Ik hoor weleens mensen zeggen: Ja je kan aan het huilen horen wat er is, of dat ze het menen of dat het dwingen is,maarre dan ben ik misschien een dombo,maar ik hoor dat niet hoor!!! :oops:
En vanaf wanneer bestaat dat “dwingend” huilen dan :think:
Vind het eigenlijk een beetje een rare uitrukking hoor dwingend huilen, een baby kan toch nog niet praten dus neem ik aan dat er dan ook daadwerkelijk wel iets aan de hand is,dat kan ie alleen met huilen laten weten toch of is dat niet zo dan???
Nou ik hoor ook niet aan Emma wat er precies aan de hand is hoor. Maar ik hoor wel verschil in het echte huilen of zeurderig huilen. Oké en soms heeft ze ook wel een: “joehoe ik ben al even wakker en wil uit mijn bed huiltje”. Soms als Emma in de box ligt, ligt ze een beetje te jengelen. Dat jengelen gaat altijd met veel lawaai. Het verdrietige huilen gaat juist heel zachtjes waardoor wij haar vaak te laat horen als ze zo in bed ligt te huilen. Dan heeft ze eng gedroomd of is wakker geschrokken. Het dwingend huilen heb ik nog niet meegemaakt met Emma, maar ik geloof best dat een baby/dreumes/peuter dwingend kan huilen als hij zijn zin niet krijgt. Maar misschien komt dat wat later… ik weet het niet.
Ik ben het ook pas echt goed gaan herkennen welke huil wat, was: toen ze dicht bij de 1jaar kwam… ervoor dacht ik soms ook wel eens van o my! Wat is er nu weer aan de hand. Maar ik ging gewoon op me gevoel af en dan kwam het vanzelf wel goed eigenlijk, jeetje beetje vaag antwoord he Sorry.
Hier heeft het ook een poos geduurt voor ik het door had welk huiltje bij welke situatie hoort.
Moreno kan idd heel dwingend huilen. Dat is een boze huil. Kan het niet uit leggen maar dat is voornamelijk als meneer in de box zit als ie wil.
Hij heeft dan hele lange uithalen in zijn huilen.
Verdrietighuilen. Dus bij pijn angst ofzo dat is een zachterhuiltje met snikken tussen door.
En het hongerhuiltje is meer dreinen met tussen door smakken.
Als meneertje dreint omdat ie moe is komt er mmmmmm tussen door.
Praten kan ie nog niet maar hij kan me nu idd wel dingen duidelijk maken door geluiden. En als ik maar goed naar hem kijk.
x
Volg gewoon je eigen gevoel…als jij denkt dat het nodig is je kindje te troosten als het huilt…doen…
Je gevoel geeft meestal wel het juiste aan…
Zo heb ik het altijd wel gedaan…en later leer je de huiltjes echt wel kennen…
ach meis , ook ik heb het nooit echt kunnen ontdekken hoor, ik vond het allemaal even zielig :mrgreen: :oops:
maar met dwingend huilen bedoelen ze volgens mij , het harde huilen met een paarsaangelopen koppie geen tranen en gebalde vuistjes, dus oftewel BOOOOOOS! :mrgreen:
Ik weet het nog niet altijd… :oops:
Ligt 'ie 's avonds in bed te huilen, ga ik op een gegeven moment toch maar kijken… Komt er: “Kiekiek” met een bigsmile uit bed… :wall:
Maar verder is 'ie heel lief hoor :mrgreen:
Tja, in al die blaadjes en boekjes staat dat je de verschillende huiltjes uit elkaar leert houden. En dan beweren alle mama’s op het forum hier doodleuk dat zij dat ook kunnen (nou ja, niet allemaal dus :mrgreen: ).
Nou, ik niet. Ik kon er geen touw aan vastknopen. Huilen was huilen voor mij en ik kon hoogstens ‘een beetje huilen’ onderscheiden van ‘heel erg huilen.’
Of ze moe was, honger had, eenzaam was, pijn had etc maakte ik op uit de context. Vaak had ik dus geen idee. Je porbeert alles uit en hopelijk werkt het.
Lara is nu twee, en ik kan nu wel horen of ze huilt omdat ze zich pijn heeft gedaan of dat ze ergens boos / verdrietig om is. Tussen boos en verdrietig hoor ik geen verschil en volgens mij lopen die emoties voor haar ook door elkaar. Als ze me kon dwingen in zo’n geval, dan deed ze het beslist, maar om het dan ‘dwingend huilen’ te noemen, nee hoor.
Maar het kan me nog steeds gebeuren dat ze huilt en ik heb geen idee wat er aan de hand is.
Ik vraag me af of ik nu zo’n slechte observator ben, of mijn kind nu zo warrig is, of dat dat magische vermogen van moeders misschien een ietsiepietsie overdreven wordt… :think:
@jacsansil wrote:
maar met dwingend huilen bedoelen ze volgens mij , het harde huilen met een paarsaangelopen koppie geen tranen en gebalde vuistjes, dus oftewel BOOOOOOS! :mrgreen:
Hahahah dat deed ie al sinds dat ie een week of twee was,dus tja ik weet het eigenlijk ook niet,vind het namelijk ook allemaal zielig !!!
Een kleine baby die erg boos is omdat hij machteloos is en niet voor elkaar kan krijgen wat hij eigenlijk wil of nodig heeft, kun je toch best zielig noemen? Op welke manier zou dat niet zielig zijn dan?
Ik vind driftbuien ook nog steeds zielig voor Lara. Inmiddels is ze zo groot dat er wat aan op te voeden valt, dus krijgt ze niet haar zin. Maar zielig blijft het.
