Carenza: … :hug: …
Jippie, vandaag weer gestart…Heel veel sterkte en kracht, want die zul je wel nodig hebben!! :hug:
Rachelle, wat fijn dat de nekplooimeting goed was! :thumbup: En alweer 12 weken…wat gaat dat vlug zeg!
Gabby, wat fijn nieuws zeg!! :dance:
Voor de andere die het nodig hebben: :hug: :hug: :hug: :hug: !!!
Carenza: :hug:
Jippie: heel veel succes, we gaan duimen dat je een precies mooi aantal eicellen krijgt, die dan ook nog allemaal topemmy’s mogen worden! Je hebt nog lang genoeg om er dan over na te denken wat ermee te doen. Kom op hè!!! Samen komen jullie hier echt doorheen!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En er zit verschil tussen de poli dicht en de poli dicht hè… Hoop natuurlijk dat je voor de kerstdagen de punctie al hebt, maar anders moeten ze maar mooi een uitzondering maken.
Gaby: super score zeg! Lijkt me weer leuk, weer een IVF-tweeling :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Lieve meiden,
Ik las dit net op de site van ad:
Geen hormonenkuur meer bij vruchtbaarheidsbehandeling ivm
Wie niet op natuurlijke wijze zwanger kan worden, neemt vaak de toevlucht tot ivf. Daarvoor is echter een zware hormonenkuur nodig, wat veel vrouwen ernstige neveneffecten teweeg brengt. Bij de nieuwe vruchtbaarheidsbehandeling in vitro maturatie (ivm) is dat niet nodig. Onlangs werd in Nederland een eerste kindje geboren dat op die manier werd verwekt, zo schrijft De Telegraaf.
ivm en ivf
Bij ivm worden onrijpe eicellen uit de eierstokken van een vrouw gehaald en in een laboratorium gerijpt. Dat is een andere aanpak dan bij ivf, waar rijpe eitjes worden ‘geoogst’. Om er zoveel mogelijk te verkrijgen, krijgen vrouwen injecties met hormonen.
Gevaarlijk en duur
Een zware behandeling, die door veel vrouwen als onaangenaam wordt beschreven en tot nare neveneffecten zoals een pijnlijk gezwollen buik kan leiden. “Een vrouw kan ernstig ziek worden als er te veel eitjes rijpen”, zei gynaecoloog Jan Peter de Bruin van het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Bovendien is deze behandeling enorm duur.
Ervaring
“In andere landen is er al behoorlijk wat ervaring opgedaan met ivm”, aldus De Bruin. “Al ruim duizend ivm-baby’s kwamen ter wereld. Dat blijkt uit een rapport van 2007. Dus het zullen er nu misschien wel tweeduizend zijn.” Drie Nederlandse ziekenhuizen gaan nu bekijken of de ivm-behandeling een goed alternatief is voor de behandeling met hormonen. (edp)
11/12/09 16u50
En wou het even met jullie delen…
Liefs Miranda.
Dat klinkt nog niet eens zo slecht! Heerlijk idee dat je niet hoeft te spuiten.
Heb dan wel weer mijn vraagtekens bij die onrijpe eicellen. Je weet nooit wat dat op een langer termijn kan betekenen, maar ja, dat weet je met IVF ICSI eigenlijk ook niet.
Fijn weekend allemaal :lol:
IVF bestaat al sinds 78. Geloof dat ze daar wel redelijk zeker van zijn dat dat op zich niets doet…
Hoorde het gisteren op het nieuws. Ben erg benieuwd of er nu meer ziekenhuizen zijn die dit gaan doen. Volgens mij kan je dan per punctie in principe wel meer eicellen oogsten dan bij de gewone IVF. Er liggen er tenslotte heel wat klaar.
Ben ook wel benieuwd naar de kwaliteit van de embryo’s, of dat net zo’n toppers kunnen zijn als met de huidige IVF/ICSI
Corien Hoe is je punctie gisteren gegaan? Hopelijk is het je meegevallen en heeft het een mooi aantal eicellen opgeleverd! Krijg je morgen te horen of je voor een terugplaatsing mag komen? De duimen draaien hier!
