hoe vaak en hoe tandenpoetsen bij 1 jarige?

Vasco is 1 jaar en 2 maanden. Hij heeft al 8 tanden en 4 kiezen. En er komen nu 2 snijtanden door.

Poetsen doen we natuurlijk al een tijdje…… maar kan je het wel poetsen noemen??

In begin toen ie nog maar 2 – 4 tandjes had, eerst met mijn vinger beetje pasta over tandjes smeren. Dat ging goed. Daarna over op tandenborstel. Gaat ook goed, hij heeft geen afkeer of zo. Maar het is nog niet dat we nou echt heel goed poetsen.

Hij krijgt altijd zijn borsteltje in bad, ik hou het vast en beweeg paar keer heen en weer. Dan wordt de borstel afgepakt en gaat meneer zijn eigen gang :lol: . Hij zuigt en bijt vooral op de borstel.

Op zich denk ik dat dat ook nog wel voldoende is, hij krijgt tenminste de fluoride binnen en vind het niet vies. En hij natuurlijk maar pas 1 jaar en 2 maanden, dus echt mond open en poetsen maar dat snapt ie natuurlijk nog niet.

Hoe poetsen jullie? Ben vooral benieuwd naar reactie van leeftijdsgenootje.

En hoe vaak?

Ik doe het 1x per dag, ’s avonds als ie in zijn badje zit. Hij krijgt daarna nog een fles. Tja…CB (daar zijn ze weer) zeiden dat ik z’n tanden erna moest poetsen of hem moest laten spoelen met water … :eh: ??? Ik snap wel waarom, maar een dreumes van1 zeggen: even spoelen en uitspugen :doh: ….

Hoe gaat het bij jullie?

hier ook nogf niet heel erg goed de tandjes poesten hoor. ik doe het net voordat hij gaat slapen (zodat ie niks meer eet of drinkt) eerst poets ik (nou ja probeer wat tandjes en kiezen te raken haha) en daarna poetst hij hij vind vooral de tandpasta erg lekker en kauwt wat op de borstel.

Ik maak er hier geen heel drama van…als ik maar 2 seconden heel even de tandjes heb kunnen poesten vind ik het best. 2 keer per dag poesten vind ik hier nog wat veel dat komt wel als ie 2 is denk ik.

:-* inge

Anne’s tanden worden al gepoetst sinds ze 3 maanden is, toen kwamen nml de eerste tandjes door. Bij Anne hebben we wel altijd gewoon goed gepoetst, en vanaf het begin heel haar kaakjes zodat ze er niet aan zou hoeven wennen als de rest van de tanden doorkwamen. Met 1 jaar had ze dan ook al haar gebit compleet en met 1 jaar en 8 maanden had ze ook de allerlaatste 4 kiezen. Met 1 jaar zijn wij 2 maal per dag gaan poetsen, ongeveer 1 minuut en als ze het langer toeliet langer. Nu poetsen we 2 maal daags zeker 2 minuten haar tanden. Leuke liedjes zingen tijdens het poetsen kan al heel goed helpen. Daarnaast kan Anne nu het alfabet van a tot e :mrgreen:

Sinds Saartje 1 tand heeft hebben we iedere avond ‘gepoetst’… idd eerst maar een beetje modderen en spelen. Zij eraan likken en zuigen en kauwen…

Blijven volhouden dat wij eerst moesten en dat zij daarna zelf mocht doen! gEn nu gaat het ineens echt onwijs goed! Sinds een week of 2 mogen we echt alle tandjes poetsen!!!

Gewoon spelenderwijs blijven volhouden!!!

We hebben er ook allerlei liedjes op verzonnen… :wink:

ik poets sanne haar tanden 2 keer per dag s’morgens als we op staan en voor het naar bed gaan

volgens de tandarts mag dat vanaf 1 jaar 2x per dag poetsen

hoe ik ze poets eerst ik en dan mag sanne na poetsen moet zeggen dat dat goed gaat mag ook overal bij komen

hier ook sávonds…

en de opa’s en oma’s doet het s’ochtends :mrgreen:

dus als hij een keertje te moe is maakt dat niet uit…volgends mij is een keerjte per dag genoeg op deze leeftijd

Wij poetsen Isabel haar tanden vanaf het moment dat ze tandjes heeft en ze was heel vlot mat alle tanden en kiezen.

Goed poetsen vind ik heel belangrijk en we deden het tot 2 jaar 1 keer per dag s’avonds.

Ik heb begrepen dat 2 x niet mag voordat ze 2 jaar zijn, ze krijgen dan teveel fluoride binnen omdat ze het dus inslikken. (ze kunnen dan wite vlekken op de tanden krijgen).

Vanaf dat ze 2 jaar is wordt er 2 x per dag gepoetst.

Als je kindje met peutertandpasta poetst hoef je volgens mij niet te spoelen.

Er zijn periodes geweest dat het tanden poetsen onder dwang moest gebeuren, maar ja, toch moet het gebeuren!

Nu poetst Isabel vaak met de elektrische tandenborstel, geweldig vindt ze dat en we kunnen er nu altijd goed bij.

Jasmijn haar 6 tanden worden ook dagelijks goed gepoetst.

alex wat raar hier zei de tandarts 2 keer poetsen vanaf het jaar

maar goed hier word het soms ook wel eens overgeslagen maar toch zeker 1x per dag poetsen

ik gebruik ook peutertandpasta

Vandaag toevallig aan het cb gevraagd vanaf wanneer ik 2 keer moet gaan poetsen.

Ook zei zeiden vanaf 2 jaar 2 keer!!!

Het beste kun je nu het s’avonds poetsen.

Hoi Lila,

Ik poets Kelso zijn tanden alleen s´avonds voor het naar bed gaan. Het is vaak een strijd :wall: maar de laatste 2 wk gaat het goed, hopen dat het zo blijft :pray: Ik ga op een stoeltje zitten, leg hem liggend op mn schoot (met hoofd op mn knieen) en zo kan ik goed zn tanden poetsen. (hij doet zelf zn mondje nu open :inlove: ) Hij laat dit dus nu toe. Soms wilt hij zelf ook nog even poetsen, vind ik prima, maar dit is meer kauwen hoor :wink: . Ik geef hem daarna altijd nog wat water te drinken. Ik poets zn tanden hooguit 1 minuut hoor, langer laat hij echt niet toe. Sinds 1,5 maand komen ineens veel tandjes door waardoor sinds die tijd hij het niet meer wilde. Ik liet het maar zo, doet vast zeer dan. Ga er niet teveel poespas van maken, wil niet dat hij er een afkeer tegen krijgt. Maar, zoals ik al zeg, het gaat nu weer goed :dance:

Als ik s´ochtends mijn tanden poets en hij is erbij, dan wilt hij ook zn tandenborstel. Dan “poetst” hij ook zijn tanden. Ik juich dit alleen maar toe, goed voorbeeld doet volgen denk ik dan maar :wink: