Onze kleine meid is heel anders dan onze eerste dochter.
Onze eerste dochter kon/ wilde om diverse redenen geen BV “live” drinken en ik heb voor haar 5 maanden gekolfd. Ze had problemen met voeding, dus flesjes van 60 cc waren een feest! (ook toen ze al ouder was).
Dadelijk wil ik beginnen om Daphne aan het flesje te laten wennen. Maar hoe weet je nou hoeveel en hoevaak je voeding moet geven? Immers: ik voed nu op verzoek en hoeveel ze drinkt is onbekend.
Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Ik heb genoeg melk gekolfd in de vriezer liggen, dus ik zal flesjes BV geven en geen bijvoeding.
Wie helpt?
Je weet wel hoeveel voedingen ze gemiddeld pakt op een dag he?
Dit is de rekenformule:
[gewicht in kg’s] * 150 / [aantal voedingen per dag]
Bijvoorbeeld voor mijn eigen dochter:
4,5 * 150 / 6 = 112,5 ml.
Heb je ingevroren in ijsblokjeszakjes of per xxx ml/cc?
Er is wel een maatstaf voor hoeveel je kindje weegt en daar een berekening mee maar daar kan ik je helaas niet per direct aan helpen (is geloof ik elders hier op het BV stukje wel te vinden) want ik heb eigenlijk alleen live gevoed.
Als je twijfelt of ze genoeg heeft gehad, of het gaat je in het begin alleen maar aan het wennen aan de speen; 60 cc beginnen bv en daarna alsnog live aanbieden? Langzaam kun je dan bv de hoeveelheid opvoeren. Want er speelt wel nog altijd mee; uit een flesje is makkelijker drinken dan uit de borst dus ze kan ws meer op uit een flesje dan ze bij jou live drinkt. Ik heb zoonlief heel kort aan de fles laten wennen en had stom genoeg alleen maar per 180 cc ed ingevroren. Dat dronk hij te snel leeg en het gevolg was helaas een mannetje met buikkrampen :wall: :oops:
Ik geloof dat over een flesje van 180/200 cc ze een kwartiertje moeten doen… :shifty:
Bedankt voor die berekenig, die kende ik dus niet!
En wennen met een kleine hoeveelheid is ook een goede tip.
Ik heb het per flesje ingevroren. Volgens mij is dat per 80 cc.
Dat een flesje makkelijk is, wat wel duidelijk toen Daphne ziek was. Ze kon niet aan de borst drinken, daar was ze te ziek/suf voor. Maar een flessenspeen haar mond in wurmen lukte wel en slokte ze zonder problemen haar voeding naar binnen. (gelukkig, want zo lang ze blijven drinken is het goed). Pas toen ze aan de betere hand was had ze ook weer interesse in de borst. Die interesse is ondertussen een aanval geworden