Miranda Ik had wel eens van deze methode gehoord. Een beetje een vreemd idee om onrijpe eicellen weg te halen en deze buiten je lichaam te laten rijpen. Hoe zouden ze dat dan doen? Want daar moeten hormonen aan te pas komen, je kunt ze moeilijk injecteren met Puregon… En je moet dus nog wel steeds een punctie ondergaan, wat op zich het meest nare van de behandeling is. De hormonen op zich vind ik nooit zo erg. Maandag moet je voor een intake-gesprek, toch? Ik ben benieuwd wanneer je van start mag, succes alvast!
Rennic Ik kan me wel voorstellen dat je aan me gedacht hebt. Je legt toch automatisch de link naar iemand die je kent, als je zo’n film ziet. Ik heb het boek niet gelezen en de film ook niet gezien. En dat ben ik ook niet van plan, dan komt het voor mij te dichtbij. Ik probeer het juist op een afstand te houden, dat is het minst confronterend. Ik zie mezelf nog steeds niet als kanker-patient en zo voel ik me ook niet. Maar er is niet altijd onder die confrontatie uit te komen. Zeker niet als ik over een paar weken aan de chemo moet en mijn haar ga verliezen. Daar zie ik wel ontzettend tegenop. Heb je nog steeds zo’n last van de pil?
Hoe is het met alle andere meiden? Rustig hier…
Vandaag is er uit het artsenoverleg gekomen, dat ik geen tweede operatie hoef te ondergaan. Ze gaan ervanuit dat alle okselklieren helemaal schoon zijn. Dus we zijn erg blij, ik zag me na de kerst alweer met mijn spulletjes naar het ziekenhuis vertrekken voor een tweede operatie, opname en opnieuw drains. Maar gelukkig is dat niet nodig!
En er is onderzocht of de tumor op een bepaald eiwit reageerde, de zogenaamde HER-status. Als dat zo is, dan heb je te maken met een bepaalde mate van extra agressiviteit van de tumor, dus dat is niet gunstig. Dan had ik een jaar lang wekelijks aan een infuus gemoeten en waren de prognoses minder goed geweest. Gelukkig was deze waarde 0, dus HER-negatief! Al met al vandaag dus positief nieuws gehad!
Jippie, wat ontzettend fijn nieuws om te lezen zeg!! en nog eens
!!!
Zo even een berichtje van mij,
Thnx voor alle duimen die hebben gedraaid!
De punctie viel erg tegen, heb veel pijn gehad…
Daarna naar Belgie met het transsportkoffertje… wachten…wachten… na een kwartiertje kwam ze vertellen dat van de 10 follikels er 3 eitjes gevonden zijn, een wat matige score… Nadat mijn man zijn ding mocht doen nog even wachten… en dat was in orde. Vanochtend om 11.00 uur mochten we bellen voor de uitslag;
Alle drie zijn ze bevrucht!!! Maandag wordt er 1 terug geplaatst en horen we de kwaliteit van de andere twee… (hopelijk mogen ze ingevroren worden!)…
Wat een belevenis allemaal. Ben vandaag maar een dagje thuis gebleven, even bijkomen!
gaby wat een goed nieuws joh!!!
Corien Jammer dat de punctie je tegengevallen is en dat er maar drie eicellen waren. Gelukkig zijn ze wel alle drie bevrucht! Waarom worden er geen twee teruggeplaatst? Ik hoop dat er twee embryo’s ingevroren kunnen worden. Alvast succes voor maandag en de komende wachtweken!
Jippie: goed nieuws :dance: Fijn hoor, dat scheelt toch echt weer. :hug:
Corien: snap dat je wat teleurgesteld bent met 3 eicellen, maar wel alle 3 bevrucht :dance: Waarom wordt er maar 1 teruggeplaatst? Wilden jullie dat zelf of doen ze er gewoon geen 2 bij de eerste terugplaatsing? Hoop in ieder geval op goede kwaliteit, zodat je 2 cryo’s hebt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gaby: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De kliniek waar wij bij zitten hebben een contract met een ziekenhuis in Belgie. Bij wet in belgie is het zo geregeld dat de 1e maal er maar 1 bevruchte eicel terug geplaatst wordt. Daarna mogen het evt er meer zijn.
Jippie, wat een fijn nieuws! Dat mag ook wel weer eens. Die vervelende chemo moet je nog steeds natuurlijk, maar scheelt wel dat je geen operatie meer hoeft. Ik snap wel dat je niet naar kevbdd gaat. Ikzelf hoef die film ook echt niet te zien. Bij het boek al wel genoeg gejankt. Wanneer heb je trouwens je eerste fm?
Corien, wat fijn dat ondanks de tegenvallende punctie toch alle eicellen bevrucht zijn :dance: !Ik hoop voor je dat ze zich goed verder ontwikkelen. :thumbup: :thumbup: Bij ons in Zwolle krijg je de eerste keer ook maar een teruggeplaatst hoor. Ze willen liever geen tweelingen en de eerste keer maak je toch het meeste kans.
Miranda, ik had ook al van ivm gehoord. Het is een half jaar geleden ongeveer in het nieuws geweest. De slagingskansen zijn alleen heel veel lager dan met ivf. Voor mij zou het wel een oplossing kunnen zijn omdat ik altijd overstimulatie-problemen heb. Toch weet ik niet of ik er aan zou beginnen. Je moet wel een punctie ondergaan waar ook wel wat risico’s aan zitten en als je dan maar zo’n lage kans hebt dat het lukt weet ik niet of ik dat er voor over zou hebben. Waarschijnlijk zullen de resultaten over een paar jaar wel weer beter zijn als ze er meer onderzoek naar hebben gedaan. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ik hoorde gisteren van een goede vriend van mij dat een vriendin van hem bij 17 weken zwangerschap (na ivf) het kindje heeft verloren en definitief onvruchtbaar is geworden. Het was echt zo’n akelig verhaal. Ik ga het hier niet eens opschrijven omdat hier ook zwangeren meelezen. Maar was er helemaal van slag van. Pff, ik geloof niet dat als ik ooit zwanger mocht worden dat ik daar dan ontspannen mee om zou kunnen gaan als je dit soort horror-verhalen hoort.
Verder alles ok, net lekker de kerstboom opgezet :lol: en opgetuigd. Ziet er meteen zo gezellig uit!
liefs maya
Maya Wat een vreselijk verhaal…Horror-verhalen zijn er altijd om je heen: miskramen, zwangerschappen waarbij het kindje op het laatste moment nog komt te overlijden, complicaties, ernstige ziekte, enz. Als je daar over na gaat denken, blijf je bezig. Probeer zoiets niet op jezelf te betrekken, hoe moeilijk dat ook is. Wat een ander overkomt, hoeft jou niet te overkomen. En als dat wel zo is, kun je er toch niks aan veranderen en moet je er het beste van maken. Angst en onzekerheid is soms moeilijker mee om te gaan dan als iets je werkelijk overkomt. Als je ergens midden in zit, zoek je wel een manier waarop jij het het beste kunt verwerken of ermee om kunt gaan.
Gabby Hoe is de terugplaatsing gegaan?
Corien Ben je inmiddels weer een beetje bijgekomen van de punctie? Mag je dan volgens de Belgische regels ook zes keer IVF/ICSI doen, waarbij er steeds maar eentje teruggeplaatst wordt? Of krijg je gewoon drie behandelingen vergoed, omdat je in Nederland woont en verzekerd bent? In ons ziekenhuis (MCL/UMCG) plaatsen ze er eentje terug, als er een topembryo bij zit. Anders krijg je er twee teruggeplaatst. Bij ons zijn beide zwangerschappen uit een terugplaatsing van twee embryo’s ontstaan. De ene heeft een prachtige dochter opgeleverd, de andere is helaas in een MA geeindigd. Maar dat is pure pech, dat kan iedereen helaas overkomen.
