Rianne is in een stuitligging geboren en nou moesten we afgelopen week met haar voor een echo van haar heupjes naar het ziekenhuis toe.
Haar linkerheup is goed maar aan haar rechterheup heeft ze dysplasie.
Volgende week moeten we weer met haar naar het ziekenhuis , naar de orthopeed en dan bekijken ze of en wat ze er dan aan gaan doen (misschien een spreidbroekje)
Zijn er hier ook meiden die een kindje hebben met dysplasie , en wat hebben ze eraan gedaan?
http://www.heupdysplasie.web-log.nl
de weblog van een kok-ker die hier niet meer zo vaak komt, maar er staat wel veel info op!!
Mijn dochter is ook een stuiterkindje. Met 6 weken is bij haar ook een heupdysplasie vastgesteld. Ze heeft in eerste instantie een bandagebroekje gehad (pavlik). De normale spreidbroek van Dr. Visser was haar nl. veel te groot. Na dit bandagebroekje heeft ze wel de gewone spreidbroek gekregen. De eerste maanden heeft ze het broekje dag en nacht omgehad. Het laatste half jaar hoefde hij alleen maar 's nachts om. In totaal zijn we bijna een jaar bezig geweest. Naast het spreidbroekje moesten wij ook oefeningen doen zodat haar beentjes soepel bleven.
Nu is ze een jaar en heeft ze het broekje niet meer om. Wel krijgt ze nu fysiotherapie omdat ze in haar motoriek wat vertraagd is. Door haar spreidbroekje doet ze alles synchroon waardoor ze eerst niet wilde rollen etc. Nu we dat doorbreken doet ze alles. Wel is mijn dochter enorm lenig (weet niet of dit door de spreidbroek komt hoor) maar die beentjes van haar gaan alle kanten op.
Hoi Monique,
Bij Bo is pas onlangs hd ontdekt, helaas erg laat. Ze heeft nu sinds kort een spreidbroek. De verwachting is dat ze deze 6 tot 9 maanden moet dragen.
Ik had het er eerste erg moeilijk mee, vooral omdat ze al zo ‘‘oud’’ is. Maar het spreidbroekje wende voor Bo snel en ze kan er best veel mee. Voor de rest is het voor ons ook nog afwachten.
Succes ermee!
Hoi Monique,
Mijn dochter is ook een stuitertje en bij haar ontdekte ze al 4 dagenna de geboorte dat ze een “makkelijk luxeerbare heup” had. Mede doordat wij erop hamerde dat ze het controleerde omdat haar vader ook heupdysplasie had bij de geboorte en nu weer heeft en het erfelijk is. Zo waren wij er dus errug vroeg bij. In het ziekenhuis in doetinchem kwam er gelijk een orthopeed bij die haar een von rosensplint omvouwde. Het verdere verhaal daaromheen zal ik je besparen, maar ik kan je vertellen dat het geen pretje was. Wij hebben daarom 3 dagen later ook geeist dat dat ding weer werd afgehaald (kind had geen huid meer op haar lichaampje, kapotte billen en drukplekken :snooty: ). Omdat mijn vriend/ emma’s vader in Nijmegen bij de maartenskliniek onder behandeling was/is hebben wij hun gebeld, en zo kwamen we toen Emma 12 dagen oud was al daar terecht bij een zeer goede orthopeed. Deze zei dat ze vrijwel nergens in NL behandelen voor kinderen 3 a 4 (en vaak zelfs 5) maanden oud zijn omdat het in veel gevallen uit zichzelf nog goed komt. Dit was bij Emma niet het geval bleek toen we met Emma toen ze 2,5 maand was terug kwamen in Nijmegen. Ze kreeg een Campspreider (topding!). In eerste instantie moest ze die een maand dragen en kwam het nog niet zo nauw met hoe vaak ze hem om had. Toen we weer op controle kwamen had hij dan ook nauwelijks (zeg maar gewoon niet) geholpen. We hoefden pas na drie maanden weer terug te komen. Ik bereidde me na die drie maanden op het ergste voor, maar het viel mee. Hij had zo goed geholpen dat we langzaam mochten gaan afbouwen. Nu heeft ze hem alleen nog maar om als ze slaapt. 19 November hebben wij weer een controle en als het goed is dat de laatste en mag ze hem verder af.
Naast de campspreider hoefde wij verder geen oefeningen te doen of iets dergelijks. Ik dacht dat Emma erg achter zou gaan lopen met alles, maar het valt best mee. Met 6 maanden ongeveer rolde ze zowel met als zonder spreidbroek allebei de kanten op. Ook zit ze alweer een tijdje goed en stevig. En ze probeerd nu te kruipen. Ik verwacht alleen dat ze met lopen wat later zal zijn, maar dit hoeft niet persee natuurlijk.
Ik denk ook dat ze Rianne een spreidbroekje geven. De pavlik wordt meestal gebruikt als er ook een Luxatie (dus als de heup helemaal uit de kom is) of een sub-luxatie (gedeeltelijk uit de kom) is om hem weer in de kom te krijgen. Of als ze inderdaad te klein zijn voor een spreidbroek.
Succes ermee! En als je vraagjes hebt mag je me best lastig vallen hoor.
Groetjes,
Daniëlle