hoe vertel jij je kleuter .................

dat er een baby in mama’s buik zit …

en hoe dat die daar gekomen is ?

Wij hebben onze peuter meegenomen naar de eerste echo, toen heeft ze ademloos zitten kijken :inlove: . Bij de vk in de wachtkamer zag ze ook hoogzwangere dames, of in elk geval met aardig dikke buik, en toen zei ze zelf al “baby in de buik”.

We hebben haar niet verteld hoe die daar gekomen is. Ze vraagt er ook niet naar, zodat wij de makkelijke weg kunnen kiezen. Maar die van ons is wel wat kleiner dan die van jou, dat scheelt misschien. (ik vind bijna/net 3 wat klein om over bloemetjes en bijtjes te beginnen)

Verder zou je in de bibliotheek of boekwinkel ook kunnen kijken naar boekjes die voorbereiden op de komst van een brusje en die gebruiken om te vertellen dat er in jouw buik ook een babietje zit.

ik heb mijn peuter meegenomen naar de echo’s en naar de vk en volgende week gaat ze mee naar de pretecho

ik heb ook haar echo foto’s laten zien en dvd van haar pretecho

en we hebben het boek mama wat heb je in je buik

oh Luna zei wel in het begin dat er bij haar ook een baby in de buik zat :lol: :lol:

toen heb ik verteld dat ze dan eerst minimaal 18 moet zijn en dus heel groot :mrgreen: en heel lief moet doen met een man :mrgreen: :mrgreen: (de echte uitleg komt wel als ze wat ouder is :mrgreen:)

Gewoon verteld dat er een baby in mama’s buik zat en dat ging zo:

Ik: er zit een baby in mijn buik,

Hij: ja maar hoe kan dat nou?

Ik: die heeft papa er in gestopt.

hij: ja maar hoe dan?

papa: die heb ik er in getoverd.

hij: he? maar hoe kan je toveren dan?

papa: met mijn toverstaf :shifty:

Moet ik er wel bijvertellen dat we een toverstaf hebben liggen van de Efteling dus dat accepteerde Ryan wel :mrgreen:

mijn zoon van 5,5 heeft nooit gevraagd hoe die baby er komt.

toen hij voorheen vroeg om een broertje zei ik dat het huisje in mama’s buik op slot zat en dat het niet ging gebeuren voorlopig.

TOen ik eenmaal zwanger was, hebben we alleen verteld dat er een baby in mijn buik groeit.

Hij vraagt niet verder, dus ik voel me niet geroepen om verdere antwoorden te geven.

Angel&Luna: Eline zei ook dat er een baby in haar buik zat (en nu nog zo af en toe), en dan maakte ze haar buik dik.

Ook in papa’s buik zit soms een baby :think:

@Mellie wrote:

Moet ik er wel bijvertellen dat we een toverstaf hebben liggen van de Efteling dus dat accepteerde Ryan wel :mrgreen:

:mrgreen:

@Mellie wrote:

whahahahahahahahahahahhaha!!! ik moest me echt aan de vloerbedekking vasthouden van het lachen! hihihihi :stuck_out_tongue:

:inlove: :inlove: :inlove: leuk zeg! :smiley:

mijn peuter heeft er nog niet naar gevraagd hoe die baby er in komt dus daar ben ik allang blij mee. :lol:

ze zegt wel soms dat ze ook een baby in de buik wil en ik zeg dan ook dat ze heeel veeel groter moet groeien. en nu nog lang niet haha.

Bij ons hebben we het gewoon vertéld!

Maar pas toen het iets zichtbaar was en dan er zit een baby in mama’s buik dus je krijgt een broertje of zusje!

En als dat is bezonken…komen vanzelf de vragen.

Gewoon geen antwoorden geven voordat er vragen komen!

Die van ons vroeg ineens in de auto…maaruh hoe maak je dan zo’n baby?

Toen zei ik mama heeft een eitje en papa een zaadje en als die samen groeien word dat een baby.

Prima.