Wij hebben de kerstboom nog niet staan. Vorig jaar hebben we een vrij grote nepboom gekocht. Maar nu door mijn arm gaat het me nooit lukken om al die lampjes erin te krijgen, daar ben je normaal al een middag zoet mee. En het opruimen is ook ontzettend veel werk, dan heb ik misschien net de eerste chemo achter de rug. Dus vanmiddag maar een echte, kleinere boom gekocht, dat zal vast wel lukken. Al zijn we helemaal niet in kerststemming, voor mijn gevoel heb ik een paar maanden overgeslagen. Je wordt zo geleefd door alle ziekenhuisbezoeken en je hebt zoveel meegemaakt in korte tijd, je rent er zelf achteraan.
Maandagochtend de eerste fm. Ik ben erg benieuwd. Ik spuit nu weer 150 IE, net als in januari. Toen hadden we op een gegeven moment 40 follikels. In september heb ik 125 IE gespoten, toen hadden we er maar vier. Omdat we nu voor cryo’s gaan, weer een hogere dosis. Want van vier follikels hou je misschien geen cryo’s over. Maar ik word goed in de gaten gehouden, ik moet eerder en vaker voor een fm. Afwachten maar, spannend!
Fijn weekend allemaal!
Yes Jippie een portie goed nieuws mocht er ook wel eens zijn!! :thumbup: En kerst overslaan, tja wij hebben het dus ook al eens gedaan belabberd maar hopelijk mag je het volgend jaar dubbel en dwars vieren :-*
Miranda die IVM is eigenlijk bedoeld voor dames met PCO zover mij altijd is uitgelegt. Daar willen de eitjes ook niet goed genoeg rijpen en groeien er vaak veel te veel tijdens stimulatie. Lagere kansen is ook niet prettig dan is evt IVF in een natuurlijke cyclus (minder hormonen) een prettiger optie en die wordt geloof ik in een viertal ziekenhuizen al een jaar of langer gedaan. Dus mocht je die optie willen nemen; je ‘krijgt’ dan 6 x IVF in natuurlijke cyclus en houdt dan de optie nog open voor 2 ‘volledige’ IVF pogingen met alles erop en eraan. Die 6 vervangen dus de eerste volledige poging. Het overwegen waard nietwaar mocht je ziekenhuis je daarmee kunnen helpen. De wachtlijst is geloof ik wel ietsje langer maar de belasting dus ook lager.
Oef Maya horrorverhaal meis. Maar zoals Jippie al aangeeft, het horen en meekrijgen voelt vaak toch anders dan zelf meemaken. Daarbij kun je vaak zoveel meer aan dan je zelf eerst denkt. Niet te naar om maken voor jezelf hoor. En inderdaad genieten van het zwanger zijn is moeilijk, maar gelukkig bestaat er een 20 weken screening. Meestal lukt het genieten daarna stukken beter! :thumbup:
Ik geniet hier echt nog 0,0 want ik zit echt nog helemaal te wachten tot we een kloppend hartje zien. Mijn lijf vertrouw ik niet want die houdt me vaak genoeg voor de gek en testen? Tssss grappig hoor maar die hebben geen voorspellende waarde over doorgaande zwangerschappen. De test is ‘maar’ de eerste stap naar meer, wel een belangrijke maar een echo zegt me meer.
Corien het lijkt weinig die 3 maar dat betekend vaak wel een betere kwaliteit embryootjes omdat ze de hormonen met ‘minder’ hebben hoeven delen. Dus verlies de hoop en moed niet! Voor de andere 2 die hopelijk de vriezer in mogen!
De kerstboom staat hier ook nog niet. Meestal was ik 6 december er al wel klaar voor, maar nu kan ik me er niet toe zetten. Heb nog geen kerststemming of zo. Ach komt wel heeft ook geen haast als ie voor kerstavond maar staat lijkt me. :mrgreen:
Carenza fijn dat je je eigen gyn nog even gezien hebt! En nu inderdaad proberen het een plaatsje te geven. Moeilijk maar je gaat er komen, je kunt een ritueeltje bedenken en een eigen afscheid gaan nemen. :-*
Gabby wauw topnieuws!! Nu verder broeden in de ellendig lange wachtweken! Hoop dat ze voorbij vliegen!
De eskimootjes doen het voor ons niet goed. Vandaag de echo gehad en het zag er belabberd uit. De arts wil me volgende week maandag nog een keer weerzien want eerder doen ze geen curettage maar mijn gevoel is dat het echt niet goed zit. Heb genoeg echo’s met 6 weken en 7 weken gehad om dat te weten. Ik heb gevraagt of ik mag stoppen met de medicatie, het druist zo tegen mijn gevoel in om telkens die progestan erin te doen terwijl het ook een miskraam kan tegenhouden. Zo kan ik heel misschien voorkomen dat ik alsnog voor die curettage moet gaan. Maar het kan ook zijn dat het gewoon zo vastgeplakt zit dat het alsnog moet, dat zie ik dan wel weer. December is blijkbaar ook niet echt onze maand, dus maar eens moed zien te verzamelen eerst voor de kleine dingetjes zoals de kerstboom neerzetten en daarna voor een volgend nieuw jaar met misschien een volgende nieuwe poging. Al heb ik zo het gevoel dat mijn man eerst weer wat rust wil en even niet al die spanning erbij. Misschien dat ik ditmaal maar eens zijn gevoel ga volgen en hem de keuze laat wanneer we evt weer gaan starten en mezelf een halt toeroepen. We hebben de afgelopen jaren zoveel gehad en nu dit erbij het is even goed, even rust en even geen gespuit, geen rare humeuren maar genieten van alles wat wel goed is gegaan en goed gaat.
Tot we weer beginnen zal ik hier alles volgen maar wel wat minder dan de afgelopen tijd.
Dames die bezig zijn heeeeel veel succes! De echo’s die gaan komen ook toi toi toi! En in bijzonder Jippie en Ineke heeeel veel succes en een super goed en gezond en gezegend nieuw jaar! :-*
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: Heel veel sterkte… Ik weet even niet meer wat ik moet zeggen…
:-* Dores we gaan verder voor een beter 2010 en voor minder dan een gezonde beeb gaan we niet! Manlief heeft het ook al over de volgende poging dus ik geloof dat hij daar ook meer vertrouwen in heeft. :thumbup:
Rhiannon,
Jee wat ontzettend k.u.t zeg! Dikke knuffel voor jou en je man :hug: :hug:
Lieve Rhiannon,
Nee, meid… Gatverdamme, waarom nou?! Ik had zo gehoopt voor je dat het goed zou zitten en eerlijk gezegd ging ik daar ook wel vanuit. Had je zelf enig vermoeden dat het misschien niet goed zat? Misschien moeilijk om te zeggen, want door de bolletjes hou je kwaaltjes. Was er wel een vruchtje te zien, of was het te klein en had het geen kloppend hartje? Het kan geen late innesteling zijn geweest of iets dergelijks? Wat ongelooflijk kl*te weer!
Ik snap je gevoel mbt de Progestan wel. Zolang je dat blijft doorgebruiken, zal het bloedverlies niet op gang komen. En je houdt zwangerschapskwaaltjes. Als het fout zit, is dat erg tegenstrijdig. Voor jezelf is het misschien beter om de zwangerschap zelf af te sluiten in plaats van een curretage. Wel balen dat je nog een week moet wachten, dan krijg je weer een echo en dan zou je met de bolletjes mogen stoppen?
Ontzettend veel sterkte toegewenst en een dikke knuffel! :hug:
Liefs,
Jippie