de gegevens van u en uw pasgeborene na de aangifte door aan de SVB. De aanvraag kunt u vervolgens indienen via internet met een DigiD. Uw DigiD is een persoonlijke combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord waarmee u terecht kunt bij elektronische diensten van overheidsinstellingen. Als u nog geen DigiD heeft kunt u die hieronder aanvragen. U kunt ook het aanvraagformulier invullen en opsturen. Het SVB-kantoor in uw regio beoordeelt vervolgens of u kinderbijslag krijgt.

Je krijgt ongeveer 190 euro per 3 maanden.

Je krijgt het alleen niet al gelijk. Als je pech hebt krijg je je eerste kinderbijslag pas na 4 maanden omdat ze per kwartaal rekeken.

• betaaldatum eerste kwartaal: rond 5 april.
  • betaaldatum tweede kwartaal: rond 5 juli.
  • betaaldatum derde kwartaal: rond 5 oktober.
  • betaaldatum vierde kwartaal: rond 5 januari.

http://www.svb.nl

Thx

ja het is bijvoorbeeld als je in maart bevalt krijg je het wel al in april maar als je in april bevalt dan krijg je het pas in juli de eerste keer.

@charity wrote:

ja het is bijvoorbeeld als je in maart bevalt krijg je het wel al in april maar als je in april bevalt dan krijg je het pas in juli de eerste keer.
Ja maar die keer haal je wel weer in aan het einde van het kinderbijslagtijdperk als je kleine 18 is :mrgreen:

Volgens mij is het iets van 176 euro toch?

Per kwartaal…

@renzosmam wrote:

@charity wrote:
Ja maar die keer haal je wel weer in aan het einde van het kinderbijslagtijdperk als je kleine 18 is :mrgreen:

Volgens mij is het iets van 176 euro toch?

Per kwartaal…

ja maar daar heeft ze nu natuurlijk zo weining aan :mrgreen:

ik krijg 189,-

@charity wrote:

Dat klopt niet helemaal hoor

mijn neefje werd geboren om 27 september en kreeg pas in januari kinderbijslag,dus als zij in maart bevalt krijt ze in oktober kinderbijslag

@kimmiejj wrote:

@charity wrote:

Dat klopt niet helemaal hoor

mijn neefje werd geboren om 27 september en kreeg pas in januari kinderbijslag,dus als zij in maart bevalt krijt ze in oktober kinderbijslag

nee hoor ik ben op 2 april bevallen en kreeg in juli kinderbijslag als ik 3 dagen eerder was bevallen kreeg ik het al in april.

Ik ben op 4 maart bevallen en ik kreeg pas per 1 juli kinderbijslag. Het wordt achteraf betaald en niet van tevoren… Ik had het 2e kwartaal recht op kinderbijslag, dus per 1 april. Dat kwartaal wordt achteraf betaald, dus dat krijg je dan op 1 juli.

@Jippie wrote:

Ik ben op 4 maart bevallen en ik kreeg pas per 1 juli kinderbijslag. Het wordt achteraf betaald en niet van tevoren…

heb je dan wel meer gekregen? je hebt die ene maand toch ook recht erop.

Charity Ik heb net mijn post boven de jouwe nog aangepast. Het recht op kinderbijslag ging bij mij dus op 1 april in. Doordat het achteraf betaald wordt, krijg je dat op 1 juli. Dan krijg je dus je standaard bedrag van €190,- en niet meer. Over de maand maart hebben we geen toeslag gekregen, ze rekenen echt per hele kwartalen.

Ik ben 22 juli bevallen (Sven is bijna 5 maanden) en ik krijg pas dit laatste kwartaal zijn eerste kinderbijslag.

Het ligt er dus maar net aan wanneer je bevalt.

Klopt je zit met de peildatum.

Ik heb ooit ook nog een jaar bij de SVB afdeling kbs gewerkt maar wat de

peildatum precies was :oops:

Volgens mij de 1 van de 2e maand in het kwartaal.

Dus als je voor 1 februari bevalt ontvang je het in april en anders een kwartaal

later.

Als je weinig inkomsten hebt dan heb je ook nog recht op kindertoeslag :wink: , ik geloof iets van maximaal 80,- per maand. Daar hoef je niets voor te doen, na een paar weken krijg je bericht van de belastingdienst of je daarvoor in aanmerking komt of niet.

Als je zorgtoeslag krijgt is de kans groot dat je ook kindertoeslag krijgt.

De kindertoeslag gaat inderdaad sneller in!