Geen vraag meer…

Week later…maaruh hoe komt dat zaadje dan bij dat eitje?

Nou via papa’s piemel.

Hij gniffelen…geen vraag meer.

Weken later…maaruh hoe komen die zaadjes dan uít papa’s piemel?

Nou door hetzelfde gaatje als waar je plas komt kunnen ook zaadjes komen,krijg jij ook als je groter bent.

En daarna kwam het stukje borstvoeding en melk uit borsten ter spraken en daar was meneer veel meer in geinteresseerd :lol:

Hij vroeg dan ook niet toen zijn zusje er was hoé zij eruit was gekomen maar óf ze al melk uit mijn borsten had gedronken :inlove:

Hij vroeg van de week toevallig ineens hoe de baby dan uít de buik kwam.

Heb gezegt dat jongens een gaatje om te poepen en een gaatje om te plassen hebben en dat meisje daarbij dan nog een gaatje hebben waar een baby uit kan komen.

Nou dat vond hij een prima antwoord :thumbup:

wij kregen een boek van een vriendin…

wat zit er in mama;s buik…

geweldig dit hebben we ongeveer de hele zwangerschap voor gelezen.

uitleg hoe de baby daar is gekomen dat hoefde niet…want dat is overbodige info voor die kleintjes (vind ik)

Heyyyyyyyyyyyyyy colle GEFELICITEERD!!

Prachtige naam zeg!! :inlove:

Wauw…wat leuk!!

Nee uitleg hoeft niet…maar bij kleuters! komen er vragen hé…dat is bij peuters anders :wink:

Oh en ik heb ook zo’n boek met flapjes…zgan want mijn zoon vond dat niet interessant…als iemand hem over wil nemen…let me know :angel:

@colle wrote:

wij kregen een boek van een vriendin…

wat zit er in mama;s buik…

geweldig dit hebben we ongeveer de hele zwangerschap voor gelezen.

uitleg hoe de baby daar is gekomen dat hoefde niet…want dat is overbodige info voor die kleintjes (vind ik)

ja dat boek heb ik ook super!!

hier ook nog een boekje over de bloementjes en de bijtjes gehaald in de bieb dus dat een zaadje en een eitje bij elkaar kwamen. maar eigenlijk geen sex verhaal zeg maar

ps colle gefeliciteerd!!

Bij ons ging ongeveer ook zoals bij renzosmam…

Hier ook een peuter en geen kleuter, het blijft een abstract verhaal voor haar. Ik kan ook niet zo goed inschatten wat ze er nou echt van doorheeft.

Wij hebben ook boekjes die we met haar lezen. 1 van Nijntje; Kleine Pluis, 1 over Bobby van…die hou je nog even van me tegoed, maar de titelis Bobby wordt grote broer en nog een derde en die is bij Nikkie favoriet (ook met flapjes); Biba baby boem.

Verder hebben we ervoor gezorgd dat haar nieuwe slaapkamer al ruim van tevoren klaar was, zodat ze haar oude slaapkamer straks hopelijk ook echt niet meer als haar kamer, maar echt als de babykamer. Nu lijkt ze dat te accepteren, maar als straks de baby er ook echt in ligt…En verder helpt ze met veel praktische dingen die we al voor de baby kunnen regelen (helpen met de was en spulletjes kopen enzo, gisteren mocht ze nog de kleur van de fles voor de baby beslissen). Dat soort dingen.

Overigens probeer ik haar ook voor te bereiden op het feit dat baby’s huilen en dat dit normaal is, dat is hun manier van praten…en ik vertel haar dat ze straks ook mag helpen met de baby, zoals luier verschonen, flesje geven, in bad doen, maar zeg niet dat ze straks leuk met de baby kan spelen, want dat gaat dan denk ik zo tegenvallen. Baby is immers nog heel lang te klein om echt mee te spelen.

Nou ja, we zien straks in de praktijk wel of de voorbereidingen ook echt hebben geholpen. Blijft afwachten :shifty:.