Ik ken al die huiltjes ook niet. Ik onderscheid er maar 2 bij Quinten.
Huilen en krijsen… verschil lijkt me duidelijk . Meestal volgt het een op het andere als ik niet snel genoeg reageer :mrgreen:
Lynn heeft bij elke situatie bijgeluiden of gebaren waaraan ik kan zien wat er is
- huilen en op de grond/tafel/kast etc. slaan --> BOOS
- huilen en met gestrekte armpjes op me afkomen --> ze heeft pijn of is geschrokken.
- huilen zonder traantjes en oogjes die steeds spieken of ik wel kijk --> zeuren
:lol:
ehmmm, hier huilen ze ook :mrgreen:
Dan kijk ik op de klok (hebben ze soms honger? :eh: )
ja; dan de fles, is t huilen direct over (van deze optie hou ik t meest!)
nee; o… ehmmm is er een poepbroek?
ja; hoera een schone luier, t huilen is direct over. (ook deze optie is aantrekkelijk)
nee; o… ehmmmm wil ze knuffelen?
ja; ha, dat kan ik! :mrgreen: huilen is over!
nee; shit… wat nu? wil ze slapen?
ja; t huilen houdt aan… maar ze valt wel in slaap.
nee; o hemel #%^^&%#@#$#@ dan maar wandelen, dan houdt t huilen altijd op!
Nee ik weet t dus ook niet… ’ ik doe maar wat’… :mrgreen: :mrgreen:
@lena3 wrote:
En dan beweren alle mama’s op het forum hier doodleuk dat zij dat ook kunnen (nou ja, niet allemaal dus :mrgreen: ).Bij Saba heeft het een aantal maanden geduurd voordat ik wist of het een “ik-wil-een-beetje-miepen” huiltje was of een “aaaahhh-oprechte-paniek-pijn-of-honger” huil, maar op den duur is het toch gelukt, met de opmerking dat ik het nu, nu dat ze net 2 is, het weer opnieuw moet leren omdat haar manier van huilen (en jengelen in combinatie met praten) erg veranderlijk is. Bij Tosca ging dat proces een stuk sneller, maar eigenlijk geldt bij haar “ik huil zelden dus als ik huil is er echt wat mis”. Laatst heb ik een aflevering Oprah Winfrey zitten kijken (je moet wat als je 's nachts niet kunt slapen na een voeding :mrgreen: ) en daar was een vrouw die beweerde dat babies kunnen “praten” en dat je aan de toon van het huiltje (de éérste klank, uh, ah, oh) direct kunt horen wat er is, en dat schijnt dan internationaal toepasbaar te zijn :think: . Misschien 's naar Googlen voor praktische tips? 'k Weet niet of het werkt, maar 't is het proberen waard misschien ?
Die aflevering heb ik ook gezien. Leek me geweldig! Tracy nogwat heette ze en er is ook een boek van. Ga over een half jaar de aflevering nog eens opnieuw bekijken als dat kan. Zul je zien dat dat ook weer voor geen meter blijkt te werken als je het echt uitprobeert op je eigen kind, maar op TV vond ik het overkomen als iets dat ik zou kunnen. Ik kon die klanken ten minste onderscheiden. Je moet er wel echt beelden bij hebben met voorbeelden, anders wordt het lastig denk ik.
@lena3 wrote:
Je moet er wel echt beelden bij hebben met voorbeelden, anders wordt het lastig denk ik.Ja, precies. Ik vond het jammer dat ik het niet eerder had gezien, omdat ik het bij Tosca wel uit had willen proberen. Zij is volgens mij ondertussen alweer bijna te ‘oud’ voor die theorie omdat ze nu soort van woordjes (onbewust) begint te vormen. Ben benieuwd hoe dat bij jou straks gaat Lena :thumbup: !!!
Die huil-taal gold volgens mij alleen voor de eerste 3 maanden. In die eerste maanden is het huilen/praten universeel, daarna krijg je al onderscheid tussen verschillende talen.
(volgens mij was het 3 maanden, ik herinner me namelijk dat ik die aflevering zag toen Leonie al 4 maanden was… :doh: )
Het was wel goed te volgen dat die geluiden inderdaad voortkwamen uit bijvoorbeeld buikpijn of omdat ze lucht dwarszit ofzo. Maar probeer zo’n geluid dan maar eens op te schrijven. Zal een sgaan zoeken of ik het terug kan vinden.
Gevonden:
Neh
I’m hungry - An infant uses the sound reflex “Neh” to communicate their hunger. The sound is produced when the tongue is pushed up on the roof of the mouth and the sucking reflex is triggered.
Owh
I’m sleepy - An infant uses the sound reflex “Owh” to communicate that they are tired. The sound is produced much like an audible yawn.
Heh
I’m experiencing discomfort - An infant uses the sound reflex “Heh” to communicate stress, discomfort, or perhaps that they need a fresh diaper. The sound is produced by a response to a skin reflex, such as feeling sweat or itchiness in the bum.
Eairh
I have lower gas - An infant uses the sound reflex “Eairh” to communicate they have flatulence or an upset stomach. The sound is produced when trapped air from a belch that is unable to release and travels to the stomach where the muscles of the intestine tighten to force the air bubble out.
Eh
I need to burp - An infant uses the sound reflex “Eh” to communicate that they need to be burped. The sound is produced when a large bubble of trapped air is caught in the chest and is trying to release out of the mouth.
Ja precies ja, misschien dat je het op e meeting ook even kunt voordoen? :mrgreen:
@lena3 wrote:
Ja precies ja, misschien dat je het op e meeting ook even kunt voordoen? :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: