Even geen idee...

He Dames,

Anouk is nu bijna 8 maanden. De laatste 2 weken is het hier drama. En hoewel ik hiervoor altijd alles snapte bij haar (wanneer ze ziek was, wanneer ze regelde/een sprong had, enz) en dus precies wist wanneer ik moest handelen en wanneer ik het ‘uit moest zitten’, weet ik nu, na 2 weken ge-emmer, even niet meer wat er is…

Sinds 2 weken is Anouk erg mopperig. Ze heeft het gedrag van een sprong; huilerig, mopperig, moeilijk doen met eten, vaak en veel willen drinken/slapen, of juist opeens weinig. De laatste tijd wil ze overdag amper slapen… Maar moe is ze wel… Daarbij heeft ze wel 6 poepbroeken op een dag. Het is echter geen diarree, het is hele normale ontlasting. Waar ze voorheen doorsliep van 19.00 tot 6.00, wordt ze nu steeds vaker wakker 's nachts, vannacht zelfs 3 keer. Ze kan dan niet getroost met een knuffeltje, dekentje, even in de schommelstoel, enz, ze wil bij mama en eten. Het gekke is, dat ze overdag juist langer tussen de voedingen laat. Ipv 4 uur (4 voedingen op 1 dag) laat ze sinds kort wel 5-6 uur tussen de voedingen af en toe. Maar andere dagdelen haalt ze dit dan weer in, door opeens elke 2 uur te willen drinken. Ze komt zo dus uiteindelijk, met de nachtvoeding(en) erbij, uit op meer dan 4 voedingen per dag, vaak 5 of 6 (naast bijvoeden) Het drinken verloopt anders dan anders, ze laat na eventjes drinken boos en overstuur de borst los, om vervolgens te huilen tot ik haar rechtop zet. Dan is ze even stil en huilt daarna snel verder. Andere borst, eventjes drinken en terwijl de melk nog loopt (ik hoor haar nog vaak genoeg slikken) huilt ze weer aan de borst… 's Ochtends drinkt ze het rustigste (wat de laatste tijd dus 's nachts is), overdag wordt het steeds moeilijker en bij de avondborst is het altijd drama. Die weigert ze, of drinkt 30 seconden en begint dan in paniek te huilen… Omdat ze met een bijna lege maag naar bed gaat, wordt ze 's ochtends steeds vroeger wakker voor melk, en de laatste nachten dus midden in de nacht. Maar vannacht heeft ze om 20.30 gedronken (ze werd even kort wakker en ik heb haar opnieuw aangeboden, zodat ze niet met lege maag zou slapen deze nacht, om te kijken of ze dan weer haar normale tijd zou halen, ipv vroeg wakker worden van de honger), om 1.00, om 3.30 en om 6.00… Ze dronk elke keer een volle voeding. Je zou toch verwachten dat ze, zeker na 20.30 én 1.00, gewoon een volle buik heeft en daarvoor niet meer wakker hoeft te worden. Ze gaat elke avond rond dezelfde tijd naar bed, namelijk 19.00. Ze is dan echt moe, geeft alle signalen daarvoor. Overdag geeft ze ook duidelijke signalen als ze moe is, maar sinds een poosje gaat ze meestal huilen als ik haar naar bed breng, ze wordt echt boos en huilt zichzelf in slaap (welliswaar snel, 1-5 minuten), dat ben ik niet van haar gewend. Ze wordt ook mopperend wakker, ook niet normaal voor haar. Overdag moppert ze ononderbroken. Tijdens het eten, tussen het drinken door (dat is niet mopperen, maar hard huilen), tijdens het spelen, knuffelen, enz. Ook dat ben ik niet gewend. Ipv het ontzettend vrolijke, regelmatige, geduldige (meestal :wink: ), doorslapende meisje, is ze nu alleen meer verdrietig, ontevreden, boos, enz…

Dat was het veranderde gedrag op een rijtje, dan nu het hardop denken :wink:

• Ze heeft twee weken terug druiven te eten gekregen van me. Ik kijk voor alles in het voedselintroduktieschema van Stefan Kleintjes, dat is een schema waarin alles langzaam geïntroduceerd wordt. Druiven staat bij 6 maanden, ze kreeg ze met 7,5 maand. Alle nieuwe dingen krijgt ze 3 dagen. Eerst dacht ik dat dat het was, maar de laatste druiven zijn nu anderhalve week geleden gegeten, dan doet ze nu toch niet nog zo?
  • Het kan natuurlijk gewoon een sprong zijn. Maar waarom heeft ze dan zoveel poepbroeken op een dag, dat past niet in dat plaatje, toch? En waarom geeft ze dan honger aan, om vervolgens huilend los te laten als ze drinkt?
  • Het huilen tijdens het eten kan van pijn in haar mondje komen. Spruw hebben we al eens (langdurig) gehad, en ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat dat het niet is. Tandjes dan misschien, maar waarom dan al dat andere gekke gedrag? En is 2 weken ononderbroken emmeren en spoken niet erg lang voor 1 tandje dat ik niet eens zie. Ze heeft 2 tanden onder, wat bij het doorkomen wel wat huilerigheid gaf, maar niet zoals nu, en nu zie ik niks duidelijks op haar tandvlees. Ze laat me echter niet duidelijk kijken, huilt al als ik bij haar mond in de buurt kom met mijn vingers…
  • Het zou met het bijvoeden te maken kunnen hebben. Ze krijgt nu nog BV, met daarnaast fruit in de ochtend, een bruine boterham in de middag (sinds kort boterham, eerst alleen korsten), verse groente en af en toe aardappel in de avond en tussendoor weleens een zoutloze babyrijstwafel om op te knabbelen. Ze drinkt naast de BV niks erbij. Elk produkt is 3 dagen gegeven, waarbij niks anders nieuws kwam, zodat ik die 3 dagen haar reactie kon zien. Elk produkt wat ze gekregen heeft ging binnen die 3 dagen goed, geen merkbare slechte reacties wb haar huid, stoelgang of gedrag. Alleen dan misschien met die druiven, dat viel samen met het begin van dit ge-emmer, maar die krijgt ze nu allang niet meer…
  • Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, of een combi van bovenstaande dingen…
  • Het volgende heeft ze niet: spruw (zie hierboven), oorpijn (geeft verder geen oorpijn aan, een oorpijntest (drukken op zachte stukje achter oorschelp) geeft dat ook niet aan), koorts.

Heel verhaal… Mij is het niet helemaal (of moet ik zeggen helemaal niet :shifty: ) duidelijk wat er nu is. Als ze hiervoor tandjes kreeg, regelde of een sprong had, was dat niet zo lang, en had ze niet alle bovenstaande problemen. Nu is het dus al 2 weken ononderbroken ellende, en het gaat van kwaad tot erger, steeds humeuriger, en steeds meer nachtvoedingen/spookmomenten…

Zelf ben ik niet gezond, en dit begint me flink op te breken. Nou zou ik ook nog met een nieuwe medicijnenkuur starten komend weekend, waarbij ik (deels) moet kolven en weggooien (Zie hier voor (een deel van) dat verhaal), maar ik weet niet of dit het moment daarvoor is. Uitstellen is echter ook niet lang meer een optie, ik moet het toch echt een keertje gaan doen. Ik zal er alleen erg ziek van worden (ten minste, die kans is groot, ik was de vorige keer ook erg ziek) en om dan dit gemier te hebben en zelf amper mijn bed uit te kunnen, is geen goede combi.

Wie denkt er met me mee? Is dit iets bekends bij deze leeftijd? Is het een enorme sprong en moet ik het uitzitten? Of herkent iemand er iets anders in?

Bedankt!! (alleen al voor het lezen :oops: )

:-*

hoi smiley,

wat een lastige situatie zeg! Als ik zo lees heb je er veel over nagedacht en alle mogelijke oorzaken. Het lijkt me erg lastig om niet te weten wat er met je kindje is. En dan ook nog zelf ziek zijn/met de keur moeten beginnen… Als ik het zo lees met de bv, zit ik zelf aan een sprongetje te denken en regeldaagjes. Ze begint overdag wel meer tijd tussen de voedingen te laten. En voor zover ik weet kan een regelperiode de ene keer een dag zijn en de andere keer een week.

Eigenlijk kan ik er ook weinig over zeggen, behalve succes ermee en hopelijk is anouk weer snel haar vrolijke zelve.

en een dikke pluim dat je nog steeds de bv volhoudt ondanks alle obstakels!!

Zorg goed voor jezelf.

Helaas heb ik na het lezen van jouw verhaal een heel kort antwoord…Het klinkt totaal als een megasprong…

Micah zijn laatste sprong duurde 7 weken :shifty:

Succes

Hoy Smiley,

Niki heeft dat rond haar 8 maanden ook gehad, dat het drinken overdag niet goed meer ging en dat ze 's nachts wel erg vaak kwam.

Dus dat deel van het verhaal zou ik zeggen dat het een sprong is…

Maar die poepbroeken en dat huilen bij het drinken :think: Dat kan ik me niet meer herinneren…

Ik zou denken aan een sprong, omdat ik dat gedeelte echt wel herken, en misschien toch bijkomend tandjes…

En inderdaad, die sprong die ze had rond acht maanden duurde echt wel lang. :shifty:

Smiley, wat vervelend voor jullie.

Ik moet me bij de voorgangers aansluiten. Klinkt inderdaad als een mega sprong. Die van 8 maanden is het ergste. :shifty:

Je zal zometeen ook nog zien dat ze ontzettend eenkennig wordt.

Misschien is dit toch een moment om de bv te gaan afbouwen. Als het ten koste gaat van je eigen gezondheid, schiet het ook niet op.

Ooooooooooooooooh Hier dus ook al een week of 2 (jaja sinds ik een keer ziek ben geworden is het bal…fijn als je net géén energie hebt een keer natuurlijk :roll: ) …Celiza is 's nachts aan het rommelen…en krijgt tand na tand na tand :shock:

Ze heeft er nu 7 en nr 8 is in aantocht…heeeeeeel fijn :liar:

Ik doe maar ergens mee rusten zo snel dat kan en zit de tijd uit…

Het is een mega sprong (ik háát dat woord hé :silenced: ooit een baby zien springen :lol: ) en ik hoop dat we er snellllllllllllll een keer overheen raken…maar goed nu al 2 weken zo en als ik het zo lees kan het nog wel even duren dus :shifty:

8)

@Judith75 wrote:

Misschien is dit toch een moment om de bv te gaan afbouwen. Als het ten koste gaat van je eigen gezondheid, schiet het ook niet op.

:eh: een sprong heeft toch niets met je bv te maken…of ze nu zo is mét of zonder de bv daar doet die sprong dan niets aan af :roll: :silenced: :shifty:

Trouwens Smiley wat mij opvalt bij Celiza met die tanden :twisted: is dat drinken toch op een 1 of andere manier iets van ‘‘pijn’’ doet omdat het kaakje toch in verbinding staat met de oren.

En het kan echt even duren voor je tanden ziet…en juist die tijd dat ze drukken is het lastigst voor de ukkies!

Ik zou zeggen…begin aan die kuur,doe wat je kan en het loopt vast los :pray:

Ik heb de laatste weken ook een mopper meisje…gaat vanzelf weer over denk ik maar :shifty:

Succes!!

Renzosmam, ik bedoelde dat meer omdat Smiley met die kuur moet beginnen, daar dan ziek van wordt, terwijl Anouk zo vaak wil drinken.

Dat trekt best een wissel op je lichaam hoor.

Maarreh Smiley, ik vind het knap van je dat je het nog steeds volhoudt hoor. Ondanks dat het zo zwaar voor je zelf is. Daaruit concludeer ik dat je echt alles voor je kleine meis over hebt en dat maakt jou een prima mama!!! :clap:

hier zelfde gedrag, meneer is met tandjes bezig en er is net een oorontsteking geconstateerd… misschien een optie om even haar oortjes te laten controleren bij de huisarts…

succes!!

Oké, even tijd voor een reactie :lol:

Greet, dank je wel :-

Marlous, 7 weken? :shock: (adem innnn, adem uiiitttt…) Oké, ik ga me voorbereiden :wink:

Katoke, thanks!

Judith, bedankt voor het meedenken! Eenkennig begint inderdaad ook te komen, iedereen kreeg altijd een brede glimlach, nu kijkt ze wat argwanend bij minder bekenden.

Wat de BV betreft, als ik nu zou afbouwen, heb ik net zoveel ‘werk’ tijdens die kuur, da’s immers niet in een weekje gebeurd. En juist omdat mijn gezondheid zo ruk is, wil ik Anouk zo lang mogelijk BV geven, om haar imuunsysteem een flinke kickstart te geven. Daarnaast genieten we allebei nog erg van die paar voedingsmomenten. Op zich belast het me ook niet teveel, alleen op dit soort momenten, waarbij alles even rottig samen valt, is het even pittiger. Maar daar komen we wel weer doorheen :wink:

Sas, we komen in een steeds vergelijkbaarder schuitje te zitten :wink: Jij ook succes met je mopper-moppie :hug:

Marijke, mijn dokter is nu niet bereikbaar (heerlijke werktijden heeft die man :wink: ), maar als het na het weekend niet verbeterd is of erger wordt, kan ik inderdaad de dokter eens laten kijken als ik de boel niet vertrouw.

Oke, megasprong waarschijnlijk dus… Was ik al bang voor :shifty: Dan ga ik maar even in Zen-modus en ga ik het uitzitten :wink:

Trouwens, 1 schaterlachje tussendoor en alle uren huilen zijn bijna vergeten (bijna he, nog niet helemaal :wink: ), het is dan wel een moppermoppie, maar wel een heeeeele lieve :inlove:

gaat relax-cd van zolder halen en kalmerende pickwick thee kopen

:-

de pijn in haar mondje/huilen tijdens de voeding klinken mij toch als tandjes… dat in combinatie met het vele poepen(ruikt het wellicht iets zuurder?) en het feit dat je niet met je vinger in haar mondje mag komen(pijn) doen me daar toch aan denken. overigens spruw kan ook volledig onzichtbaar zijn hoor, en toch mega-pijn doen… toch even overleggen met je huisarts?(daan had ook spruw, zagen niks, maar na een kuurtje daktarin was het huilen over!)

Dit alles in combinatie met de sprong( :roll: ) klinkt wel erg logisch.

heel veel sterkte meis :hug:

Lieve Smiley,

Denk ook aan een meeeeeeeeeeeeeegaaaaasprong…maar ik hoop wel dat ie gauw over is voor jullie allebei…

:hug: :hug: :hug:

geen extra tips helaa van hieruit…

Sterkte ook met je kuur!

Liefs, Marie-Jeanne

het kunnen ook meerdere dingen tegelijk zijn hè :shifty:

én tandjes, én een sprong :shifty: :silenced: Vandaar dat het ene gedrag niet bij het andere past. De wereld verandert in zo’n razend tempo voor die kleintjes, daar moeten ze zich steeds maar op aan passen… GOOD LUCK! :-*

Ooooh jee, als het inderdaad een sprong is, dan ben ik dus gewaarschuwd!

Het niet willen drinken heb ik hier twee weken terug gehad, toen had Carlijn keelontsteking. Eerst een paar slokjes en dan brullen geblazen.

Ik dacht toen ook aan spruw, ook omdat ik niet in haar mond mocht kijken. (mep!) HA constateerde keelontsteking…

Dusse… HA maar even naar je moppie laten kijken? Als het niet de oortjes/keeltje/tandjes, dan weet je inderdaad bijna zeker dat het een meeeegasprong is! Sterkte!

Bedankt meiden :-

Dianne, hmmm… Keelontsteking had ik nog niet aan gedacht… Ze eet wel haar broodje (vrij ruw bij keelontsteking), maar wie weet… Ik kijk het even aan.

Marie-Jeanne, thanks! :-

mv2kids, wij hebben al een keertje onzichtbare spruw gehad, op mijn borsten was het toen wel zichtbaar, maar in haar mondje niet. De huisarts geloofde daarom ook niet in spruw, want dat zie je immers zitten (vond hij dus) Doordat ik weken (!!!) doorgezeurd heb, kregen we uiteindelijk daktarin, en na weer enkele weken was het over. Nu heb ik geen sporen van spruw op mijn lijf (en ik heb een heeeele lage weerstand, dus ik zou meteen besmet raken als zij het wel heeft) en zij vertoont dat gedrag van toen ook niet nu, dus ik weet echt bijna zeker dat dat het niet is… Hoewel het in eerste instantie ook 1 van de eerste dingen was waaraan ik dacht :slight_smile:

Biebels, ik begin er ook van overtuigd te raken dat het een combinatie is. Tandjes (want vorige week wel zure luiers, nu niet meer) en regelen/sprongetje. Ach, al het goede komt in drieën he :wink:

Gisteren weigerde mevrouwtje weer de borst, dus ik was al voorbereid op 1 of meerdere nachtvoedingen, maar… Ze sliep door :dance: Klokslag 6.00 werd ze wakker en dronk ze gulzig 2 kanten ‘leeg’ (en dat was veel, ik stond ondertussen op klappen :wink: ) Daarna nog even lief gespeeld en rustig terug naar bed. Maar de rest van de ochtend was weer minder, veel mopperen, niet goed eten… Nouja, het lijkt iig de goede kant op te gaan :smiley:

He Smiley!!

Was even benieuwd of je al beter nieuws had…hoe gaat het nu met jullie??

Is de reuzesprong een beetje over nu? Of is het toch iets anders?

Sterkte anyway!

Liefs, M-J

He Marie-Jeanne,

Lief dat je naar ons vraagt! :-

Het gaat hier ietsje beter, Anouk’s humeur is iets fijner nu, maar met eten en slapen is ze nog wel aan het mutsen… Ik ga toch steeds meer uit van een megasprong inderdaad, niks ergs dus, alleen lastig :wink:

:-

Inmiddels weer 3 weken verder, hoe gaat het nu?

Lief dat je er naar vraagt!

Hier heeft Anouk na ruim 5 weken meerdere voedingen per nacht gevraagd te hebben, 2 nachten terug weer eens doorgeslapen :dance: Vannacht wel weer wakker voor 1 voeding, maar er lijkt verbetering in te zitten!

Extra tandjes zie ik niet, dus dat was het denk ik niet, wel is ze een stuk verder in haar ontwikkeling (begint te kruipen, trekt zich op in box, doet handjes op haar hoofd tijdens ‘…op je mooie bolletje, allebei…’ :inlove: ) EN wil ze meer vast voedsel. Ik denk dus echt dat het een hele grote, heftige sprong is (geweest).

Haar humeur is alweer een poosje beter nu, de nachten lijken dus nu ook beter te worden, dus ik heb hoop op wat meer rust binnen kort :wink: (ben aardig kapot van allll die nachtvoedingen :shifty: )

Maar ik moet rennen, ik ga naar de borstvoedingsdag in Utrecht met mijn moppie :inlove:

Fijn dat ´t in ieder geval een stuk beter gaat! Als je inderdaad maar van die nachten af bent he?

En als ze dan meedoet met handjes op 't bolletje, dan ben je een deel van de ellende alweer snel vergeten… :inlove: